
Zdanění církevních restitucí: Vyhrál zdravý rozum a právo, právní stát
PAVEL VESELÝ
S každou volební kampaní anebo problémem ve vládě se hodí nějaké téma, které se jako evergreenen hned vytáhne. Slouží proto, aby se nejen zvýšil potenciál v možných volbách, ale také pro zakrytí určité skutečnosti. Politický marketing má takové téma vždy po ruce. Jen si vzpomeňme, například na církevní restituce nebo druhý důchodový pilíř. V prvním případě se tím snažila levice vyhrát volby. Dnes se ukazuje, jak může být církev platná v současném světě a naší společnosti. Ukazují se první náznaky rovnoprávného fungování státu a církve.
Jenže komunistická ideologie je stále živá a pro mnohé přitažlivá. Touha po rovnostářské společnosti byla vždy lákavá pro ty, kteří svoje problémy promítají do závisti vůči pomíjivým hodnotám bohatství a majetku. S majetkem se přitom pojí zodpovědnost za jeho správu, což si mnoho lidí neuvědomuje. A komunisté o to víc. Všechno je všech a vlastně nikoho. Všechno je všeho lidu. A to nejen hmotný majetek, ale i naši umělci, naši sportovci a naši kněží. Nedokážu si představit, jak strašné to muselo být pro majitele firem anebo církevních představitele, když jim zaklepal na dveře v případě firmy jejich zaměstnanec, jindy ten neznaboh a opilec z hospody, a sdělil, že majetek jeho nebo církevního řádu, je všeho lidu. A kněží navíc zavřeli. Jen někteří kolaborovali a Pacem in terris.
Po schválení církevních restitucí, které měly být schváleny již dříve, sněmovna schválila návrh KSČM na zdanění státních náhrad, které dostávají církve za majetek nevydaný v restitucích. Pro novelu bylo celkem 106 ze 172 přítomných poslanců. Podpořili ji zákonodárci hnutí ANO, SPD, ČSSD a KSČM. Proti hlasovalo 56 poslanců z řad ODS, pirátů, KDU-ČSL, TOP 09 a STAN. Očekává se, že Senát předlohu zamítne. Dolní komora by se jí v takovém případě zabývala znovu.
Podle komunistů by zdaněním mohl stát podle zdůvodnění KSČM získat každoročně zpět zhruba 380 milionů korun z přibližně dvou miliard, které církvím podle zákona a následně uzavřených smluv posílá. Novela by nebyla účinná zpětně. Církve by podle předkladatelů musely nově zahrnovat státní náhrady do zdanitelných příjmů.
Finanční náhrady církvím ve výši 59 miliard korun za nevydaný majetek jsou prý přemrštěné, a že je možné je zdanit. Dále pak církevní náhrady jsou příjem a ten se má také zdanit. Takže vlastně jde o dvojí zdanění. Obojí je nesmysl. V tom prvním případě na to existují analýzy, které ukazují, že náhrady by mohly být i větší, ale právě pro sounáležitost církve a státu a v souladu s ekonomikou státu byly takto vyčísleny. V druhém případě je to úvaha, která je v přímém rozporu se zákonem o odluce státu a církve. Pokud by stát chtěl mít církev jako svého zaměstnance, pak by se jednalo o daň z příjmu. Navíc by šlo o dvojí zdanění, protože církve daně platí jako každá fyzická a právnická osoba.
Soudruh Filip se domnívá, že Ústavní soud nerozhodl dobře. Na to má jako občan plné právo. Nicméně to, že majetek, který jeho bývalí soudruzi a soudružky loupili nejen církvím, ale všem spoluobčanům – sedlákům, chalupníkům, živnostníkům, spolkům a všem, kdo tvořili ekonomickou páteř republiky, považuje za “dar státu,” je natolik nehorázné, že je skoro smutné to komentovat. Komunisté se prostě nezměnili. A to, i když změnili svoji brandovou značku z KSČ na KSČM. Ale lidé, kteří zastávají tuto ideologii rovnostářství a nesociálního pohledu na svět se nezměnili. A nikdy nezmění.
Zrušením zdanění církevních restitucí nevyhráli jen poslanci a senátoři, kteří tento návrh proti zdanění podali. Je to výhra právního státu, ale také kardinála Dominika Duky a České biskupské konference, kteří si stáli za svým a dodnes stojí. Máme velmi dobré biskupy a je dobré, že toto bylo vybojováno i pro všechny jiné křesťanské církve a židovskou obec. Právě Židé si v dějinách už zažili dost. Křesťané jsou dnes velmi diskriminováni. A to nejen mimo Evropu. Vybojovalo se to také pro základní princip státu. Vyhrál zdravý rozum a právo. Žijeme v právním státě. A to je dobře.
Redakce
S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)
Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.
***** Příspěvky čtenářů za měsíc únor 2021: *****
Roman Dubravský 500,- Kč, ing. Jan Dvořák 500,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Rudolf Roedling 500,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Pavel Klika 222,- Kč, Marek Janičko 250,- Kč, Mgr. Luděk Tesarčík 200,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Silvia Ambrogini 500,- Kč, MUDr. Ilja Baudyš 500,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Anonym 500,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Vladimír Votřel 1000,- Kč, Anonym 0,01 BTC, Pavel Burget 200,- Kč, Václav Žižka 500,- Kč, Ludmila Kárská 250,- Kč, Zdenka Brancuská 500,- Kč, Karel Zangl 500,- Kč, Jan a Gabriela Horáčkovi 500,- Kč, Martin Vavrinka 100,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Karel Teplý 500,- Kč, Pavel Janeček 300,- Kč, MUDr. Iva Neimcová 100,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Jan Petr 500,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Anonym 150,- Kč, Zuzana Karlová 300,- Kč, Arpád Krausz 250,- Kč, Bohuslav Maceška 100,- Kč, Dagmar Bowyer 500,- Kč, Jiří Dobruský 200,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, Milena Trulley 333,- Kč, Hana Hoffmannová 666,- Kč, Ladislav Adamec 200,- Kč, Lukáš Vašíček 200,- Kč, Petr Kosmata 200,- Kč, ing. Jiří Klumpar 100,- Kč, Aleš Votruba 250,- Kč, Zdeňka Jindrová 50,- Kč, Peter Keklak 100,- Kč, Marie Tachezyová 200,- Kč
Celkem za měsíc: 16 471,00 Kč
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Latest posts by Redakce (see all)
- Vítězný Únor v kontextu současnosti - 25.2.2021
- Ředitel ČT Dvořák už zase nemá dost - 25.2.2021
- Hamáčku, vy jste ale vůl - 25.2.2021
Prohrál národ, zem které je církev u prdele. To pochopil už dávno v minulosti Josef II, proto učinil ve vztehu k církvím to, co učinil. Zase vyhrál zloděj, darmožrout a budižkničema. Není divu, že se na naši zem dělají nároky Poláci s Němci, když vidí tu idiocii a prodejnost politiků, kteří kopou proti zájmům většiny národa.
mne zase pripadne, ze sem chodi diskutovat predevsim poradne ujeti magori, kteri zamrzli nekde pred 30 lety a porad by chteli bojovat s komanci, kteri se ac ne svati, rozhodne nenadelali takovych svinstev jako loutkove vlady v zoldu nadnarodnich korporaci po jejich odchodu…
mluvim zde o totalni likvidaci zeme i s jejimi obyvateli, coz je mimochodem opakem drivejsich snah komancu…
Zablokovani tupci, primitivni a priblbli komunistobijci nevidi ani na metr, ne tak jeste neco z toho, co se kolem deje…
Prý žijeme v právnín státě. HOVNO. V právním státě
nemůže rozhodovat jeden hlas trestance.
Plně s vámi souhlasím a je mi z politiků špatně.
Naprostý souhlas. Vracet majetek, který církve získaly podvody, zastrašováním, útlakem a vraždami ve jménu Boha, nemá s restitucemi vůbec nic společného, je to totiž jen prachsprostá idiocie. Navíc se nakradený majetek rozdělil i mezi parazitické církve, které v době znárodnění církevního majetku vůbec neexistovaly. Je mi z toho na zvracení…
Prohral narod a vyhrala hamižnost sekty, ktera žije z lidske duvěřivosti, strachu a naivity, po staleti vykořisťuje a zotročuje dělny lid.
K majetkum se navic dostala parlamentnim podvodem za pomoci kriminalnika o “Bělohohorske” noci.
Ten, kdo by chtěl znárodňovat, kritizuje hamižnost
Znarodněni znamena, že se znarodněny majetek (zpravidla nějakemu zločinci, lichvaři, otrokaři etc.) stava majetkem všech. Kdežto prichvatizačni tunelizace je opakem = že se majetek všech, kupř. vodni zdroje stavaji majetkem ruznych šejdiřu, kteři pak za pomoci levně nabyteho majetku zotročuji a zadlužuji lid obecni. Tragedii socijalně nerovne společnosti je, že zatimco jeden se rodi jako otrok v zadlužene rodině (dneskaj v KAPITALIZMU i dluhy se dědi), druhy se rodi jako bohaty otrokař bez hnuti jedinym prstem.
