prahamosty
26.9.2019
Kategorie: Ekonomika, Exklusivně pro PP

V Praze došlo k prozření

Sdílejte článek:

RUDOLF MLÁDEK

MLADEKRNení to tak dlouho, co Alexander Tomský napsal: „Ekologie má být lokální, nikoli globální, ta vede jako každý univerzalismus k fanatismu. V Praze máme z celé Evropy druhé nejhorší ovzduší po Athénách. Dýcháme tu rakovinu a polovina dětí každou zimu marodí. Třicet let nakupuje Dopravní podnik dieslové autobusy, i nový ředitel Petr Witowski v té hrůzné praxi pokračuje. Kde jsou zelení se svými protesty, proč nedemonstrují?“

Změna na programu dne

Jak se ukazuje, Petr Witowski už sahá po změně a vedení Prahy, které slovo „trolejbus“ nemělo skoro rok ve slovníku, (leda tak okrajově pro malou zkoušenou trať na Prosek) náhle prozřelo a plány se jenom hrnou. Tedy konečně! DPP už zahájil pravidelný provoz trolejbusu EKOVA ELECTRON 12T v běžném provozu režimu s cestujícími. Tento bateriový trolejbus s trakční výzbrojí Cegelec TV Europulse bude jezdit na lince č. 58 z Palmovky do Letňan po dobu jednoho měsíce. Testování poslouží DPP nejen k výběru vhodné konfigurace vozidla, ale i pro nastavení optimálních provozních parametrů. (2) Doufejme, že dojde i k testování jiných typů. A k dalším linkám.

Letiště s novou obsluhou

Za pozitivní lze pokládat i informaci, že namísto současných autobusů 119 se cestující od roku 2023 svezou na letiště velkokapacitními trolejbusy. „Trasu linky 119 zelektrifikujeme a pořídíme dvacet velkokapacitních tříčlánkových bateriových trolejbusů. Budou mít na délku 25 metrů, čímž se výrazně zlepší komfort cestujících, ulehčíme dopravě tím, že nebudeme přidávat další autobusové spoje, a zároveň snížíme výfukové emise na nulu,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.( 3) Třeba panu náměstkovi někdo pošeptal, že hybridní autobusy, které Praha zkouší se nikde moc neosvědčily, a tak hledá (správně) nové cesty.

Nákup dvaceti „letištních“ velkokapacitních bateriových trolejbusů už pražští radní schválili a slibují si od tohoto kroku i úsporu řidičů, kterých je trvalý nedostatek. Trolejbusy by měly jezdit zhruba polovinu trasy pod trolejemi, zbytek na baterie. Průběžné trolejové vedení má vést z Nádraží Veleslavín, kde budou troleje i na samotném terminálu, přes Dědinu až na Terminál číslo 3. Na letišti má vzniknout dobíjecí stanice v prostoru, kde jsou dosud odstavené autobusy. (4) Elektrifikace linky 119 má podle města využívat synergií v rámci tramvajové napájecí sítě a počítá s provozem většiny vybudované infrastruktury. Ačkoliv budou využity i již existující měnírny, přesto se nasazením těchto několika trolejbusů počítá až v roce 2023 reálně 2024.

Opět jsme u toho

Při trase délky cca jen několika kilometrů se realizace výše uvedeného plánu dopravní obsluhy Letiště Václava Havla pomocí trolejbusů plánuje na čtyři až možná pět let. To už tam současní radní možná ani nebudou. Tak jenom pro ukázku: V čínském Pekingu bylo oficiálně otevřeno nové mezinárodní letiště Ta-sing. Komplex byl vybudován za necelých pět let (sic!) , přičemž náklady na stavbu dosáhly podle BBC kolem 11 miliard dolarů. Předpokládá se, že do roku 2025 bude letiště Ta-sing odbavovat 72 milionů cestujících ročně, pak by to mělo být až 100 milionů za rok. (5) Proč my v České republice stavíme tak zoufale pomalu? Proč se vše u nás plánuje hůř než za socialismu? A to není jen Praha, stačí se podívat na plány výstavby dálnic či vysokorychlostních železnic. Bída a utrpení. Stát se snaží udělat z úředníků manažery a nejde to a nejde to. A nepůjde.

