
V každé obci jiné právo
VILÉM BARÁK
Nově připravovaný stavební zákon má zrychlit a zjednodušit stavební řízení. Pokolikáté už? Vzniknout má samostatný Nejvyšší stavební úřad, jehož podřízené složky by sídlily mimo budovy obecních, městských a krajských samospráv. Cílem je zjednodušit (existuje dvacet typů stavebních úřadů a závazná stanoviska vydává 40 dotčených orgánů) a sjednotit rozhodování. Jenom v Praze je 22 stavebních úřadů pro 57 městských částí, které hájí partikulární zájmy proti velké Praze. Významnou roli hraje i souběh funkcí, kdy titíž lidé sedí v zastupitelstvu městských částí i zastupitelstvu magistrátu.
Hlavně, někdo si konečně všiml, že úředník sice formálně jedná za stát (vykonává státní správu), ale vyhodit jej (odměnit, sebrat prémie) může samospráva. To otevírá prostor k politickému nátlaku a vede k situaci, kdy v každé obci (městské části) platí „jiný“ stavební zákon. Ohýbání systému dle politických zájmů se ukazuje v obecních volbách, kdy padají nezákonné sliby prosadit nebo zakázat nějakou konkrétní stavbu. Vše je doplněno strachem úředníků z rozhodování. Platí: „Já to sice dle zákona mohu povolit, ale názor starosty, zastupitelů je jiný a tak to posunu jinam“. Nechtějme ani pomyslet na katastrofu, kdyby se do spárů komunálních bossů dostaly katastrální nebo finanční úřady.
Ministerstvo pro místní rozvoj obdrželo k návrhu nového stavebního zákona 1641 připomínek. Část z nich brání pašalíky starostů a jiných byrokratů, třeba ekologů nebo památkářů, kteří se snaží udržet svoji moc nad stavebním řízením. Jako kdyby úředník úředníku byl nepřítelem, tedy jako kdyby neexistovala důvěra, že připomínky dotčeného orgánu stavební úřad řádně zapracuje. Pokud tato nedůvěra existuje, potom státní správa opravdu nemůže fungovat.
Ze strany starostů je argumentace tak agresivně přímá, až se stává naivně hloupoučkou. Prý s novým zákonem města a obce přijdou o část pravomocí spojených s výkonem státní správy. Stokrát ano, nesmí mít v této věci vůbec žádnou pravomoc. Státní zástupce také nedělá současně soudce. Padají i výhružky, v podstatě ultimáta, že pokud dojde k navrhované změně, úředníci zabývající se stavebním právem budou neprodleně vyhnáni z obecních budov. A státe raď si, kam je posadíš. Vše má svoji příčinu, a tak u největších „odbojářů“ by bylo na místě zahájit šetření, jak je to u nich na obci se zneužíváním pravomocí. Starostové legálně stavební úřady ovlivňovat nemohou.
Tragický příklad stavebního řízení ukazuje na daleko hlubší problém. Okresní úřady vykonávaly mezi roky 1990 až 2002 státní správu nezávisle na samosprávě. Jejich rušení byla chyba, kterou je třeba napravit. Členové zastupitelstva jsou systémově podjatí nejen u stavebního řízení, ale i při vymáhání řádného parkování, zamezování záboru cizích pozemků, trestání skládek, znečišťování veřejného prostranství…. Povinnost prosazovat zákon jde proti jejich zájmu být zvolen. Známým se stal případ Miroslava Stejskala, ředitele městských strážníků na Praze 1. Jeho podřízení začali z roku na rok přehlížet polovinu přestupků, přitom úroveň nepořádku a porušování pravidel v městské části zůstala stejná. Když jim vytkl laxnost ve službě, jeho aktivita byla všeobecně odsouzena jako pokyn k buzeraci občanů. Do čela tažení za toleranci nezákonnosti se postavila Adriana Krnáčová, ve své době primátorka Prahy. Ředitel strážníků v podstatě nikde nenašel zastání.
Ve svobodné společnosti co není výslovně zakázáno, je dovoleno. Máme zákony, není však nikdo, kdo by je průběžně vymáhal. Takže v každé z více jak 6200 obcí platí jiná pravidla. Velice to připomíná středověk, kde každý feudál na svém území uplatňoval vlastní právo. Bez ohledu na obecnou závaznost zákonů (o provozu na pozemních komunikacích, přestupkového zákona….) na celém území Česka, zastupitelé opakovaně mudrují o tom, co bude a co nebude v jejich obci či městě platit, a to s argumenty, …..přece se to zde dělalo vždycky takhle, nemůžeme všechny trestat….. Záleží pouze na jejich naturelu, pořádkumilovnosti, odvaze, psychycké odolnost. A tak v jedné obci můžete parkovat na chodníku a sypat odpadky na veřejné prostranství a v jiné zase ne.