1. Znárodnění znamená ukradení soukromého majetku.
2. Vrácení ukradeného majetku není privatizace, pletete si s restitucí.
3. Dluhy můžete zdědit jen pokud chcete, dědictví se dá odmítnout.
Znárodnit majetek nějakemu lapkovi, otrokaři, lichvaři, zločinci neni zločin ale pravě naopak zaslužny čin.
Na cirkevnich “restitucich”, ktere byly prosazeny za pomoci kriminalnika se podileji i cirkve, ktere tehdy neexistovaly v Československu. A dneska “restituuji” – to je protipravni čin. Vyčet i oceněni majetku ŘKC je sporny, navic je vubec sporne, jestli cikrve maji nějaky narok na restituci.
Ze všech podnikatelů a soukromníků jste udělal zločince – ono se pak lépe krade, co? Vy marxisti jste fakt ubožáci…
si totalne mimo…vrat se na zem….cela cirkevni restituce je megazlodejina stoleti…zdaneni mela byt jen slaba naplast….
Bravo Petr Zdeněk, to byl účel sametové revoluce
Pan Langer či můj oblíbený Okoraj,HP1949
vám potvrdí že nejsem pravičák.
Mají dokonce pravdu.Přesto zaměrnou likvidací “středního stavu”,tedy skutečnou inteligenci,skutečné a opravdové
podnikatele a užitečné živnostníky,považuji za zločin
mající za následek konec suvereního státu.Tedy nám po
už po třicet let vládnou zemští škůdci?Nejen oni,ale my všichni
jsme tím na vině.Namísto hledání pravdy,hledáme nepřátelé.Nejsem jiný.
Všichni ne. Jen ti, co okrádali stát na daních a kteří když slyší EET, tak běží na sraz hnědokošiláčů na Letnou.
1. Jonas obhajuje znárodňování tím, že všichni podnikatelé stejně byli zločinci. I v 48. To s eet nesouvisí.
2. Podnikatel nemůže okrádat stát na daních (pokud to nejsou vratky DPH). Daně jsou peníze, které stát uloupil podnikateli. Okradete pouličního lupiče tím, že mu zatajíte peníze schované v ponožce?
Lžete, Jonasi, jako obvykle. To, že určitý podíl finančních náhrad za nevydatelné nemovitosti (nikoliv restitucí jako takových) dostávají i církve, které v roce 1948 neexistovaly, není žádný “protiprávní čin”, ale výsledek velkorysosti ŘKC, která se (v podílu daném počtem registrovaných věřících té které křesťanské církve) části svých náhrad ve prospěch těchto církví zřekla.
Znárodnění = majetek prý patří všem!
Ale jen komouši ho maj v držení = mohou s ním nakládat…
Kecaš dutohlave. Pijonyrske domy, lečebny, kina, divadla, sportoviště, kulturni domy mohli uživat všichni vobčani – někdy bezuplatně, jindy za symbolickou cenu. Byty byly přidělovany bezuplatně rodinam, připadně zaměstnancum…
Pionýrské domy už dnes sice pod tímto názvem neexistují, ale jak střediska mládeže, tak vše ostatní dne mohou využívat všichni občané dnes jako tehdy – a stejně jako tehdy zpravidla za úplatu. Co se pionýrských domů týče, ta (ne univerzální) bezúplatnost souvisela s vymýváním mozků, které děti v pionýrské organizaci prodělávaly – to se poněkud změnilo po rocer 1970, kdy do pionýrské organizace nuceně přestupovaly státem zrušené a zakázané skautské oddíly a přinášely si sebou své původní zaměření.
Pojem “byty přidělované bezúplatně” je poněkud zavádějící – neprodávaly se, dávaly se do úplatného nájmu. Můžeme maximálně debatovat o poměru nákladů za nájemné bydlení k nákladům za jiné životní potřeby tehdy a dnes. Těch bytů byl nedostatek stejně jako dnes.
Pan Libor má pravdu, připomenul bych např. speciální zdravotní a rekreační zařízení, která sice formálně nebyla vlastnictvím jednotlivých členů KSČ, ale sloužila výhradně pro potřeby zasloužilých stranických funkcionářů.
Očividně vymývání mozků funguje i dneska, viz heslo:”čím mladší debatér, tím víc mu komunisti ublížili.”
Argumentovat mládím nebo stářím je ošidné i tam, kde o svém protiháči něco víte. Co konkrétně z mé glosy z 16.10.2019 v 09:35:39 považujete za vymývání mozků, astore? Nebo se vám jen nelíbí pravda?
marna snaha…nema mozek…totalni blok…bojuje nekde s Napoleonem…
Dneska navic tato ŘKC sekta stoji spúolu s “křesťanskymi” stranami a politiky v předni linii islamizace ČR a Ojropy.
Povinně si chovame hada na vlastni hrudi.
ŘKC je satanisticka zabijacka pakaz po cela staleti…
Vatikan je hnizdo satanskych hadu a ma pracky temer ve veskerem zlu na teto planete…
mimochodem vlastni nasobne vice zlata nez vsechny ostatni zeme dohromady…
Všimněte si, jak komouši nejsou ochotni respektovat rozsudek soudu. Ponaučení? Covat se k nim stejně, jako se chovali v minulosti oni. Min. zabavit majetek (stejně ho mají nakradený), a do koncentráku s nimi
Libore – souhlas! Pouze místo koncentráků bych je ubytoval pro jistotu na stromech!!
Sudruzi Fašisten,
zdaleka nejenom komunistum (viz diskuze k člankum s totožnou tematikou na PP) se ekluje takovy rozsudek. Co bylo ukradeno musi byt vraceno – I cirkvi “svatou” okradenemu lidu dělnemu.
Dokazujte konkrétně, co bylo (vašimi slovy) “ukradeno cirkvi ‘svatou’ okradenemu lidu dělnemu”. Co se vzniku církevních majetků týče, doporučuji (už po několikáté, ale jak vidět – je to marné, je to marné, je to marné) např. knihu Století posledních Přemyslovců (J. Žemlička, Melntrich 1998), ale i jinde najdete relevantnější informace než v brožurkách VUML nebo učebnicích vlastivědy pro 5. třídu z padesátých let.
V opačném gardu – okradení (nejen) církve v poválečné ČSR komunisty je spolehlivě zdokladováno, a to včetně zvěrstev, kterého se komunisté a jejich služebníci při tom dopustili.
Problém je v tom, že církev nikdy nebyla vlastníkem majetku (nikdy neměla úplná vlastnická práva). A věděl to už i Josef II. Měla jen právo užívání. Proto jí ani neměl být navrácen majetek.
Jak se pak ta vlastnická práva k nemovitostem objevila v katastru, pane Frant. Novotný? Mám pocit, že svá přání a představy se snažíte prezentovat jako skutečnost, ale hrubě se přitom mýlíte.
To, co vykládáte, snad platilo v počátcích Čech Přemyslovských, kdy jediné vlastnické právo v zemi se vztahovalo k zemskému suverénovi, tj. přemyslovskému knížeti, a vlastnická práva neměli ani poddaní, ani knížecí družiníci, ani samozřejmě církev. Nicméně už během nějakého 10-11. století se tento řád začal rychle transformovat a vlastnická práva od panovníka na jednotlivé jmenované subjekty přecházela (k nim pak ještě přibyla i města), na někoho více, na někoho méně (a to i v rámci těch jednotlivých sociálních skupin).
V katastru byly jako vlastníci zapsány třeba i střední školy po roce 1990. To zákonodárce napravil převedením vlastnictví na kraje. Zápis na katastru byl po 90. roce pouze administrativní záležitost. Církev něměla úplná vlastnická práva. Bylo absolutně vyloučené, že by církev chtěla prodat např. chrám sv. Víta a dalších. Proto měla církev “jen” právo užívání. Navíc církevní restituce byly schváleny s dopomocí narychlo sehnaného pravomocně odsouzeného byl hnus, který prošel jen kvůli formalismu soudců.
Zápisy v katastru po roce 1990 jsou z hlediska (všech) restitucí irelevantní. O zápisu do katastru jako “pouze administrativní záležitosti” máte představu Hurvínka o válce (nebo ve vašem případě spíše komunisty o právu).
Mě to příjde celé jako šílená komedie na obíraní daňových nevolníků…Asi takhle můj děda si s německým bratrancem dali před 80-ti léty přes držku a šlápli si na kuří oko ale až můj německý bratranec teda jejich vnuk co se narodil v 70-tých létech(až druhá generace po) to musí ze svých daní splácet…Můj mrtvý děda a jeho už taky mrtví vrstevníci dopustili aby se k moci v roce 1948 dostalo KSČ a tato zločinná banda v této zemi okradla (znárodnila) kde koho ale splácet z daní to budou jejich vnuci co s tím nemají nic společného…Tak to má logiku prodanime se k blahobytu…Proč všechny průsery předků musí splácet daňoví nevolník až z druhé a třetí generace po průseru a KSČ se jim směje do ksichtu…Něco schnilého je ve státě českém…
ŘKC sekta je statem ve statě. Čim silnějši bude mit finančni a materialni zazemi, tim bude na statu nezavislejši, tim vic se bude rozlejzat, oblbovat mladež a veřejnost – pedofilizovat, homosexualizovat a islamizovat prostředi, ovlivňovat politiku, mladež na školach etc.
