
V Evropě vzniknou uzavřené islámské zóny, chalífáty. No-go zóny už jsou jejich zárodky
SU
“Jako v každé době jsou tady lidé, kteří bláznivě cválají dopředu, a je jim naprosto jedno, co se děje kolem nich. Ale naštěstí existuje také spousta lidí, kteří ještě znají tradiční hodnoty, ctí je a respektují. Protože to není takové, jaké nám to předkládají mainstreamová média.“ Nebo další myšlenky: „Evropa byla evropanská od středověku. Takže nechápu, co to nové evropanství má být… Každá společnost, která začne zapomínat na to, že musí chránit sama sebe a své hodnoty, se vždy v minulosti buď dostala do krize, nebo dokonce zanikla.“
Dnes bychom se rádi dostali nejen na téma krizí, o nich jsme mluvili minule, ale také na téma, o kterém nám často píšete – na schopnost diskutovat v naší společnosti. Samozřejmě opět se spisovatelem a historikem Vlastimilem Vondruškou.
Martina: Myslím, že jednou z věcí, která může spouštět případnou krizi, je naprostá ztráta schopnosti diskuse. Když jste hovořil o vytváření nejrůznějších teorií, tak mi to přijde naprosto legitimní. Ano, mohu vytvořit nějakou teorii: mohlo by to být takto, nebo z jiného pohledu obráceně, nebo změní situaci jenom jiný úhel pohledu. Dříve, v antice, byla schopnost diskuse velmi vyzdvihována. Co se s ní stalo, když dnes jiný názor bereme automaticky jako útok? Jiný názor je pokládán za naše ohrožení, takže je potřeba takového člověka neposlouchat a znectít. Velmi osvědčené je nálepkování: kdykoli má někdo jiný názor, nebo si jen dovolí s námi souhlasit nenadšeně, tak v tu chvíli už má nálepku na čele. Co se to stalo a proč? Víte to? Má to nějakou repetici v historii?
Vlastimil Vondruška: Jednak to souvisí s tím, že vzdělanost od antiky až do 18. století byla nesena tím, že se na všech školách žáci učili rétoriku a hlavně diskuse. Diskuse byla obrovským uměním, na kterém byla postavena veškerá učenost, schopnost vnímat svět a především víru. Ani jezuité nebyli dogmatiky, i oni diskutovali o různých zásadách teologie a podobně. Na školách se učily diskuse, to znamená, že učitel vychovával žáky k tomu, aby uměli poslouchat názory druhých a uměli proti nim racionálně oponovat. Na to se dokonce dělaly univerzitní disputace, kdy bylo před velkým fórem zadáno téma, jeden žák hájil a druhý byl proti.
Martina: A pak si to prohodili.
Vlastimil Vondruška: Byl tam advocatus diaboli, který do toho různě zasahoval. A u některých disputací byly tribuny posluchačů, kteří do toho různě bučeli a dupali. Bylo to do jisté míry divadlo, které je učilo obhájit svůj názor.
Martina: A argumentovat.
Vlastimil Vondruška: Samozřejmě argumentovat, protože pokud jste neuměla pořádně argumentovat, tak jste skončila na hranici, když jste chtěla být kacířem. Ale tam jste mohli skončit, i když jste argumentovali rozumně. A v 19. století vzdělanost od tohoto křesťanského způsobu výchovy odstoupila a začala do vzdělanosti pouštět stále více technicistních věd, které nemohou být postaveny na polemice, ale na axiomech. Ve chvíli, kdy učenost zaměníte z filosofování na výuku axiomů, tak učíte hlavu, že máte nějaký postulát, který je nezpochybnitelný. Takže celý příklon k technickým vědám začal stále více zpochybňovat schopnost argumentovat, protože veďte polemiku proti Newtonovu zákonu! Ten prostě existuje, a co s tím naděláte.
Toto pak pokročilo dál a ve 20. století nejenom že jsme vytvářeli axiomy u technických věd, ale začali jsme je také zavádět u věd společenských. To znamená, jak říká Orwell: „Čtyři nohy dobré, dvě špatné.“ Jestliže má někdo majetek, tak je „odpornej buržoust“ – a jedině proletáři jsou klenotem světa, kteří mají pravdu. A i když proletář řekne sebevětší blbost, tak je to proletář, a proto je to pravda. A když něco řekne odporný kapitalista, tak je to vždycky špatně. A začali jsme tak vytvářet toto nálepkování názorů, které dospělo vývojem až do současného stavu.