Cesty k řešení jsou tři. Spolu s rušením 800 „vyhaslých“ zákonů, které dnes připravuje ministerstvo vnitra, odstranit i ty části zákonů, které dnes nikdo nevymáhá. Jejich ignorování je ještě zhoubnější než nemít zákony žádné. Další variantou je zavedení majetkové odpovědnosti zastupitelů za přehlížení jednání, které mohlo plnit obecní kasu poplatky a pokutami. Nejlepší by bylo opětovně striktně oddělit státní správu od samosprávy a jejich místních zájmů a zájmečků.
Autor: Vilém Barák
Redakce
S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)
Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.
***** Příspěvky čtenářů za měsíc únor 2021: *****
Roman Dubravský 500,- Kč, ing. Jan Dvořák 500,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Rudolf Roedling 500,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Pavel Klika 222,- Kč, Marek Janičko 250,- Kč, Mgr. Luděk Tesarčík 200,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Silvia Ambrogini 500,- Kč, MUDr. Ilja Baudyš 500,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Anonym 500,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Vladimír Votřel 1000,- Kč, Anonym 0,01 BTC, Pavel Burget 200,- Kč, Václav Žižka 500,- Kč, Ludmila Kárská 250,- Kč, Zdenka Brancuská 500,- Kč, Karel Zangl 500,- Kč, Jan a Gabriela Horáčkovi 500,- Kč, Martin Vavrinka 100,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Karel Teplý 500,- Kč, Pavel Janeček 300,- Kč, MUDr. Iva Neimcová 100,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Jan Petr 500,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Anonym 150,- Kč, Zuzana Karlová 300,- Kč, Arpád Krausz 250,- Kč, Bohuslav Maceška 100,- Kč, Dagmar Bowyer 500,- Kč, Jiří Dobruský 200,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, Milena Trulley 333,- Kč, Hana Hoffmannová 666,- Kč, Ladislav Adamec 200,- Kč, Lukáš Vašíček 200,- Kč, Petr Kosmata 200,- Kč, ing. Jiří Klumpar 100,- Kč, Aleš Votruba 250,- Kč, Zdeňka Jindrová 50,- Kč, Peter Keklak 100,- Kč, Marie Tachezyová 200,- Kč
Celkem za měsíc: 16 471,00 Kč
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Latest posts by Redakce (see all)
- Vítězný Únor v kontextu současnosti - 25.2.2021
- Ředitel ČT Dvořák už zase nemá dost - 25.2.2021
- Hamáčku, vy jste ale vůl - 25.2.2021
Zajímalo by mne, jestli se někdo bude zabývat oddělením příjmů z pokut obecní policie od rozpočtu obce. Za současného stavu je to legalizované lapkovství. Tím, že by obecní ozbrojení cukráři ztratili motivaci krmit obecní kasu (a tím, potažmo, i vlastní platy + hračky pro pana starostu), by se z drábů a lapků mohli stát i plus-mínus užiteční obecní zaměstnanci.
To se nikdy nestane. Na obecní policii je přesně vidět mentalita starostů. Takový malý feudál potřebuje pro své ego armádu. A zákon mu ji dává.