” Čim silnějši bude mit finančni a materialni zazemi, tim bude na statu nezavislejši”
A to je dobře. Zato Vy marxisti chcete všechno řízené státem. Vidím, že Vám dnes státní úředník už dovolil jít se vyblít na PP.
Vy anrachističti Fachidioti CHCETE ZBOURAT STAT, jedine pojivo s společensky tmel a pak bulite nad invazi “obohacovaču” že vas nema kdo chranit, že neni su hranice, ktere jste slavnostně odstraňovali, že neni armada, ktera by branila zemi, kterou jste slavnostně rozpustili a proměnili ve sbory k prosazovani zištnych zajmu oligarchu po celem světě.
Nechcete se podilet na financovani armady a policie, ktera by chranila vaše zajmy, podporujete bořeni veškrych hranic, regulaci a pak řvete a bulite, že se země islamizuje, že se prostředi kriminalizuje. Fandite pujčkam, lichvařum, zadlužovani a pak bulite, když se v zemi rozmahaji přenosne nemoci, kriminalita, narkomanie etc.
¨
To jste vy – anarchokapitalističti IDIOTEN.
Bulíš tady hlavně ty, pořád si stěžuješ na kapitalismus, který tady ani není.
Jako správný marxista máš kulový a tvůj předstíraný zájem o chudé má akorát zakrýt, že chceš okrást bohaté, protože si myslíš, že si tím nějak pomůžeš
KAPITALIZMUS je tady ve sve nazakryte podobě a stale vic se obnažuje jeho skutečna podstata a charakter.
Progresivni zdaněni neni kradež. Dokonce ani znarodněni, pokud se děje na zakladě referenda anebo rozhodnutim demokraticky zvolene vlady.
Znarodněni nakradeneho pokud je ke prospěchu pracujicich a ne nějakych lapku.
“Znárodnění nakradeného” , Jonasi? On se znárodňoval nějaký nakradený majetek? – víte, takovéhle silné prohlášení by chtělo konkrétní důkazy, které nemáte.
A v jakém smyslu bylo to znárodnění “ve prospěch pracujících”? – ty znárodněné podniky začaly postupně chátrat, to že se neprodávalo na Západ, nebyla žádná embarga, ale nekonkurenceschopnost (určité komodity šly i na ten Západ dobře, zbraně třeba). A tu nekonkurenceschopnost nezavinili ti pracující v podnicích, ale idiotské centrální plánovité řízení vládnoucí KSČ dělané po pětiletkách, takže ti pracující na tom byli nakonec biti (nekonkurenc eschopné podniky neměly příjmy, které by odvedly státu v dostatečném množství, a úměrně tomu vypadaly i rovněž centrálně plánované a tabulkami určované příjmy těch pracujících, byl o tom za totáče i takový okřídlený vtip – “vláda předstírá, že nás platí, a my předstíráme, že pracujeme”).
“Progresivni zdaněni neni kradež. Dokonce ani znarodněni, pokud se děje na zakladě referenda anebo rozhodnutim demokraticky zvolene vlady.”
Když A vezme B majetek, je to krádež. Ale když se na tom A dohodne s C, už to krádež není, protože to odhlasovala 2/3 většina
Petr Zdeněk, já to tipuji tak na 30 % skartotvaných estébáků na PP. Dalších 30 % jsou fanatický komouši a zbytek jsou demokrati.
“Komunisté se prostě nezměnili. A to, i když změnili svoji brandovou značku z KSČ na KSČM. Ale lidé, kteří zastávají tuto ideologii rovnostářství a nesociálního pohledu na svět se nezměnili. A nikdy nezmění.
To tvrdím celý život …
Komunismus jest vzpoura neschopných.
Vzpoura nechopnych jest vzpoura blbcu, egoistickych megalomanskych nenasytu, přiživniku a parazitu.
Ano, Jonasi – prostě komunistů.
Komunističti papalaši byli proti dnešnim KAPITALISTICKYM sofistikovanym nenasytum, tunelařum a parazitum doslova ekonomičti geniove.
Ano, mohl byste za toho socialismu úspěšně vystupovat v pořadu Ein Kessel Buntes.
Komunismus jest vzpoura neschopných.
Tak … ✌️
P.S.: Že se tolik NESCHOPNÝCH (nebo spíše VŠEHOSCHOPNÝCH) nahrnulo na pravicový zpravodajský portál, mne dost překvapilo.
Možná to bude tím, že všude jinde je již právem vyhodili (viz “pražský orlOOj”), na Protiproudu by museli za své žvásty platit, takže díky benevolenci redakce PP zde mají poslední možnost k šíření jejich zvrhlé ideologie a k napadání každého, kdo ji odmítá.
.Neschopnost a omezenost to je ten
pravý důvod vašeho působení,pane HP1949. na PP.
Jsem rád,upřímné doznání potěší i oponenta.
Jde sice o všeobecně známý fakt,ale jako
sebekritika se to dá pojmout i z uznáním
Tedy čest práci příteli Okoraji,jako za mlada.
HP1949 11.10.2019 17:11:23 Odpovědět
Důkaz (a to platí i o tom ministrování Halíkovi) přímo Urválkovský…
Jste ubožák, Frigo.
Stále se opakovat nebudu, tak si na to vzpomeňte vždy, než opět budete chtít na mě infantilně reagovat.
https://pravyprostor.cz/ods-tohle-nevymyslis/#comment-956923
Zákon ( restituční ) schválený hlasem kriminálníka by v demokratické společnosti neměl vůbec.
To se divím, že tady se žádný soud neozval!
FU©KFINGE®ův děda byl do r. 1948 živnostníkem. Když na kole jezdíval odvádět svoji práci, míjel baráky, kde na lavičkách před nimi posedávali zdraví chlapi a čekali, až budou žebračenky, resp. 10 Kč poukázky na podporu. Ukazovali si na dědu, vysmívali se mu, jak je blbej, jak se dře. Samozřejmě, že byli všichni ožralí. Děda si jich nevšímal ani náhodou, musel hejbat tělem, aby uživil rodinu.
Po r.1948 se s těmito týpky setkával na různých úředních pozicích v roli reprezentantů diktatury proletariátu. Z těch největších lemplů a vyžírků státu se nyní stali soudruzi a obávaný gang. Děda přešel do družstva řemeslníků a pracoval dál, aniž by k obživě potřeboval červenou knížečku, ideologické žvanění a zlodějské pazoury.
Protože tahle líná hovada nikdy nic z vlastní iniciativy neudělala, nepostavila, nezaplatila, musela (aby nechcípla hlady) všechno ukrást. A nejlépe tam, kde bylo co ukrást. Aby se to alespoň nějak ospravedlnilo, z okradených byli vyrobeni protistátní živly. Celé selské rodiny vyhnali z jejich polí a hospodářství, zplundrovali, co mohli, protože práci rolníka nerozuměli. Nejhloupější na celé věci bylo, že soudruzi z nakradeného nijak nezbohatli, protože s ukradeným majetkem neuměli nakládat, neuměli investovat, neznali zákonitosti ekonomiky – prostě to co nakradli, prošustrovali a prožrali. Co po nich zbylo? Vykradená JZD, ze kterých byly předisponovány finance do spousty jiných, soudruhy pro ten účel narychlo založených firem. Zruinované objekty všeho druhu. Morální úpadek, marasmus, rozvrácená společnost.
A nyní, když se po desetiletích konečně bolševiky zašantročený, zašmelený a zdevastovaný majetek vrací původním majitelům, aby s ním hospodařili podle svého poslání, dovolí si tady otevírat svoje hnusné tlamy kdejaké smradlavé komunistické svině a chrochtat něco o úpadku církví, když sám tento infekční komunistický insekt je vzorem degenerace všeho lidského. Aby to nebylo málo, ještě se tyto křivé bolševické svině snaží vydávat za přátele lidu. A ten, jak vidno, pořád ještě jejich indoktrinacím, demagogiím a sprostým lžím naslouchá, i když už ne tak úplně s bezvýhradným souhlasem.
Vymeťte ty svině komunistické odevšud, kde čouhají ty jejich rypáky! Vykopejte je ze všech míst, kde se schovaly! Jediná otázka: Kam s nimi pak? FU©KFINGE® vypisuje soutěž o nejlepší nápad.
Ještě 30 let po padu komunistu od vlady rozkradate statni majetek vybudovany za komunistu pravounšti paraziten.
Všechno co mělo hodnotu jste levně za hubičku vyprodali, stat odborně zruinovali a zadlužili, ze soběstačne ekonomiky udělali nesoběstačnou plně zavislou na dovozech, vodu jste prodali cizakum aby ji mohli draze prodavat vobčanum, armadu jste zneschopnili a udělali z ni děvečku v cizich službach, hranice jste za radostneho hykani odstranili, z mladeže udělali mamanky a nyni bulite nad rozlitym mlekem. Eto vaše kapitalisticke dělo, sustružnici. mate co jste chtěli, tož nebulte a nesvalujte vinu na komunisty, kteři přišli o svou vladnouci roli ve prospěch největšich světovych kapuňu a oligarchu již před 30 lety.