Do toho ještě vstupuje, už na to upozorňují i odborníci, že sociální sítě a internet šíleným způsobem devastují schopnost vnímat a argumentovat. Protože dnes zvláště mladí, podle výzkumů psychologů, mají stále větší problém číst a vnímat souvislý text. Když jsme my chodili do školy, četli jsme dlouhé pasáže a rozuměli jim, učitelka něco vyprávěla a my byli schopni to interpretovat. Dnes ale ne. Jen si vezměte: když jsme my potřebovali ukecat holku, tak co všechno jsme museli udělat. Já jsem psal básně, psávaly se dlouhé milostné dopisy. Dneska pošlete smajlíka.
Záleží na tom, kdo tvoří vládnoucí elitu, která určuje, které axiomy jsou správné nebo špatné. Nyní nám vysvětlili, které jsou správné, a kdo si myslí, že jsou špatné, je nutné ho znectít, protože kacíři se upalují.
Martina: Ale musí mít místo očí srdíčka, jinak se nechytáte.
Vlastimil Vondruška: To nevím, asi jo. Dostáváte je?
Martina: Já jsem taky jiná generace.
Vlastimil Vondruška: Takže jsme najednou stále více začali zaměňovat argumentační myšlení stále více za toto axiomatické. A pak už jenom záleží na tom, kdo tvoří vládnoucí elitu, aby nám řekl, které axiomy jsou správné a které špatné. Takže nyní nám tedy vysvětlili, které axiomy jsou správné, a kdo přemýšlí a myslí si, že tyto axiomy jsou špatné, tak ho musíme znectít, protože kacíři se vždycky upalují. Čili to je celá nectnost dnešní doby.
Martina: Určitě se nezapomenu dostat k tomu, kdo nám vlastně říká, které axiomy jsou dobré, čemu se máme smát a u čeho už je nebezpečné, když se tomu smějeme. K tomu se určitě za chvíli dostaneme. Ale když jsme toto vše otevřeli nad tématem diskuse a argumentace, tak asi nejdramatičtějším rozdělením lidí v diskusi byl rok 2015 – a přišlo to s první uprchlickou krizí, kterou jsme začali vnímat. Jakkoliv se nyní zdá, že se to všechno uklidnilo, tak tam se poprvé začalo říkat, jestli je někdo Losna, nebo Mažňák.
Vlastimil Vondruška: Mám pocit, že toto jsme měli vždycky. Všimněte si, že záhy po revoluci, když se začalo rozpadat Občanské fórum, se společnost rozdělila na stoupence Havla a Klause. Vždyť ti, kteří stáli za Klausem, byli pro některé opravdu kacíři, kteří měli ďábelské rohy. Alespoň tak jsem to prožil.
Martina: Ano, ale musím říct, že tolik nálepek na čelech jsem v té době ještě neviděla.
Vlastimil Vondruška: Protože ještě neexistovaly sociální sítě a způsob komunikace byl do jisté míry utlumen. Díky sociálním sítím pluje v prostoru názor, s odpuštěním, každého pitomce, a nyní jde o to, do čeho vstupujete, co jste ochotná číst, na co se díváte.
Martina: Takže vlastně krizi schopnosti diskutovat vnímáte jako vleklý proces, který je nyní jenom více vidět, protože se umocňuje.
Vlastimil Vondruška: Ten se táhne už několik generací. Prvním velkým zlomem, který toto přinesl, byl rok 1948, ale je pravda, že to bylo už za První republiky, kdy se psalo „Volte voly, volte krávy, jen nevolte klerikály“, a tak dále. Čili tento politický boj už byl dříve, ale záležitost pokřivení myšlení je až záležitostí roku 1948 a od té doby se to táhne.
Migrační vlna roku 2015 nebyla klasickým demografickým pohybem, ale násilným vpádem lidí, kteří nepřichází na základě legitimních důvodů
Martina: V každém případě si myslím, že jakési animózní rozdělení společnosti bychom mohli do roku 2015 zasadit, protože tam se skutečně začalo diskutovat v rámci dvou táborů. Nebo se na rok 2015 můžeme v každém případě podívat jako na jev, který je určitou historickou událostí: první uprchlická krize, které jsme si všimli. Chci se vás zeptat, jako člověka znalého historických repeticí: co může tato podstatná změna etnického složení kontinentu způsobit? V minulém díle jste hovořil o tom, že tato náboženství a společenství nejsou úplně kompatibilní. Ale přesto, co to může přinést?
