O principech občanských svobod se krásně kecá v abstraktníformě, ale když dojde na zcela konkrétní případy a události, zjišťuje hodně lidí, že na to nemají žaludek. Přesně, jak kdysi říkal novinář Mencken, hájit svobodu lidí většinou znamená, že se musíte stavět na stranu darebáků, které útlak postihne jako první. A málokdo je v západním světě po roce 1945 tak jasným archetypem darebáků jako nacisti. A tím myslíme ten echt čistý typ, který se ke svému označení hrdě hlásí a mává svastikami se stejným nadšením, s jakým jiní loví Pokémony.

Z minulých kontroverzí (IV.) – Když židovský právník hájil právo amerických neonacistů pochodovat
MARIAN KECHLIBAR
National Socialist Party of America, sídlící v Chicagu, měla v roce 1977 v úmyslu uspořádat demonstraci svých příznivců ve veřejném parku Marquette v centru Chicaga. Právo na (nenásilné) shromažďování a přednes politických projevů patří k základním občanským právům Američanů, takže teoreticky by jim v tom radnice města Chicaga neměla bránit. Prakticky jim v tom bránit začala.
Strana si jako alternativní místo konání pochodu zvolila nedaleké Skokie, což byla tehdy oficiálně vesnice (nebo spíše “vesnice”, prakticky město o 70 tisících obyvatel). Většina tehdejších obyvatel Skokie byli Židé, část z nich zažila v Evropě holocaust. Obyvatelé Skokie se vůči představě nacistů pochodujících skrze jejich domovskou obec vzbouřili a jejich radnice začala také hledat různé způsoby, jak shromáždění zabránit.
Frank Collin, tehdejší předseda americké nacistické strany a zuřivý antisemita, se obrátil na Americkou unii pro občanské svobody (ACLU) s tím, že jsou mu upírána základní práva. Jeho případ si vzal na starost illinoiský právník David Goldberger, praktikující Žid. Protikladnější kombinaci partnerů si těžko představit.
(Dlouhý článek, ve kterém Goldberger vzpomíná na svoje angažmá v kauze, najdete zde. Mimochodem, nacista Collin měl židovského otce, jenž sám přežil věznění v Dachau; o absurdity nebyla v tomto případu nouze.)
Radnice v Chicagu i ve Skokie, které se snažily zabránit pochodu nacistů, zvolily dvojí přístup.
Jeden z nich byl řekněme upřímnější a argumentoval tím, že šíření nenávistných letáků a veřejné ukazování svastiky nespadá pod zákonem chráněnou svobodu projevu a je to vlastně druh násilí. Tento přístup se opíral o zákonnou výjimku pro tzv. fighting words, jejíž výklad je notoricky obtížný.
Druhý byl založen na kladení byrokratických, zdánlivě neutrálních překážek, které bylo fakticky nemožné splnit. Tady je hrací pole nesmírně široké a záleží jen na fantazii úředníků.
I v České republice koluje vtip, že něco bude pro důchodce nad 70 let zdarma, když jim to podpisem potvrdí oba rodiče. V případě amerických měst šlo o nesplnitelné požadavky na pojištění akce proti možným škodám. Obě radnice chtěly po nacistech předložení pojistky na 350 tisíc dolarů, což bylo mimo možnosti strany. (Glasser uvádí ve svém rozhovoru 250 tisíc dolarů, nepodařilo se mi dohledat, která částka je ta správná.)
Toto nebyla novinka. Stejnou taktiku v 60. letech používaly jižanské radnice proti pořádání pochodů za občanská práva. I ony kladly nesplnitelně vysoké požadavky na pojištění akce. (Viz rozhovor s bývalým předsedou ACLU Irou Glasserem v libertariánském časopise Reason.)
Advokát Goldberger, který začal neonacisty zastupovat před soudy, se v tomto sporu soustředil hlavně na otázku samotné svobody projevu s tím, že zabránit potenciálně urážlivému projevu předemje ještě horší forma újmy na svobodě než trestat řečníka až po projevu samotném. (Detailně to popisuje ve svých vzpomínkách, odkázaných už výše.) Tento princip totiž může růst do víceméně neomezených rozměrů – například k preventivnímu zákazu zveřejnit v tisku nějaké materiály, které jsou ztrapňující či citlivé pro vládu.