Hlupáku, zjisti si politickou minulost všech těch, kteří to, o čem píšeš, po listopadovém převratu realizovali.
Dojdeš k závěru, že až na pár výjimek, to byli a jsou “bývalí” komunisté. Lhali, podváděli a kradli tehdá s “rudou knížkou”, činí tak i nyní bez ní…!
Je přece jedno , co byl kdo před listopadem 89 , krást ve velkém jim umožnil až kapitalizmus !
Jonas je opravdu, ale opravdu neuvěřitelnej vůl!
Pravda se vám nelíbí , kapitalistický poskoku !
Ano, máte plnou pravdu. Komunisti nic nevybudovali a nechali zde rozkradený stát, akorát fakta jsou jiná:
Za dobu té hnusné komunistické totality, t.j. od roku 1948:
Za tuto dobu vzrostl počet obyvatel Československa o 3300 tis. obyvatel (z toho v ČR o 1471 tis.), bylo vybudováno 2330 tis. pracovních míst (v ČR 1360 tis.), tvorba zdrojů (národního důchodu) se zvýšila 7,2 krát, osobní spotřeba zboží a placených služeb obyvatelstva (bez neplacených služeb zdravotnictví, školství, kultury apod.) vzrostla 4,9 krát, to je na jednoho obyvatele 3,8 x.. Průměrný věk se zvýšil u mužů ze 61,5 roku na 68 let, u žen z 66,1 na 75,3 let (v ČR). Počet studujících vysokoškoláků se zvýšil z 51 tis. na 169 tis. osob (3,3 x)..
Fyzická hodnota majetku (národního bohatství) se proti r.1948 (a to proti základu už zvýšenému o dodatečná byť nepodstatná “znárodnění” provedená po tomto roce) byla rozmnožena 7 až 8 x a to výhradně z vlastních vnitřních zdrojů, tedy jen z domácí práce, takže tu nebyl žádný majetek v zahraničním vlastnictví. Všechny zahraniční závazky vzniklé ze znárodnění „cizích” majetků po r. 1945 byly mezitím smluvně vypořádány (včetně Německa, Rakouska či USA). Koruna (Kčs) se vůči zahraničí zpevnila o 60 % (USD stál původně 36 Kčs a do r. 1989 jeho tržní cena klesla na 15 Kčs). Veřejné rozpočty byly až do r. 1987 aktivní či vyrovnané, teprve potom se začal projevovat mírný deficit.
Pro ilustraci třeba uvést, že přes více než tisíciletou českou a slovenskou historii žilo v r. 1989 už 60 % obyvatelstva v moderních bytech nově postavených v komunistickém období. Nebo že jen za necelá dvě poslední desetiletí stát stačil vybudovat v podstatě novou energetiku – byly postaveny a provozovány dvě jaderné elektrárny, dvě další byly ve vysokém stupni rozestavěnosti, a ještě pro dvě další byly vybrány nové lokality. Navíc bylo před dokončením vodní a energetické dílo Gabčíkovo Nagymaros. Byly vybudovány tisíce kilometrů ropovodů, plynovodů a produktovodů (včetně zásobníků), rekonstruována síť vedení vysokého napětí a propojena se Západem (totéž platí pro propojení plynovodu i ropovodu Adria) a také bylo zahájeno odsiřování tepelných elektráren. To zajistilo zemi energetickou bezpečnost na dalších 25 až 35 let. V téže době bylo v dopravě postaveno nové pražské mezinárodní letiště, více než 550 km dálnic a v Praze bylo vybudováno na vysoké technické a kvalitativní úrovni metro (přitom ve velice obtížných podmínek městského centra) s 3/4 současného počtu stanic, včetně díla Nuselského mostu. Byly postaveny tisíce objektů nejen nových výrobních staveb a hal, ale také škol, školek, jeslí, zdravotnických zařízení, kulturních institucí (viz třeba i zásadní rekonstrukce Národního divadla (včetně Stavovského divadla), Rudolfina, Obecního domu či sportovišť. Co by proti tomu byla oprava Barrandova a Lucerny, které chátrají už dvacet let – pouhá prkotina. Kolektivizované zemědělství v kombinaci s přidruženou výrobou se stalo evropským vzorem (bohužel nevyužitým), zabezpečilo nám trvalou potravinovou soběstačnost a bezpečnost a umožnilo komplexní rekonstrukci venkova. Někdejší (převažující) bídní zemědělci už v osmdesátých letech patřili k nejlépe placeným skupinám pracujících. Atd.atd. Měli jsme dokonale funkční a také dokonale technicky vybavenou armádu – měla např. k dispozici asi 450 moderních bojových letadel (převážně nadzvukových) a 200 helikopter (z toho 25 těžkých Mil Mi-24).
Co z toho máme dnes po 30 letech budování rozvinutého kapitalismu?
No to víte že jo zlaté časy…
Ani nucené práce nebyly, ani se nezavíralo do lágrů, každý mohl svobodně vycestovat kam chtěl, každý mohl podnikat, za protivládní názory se nevyhazovalo ze školy, každý mohl založit politickou stranu a kandidovat s ní ve volbách…, neměli jsme žádné politické vězně, nemuseli jsme zažívat bolševickou buzeraci a výplach mozků na vojně, a lidská práva a svobody byl striktně dodržovány že…, každý jezdil v Mercedesu a na dovolenou na Floridu. A znárodňování půdy a majetku se také nekonalo, to si vymysleli tu zlí západní agenti…
A migrace české inteligence se také nekonala, to jen protistátní živly odcházely… a ani ty stovky popravených a další desetitisíce vězněných vlastně také nebyly…
Nejsou-li argumenty, píší se zprofanované kecy. Do té Kalifornie na dovolenou a koupit si nového Meďáka, může tak cca 10% populce. Můžete mi pane prozradit, kdy jste Vy osobně byl na Floridě? Můžete mi prozradit jaký model Mercedesu používáte? Ale prosím i s RZ, aby to šlo ověřit. Dnes máme super demokracii, za kritiku např. islámu, nebo cikánů se z práce nevyhazuje, ale rovnou používá § pro nenávist k menšinám. Můj táta byl za 1. republiky notářem, takže jsem se také na vejšku nedostal, ale nikdo mi pak nebránil, abych si ji udělal dálkově při zaměstnání. O lidských právech dnes, zejména svobodě slova je zbytečná diskuse. Přečtěte si §§ 315, 316 trestního zákona. V závěru, já netvrdím, že v minulém režimu bylo vše OK, ale z ekonomického hlediska byla republika na tom podstatně lépe, než je dnes. Excesů bylo habaděj, ale dneska snad žádné nejsou? Přečtěte si něco z tohoto webu a protočí se Vám panenky. http://www.michalapetr.cz/doku.php?id=start
To není pravda, dle odborníků na ekonomii se máme o mnoho lépe až 5x lépe než za minulého režimu.
Což já musím potvrdit, moje rodina se za bolševismu moc dobře neměla, ale teď si žijeme o dost lépe a to díky demokracii, která dala lidem mnoho a mnoho možností jak využít svůj potenciál a jak se prosadit.
Nevěřte prosím báchorkám a zkuste hledat informace u odborníků na danou tématiku. Děkuji.
Vy mi připadáte jako z toho vtipu o soudruhu Zápotockém, jak k němu přišel zámečník opravovat dveře a prezident Zápotocký mu řekl, že Vám to tak dlouho trvá, to já bych to měl hned…, a zámečník na to, no jo vy jste dělník, ale já filosof…
Nemůžete dělat z kozla zahradníka, dělník patří do továrny a ne aby rozdával jakési odborné akademické rozumy, na to slouží vzdělaná inteligence.
Soudruh topcz, “bývalý” komunista, schválně používá demagogii a polopravdy. Např. česká koruna byla mimo ČSSR k naprosté nepotřebě, a byla nekonvertibilní, to znamená, že ji prakticky nešlo směnit za jakékoli ve světě upotřebitelné měny.
Soudruzi klidně mohli rozhodnout, že bude vůči dolaru jedna k jedné, a pak si s ní vytírat zadky místo tehdy nadbytečného toaletního papíru.
Proto také soudruzi, a nejen oni, sháněli valuty jako diví, zákon dokonce přikazoval tomu, kdo tyto měny obdržel, je odevzdat státu…
Kolik toho komunisté vybudovali, když vše po 48 uloupili a rozkradli, a stali se tedy velmi bohatými a neomezenými pány nad životy, penězi, a majetky lidí, o tom kolik za to postavili bolševických památníků a soch (aby některé poté zbourali), nebo o tom, jaká byla v reálném socialismu fušeřina práce, o tom by se dalo psát velmi dlouho…
Totalitní režimy se rády chlubí, co všechno postavily, Hitler stadiony a dálnice, Stalin “rudé baroko” , (de facto kopie amerických staveb), transsibiřskou magistrálu, někdo zase enormně předražené stadiony v Soči, nebo Kerčský most…
Čínané, nebo Arabi zase kilometrové věže…
Ono je tohle všechno na efekt, ukázat, že jsou výjimeční, světoví a nejlepší…
Navrch hůj a vespod hnůj.
Nucené práce.Děsivá představa,že?Hlavně ta práce,
To nucení pociťujeme občas každý,žemalý velký?
