green-cars-8_6648 (1)
29.3.2017
Kategorie: Společnost

Zelení automobiloví vyžírci

Sdílejte článek:

TOMÁŠ FLAŠKA

Protimluv? Ne, to je bohužel realita v přímém přenosu. Jinak nelze veškeré dění kolem tzv. aféry Dieselgate nazvat. Krátké shrnutí. Koncern Volkswagen (VW) byl v USA načapán, jak upravoval software řídících jednotek svých motorů, aby emise odpovídaly normě při měření, ale v reálném provozu se motor choval jinak. Ani se jinak chovat nemohl. Ty normy se totiž už blíží k hranici fyzikálních zákonů. Postupem času se přichází na to, že podobně se choval Fiat, Peugeot … , naprosto logické.

A už zde máme typického vyžírku říše konzumu. Po automobilce vymáhá odškodnění. Začalo to v USA, postupuje to do některých zemí západní Evropy a už se chystají právníci i u nás. A za co chtějí odškodné?

Podle tohoto vypadá typický zákazník, jdoucí si koupit auto, asi takto.

“Dobrý den, já jsem přesvědčený ochránce přírody. Když se stavěla dálnice Českým středohořím, tak jsem se i přivazoval ke stromům. Chci si koupit velice, ale převelice, ekologicky šetrné auto. Jediné, co mě zajímá, je model s nejnižším CO2. Co mi nabídnete?”

Jistě ji hned položí prodavači. Ten zalapá po dechu, ale nedá to na sobě znát. A nabídne elektroauto, popřípadě auto s hybridním pohonem.

“Ano, velice zajímavé. Ale já přeci jen nemám tolik peněz (tím myslí že investice do ekologie mají i v jeho případě své meze) a proto bych radši nějaké auto s dieselovým pohonem. Jeho provoz je totiž levnější, než auta s pohonem benzinovým (tady už jde ekologie úplně stranou).”

Z autosalonu nakonec odjede s nejnovějším modelem auta s dieselovým motorem, kde ho nakonec zajímala jen udávaná spotřeba. To ostatní bylo jen naoko.

A teď se dozvěděl, že ty emise CO2 neodpovídají uváděným hodnotám, tak opět zavítá v doprovodu právníka do autosalonu.

“Jsem velice zklamán a rozčarován. Byl jsem podveden! To vás přijde draho.”

Jak uvědomělý ekolog! Každý motorista, jistě.

Ale upřímně, ten správný ekolog si auto nepořídí. Možná elektrické. Takže všichni ti, co se chtějí soudit, jsou opravdu jen vyžírky, kteří se snaží vytřískat nějaké peníze za nic. Fuj!

Jediné co mi u aut vadí, je rozdíl mezi udávanou a skutečnou spotřebou. Teď nemyslím, co stojí v katalogu a za co skutečně jezdíte. Metodika měření je prostě daná a v reálu se k tomu jen přiblížíte. To chápu. Všichni výrobci musí mít jednotné měření. Pak má zákazník možnost srovnání.

Ale já myslím něco jiného. Určitě to všichni znáte – palubní počítač ukazuje nějakou průměrnou spotřebu, tak si spočítáte, kolik se do nádrže vejde při tankování benzínu a najednou se u pumpy divíte, že tam nateklo o pár litrů víc. To je naprosto běžné.

Konkrétně u nových vozidel koncernu VW lze napojit na auto počítač a pomocí příslušného softwaru a kabelu ten údaj upravit. V mém případě to byla 4% a teď už mi údaj z palubního počítače naprosto koresponduje s tankováním. Ale toto nezvládne každý, ale především musí to být? To to nelze udělat rovnou z výroby? Zdůrazňuji, že už čtvrté auto se mi takto chová. Tak tady bych prostor pro odškodnění viděl.

Další nešvar je tachometr. Ukazuje vždy víc, než skutečně jedete. Rozdíl činí 4-7%. Opět bez výjimky. Porovnejte si někdy rychlost na tachometru s rychlostí změřenou třeba mobilním telefonem pomocí GPS. Rozdíl zaznamenáte. Zákonodárci mají prostě na mysli naše blaho a závodivý evropský řidič má mít dojem, že jede rychleji než je skutečnost. Tady to už v softwaru auta upravit nejde. Zajímavé je, že když jsme si v Americe půjčili auto, tak tam údaj tachometru naprosto přesně korespondoval s GPS. Dobrá víme o tom, a víme tudíž, že podle tachometru není potřeba jezdit, stačí mít před sebou jakýkoliv přístroj GPS a podle něj se řídit. A kdo už dnes nemá v držáku před sebou mobil nebo navigaci?

Ale vraťme se k tomu odškodnění za emise CO2. Jsem přesvědčen o tom, že 90% zákazníků automobilek vůbec nikdy nějaké emise neřešilo. Z těch zbylých 10% jich určitě většina ani netuší, proč zrovna CO2, v čem je škodlivé a proč ne třeba pevné částice, či jiné škodliviny. A to zbylé % zákazníků si koupilo elektromobil nebo šlapací autíčko. Ale mnoho desítek % z nich teď bude vymáhat odškodné. Já být tou automobilkou, tak si je dám na černou listinu a příště jim prodám auto jedině proti podpisu, že za nic neodpovídá. Podobně, jako když si instalujete software do počítače. Kdo čte ty licenční podmínky? A ti ovčani, co se teď snaží zahojit, si to auto stejně koupí, a je jedno za jakých podmínek.

   

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc červen 2019: *****

Miroslav Hloušek 111,- Kč, František Šmíd 600,- Kč, ing. Jan Dvořák 350,- Kč, Pavel Kosmata 100,- Kč, Jakub Malinovský 55,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Marek Janičko 200,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Roman Foff 1000,- Kč, Vladislav Vydra 100,- Kč, Pavel Šána 100,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, Miloslav Konopiský 200,- Kč, Ladislav Adamec 100,- Kč, Mgr. Jana Lavičková 1000,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Pavel Rliko 200,- Kč, Vlastimil 800,- Kč, Jan Rada 500,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Václav Tykvart 200,- Kč, Marie Kouklíková 100,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Michal Škurek 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Petra Rohlíčková 300,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Petr Šantrůček 300,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Ondřej Svatoň 50,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, Martin Reiser 200,- Kč, Milena Trulley 333,- Kč, Martin Pavlíček 1000,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Zdeňka Jindrová 50,- Kč, Aleš Votruba 250,- Kč

Celkem za měsíc: 11 449,00 Kč
Vybráno 32.71%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP

Latest posts by Redakce (see all)

(Visited 46 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (19 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
loading...
politicon-eshop voxpopuliblog
18 komentářů
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.