Vlastimil Vondruška: To je jev, který nemá do jisté míry obdoby. Možná je srovnatelný s invazí Germánů při rozpadu Říše římské. Nesmíme totiž směšovat migraci jakožto demografický jev, který vždy existoval, pohyby obyvatel z demografického hlediska vždy existovaly a jsou dokonce nezbytné a užitečné, s něčím jiným. V minulosti se vždy stávalo, že existovalo nějaké území, které ekonomicky zchudlo, takže lidé odcházeli pracovat jinam, případně vymřelo obyvatelstvo ve válce nebo morem, a tak dále. Čili tato migrace vždy fungovala.
Nicméně pro ni platily tři zákony, které jsou známy a definovány od 13. století, kdy se konala kolonizace lesních hvozdů – a to: lidé, kteří přicházejí, musí ctít domácího panovníka a musí respektovat jeho zákony. Musí ctít domácí lid a jeho víru, což bylo vždy důležité. A musí se umět sami uživit. A na základě těchto principů pohyb obyvatel vždy existoval a byl v pořádku.
Nicméně v roce 2015, i když to začalo o něco dříve, to není klasický demografický pohyb obyvatel, ale je to v podstatě násilný vpád, protože přicházejí lidé, kteří sem nejdou na základě nějakých legitimních důvodů, odmysleme fantasmagorie, že existuje mezinárodní právo a musíme se všech ujmout, a tak dále. Vždyť si to vezměte, většina migrantů se narodila 1. ledna a všichni jsou pronásledovaní. A pak se zjistí, že jsou často ze zemí, kde žádný politický útlak neexistuje. A tito lidé, nechci paušalizovat, existují samozřejmě i migranti, kteří pomoc skutečně potřebují, a jsou mezi nimi i takoví, kteří sem přicházejí s tím, že se chtějí asimilovat a respektovat naše zákony. Ale velká část z nich nepřichází s tím, že by se zde chtěla asimilovat. A to je velký problém, který bude generovat obrovské pnutí.
Takže mi to trošku připomíná události šestého, sedmého století, kdy najednou obrovským způsobem došlo k rozšíření islámu. Do Evropy mířily velmi bojovné, vojensky schopné a úspěšné skupiny Arabů, Maurů a tak dále, a vytvářely zde chalífáty, se kterými se pak tisíc let bojovalo, než se to podařilo uvést opět na pravou míru. Takže se obávám, že jsme přesně ve stejné situaci: začnou se zde vytvářet určité enklávy. Protože představa, že vytvoříme multikulturní společnost, kde se budou navzájem muslimové a křesťané ženit, vdávat, držet svou víru, každý bude chodit do svého kostela, a budou vedle sebe pracovat, není možná. Už proto, že islám vyžaduje úplně jiný rytmus pracovního dne, včetně modliteb vůči Mekce a tak dále, než co vyžaduje chod průmyslových podniků. A jak toto chcete sladit?
Takže toto oddělení zřejmě bude existovat a je pravděpodobné, že se začnou vytvářet enklávy v podobě chalífátu. Ostatně ve Francii už tyto no-go zóny existují, což jsou malinkaté chalífátky, které se řídí právem šaríja a náboženskou vírou. Na podzim jsem byl v Hamburku, a i když jsem byl u lidí, kteří byli velice korektní, tak mi říkali: „Tam do těch ulic nechoď, tam to není pro nás.“ Takže tyto problémy tady budou.
A pak samozřejmě závisí na tom, jakým způsobem bude probíhat vývoj na Předním východě, co udělá Evropa – a hlavně jak Evropa definuje své zájmy. Protože ano, můžeme si definovat zájem, že za dvě generace budeme muslimové, vždyť oni přece nejsou zlí, mají rodinné právo, ženy mají jistou úctu, mají pořádek, jsou proti feťákům a homosexuálům a popravují zločince. Jistě, to můžeme.