Na tak svinskou bolševickou agitku nemá význam vůbec reagovat. Po těch sviních zbyl jen smrad, ekologické zátěže, demotivovaná pracovní síla a zdevastovaná infrastruktura. A hlavně po nich zbyli takoví postkomunističtí hajzlíci, co si budou ověřovat, jestli máte Medáka nebo ne.
Dovolená v Santa Monice pro Fuckgfingera je houska na krámě a věz, fízle, že si vozí zadek v Bentleyovi – ne v žádném germánském engine. To by za režimu, který vygeneroval takové renegátské svině jako ty, nemohl. A teď hledej, šmudlo. A přijmi radu: zmlkni – není problém se k tobě přes tvoje za$®ané IP dostat a zlomit ti čelist.
Zdravím pány Langera a Fuckfingera a k jejich komentářům mohu jen dodat – je to tak.
Sedím u ringu a dívám se, jak si dávají po držce dvě stejně hamižné, zpupné a nesympatické entity, církev a stát. Prosím další popcorn.
Jenom je mi líto té části obyčejných občanů, ke kterým stát nebyl při vyřizování žádostí o restituci ani zdaleka tak vstřícný jako k církvi.
To je nesmysl, ten zákon byl mimo ještě z jednoho důvodu, a ten důvod je, že církev nedostala možnost se k tomu nijak vyjádřit, nebo snad komunisté kteří s tím přišli, se byli ptát církve na její názor ?
Demokracie je diskuse, ale těžko vysvětlovat demokratické principy stalinistům že…
A já si myslím Medvěde,že mezi oněmy
způpnými entitami vládne oblíblený Mír na zemi.
Dohoda vznikla dávno,bylo jen potřeba rozdmychat
pohasínající nenávist mezi lidmi- VIZ okolí.
I soudruh Rychtecký vystoupil,a ejhle.
17.listopad se blíží.
Francouzská občanská, (nikoliv tedy komunistická) revoluce a pak vyrovnání r. 1905 vzaly francouzské katolické církvi prakticky úplně vše, a vráceny jí pak byly až na výjimky jen kostely a kláštery, a to nikoliv do majetku, ale jen do užívání. Žádná pravicová vláda(ani de Gaulle, Pompidou, Giscard d’Estaing, Chirac, Sarkozy) katolické církvi nevrátila ani jediný hektar polí či lesů, nedala jim ani frank na platy kněží. Byli to snad nedemokraté, či dokonce komunisté? A to jsou Francouzi mnohem katoličtější, než česká převážně ateistická společnost.
Ukončení restitucí církvím, podepsal kardinál Tomášek v r. 1991. Federální shromáždění ČSFR 1.srpna 1991 schválilo výčtový zákon,kterým se restituovaly majetky církví a náboženských společností.”Jako důkaz onoho vstřícného kroku mezi státem a církví bylo prohlášení tehdejšího kardinála Františka Tomáška. Profesor, kardinál František Tomášek (byl katolický kněz, pedagog a teolog, apoštolský administrátor pražské arcidiecéze (1965–1977) a 34. arcibiskup pražský a primas český (1977–1991), prohlásil, že to je poslední nárok, který církev vznáší! Nejen on, ale i další opoziční představitelé se vyslovili pro restituční tečku. Kardinál Tomášek upozornil také na to, že nejde o žádný majetek zabavený komunisty, jak tvrdí ti kteří se těší na příspěvky do stranických kasiček a konta jedinců! Úplné vypořádání poměrů s římskokatolickou církví tedy proběhlo 1.8.1991.Tenhle megatunel vymyslel Kalousek a jeho následovníci v KDU-ČSL.
Jasně za všechno může Kalousek…
To už je vážně nemoc…
Nehledě na to, že Babiš to schválil jen proto, aby zavřel hubu komunistům a ti tak nadále podporovali jeho menšinovou vládu…
Nikde jsem v programu ANO nenašel ani zmínku o zdanění církevních restitucí a ani o tom Babiše nikde nikdy nemluvil… To byl čistě vyděračský nápad bolševiků, kteří si tímhle svinstvem podmiňovali další podporu menšinové vlády, no a protože Babiš je slaboch, neumí třísknout do stolu a hlavně se bojí o pohodlné premiérské koryto, tak jim vyhověl…
O ničem jiném to nebylo…
STAN i Piráti jasně prohlásili, že to co schválilo ANO,KSČM,SPD a prezident Zeman bylo protiústavní a teď jim Ústavní soud dal za pravdu…
Takže to byla jen fraška… aneb bolševik se nažral a vláda zůstala celá…
ANO proti rozhodnutí ÚS ani nijak neprotestuje, takže to byla čistě jen úlitba komunistům…
Jediní kdo kolem sebe razantně kopou jsou komunisté, kteří už vyhrožují Česku žalobám u Evropské soudu… a SPD prostřednictvím Fialy a Okamury… takže asi tak no…
Je smutné , že jediní , kdo bojují za český ateistický národ , jsou komunisté ! Ostatní lezou do zadku flanďákům a okrádají lidi o desítky miliard korun !
No to víte že jo…
Komunisté to jsou ti největší národovci
Dříve bojovali za národ justiční vraždou Milady Horákové, také hrdinně bojovali za národ posíláním lidí do uranových dolů a pracovních táborů, bojovali za národ schvalováním sovětské okupace v 68, také tím že kvůli nim musela z Česka emigrovat veškerá inteligence a zůstal nám tu jenom Milouš Zeman a Bureš…
Atd… prostě hrdinní bojovníci za národ
Horáková chtěla svrhnout režim ozbrojenou silou , za to by dostala v té době trest smrti i v USA ! V USA v té době po inscenovaném procesu popravili manžele Rosenbergovi , zůstaly po nich dvě malé děti. A ta veškerá inteligence , co utekla , to je jen ve vaší hlavě , vymáčené pobytem v kapitalistickém zadku !
Jste sprostý dobytek, pepo-bolku-valo-faráři-Maruš atd., což už jste tady předvedl mnohokrát, takže nepřekvapujete.
Zase jen nadávky , pravda se vám nelíbí !
Vám osobně by kromě nadávek příslušelo ještě pár přes hubu a kopanec do prdele, rudý hnise.
Pepo, Tebe ti darebáci taky okradli o nějakou tu miliardu? Ale to je mi opravdu líto; dej se ke komunistům (pokud ovšem už u nich nejseš?!)
Ano , okradli mě o desetimilontinu toho , co se flanďákům darovalo , tak jako každého občana této republiky !
V diskusích o církevních restitucích, které slouží jako dost věrohodný ukazatel, se poměrně zřetelně pozná, kdo je bolševik, a kdo ne.
I když řekl bych, že ne každý, kdo církevní restituce hájí, socialista není, ale naopak to platí bez výjimky.
Kdo vůči církevním restitucím nenávistně plive, a ono jejich “zdanění” podporuje, je rudý až za hrob.
V této souvislosti není bez zajímavosti, že za poslední desítky let, každoroční náklady na obsluhu – stále rostoucího – státního dluhu, pohybující se v řádech desítek miliard ročně (!!!) ty samé lidi příliš nevzrušují.
Stačí ovšem napsat nebo vykřiknout něco o hanebných, nenasytných knězích, a dušičky vychované VUMLy a komunistickým dějepisem na to okamžitě slyší…
Jako rusofilcky na kritiku Kremlu.
Vlastenci jsou v Polsku a jmenují se PiS, jsou to křesťané a nelezou do zadku Rusákům, kdyby si někdo dovolil v Polsku sáhnout na katolickou církev, tak by nebyl označen za vlastence, ale za protinárodní živel a komunistu…, kdyby někdo v Polsku stranil ruskému totalitnímu režimu, tak ho vynesou v zubech…
Bohužel u nás žádné vlastence nemáme jen ruské trolly
a Putinovy vlezdoprdelky no a ještě bolševiky co se ohání národem…
Vlastence tu pořád máme , ale vy to určitě nejste !
Nechtějte mne rozesmát a tvrdit, že jste to Vy, valo…
Správný komunista nemá vlast…
To je mi vás líto !
Ale jistěže čeští vlastenci jsou, jen jich není tolik jako v Polsku, a nejsou v mediální mlze vidět.
Jinak s Vámi v tomto souhlasím.
Česko je historicky zasaženo komunistickým drápem hluboko, podobně jako severovýchodní Německo, dederoni, bývalé Prusko.
V případě Pruska je to ponejvíc historie sahající do dob nacismu, i předtím, zatímco v historicky průmyslovém Česku se někdejší plán soudruha Marxe o “proletářské revoluci” v průmyslovém prostředí zdařil…
Chudák Schillerová a Babiš, kde teď vezmou peníze na uplácení voličů, hlavně důchodců a úředníků…
Tady z toho mohlo něco kápnout, ale “proradný” Ústavní soud to zatrhl…
Takže zase budou muset jít ven na ulici, hledat ty miliardy, co podle nich válejí na chodníku.