Co dále nesedí jsou dotace

„V této chvíli se jedná pouze o projekt s tím, že náměstek Scheinherr tvrdí, že autobusy prý budou financovány až 80% z fondů,“ uvedl Patrik Nacher (za ANO). Jakých fondů? To totiž dosavadním informacím z Evropské unie (EU) neodpovídá, protože dotace z EU se snižují a mnohé kraje už nedosáhnou na příspěvek ve výši 70-80%, ale maximálně tak ve výši 55% celkových nákladů.
Dovybudování infrastruktury se dohaduje 225 milionů korun, dalších 80 milionů korun bude stát vybudování zázemí pro tříčlánkové trolejbusy v garážích Řepy a největší částka pak padne na nákup velkokapacitních trolejbusů: dvacet kusů má přijít na 600 milionů korun.

Miliarda na sliby nebo reálný plán?

Praha, jako bohatý region by dostala dotaci 80% zřejmě jen pro výjimečný projekt. Takovou informaci by ale radní Scheinherr měl objasnit, stejně tak proč se bude čekat několik let, když infrastruktura je z větší části již vybudovaná a požadované trolejbusy od několika českých (zahraničních samozřejmě také) výrobců jsou na trhu. Elektrifikace městské veřejné dopravy pomocí parciálních trolejbusů (elektrobusů) je v Praze zjevně více než žádoucí. Dobré plány Prahy by proto neměly vzbuzovat dojem účelového PR nebo jiných zastřených zájmů.

(Pozn. PR neboli Public relations jsou techniky a nástroje, pomocí kterých instituce buduje a udržuje vztahy se svým okolím a s veřejností a snaží se je ovlivňovat.)

Zdroj:
(1) https://www.novinky.cz/komentare/clanek/komentar-globalni-nebo-lokalni-alexander-tomsky-40292633
(2) http://www.cs-dopravak.cz/zpravy/2019/9/24/trolejbus-ekova-electron-12t-vyraz-ztra-na-praskou-trolejbusovou-linku
(3) https://echo24.cz/a/SsiYr/metro-nebo-rychlodraha-na-letiste-praha-zatim-postavi-pouze-troleje
(4) https://zdopravy.cz/trolejbusem-na-ruzyn-miliardovy-plan-pocita-se-stozary-az-k-terminalu-3-34360/
(5) https://www.e15.cz/zahranicni/cina-ma-nove-monstrozni-letiste-rocne-ma-prepravit-pres-sedmdesat-milionu-pasazeru-1362677

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX), QR platby

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc duben 2021: *****

ing. Jan Dvořák 500,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Jakub Malinovský 77,- Kč, Miloš Kraus 400,- Kč, Dagmar Bowyer 200,- Kč, Rudolf Roedling 500,- Kč, Peter Keklak 100,- Kč, Mirko Hampl 168,- Kč, Karel Klouček 500,- Kč, Milena Práglová 500,- Kč, Mgr. Luděk Tesarčík 200,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Anonym 222,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Ilja Baudyš 500,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Miroslav Hlousek 111,- Kč, Bc. Romana Kopecká 500,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Pavel Janeček 500,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Martin Vavrinka 50,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Marek Janičko 250,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Jiří Dobruský 200,- Kč, Jiří Sika 250,- Kč, Zuzana Karlová 300,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Jan Petr 300,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Robert Schlesinger 200,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Renata Doležalová 100,- Kč, Martin Černý 500,- Kč, Matouš Gaudl 500,- Kč, Bohuslav Maceška 100,- Kč, Oldřich Smejkal 1000,- Kč, Arpád Krausz 250,- Kč, Jiří Dostál 200,- Kč, Anonym 673,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, Pavel Kosmata 200,- Kč, Roman Suchý 500,- Kč, ing. Jiří Klumpar 100,- Kč, Karel Jeřábek 163,- Kč

Celkem za měsíc: 15 364,00 Kč
Vybráno 43.89%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 1 590 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (12 votes, average: 4,75 out of 5)
Loading...
politicon.cz
9 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-)