Toto byla argumentace, se kterou Goldberger a Collin nakonec došli až k Nejvyššímu soudu USA. Ten rozhodl nejtěsnějším možným poměrem hlasů 5:4 proti předešlému postupu soudů státu Illinois, který byl v podstatě zdržovací taktikou. Rovněž rozhodl o tom, že ukazování (byť kontroverzních) symbolů je pokryto svobodou projevu a nespadá pod výjimku “fighting words”.
Plánovaná akce se nakonec neodbyla ve Skokie, ale po dohodě s chicagskou radnicí přímo v centru Chicaga v červenci 1978. Z odhadovaných dvou tisíc účastníků byla většina zvědavců nebo protidemonstrantů.
Americké nacistické straně se ani skrze zviditelnění, kterého širokou medializací svého případu dosáhla, nepodařilo dosáhnout nějakého posílení pozic či růstu členské základny. Collin byl z předsednického křesla sesazen rok po konání pochodu. Roku 1981 se strana sama rozpustila.
ACLU opustilo značné množství členů, kteří nedokázali její zapojení do nacistického případu takříkajíc překousnout; přesné číslo není známo, ale článek na stránkách organizace samotné uvádí “až padesát tisíc“. Bývalý předseda organizace Glasser nicméně v rozhovoru pro Reason nepochybuje, že případ byl pro udržení občanských svobod v Americe důležitý.
Ve Skokie samotném se rozhodli jako reakci na známý soudní případ založit Muzeum holocaustu pro poučení budoucích generací. V roce 2009 změnilo adresu, ale existuje dodnes a ročně jej navštíví přes 300 000 lidí. Těžko říci, jestli by toto muzeum vůbec vzniklo, kdyby nacisté nikdy ve Skokie pochodovat nechtěli.
ACLU si za Glasserovy éry udržovala striktně neutrální politický přístup ke klientům, ale v roce 2018 z ní unikl neveřejný materiál, který volá po vyvažování ochrany svobody projevu s jinými zájmy sociální spravedlnosti (social justice), které mohou jít proti ní.
Její bývalý předseda Glasser jí v rozhovoru pro Reason přiznává právo změnit směr a hodnoty, ale zdá se, že její ochotou opustit prosazování svobody projevu je poněkud zklamán.
Tak co, přátelé, kdybyste byli právníci (a někteří z vás jste), vzali byste takovou zakázku nebo ne? A potřebujeme v ČR také něco jako ACLU, která by se držela příkladu Iry Glassera a Davida Goldbergera a brala se za svobodu projevu všech, včetně darebáků? O tom můžeme diskutovat v komentářích.
Není to jen hypotetická otázka. Naše ústava chrání svobodu projevu podstatně podmíněněji než ta americká (viz výjimky v článku 17.4 LZPS), tudíž verbálních trestných činů máme v zákoníku plno.
Redakce
S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX), QR platby
Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.
***** Příspěvky čtenářů za měsíc duben 2021: *****
ing. Jan Dvořák 500,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Jakub Malinovský 77,- Kč, Miloš Kraus 400,- Kč, Dagmar Bowyer 200,- Kč, Rudolf Roedling 500,- Kč, Peter Keklak 100,- Kč, Mirko Hampl 168,- Kč, Karel Klouček 500,- Kč, Milena Práglová 500,- Kč, Mgr. Luděk Tesarčík 200,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Anonym 222,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Ilja Baudyš 500,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Miroslav Hlousek 111,- Kč, Bc. Romana Kopecká 500,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Pavel Janeček 500,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Martin Vavrinka 50,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Marek Janičko 250,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Jiří Dobruský 200,- Kč, Jiří Sika 250,- Kč, Zuzana Karlová 300,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Jan Petr 300,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Robert Schlesinger 200,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Renata Doležalová 100,- Kč, Martin Černý 500,- Kč, Matouš Gaudl 500,- Kč, Bohuslav Maceška 100,- Kč, Oldřich Smejkal 1000,- Kč, Arpád Krausz 250,- Kč, Jiří Dostál 200,- Kč, Anonym 673,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, Pavel Kosmata 200,- Kč, Roman Suchý 500,- Kč, ing. Jiří Klumpar 100,- Kč, Karel Jeřábek 163,- Kč
Celkem za měsíc: 15 364,00 Kč
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Latest posts by Redakce (see all)
- Bidenova imigrační politika - 21.4.2021
- Studená válka s Ruskem? - 21.4.2021
- Biden, nadšený z rozsudku v kauze Floyd, pozval rodinu Floyda do Air Force One i Bílého domu - 21.4.2021
Jsem pro prvomájové průvody pod vedením komunistů
A proč ne , práce je matka pokroku , bez práce nejsou koláče , atd. !