O tom, jak prý komunisté kradli. Ještě po 29 letech od pravicového státního převratu nazývaného “Sametová revoluce” se řada autorů ve svých článcích neustále vracejí k období let 1948 – 1989. Ne že bych návraty do minulosti měl nějak zvlášť v oblibě, ale protože jsem tu dobu zažil na vlastní kůži, tak vím, že ne všechno bylo tak, jak je mladým jednostranně podsouváno (nezřídka lidmi narozenými po r. 1980, což je obzvláště pikantní), cítím potřebu se také vyjádřit. Na jedné straně tito autoři především zdůrazňují materiální blahobyt současného kapitalismu, poukazují na supermarkety přetékající zbožím. Očividně méně již hovoří o jejich kvalitě, cenách a dopadu na domácí producenty. Vychvalují obrovský technický pokrok, svobodné cestování a demokracii. Jejich tvrzení, že jsme se nikdy v minulosti neměli lépe jak dnes, má jednu podstatnou chybu. Jednak srovnává nesrovnatelné (v roce 1935 se také žilo lépe než v r. 1913, v 70. letech lépe než v padesátých) a jednak už neříká, že se to dnes netýká většiny. A právě hledisko většiny považuji nejen za správné, ale i za demokratické. Podívejme se tedy na výsledky jejich hospodaření v období jejich čtyřicetileté vlády. Kde není uvedeno jinak, znamená první číslo stav v r. 1948, druhé číslo stav v roce 1989. Stav základních prostředků – 757 mld. / 5 bil. 178 mld. Kčs Instalovaný výkon elektráren – 2.625 MW / 21.670 MW Výroba nákladních aut – 7.221 ks / 50.570 ks Vyrobeno párů obuvi – 64.378 / 120.289 Autobusová síť – 44.047 km / 299.489 km Letecká síť – 18.685 km / 124.327 km Telefonní přípojky – 386.000 / 4.132.000 Chov hovězího skotu – 3.663.000 ks / 5.129.000 ks Chov prasat – 3.242.000 ks / 7.498.000 ks Sklizené obilí – 4.768.000 t / 12.042.000 t Divadla ve stálém provozu – 60 / 88 Vydané knihy – 44.176 ks / 105.739 ks Počet lůžek v nemoc. na 1000 obyvatel – 8,9 lůžka / 12,6 lůžka Jeden lékař připadl na – 1.158 obyvatel / 270 obyvatel Zásobování pitnou vodou z veřej. zdrojů – 48,6% v r. 1960 / 80% v r. 1989 Napojení domácností na veřej. kanalizaci – 39,2% v r. 1958 / 64,8% v r. 1989 Odběratelé plynu – zanedbatelné množství / 2,7 mil. domácností Průměrná délka života – M 61,5 / 68 let – Ž 66,1 / 75,3 let Za vlády jedné strany, bez podílu cizího kapitálu, jen z domácích zdrojů a s omezenou zahraniční pomocí, se našim lidem podařilo při udržení slušné životní úrovně a životních jistot naprosté většiny občanů vybudovat: 4 atomové, 23 tepelných a 26 vodních elektráren, téměř 400 km dálnic, elektrifikovat železniční tratě, postavit hutní, strojírenské, chemické, potravinářské a jiné podniky a továrny, zmodernizovat zemědělská družstva a dosáhnou téměř 100% soběstačnosti v základních komoditách, provozovat flotilu námořních lodí, položit stovky a tisíce kilometrů energovodů, plynovodů a ropovodů, zavést zcela nové výroby niklu, hliníku a umělých hmot, postavit a provozovat jesle, školky, školy, odborná učiliště, polikliniky, nemocnice, kulturní a společenské domy, sportovní stadiony, rekreační střediska. Od základu bylo území republiky pokryto TV signálem, ne sice ideálně, ale přesto se udržovaly kulturní a historické památky, podporovaly se divadelní a umělecké soubory a soubory lidové tvořivosti. Vybudovala se podstatná část pražského metra s 38 stanicemi, obrovské prostředky se vynakládaly na industrializaci zaostalého Slovenska. Postavily se stovky obytných sídlišť s 200.000 panelových domů a 1.200.000 byty, což představuje 55% všech bytů a 30% veškerého bytového fondu. Dekrety na tyto byty se předávaly rodinám bezplatně. Ve zbrani byla udržována 200 tisícová armáda v mnoha desítkách vojenských útvarů, 16 výcvikových prostorech s 407 bojovými letadly, 101 vrtulníkem, 4.585 tanky, 4.900 obrněnými transportéry a BVP, 3.445 děly a raketomety a 77 zařízeními odpalovaní raket. Pro případ války a v rámci Civilní obrany byly vybudovány objekty, které by dnes bylo naprosto nemožné postavit. A ještě zbylo dost prostředků pro zahraniční pomoc rozvojovým zemím. Nízké platy byly vyváženy dotovanými cenami potravin, bydlení, hromadné dopravy, lékařské péče, kultury, umění, sportu a mnoha jiného. Takové bohatství byli lidé schopni vytvořit. Kam se vše podělo? Zahraničním majitelům a několika domácím podnikatelům. Jen na ty, kteří je svoji prací vytvářili, se stále nedostává. V roce 1989 měla SBČs k dispozici 105 tun měnového zlata v hodnotě 15 – 17 miliard Kčs, hotovost ve výši 85 mld. Kčs a žádné vnitřní dluhy. Státní dluh činil pouhých 124,2 mld. Kčs, v roce 1993 již 158,8 miliard a letos astronomických několik bilionů Kč! Ani za tisíc let se nepodaří ho splatit. Opravdu je tedy současný „blahobyt“ díky naší skvělé novodobé vládě a měli bychom se stejně, kdyby se komunisti taky takto zadlužili? Ne všechno se dělalo správně, taky jsme nebyli se vším spokojeni a také jsme si zanadávali. Také proto mnoho z nás zvonilo klíči a s nadšením přivítalo Pražský podzim. Kam to dojde, však nikdo netušil, a že kdyby to věděli… Jenže historie žádné “kdyby” nezná. Těm, co špatně chápou, připomínám: mým cílem není zlehčování nebo zastírání špatného, nevolám po návratu “starých dobrých časů”!
Pepa z depa, nějak zapomínáš nebo nevíš. VUML už dávno neplatí, zůstávají jen chudáci, kteří neví která bije.
vypadáš jako ten mladý nic neznající človíček. kterého lze utáhnout na kdejakou pitomost.
To co tady píšeš je jen známka toho, že jsi naivní
človíček. Komunisti museli budovat své impérium, jinak by se jim to sesypalo brzo na hlavu.
Vydrželi 40 let a když jsem někdo přijel z venčí, připadal si jako v rozvojové zemi.
Kryl/přezdívka/Zapomínáš na to, že nás západ bojkotoval na rozkaz američanů. Dnes nás vytunelovali a bude hůř, věř mi. Dnes je vše jen pozlátko. Vozí sem jedy, druhou a třetí jakost! U nich by to nikdo nekoupil.Dráž než na západě za třetinové platy, lidi nemají na zubaře, důchodci živoří, bezdomáči, černá lůza po Praze, bezpečnost v hajzlu atd. A o svobodě bych polemizoval-cenzura všude. Za názor můžeš být před soudem. Myslím, že se lidi zdaleka nebáli jako dnes. Kdysi jsem je na pracovišti při schůzi zjebal a nic se mi nestalo, ale hned sjednali nápravu. Dnes se křivě podívám na šéfa a jsem na ulici. Taková je pravda. A jsem rád, že děti tenkrát běhaly venku do tmy a bez mobilů. Vše bylo v pohodě, dnes by nesměli dál jak 50m od domu!
Kapitalisti budují své imperium hlavně válkami , jinak by se jim to už dávno sesypalo na hlavu ! Jaká rozvojová země , copak tu byli kolem měst nějaké chudinské slumy , bezdomovci , ozbrojené gangy , atd , to je typické pro západní země !
Jo komunisti se vždy chvástali, kolik tun oceli vyrobili, kolik obilí sklidili, kolik prasat vypěstovali, ale obchody byly prázdné, lid chudobný a ještě měl držet hubu a jásat v průvodu na prvního máje. Všechny státy Evropy žijící ve svobodné kapitalistické společnosti prosperovaly mnohem lépe, než komunisty řízené hospodářství. Není se co divit, šikovným lidem, kteří něco uměli a něco vybudovali to bylo znárodněno a oni zavřeni či odkázáni vykonávat podřadné práce. Nejdůležitější byla ideologická uvědomělost místo odbornosti. Nejdůležitější bylo plnit plán, i kdyby dané výrobky stály za houby. Šlo o kvantitu, ne kvalitu.
O kterém roce píšete ? Za Husáka tu žádná chudoba nebyla i obchody byly slušně zaplněny , proč myslíte , že se stavěly obchodní domy Prior , Máj , Kotva , atd. , aby tam nic nebylo ? Co mají lidi dnes navíc kromě elektroniky , která tenkrát nebyla ani na západě ? Co dnešní obrovský státní dluh , bezdomovci , exekuce , obstavené penze , nekvalitní potraviny , atd. ! Vy jste za totáče trpěl hlady , zimou , bydlel pod mostem , neměl autu , chatu, nejezdil k moři ?
