Nizozemsko_problemy_s_dobijenim_elektromobilu_Perex_503_0
25.1.2020
Kategorie: Ekonomika

Zelená destrukce nastupuje

Sdílejte článek:

ROMAN MALACH

Od roku 2020 začalo pokutování automobilek za emise. Cílem má být ochrana životního prostředí. Jaká je realita? Nepřekvapivě zcela jiná.

Od 1. 1. 2020 vstoupil do platnosti systém, který zavádí pokuty za nadlimitní emise CO2 u nově vyrobených automobilů. Je to plně v souladu se současným zeleným náboženstvím, které ovládá vrcholné instituce Evropské unie. Přímým přínosem mělo být zlepšení ovzduší a nepřímým odklon od spalovacích motorů a přechod na elektromobilitu. Ta je – pro mě nepochopitelně – mantrou všech bojovníků za klima. Dal jsem si tu práci a prošel zprávy ze světa automotive, které byly od nového roku publikovány. Je to fascinující čtení:

Pokuty za emise u vozů s malými tříválcovými motory jsou paradoxně vyšší než pokuty za emise motorů SUV. Důvodem je progresivní sazba limitů v závislosti na hmotnosti vozu. Výsledek: nevyplatí se vyrábět laciné úsporné vozy.

Pokuty za překročení limitů emisí by v roce 2020 mohly dle studie společnosti PA Consulting dosáhnout až 14,7 miliard euro (tj. 375 miliard Kč). Většina těchto pokut dopadne na německé automobilky. Výsledek: Snížení zisku automobilek, snižování výroby, propouštění. A jako bonus je třeba zmínit, že český automotive průmysl je silně vázán na Německo. Dopady se projeví tedy i u nás. Již dnes hlásí české firmy pokles poptávek.

V Německu již automobilky zareagovaly. Mercedes začal propouštět. Volkswagen se raději rozhodl vyrábět elektromobily, které bude muset prodat se ztrátou, ale tato ztráta bude nižší než očekávaná pokuta. Z hlediska ekonomické logiky je to racionální krok. Z hlediska dalšího rozvoje firmy jen krok, který zpomalí zaostávání. Dle odhadů zanikne v Německu kvůli této politice do roku 2030 asi 410 tisíc pracovních míst. Jde o součet pracovních míst v automobilkách a u subdodavatelů. To je již velké číslo a samozřejmě tento vývoj bude obdobný i v dalších zemích.

No a nyní k elektromobilitě. V Nizozemsku, které dává na elektromobily největší dotace, kde je nejvíce těchto vozidel v Evropě, narazila dobíjecí síť na své limity. Prostě není kde „dotankovat“ baterie. Dále dobíjecí stanice přestávají být dotované. Jednalo se o zaváděcí politiku a nyní už se přechází na tržní ceny. Výsledek: V přepočtu na litr nafty je provoz elektromobilu výrazně dražší a možná si ho ani nedobijete.

Navíc elektromobily nejsou „čisté“, výroba elektřiny není bezemisní. Paradoxem je, že emise CO2 vzniklé při výrobě elektřiny, přepočtené na její spotřebu na kilometr, jsou vyšší než u některých úsporných modelů aut se spalovacími motory. A ještě větší paradox je, že tyto emise jsou vyšší, než limit stanovený EU, za jehož překročení se udělují pokuty. Pro srovnání limit je 95 gramů CO2 na 1 kilometr, emise na produkci elektřiny (počítáno pro výrobu v ČR) jsou 107 gramů na 1 kilometr. Výsledek: Elektromobily nejsou v současné době ekologičtější.

No a na závěr ještě dvě perličky, jak se mohou plány sociálních inženýrů zvrhnout. V Berlíně zavedli zóny s maximální rychlostí 30 km/hod. Samozřejmě se zaklínali mantrou snížení emisí. Jaké bylo překvapení, když se zjistilo, že efekt není žádný. Když přihlédneme k tomu, že opatření bylo zavedeno v roce 2018 a mezitím došlo k částečné modernizaci vozového parku s příklonem k ekologičtějším vozidlům, lze říct, že efekt je přesně opačný, než bojovníci za klima zamýšleli. Důvodem je, že moderní vozy produkují nejméně škodlivin při rychlosti okolo 60 km/hod. Jenže vysvětlujte aktivistům, že by si měli nastudovat nějaké informace. Oni přece vědí co je nejlepší a nebudou si kazit názor nějakými fakty. Předpokládám, že výsledkem tohoto experimentu budou další zákazy. Jednou to přece – dle logiky ekofanatiků – musí vyjít.

A vrcholem je zpráva, že v Belgii zavedli tak přísné podmínky pro vjezd automobilů do měst, že je nesplňuje ani část vozidel policie. Předpokládám, že velká část belgických zločinců se po přečtení této zprávy stala bojovníky za klima.

Co mě pobavilo úplně nejvíc, bylo vyjádření nejmenovaného ekonoma, že toto zelené směřování může být pro Evropskou unii konkurenční výhodou, ale jen když přemluví zbytek světa, aby se přidal. Tedy, když se střelím do nohy a přemluvím k tomu ostatní, budu mít konkurenční výhodu, protože se mi rána začala hojit o chvíli dříve. Kulhat budeme všichni stejně. Jen pořád nechápu, proč by se ti ostatní také do té nohy chtěli nechat střelit.

Tolik tedy – částečně ironicky – k současným dopadům boje za klima. A to je teprve leden. Prostě lze jednoznačně říct, že tento boj za záchranu planety je nedomyšlený a pro Evropu sebedestruktivní. To však samozřejmě fanatickým bojovníkům za klima nevadí a budou v něm pokračovat až do úplného zničení. Našeho zničení.

Prosím, nedopusťme to. Bohužel naše manévrovací schopnosti jsou silně omezené. Nový zelený úděl po Evropu byl schválen a není možno ho zvrátit. Lze korigovat, ale předpokládám přehlasování vzhledem ke složení Evropské komise a Evropského parlamentu. Tedy jediná možnost, jak zatáhnout za záchrannou brzdu, je odejít z Evropské unie. Pak si můžeme nastavovat pravidla aspoň částečně sami. Samozřejmě zelené šílenství na nás bude dopadat i dále, ale rozhodně ne v plné váze. Nicméně je třeba vystoupit z tohoto vlaku dřív, než dorazí do zeleného pekla.

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX), QR platby

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc prosinec 2021: *****

ing. Jan Dvořák 500,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, RNDr. Richard Čapek CSc. 400,- Kč, Eva Edler 300,- Kč, Rudolf Roedling 500,- Kč, Lenka Poncarová 300,- Kč, Martin Dindoš 500,- Kč, PharmDr. Lubomír Vylíčil 5000,- Kč, Matouš Gaudl 500,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Jiří Sika 200,- Kč, Zdeněk Vybíral 1000,- Kč, Václav Žižka 500,- Kč, Pavel Fila 50,- Kč

Celkem za měsíc: 11 000,00 Kč
Vybráno 31.42%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 4 135 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (29 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
38 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-)