Sudruh Kechlibar, nejako si zabudol spomenut, ze aj ked National Socialist Party of America v roku 1981 skutocne zanikla, americki nacisti sa z nej len presunuli do dvoch inych paralelne existujucich americkych nacistickych subjektov, konkretne do National Socialist Movement (USA) a do American Nazi Party, ktore existuju dodnes a ich nacisti su hlavnymi podporovatelmi sudruha Trumpa… Zeby len male nedopatrenie, alebo zeby zamer…?
V USA je pomaly viac zidovskych organizacii ako obyvatelov, ale ziadna z nich nema s americkymi nacistami, z nejakeho „zahadneho“ dovodu, najmensi problem… Ja viem, urcita cast zidov aj v Izraeli kazdy rok oslavuje narodeniny Hitlera a vyhlasuje, ze je otcom zidovskeho naroda… Minimalne urcitej casti zidov je nacizmus evidentne velmi sympaticky… Radsej by si mal napisat agitku o tomto velkom paradoxe… Na jednej strane dnes vsade na svete patri aj vyjadrenie nesuhlasu s nazorom nejakeho zida k najtazsim zlocinom a na strane druhej, zidia nemaju najmensi problem s nacistami, ktori ich udajne vyvrazdovali… Ako sa ma clovek potom v tych zidoch vyznat…? Zeby sa vsetci bali rypat do fanusikov zachrancu vesmiru, sudruha Trumpa…? Zeby Trump bol naozaj vodcom aj mimozemstanov, ako to o nom tvrdil nejaky „Q“…?
U nas mame ministra Hamacka s jeho paragrafem “Predsudecne nenavisti”, takze o nejake “Vetsi nez male” svobode projevu se zrejme neda mluvit, zkuste rici nebo napsat neco overene pravdiveho o cikanech a uvidite.
Dobrý článek!!
Ke svobodě obecně lze říci, že svoboda projevu je mezi ostatními velmi vysoko postavená. Možnost nekorigovaného verbálního vyjádření názoru, postoje, myšlenky, idee, … by měla být takřka absolutní a právě si nedokážu vybavit důvody, pro které by měla být omezena. Důvodem “absolutní” verbální svobody je základní princip demokracie – nutnost dát hlas i opozici a tím zajistit možnost širokého dialogu, ze kterého vzniká koncensus o dalším směřování a vývoji společnosti. V případě jakéhokoli “tlumení” (nejen opozičních, ale třeba jen vulgárních a hloupých) hlasů se jedná o autokracii a DIKTATURU!! Je jedno, zda se jedná o diktaturu estétů, hnidopichů, nebo politických elit. Každý má stejné právo se vyjádřit a každý hlas má nárok být slyšen. Je jen na obsahu a formě sdělení, zda bude názor akceptován, nebo jeho autor ze sebe veřejně učiní pitomce. Rozhodnutí je na těch, kteří ono sdělení vnímají. Prostě hlas lidu, hlas boží!! Žádná autorita není natolik objektivní, aby určovala co ještě je a co už není vhodné pro veřejné publikování a je jedno, jaké stanovisko (názor) k věci (problému) zaujmou soudy. Ty jsou z principu 3. pilíře moci vždy zaujaté a vázané kodifikovaným právem. Nakonec judikáty našich soudů jsou přesvědčivým důkazem výše uvedeného.
Bohužel z jakýchsi nepříliš jasných důvodů máme v TrZ kodifikovány verbální trestné činy ohledně “nenávistných” výroků, předsudečné nenávisti a navíc i ve spojení s hanobením národa, rasy, přesvědčení. Tahle zřejmě dobře míněná “korektnost” zákonodárců nám spolehlivě zavírá ústa a nedovoluje výstižně specifikovat obrovské množství problémů. Ty následně nemohou být včasně a úspěšně řešeny díky obavám z následků porušení oné korektnosti.
A proc ne. Vzdyd jeden par rabbi zcela jasne napsal ze nacismus je napodobeninou judaismu; nacismus přijal principy a myšlenky judaismu.