Ale vždycky to bylo takto: když třeba u nás v druhé polovině 15. století vedle sebe žili kališníci a katolíci, tak původní papežova představa byla, že se zde vytvoří multináboženské prostředí. To znamená, že kališnictví bude jakousi odrůdou katolictví a že budou spolu nažívat. Jenomže to došlo tak daleko, že když se uzavírala manželství lidí z protichůdných náboženských táborů, tak se uzavírala smlouva, v jaké víře budou vychovávány děti. A pokud by se manželství rozpadlo, tak opět v jaké víře a v jakém jazyce budou děti vychovávány. Takže i tam si toto chránili.
A u nás to stále funguje tak, pokud vím, statistických dat je velmi málo, ale podle odhadů většina smíšených manželství se vždy ve velice krátké době překlopí na jednu ze stran, obvykle na víru muže. Takže pokud si křesťanka bere muslima, tak velice záhy přechází na jeho víru a děti jsou už vychovávány v jeho víře. To už mně, jako etnografovi, který studoval kulturní antropologii, napovídá, že teorie kulturní antropologie jsou správné, tedy že spolunažívání dvou odlišných duchovních systémů je hrozně komplikované a dějiny neznají žádný případ, kdy by něco takového mělo dlouhodobě fungovat.
Jedinou cestou, jak vyřešit problém migrantů, je asimilace. To znamená, buď my se musíme asimilovat k nim, nebo oni k nám.
Martina: Takže pro teorie multukulturalistů, kteří hovoří o obohacování, mísení a harmonickém souznění, neexistuje v historii jediný precedent, kdy by se místní, přespolní, přivandrovalci i přivezení, vzali za ruce a šli budovat společný domov?
Vlastimil Vondruška: Krátkodobě třeba ano. Ale představa kulturního obohacení je někdy strašně naivní. Můžeme se kulturně obohatit v architektuře, když do ní najednou vstoupí maurské prvky, což je krásná architektura. Ale aby spolu lidé mohli žít, tak je stále podstatné, jaký systém rodiny a hodnot ve vztahu život-smrt, zločin-trest, komunikace, vlastně mají. Když to vezmete do minulosti, tak kdykoli byly vedle sebe nějaké dost protichůdné společnosti, tak se to vždy překlopilo na jednu stranu. Například Maďaři přišli do dnešního Maďarska, kde bylo slovanské obyvatelstvo – dnes to jsou Maďaři. Oproti tomu Bulhaři, když přišli do Bulharska, měli smůlu a vlastně tam zůstalo slovanské osídlení. Takže nikde nezůstala dvojakost, vždy se to nakonec překlopilo na jednu stranu.
Martina: Pokud je tedy islám nekompatibilní s naším způsobem života a světem, s našimi hodnotami, nechci vám to podsouvat, ale myslím, že něco podobného jste řekl, tak co s tím dělat? Může to skončit jinak, než násilným střetem?
Vlastimil Vondruška: Ale nemusí. Záleží na tom, jak se k tomu obě civilizace postaví. Umím si samozřejmě představit, že začneme hájit své hodnoty. A čím dříve se tyto věci začnou řešit racionálně, tím méně škod to do budoucna způsobí.
Martina: Hovořil jste o no-go zónách uprostřed evropských států, kde už neexistuje naše právo.
Vlastimil Vondruška: Jasně, ale stále nesmíme dovolit, aby se šířily dál. Za určité situace můžete komunikovat relativně s každým. Vezměte si například politiku na Předním východě, v Sýrii: tam se mydlí kdekdo s kdekým, přesto Rusové, Turci, Írán, Američané nějaké metody komunikace nacházejí. Musíme začít hledat jiné způsoby komunikace i třeba s no-go zónami, protože jediná cesta, jak to vyřešit, je asimilace. To znamená, buď my se musíme asimilovat k nim, nebo oni se musí asimilovat k nám. Samozřejmě, v dlouhodobém horizontu, pokud dokážeme nabídnout vzdělání, začlenění do společnosti, tak v průběhu pěti, deseti generací můžete toto vyřešit.
Evropa musí mít ujasněno, jakým směrem chcete kráčet. Ale my nevíme, jakou Evropu chceme mít za tři generace.
Martina: I v tom množství?
