vlak
12.6.2019
Kategorie: Ekonomika, Exklusivně pro PP

Za 97 let se svezeme moderní železnicí do Mnichova?

Loading...
Sdílejte článek:

RUDOLF MLÁDEK

MLADEKRUž to tak vypadá. Informace o plánech českých vysokorychlostních železnic začínají být trapné a neseriózní a připočteme-li fakt, že se to vše platí za naše peníze, pak si občan zaslouží více, než ironický výsměch od státu. A ironií nešetří už ani naši sousedé.

Sudetským Němcům jsme pro smích a oprávněně

Nejvyšší politický představitel Němců vysídlených po válce z českých zemí, Bernd Posselt, se současnému železničnímu spojení s Českou republikou doslova vysmál a řekl, že i když některé koleje v Německu jsou ze století minulého či předminulého, tak ty směrem na Prahu jsou snad ještě z doby krále Klacka. Na to reagoval bavorský premiér Markus Söder, který na sudetoněmeckém sjezdu v bavorském Řezně (Regensburg) přislíbil, že vedle rozvíjení lepších vztahů s Českou republikou se zasadí také o modernizaci železničního spojení. To ale sliboval už před půl rokem. (1)

Ministerstvo dopravy naděluje těšínská jablíčka

Na sliby bavorské vlády reagovalo natěšené české ministerstvo dopravy a v loni v prosinci uvedlo, že považuje vysokorychlostní železniční spojení z Prahy přes Plzeň do Mnichova za prioritu. (2) Škoda, že ale nevydalo v tomto duchu žádný závazný pokyn. Prý i německé ministerstvo dopravy před časem povýšilo projekt elektrifikace a modernizace německé části spojení do nejvyšší, tedy naléhavé priority, ve spolkovém plánu dopravních cest. To je ale zcela něco jiného, než plán na výstavbu vysokorychlostní železnice (VRT). Takže jeden o voze a Češi o koze.

Pravomoc je v Berlíně

Slyšíme sice vznešené formulace o prioritách, elektrifikaci, narovnání kolejí, ale o VRT mezi Prahou a Mnichovem neslyšíme z Německa nic. K tomu proto jedna dost podstatná připomínka: Bavorsko vysokorychlostní železnici (VRT) z Mnichova do Prahy samo schválit nemůže. O té musí podle Bavorů rozhodnout spolková vláda a z berlínských zdrojů se ozývá více než zdrženlivost.

Katastrofální zkušenost Německa (i Rakouska) po spolupráci na českém I. Koridoru je tristní. Česká republika „upgradovala“ politickým rozhodnutím původní plán a ponechala na plánované vysokorychlostní trati přes 150 úrovňových křížení a stovky nevyhovujících výhybek. To vede Berlín k ostražitosti a k nízké až nulové aktivitě v další spolupráci s Českou republikou. Kdo by jednal s neseriózním partnerem v obchodě za stovku miliard? České ministerstvo dopravy a český stát jako celek se totiž předvedl v těch nejhorších barvách.

Kde je plán SŽDC?

To, že někdo někde na ministerstvu dopravy novinářům vykládá o prioritách neznamená, že jimi skutečně jsou. V plánu rozhodujícího investora, a tím je Správa dopravní železniční cesty (SŽDC), je už hodně studií, ale žádné konkrétní rozhodnutí. Dal snad z ministerstva dopravy někdo stratégům v SŽDC zadání o vysokorychlostní prioritě tratě z Prahy do Mnichova? Zjevně nedal.
Poslední VRT ohlášené ze SŽDC se mají podle metody Best Value Approach/Best Value Procurement (BVA/BVP), kterou vyvinula Arizonská státní univerzita (3) ,vybírat a začít stavět až za šest let trasy Přerov- Ostrava a plánovaná VRT do Drážďan se má stavět dokonce 31 let. Tímto tempem se 439 km z Prahy do Mnichova jako vysokorychlostní trať postaví tak asi za 97 let. To zjevně ani Posselta ani Markuse Södera už trápit nebude. Ostatně ani čtyři další české generace se toho nedožijí.

Položme si už konečně veřejně otázku, proč nám všem občanům někdo tak trvale a tak nestoudně nabízí sliby, které jsou v zásadě směšné. Co tím kdo vlastně sleduje?

(1)https://echo24.cz/a/SJqrQ/koleje-z-bavor-do-prahy-jsou-z-doby-krale-klacka-mini-posselt-premier-soder-pomuze-s-modernizaci
(2) https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/vysokorychlostni-zeleznicni-trat-mezi-prahou-a-mnichovem-je-priorita-pro-cesko-i-nemecko-1354521
(3) https://zdopravy.cz/rychlovlakem-do-ostravy-szdc-vybira-firmu-na-posouzeni-zda-se-vyplati-18889/

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc prosinec 2019: *****

Jiří Kubát 100,- Kč, Miroslav Hloušek 111,11 Kč, Rudolf Roedling 1000,- Kč, Václav Červinka 200,- Kč, František Šmíd 600,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Vladislav Vydra 100,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Eva Pilařová 200,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Ilja Baudyš 1000,- Kč, Jiří Sieja 200,- Kč

Celkem za měsíc: 5 711,11 Kč
Vybráno 16.31%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.

Po blokaci Pravého prostoru můžete sledovat novou stránku PP na facebooku.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 585 times, 2 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (12 votes, average: 4,33 out of 5)
Loading...
Loading...
loading...
politicon-eshop voxpopuliblog
20 komentářů

Napsat komentář: Rudolf Mládek Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.