tak nevím Kadle, text je v cizím jazyce? autor volá po větší buzeraci a pokutováni, to je podle něj základní smysl existence obce, blbec nebo fašista, a garantuji vám, že nový stavební zákon doprasí i ty zbytky pravidel, nikdy za poslednich 30 let novely nic nezlepšily, to neni v plánu vrchnosti
A pak konečně někoho napadne převzít legislativu v tomto oboru od Rakušáků nebo Němců a konečně by měl nastat klid na práci.Já osobně pracoval v Rakousku stejně jako místní kolegové se Stavebním zákonem starým 15 let , který byl platný a nezměněný (je to na rozdíl od ČR právní stát).Nebyl levný,ale měl jednu výhodu – tohle znění měli všichni zainteresovaní na stavebním právu – ne jako u nás,kdy “ouřad” je na státním nebo obecním cecíku a má k dispozici tlustospis,kde je snad každá věta zákona komentována právníky naproti projektantovi,který se živí sám a má vydání daleko štíhlejší (a tím i podstatně levnější).Kdopak je pak ve výhodě ? Samozřejmě ne osoba,která musí mít povinnou tzv.autorizaci,platit komoru a když je to průmyslovák,je jen osobou nižšího druhu,která nesmí dělat zdaleka všechno na co by stačila.Ve výhodě je osoba,sedící na “ouřadu” (ale ne všichni jsou lemplové,jsou i lidé,se kterými je radost spolupracovat),bez jakékoliv autorizace jen s jakýmisi zkouškami, ale někdy (zvláště čerstvé absolventky VŠ) s minimálními znalostmi,ale zato se sebevědomím,díky kterému málem neprojde dveřmi. Pak se stavebníci diví,že stavební povolení trvá tak dlouho,že někdy musí řešit nesmyslné věci (u soudu bych jich mohl uvést dost),vymyšlené děvenkou v kanceláři,účastnicí tzv.”kolečka”(ona není přece od toho aby uměla číst výkresy,maximálně tak se koukne na pohled ,ona posuzuje projekt z hlediska své profese,že),která prokazatelně neumí číst výkresy,nečte technické zprávy…… Jak píšu jinde,pokud se v TOMHLE neudělá pořádek,připadá mu každý nová Stavební zákon jako nový operační systém (abych neurazil,označím tu firmu jako Mrkvosoft),který se vypiplá téměř k dokonalosti a pak končí podpora a na trh přijde nový potrat k vylepšování.Díky,páni poslanci !
Oprava :( …….TOMHLE neudělá pořádek,připadá mi každý nový Stavební…….) Občas se naštvu,zrychlím a prstík někdy na klávesnici přeskočí jinam .
Společně s Janem Werichem : “To by bylo krásný,kdyby tohlecto bylo možný,ale když ono je to těžký….”(další na příslušné gramodesce).Sedí to úplně přesně.protože v úvodu k “Úplnému znění” Stavebního zákona 183/2006 uvádí jeho zpracovatel (ne stát,jak by naivkové čekali,ale Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků , že -cituji: “Ke dni 31.7.2017 byl stavební zákon novelizován celkem již 22x…….”.Podle mého názoru už by u nás legislativu měli přestat dělat nevzdělaní ševci a měli by ji dělat odborníci,kterým zřejmě není popřáno sluchu.Jinak se dopředu nedostaneme.
Ani nemluvte, kdo se v tom má vyznat?! Vyhláška C, kterou se upravuje vyhláška A ve znění vyhlášky B….
vyhodit do luftu!
A nebo zavřít firmu (projekci),protože jejím účelem je v klidu vymýšlet a realizovat něco kloudného, nikoliv se pořád znovu a znovu učit (navíc zadarmo a tudíž na úkor produkce a tím i výdělku) výpotky v oboru nevzdělaných politiků.Já to už položil a budu si užívat důchod-pokud mi jiní vyčuránkové s velkým halasem nepřidají pár korun a hned na to mi několikanásobně seberou na cenách energií,pohonných hmot,vody,na úsporách (inflace) a jídla.Blbě jsme v tom listopadu zvonili.
” Další variantou je zavedení majetkové odpovědnosti zastupitelů za přehlížení jednání, které mohlo plnit obecní kasu poplatky a pokutami.”
No tak pěkně děkuju, autore. Všichni víme, jak by to dopadlo! V mnoha obcích se výběrčím pokut stala MP a jejich podělané botičky…takže jako další by bylo pokutování lidí přecházejících komunikaci mimo přechod pro chodce…a ani nechci domýšlet další…
Pokuty, milej pane, by měly být až krajním řešením!!!!!
To, že máme v zákonech guláš, to, že každé zasedání PS je pohromou pro společnost, protože nevíme, co ti debilové na lidi zase ušijí je jiná věc a tady je prostě potřeba vyhodit to do luftu a vrátit se k základům, třeba poč. 90. let. každopádně nový stavební zákon, ať už sebelépe připravený projde PS, kde o inteligenci mnohých poslanců lze s úspěchem pochybovat. Sedí tam 200 lidí, zase z toho bude prasárna. Právník a politik je největším nepřítelem zákonů pro lidi!
Určitě narážíte na ten starší fórek : Hlášení rozhlasu “Na celém území republiky je vyhlášen stav mimořádného ohrožení,od dnešního rána zasedá vláda”. Alles Gute !
Ano, přesně tak to je! Úplně nejlepší období v té hrůze, ve které žijeme je, když je těsně po volbách a blbci nic nedělají, teda, hádají se o koryta!