Obrovský státní dluh byl už za totáče – v kompletně neudržované infrastruktuře. To staré jelo na doraz, nově postavené se zpravidla neudržovalo, neboť na to nebylo – to až když došlo k poruchám nebo havárkám. Velké obchodné domy měly pravda dlouhé regály a nebyly (na rozdíl od jiných socialistických států, SSSR jmenovitě, viděl jsem to tam n vlastní oči) prázdné, ovšem byly zstlány od dané komodity jedním druhem zboží. Kvalita byla taková různá, zejména protežované zboží z bratrských socialistickcý států, zejména ze SSSR, nebylo moc oblíbené. Naopak po tuzexových bonech, aby se potřeba kvalitnějšího produktu ze Západu dala zajistit, byla na černém trhu poptávka.
A utrpení pro normálního člověka bylo už to, že musel poslouchat řeči vládnoucích neschopných blbů (projev M. Jakeše na Červeném Hrádku jako exkluzivní ppříklad) a kolem sebe poslouchat blby v nižších stranických funkcích, vykládajících takové hovadiny, jako tady dnes vypisuje Pepa-bolek-vala-farář-Maruš atd. (a tehdy je ani nešlo poslat za ty řeči do prdele).
Kompletně neudržovaná infrastruktura , to snad padaly mosty nebo se bortila dálnice ? Co 1 200 000 postavených bytů , , elektrárny , plynovody , ropovody , rozvodné sítě , metro , nové školy , školky , polikliniky , továrny , to snad k infrastruktuře nepatřilo ? Co se postavilo za 30 let kapitalizmu ?
Ano, bortila se i dálnice. Jmenovitě úsek kolem Humpolce byl vyhlášený už za totáče, hned po otevření.
Musím to sem dát.
Krasne napsane…..Zdeněk Vydra
3. října v 15:12
JE MI SMUTNO, OD VČERA SE NEMOHU OPROSTIT POCITU JAKÉSI PRÁZDNOTY …
ODEŠEL ČLOVĚK, KTERÉHO JSEM PO CELÝ SVŮJ TÉMĚŘ 54 LETÝ ŽIVOT VNÍMAL JAKO JEHO SAMOZŘEJMOU SOUČÁST, ODEŠEL ČLOVĚK, KTERÝ ROZDÁVAL RADOST, ODEŠEL ČLOVĚK, KTERÝ NÁM ZPŘÍJEMŇOVAL NAŠE ŽIVOTY A DĚLAL JE LEPŠÍMI ….
JE MI SMUTNO A NA DRUHÉ STRANĚ JSEM ZHNUSEN AŽ DO MORKU KOSTÍ, KDYŽ PODPRŮMĚRNÍ A VŠAK VŠEHOSCHOPNÍ, BEZPÁTEŘNÍ GAUNEŘI PLIVOU SVÉ JEDOVATÉ SLINY ZE SVÝCH POKŘIVENÝCH TLAM ZÁVISTÍ A ZLOBOU, PLNÝCH ,, PRAVDY A LÁSKY “ NA ČLOVĚKA TAK VYJÍMEČNÉHO A MIMOŘÁDNÉHO, KTERÝM KAREL GOTT BEZ VEŠKERÝCH POCHYB BYL …
RÁD BYCH ŘEKL TĚM SCHWARZENBERGŮM, HALÍKŮM, BĚLOBRÁDKŮM, KOCÁBŮM, MITROFANOVŮM A VŠEM OSTATNÍM STEJNĚ SMÝŠLEJÍCÍM ,, PRAVDOLÁSKAŘŮM “ PLNÝCH NENÁVISTI, ZÁVISTI A ZLOBY …
KARLE SCHWARZENBERGU, KAREL GOTT BYL ŠLECHTIC A NEPOTŘEBOVAL K TOMU ŽÁDNÝ TITUL, ANO ŽIL JAK ŘÍKÁTE V BAVLNCE, ALE DÍKY SVÉ POCTIVÉ PRÁCI A UMĚNÍ, BEZ DOTACÍ A PODVODŮ …
TOMÁŠI HALÍKU, KAREL GOTT NEHLÁSAL NÁBOŽENSKÉ BLUDY ANI NEVYCHOVÁVAL VEDOUCÍ NORMALIZAČNÍ KÁDRY, NEKÁZAL O POKOŘE, SKROMNOSTI A SLUŠNOSTI, ON VSTOUPIL NA PÓDIUM A TO VŠECHNO PŘIŠLO S NÍM I PROTO HO NÁROD MILOVAL, MILUJE A MILOVAT BUDE, ON BYL TOTIŽ SKUTEČNÝ, NA ROZDÍL OD TOHO VAŠEHO IMAGINÁRNÍHO BOHA V JEHOŽ JMÉNU JSTE SE NAPÁCHALI TOLIK ZLA A UTRPENÍ …
MICHALE KOCÁBE, KAREL GOTT NEBYL POZÉR ANI FALEŠNÝ REVOLUCIONÁŘ KTERÝ ,, VYHNAL “ SOVĚTSKOU ARMÁDU, NEPOTŘEBOVAL NIKOMU NADRŽOVAT, ROZDÁVAL RADOST VŠEM LIDEM BEZ ROZDÍLU STEJNOU MĚROU, KAREL GOTT NEROZDĚLOVAL SPOLEČNOST, ON SPOJOVAL CELÉ NÁRODY SVOU TVORBOU A UMĚNÍM …
PAVLE BĚLOBRÁDKU, KAREL GOTT ROZDÁVAL RADOST, NIKOLIV PENÍZE DAŇOVÝCH POPLATNÍKŮ OBČANŮ TÉTO ZEMĚ POCHYBNÝM CÍRKVÍM, CELÝ SVŮJ ŽIVOT PLATIL DANĚ V TÉTO ZEMI, KTERÉ VY JSTE ZCELA BEZ SKRUPULÍ ROZKRÁDALI …
ALEXANŘE MITROFANOVE, KAREL GOTT ŘÍKAL TO, CO CÍTIL A CO SI OPRAVDU MYSLEL NIKOLIV TO, ZA CO HO NĚKDO ZAPLATÍ, MOHL ŽÍT KDEKOLIV NA SVĚTĚ A MĚL BY SE DOBŘE VŠUDE, PŘESTO ZŮSTAL VĚRNÝ SVÉ VLASTI A SVÉMU NÁRODU …
KAREL GOTT BYL MAJÁKEM V DNEŠNÍ UPADAJÍCÍ ČESKÉ KULTŮŘE, BYL ZÁRUKOU SLUŠNOSTI, NOBLESY, ELEGANCE A INTELIGENCE …. ODEŠEL KRÁL …
ČEST JEHO PAMÁTCE
Napatlat zpívajícího smilníka Gotta i do církevních restitucí může jen pedofil Dušan …
Fátimo, nezáviď. Já teda nevím, jestli jseš na podzimu života opravdu furt tak pronásledovanej věděním, že sis moc nevrz. Ale jestli jo, hoď to prostě za hlavu. Je to prostě pryč. Ty tvý věčný eskapády a teoretický výlety pod ženský sukně, teď zas bojuješ proti smilníkům, víš, to už fakt nestojí za to…
To zdanění skutečně není v pořádku, a to z toho důvodu, že zlodějnu, kterou známe pod názvem “církevní restituce” je třeba zrušit celou. A potrestat všechny, kdo se na tomto svinstvu podíleli. Dovedu si představit potrestání v duchu nejlepších církevních tradic.
Začal bych u kalouska a jeho party.
Inkvizični soud, tortura a pak upalit na hranici? Anebo očistně utopit?
Správně! V duchu těch úplně nej
Ty peníze měli dát nám potřebným. Zase to shrábli ti sudruzi kapitalističtí, čert aby je spral. Já sice s ostatníma soudruhama dělám celý život houvno, ale to oni jsou zbohatlíci. Soudruzi vraťte se a pomožte utlačované dělnické třídě. A hlavně zrušte Pravý prostor, bo ti kapitalisti už jsou i tady a píšou si co chtějí tak to ne soudruzi. Já chci aby to byl Levý prostor a budou tady hlavně komentáře Orloje, mě, Jonase bimbase a ještě Janinky, bo my jsme ti pravověrní.
To bylo dobré.
Pavlíku, máte smysl pro humor! To cením!
Pajo,
kapitalizmus je ekonomicko-politicky system, ktery posluhuje nejšikovnějšim kapoňum = burzovnim spekulantum (pozdravuji soužku a souha Pikorovce a Seroše) , lichvařum, oligarchum.
Jsem věřící, ne však katolička. A Ústavnímu soudu za jeho rozhodnutí tleskám. V tomto případě nešlo ani tak o církve, jako o demokracii a spravedlnost. Schválení by znamenalo retroaktivitu právního řádu, čili to nejhorší, co si lze v justici představit. Jak by si s tím průlomem dokázali nadále poradit komunisté, k tomu snad není třeba ani příliš velké fantazie. Nabízí se otázka – kdo by přišel na řadu příště? A mimochodem – představitelé katolické církve – to nejsou jen kreatury typu papeže nebo Halíka, ale také jména jako Jindřich Šimon Baar, Václav Beneš Třebízský, Anastáz Opasek, Josef Toufar… Výčet by mohl ještě dlouho pokračovat. A neošetřovaly náhodou Václava Havla v posledních dnech jeho života řeholnice boromejky? Takže – nikomu neodepřeme spravedlnost a každému, co jeho jest. A mám ještě návrh – což přestat živit různé gender aktivistky, agentury pro začleňování, různé politology a jiné referenty nepotřebných záležitostí, a peníze tak věnovat těm opravdu potřebným?
Paní Elino – je to tak.
Ale ten nakradený majetek od chudého lidu za staletí, mnohdy neprokázaného nabytí, jim nepatří! Tečka.
Nutno říct, že argumentace se autorovi příliš nezdařila. Mimochodem, zajímavý je jeho postřeh
. To druhé by stálo za vysvětlení. Vlastně i to první, protože ta teze, že už se to konečně ukázalo, je velmi zajímavá. Ale budiž, autor to tak vidí.
. Ale spravedlností se u těch restitucí budou zaklínat jen církev a její ovce. Teda, plus ústavní soud, na kterém je zajímavé, že je veden bývalým komunistou. A vlastně ještě, světe div se, jiní političtí marketéři. Zbytek světa totiž ví, že to není ani tak o komunistech a tom marketingu, ale o mnohasetleté nenažranosti. Že to není zase až tak moc o tom tzv. právním státu. A že sice je to na tom politickém dvorečku událost, kterou ti marketéři rádi “uchopí”, ale že tentokrát se náhodou trefili. Spravedlnost totiž, ať už to někomu nedělá dobře, není ani boží, ani Kalouskova, ale lidská. Když se na to podíváme ze druhé strany, tak proč to lidi tolik štve? Proč se jim nechce zasypávat zlatem trojbradé otce? Třebaže si autor teda myslí, že jsou užiteční? Nechce se jim, protože jsou to duševní komunisti? Aha, tak to jo. Gratuluji k takové mistrné úvaze. Svět se totiž dělí na spravedlivé křesťany, požadující právní stát (neboli velmi konkrétně a specificky zrušení zdanění), a na tzv. komunistickou verbež, kterou už to církevní bolestínství nebaví. Tak teda jo… Hm, vlastně by se ještě mohlo říct, že zlí komunisté rozdělili národ. Mohlo, protože je to ještě praštěnější.
“Dnes se ukazuje, jak může být církev platná v současném světě a naší společnosti.”
Doufám, že neopisuju, protože jsem ještě nečet diskusi, ale jako, celkem by mě zajímalo, jak se to ukazuje. Kde a v čem. Nebo, jak to myslí s tím, že se (už – ??) dnes ukazuje, a že může být. Jako, jestli už je, nebo by teda teoreticky mohla
No, a celý zbytek je pak o komunistech a politickém marketingu. Ono jo, politický marketing je pěkná svině
“Proč se jim nechce zasypávat zlatem trojbradé otce?”
**************************************************************************************
Jako mně se je taky zasypávat nechce. Takovej trojbradej Duka poskakoval v katedrále kolem neznaboha a jak je o kus výš napsáno smilníka Káju. Že by ty dva spojoval jenom ten majetek a ne víra?
Správně, smilníka
. Jak uved bytostní nesmilník
Fátima.
Jako, nevím, komu všemu by KC dovolila uspořádat pohřeb v katedrále. Osobně bych tam nedělal asi žádný, i když vzhledem k okolnostem (čímž nemyslím ten konkrétní pohřeb) tento názor asi nemá váhu. Totiž, třebaže je katedrála kostel, tzn. náboženská stavba, pro většinu lidí této, jakkoli ateistické země, je to jeden z kulturních symbolů. Tak to prostě je, tak tam Kája patřil tak nějak samo sebou.
Kája jako NEZNABOH. To jeho “křesťanské” smilnění a čtyři dcery se třemi ženami, přičemž jeho nejstarší dcera je starší než jeho manželka, fčil řešit nebudeme. Tohoto hodnocení děje se již podrobně ujal orloj.
To jako vysvěcení kněží se podle toho mustru od nynějška bude recipročně konat v budově ÚV KSČM?
Dobrýýý, nová doba
Když to je těžký. Zrovna já mu to smilnění a neznabožení nějak neumím mít za zlý. A že to tam KC udělali? Copak já jsem za to zodpovědnej?
Jinak, kněží na výboru, to je docela malebný
Ty máš za život jen jednu ženu-muže? Co to tady všichni melete? Gott žil čestněji, než 99% lidí!
Prolhaný detektore, prostuduj si Desatero a teprve pak pokládej ty tvé priblblé otázky.
Právo prohrálo přijetím zákona o církevních restitucích, které podvodně, za pomoci za korupci odsouzeného poslance dosazeného pro toto hlasování, protlačili Kalousek s Nečasem.
Komunisti a církev si nemají co vyčítat. První kradli 40 let a druzí několik století. Komunisti jsou také církev, jen udělali tu chybu, že slibovali ráj už na zemi. Metody umlčování názorových oponentů měli také stejné. Vězení, mučení, smrt, konfiskace majetku. Obě církve prosadily zákony, dle kterých bylo vyslovení rozdílného názoru trestným činem.
V 1948 jedni zloději ukradli majetek druhým zlodějům a Kalousek s Nečasem jim nakradený majetek vrátili a ještě jim přidali. Předpokládám, že zadarmo to nebylo. A zaplatíme to i s úroky opět my, daňoví poplatníci.Chápu, že jásají ti, kterým z toho plynou zisky, ale radost užitečných idiotů, kteří tento tunel budou platit, je nepochopitelná.
No, asi jde o jednu z. V sérii proher.
A k tomu kradení, ano, je to tak. Ale k naprosto zásadnímu přehodnocení stačí velmi málo. Stát se věřícím, nebo komunistou. Potom už zničehožnic nejde o krádež, ale o naprosto spravedlivé nabytí. Bez jakékoli minimální pochybnosti.
Ono, když se zůstane tzv. doma, neboli na PP, čím to je, že nikdo neskrývaně levicově až komunisticky smýšlející nikdy neokřikne či nepokárá stejně smýšlejícího, třebaže napíše hovadinu? Čím to je, že dlouhodobou bezkonkurenčně největší duševní/osobnostní senkrovnou je tu, opět souvěrci nepokárán, okázalý katolík?
Tak. A pokud půjdeme dál, tak pokud se něco zdaní, je to jako když se to posvětí. Ukradli to černí? Ukradli to rudí? To se přeší. Prostě si to tak nějak zdaní (ostatně je to jen účetní položka v úřední knize, o žádné zdanění výkonu se tu nejedná) a už je to tak čistý, jako by to spadlo z nebes.
Jako, že když se to zdanilo, tak je to tím pádem směroplatnej majetek? Ohó! Tak to by nešlo! Jednou jsme přece v právním státě! Nebo teda v prohraným právním…, čert aby do toho, tak je ten jejich majetek teda směroplatnej, nebo není? Maj na to papír? Minimálně církevními autoritami ověřenej? Jakmile maj na něco papír, tak v prohraným i vyhraným státě se z toho platěj daně. Takovej já jsem sice nedostal žádnej oprávněnej a právoplatnej milodar. Taky za co, když jsem nikomu nepřines útěchu, že jo. Ale přece jen jsem vedenej jako majitel pár blbin, ze kterejch solím. Jsem si ty blbiny pořídil za svý, a musím z nich solit. Tak když je někdo majitelem toho, co sice nemá za svý, ale bylo mu to vášnivě darováno, tak…, já teda nevím. Jak to teda je?? Když bych něco naprosto poctivě dostal. Proto, že mě všichni měli rádi. Jako, pole, lesy, zlato, baráky, všechno možný. A jako morální autorita bych potvrdil, že opravdu se předháněli, kterej mi dá víc. Nebo jsem něco někomu půjčil, on to nějak nevracel, tak jsem si toho od něj ca 2-3x víc vzal sám, což jsem i potvrdil, že je to správně právně i morálně. Když bych naprosto věrohodně doložil svým podpisem, že jsem žádnýmu o to fakt nestál, že tlačili sami od sebe. I tu vatu. Musel bych z toho platit? Jako, když by bylo nezpochybnitelný, že jsem to dostal? To je mi taky práce, já si teď všim, že jsem na začátku říkal, že žádný daně, když je to nejistý s tou směroplatností. Ale zas možná když se zjistilo, že jim to všechno fakt patřilo, protože to měli potvrzený těma autoritama, tak to ještě nebyla ta právní morální prohra. Jsem si tu morálně právní úvahu znepřehlednil, nebo co…
Komunisticky utisk v českych zemich ve srovnani s katolickym byla hotova baladěnka. Prochazka ružovym sadem vedle černočerne tmy.
Ovšem zdaleka nejhorši je to co nam společně přinaši KAPUNŠTI NEOLIBERALOVE spolu s ŘKC a “islamskymi obohacovateli”. Proti tomu komanči byli laskyplni samaritani a gentlemani.
Tedy tady opravdu, na tomto Rudém prostoru, komouši hodně onanují!
Kdo to tady platí, KGB nebo jenom KSČ?
Já, Putin osobně.
Jste dobrý bolševický blb
Budu raději blb, než fašistická svině! Bolševik nejsem a nebudu, ale ani pojebanej havlista a lempl chartista, natož šmejd z neziskovky, uhříku.