Vlastimil Vondruška: Ano, tak se podívejte na Maďarsko, jak kdysi vypadalo. Nebo jak vypadalo východní Německo, které bylo slovanské, než tam pomydlili pobaltské Slovany. Když se rozpadla Říše římská, tak na množství území, která jsou dnes germánská, bylo původně římské, latinizující obyvatelstvo. Čili v dlouhodobém horizontu se dá všechno, ale musí být jasné, jakým směrem chcete kráčet. A to je to, co jsem říkal na začátku, že my ale nevíme, kam chceme kráčet. Nevíme, jakou Evropu chceme za tři generace.
A pokud bychom to věděli, tak nyní můžeme začít dělat různé dohodové věci. Můžeme se začít orientovat úplně jiným směrem, protože podle mě je mnohem užitečnější věnovat peníze například na přípravu klimatické změny a na asimilaci těchto lidí, než stavět cyklistické stezky. Nedávno jsem viděl nový projekt stavění autobusových zastávek – a tam je napsáno: „Čekání je radost.“ A to je zaplaceno z dotací Evropské unie, jsou to nádherné boudy, které stojí na místech, kde projedou dva autobusy za den.
Martina: Ale to jsme přece jenom utekli…
Vlastimil Vondruška: Utápíme se v marginalitách a nejsme si schopni definovat, co je důležité.
Martina: Takže jsme neutekli, teď tomu rozumím. Když jste mluvil o tom, co by se mělo dělat, tak jste často používal podmiňovací způsob: kdyby se jinak komunikovalo, kdyby se začaly vydávat peníze na něco jiného. Vidíte k tomuto vůli? Protože v tuto chvíli stále nemáme ani pojmenováno quo vadis.
Vlastimil Vondruška: Existuje dělba práce. Já nejsem politik, ani člen nějaké aktivistické organizace, abych řekl: „Bude to tak a tak, a když to ne, tak zalehnu na matrace a budu držet hladovku.“ Já říkám, co je z mého pohledu správné. A třeba se mýlím, netvrdím, že mám pravdu, ale podstatou svobody slova a demokracie je, že lidé spolu diskutují o věcech, a ne jako v současné době, kdy na většinu mých polemik dostanu nálepku: buď email typu „Vondruška je debil“, nebo „Já s vámi, pane Vondruško, souhlasím.“ To jsou věci, které nic neřeší a nerozvíjejí. Čili ano, používám podmiňovací způsob, protože si myslím, že tak by to bylo správně, ale netvrdím, že to tak musí být a že to tak bude, protože o tom nerozhoduji.
Ekonomická centra se přesunují mimo Evropu, která začíná mít stále větší problémy z finančního hlediska. A spousta firem v Evropě už není v rukou evropských vlastníků.
Martina: Když se znovu vrátím ke Kronice zániku Evropy: teď jsme se bavili o tom, jakým způsobem lidi rozdělila, a dosud rozděluje, migrační krize. Jaké další faktory v současné době v Evropě rozdělují lidi až tak, že by do budoucna mohly zavánět nějakým střetem?
Vlastimil Vondruška: Na to, aby zaváněly nějakým střetem, jsme moc změkčilí, jsme ochotní vykřikovat. Ale evropská civilizace, zaplať pánbůh, už není taková, že bychom na ulicích vytvářeli bojůvky a rozbíjeli si hlavy kameny. Ale určitě velkým problémem, a možná v krátkodobém horizontu mnohem horším, než je migrační krize, je politicko-obchodní problém. Protože ať chceme nebo ne, tak ekonomická centra se přesunují mimo Evropu, Evropa začíná mít stále větší problémy z finančního hlediska, a do toho vstupuje, že spousta institucí v Evropě už není v rukou evropských vlastníků. My se v podstatě můžeme ocitnout na druhořadé koleji, protože ztrácíme obchodní dynamiku a exkluzivitu, kterou Evropa měla ještě před dvaceti lety. Což samozřejmě generuje, že může začít klesat životní úroveň, zaměstnanost a příjmy – a to je samozřejmě obrovským problémem.
A určitě nejsme připraveni na to, že zodpovědně řekneme: „Nedaří se nám, tak si necháme o třetinu snížit mzdy.“ To prostě nikdo neudělá. Co znám ze studií sociologů, tak oni mnohem víc z hlediska sociálních problémů bijí na poplach, protože to může vytvářet mnohem větší napětí než migrační krize. Migrační krize je selektivní problém, který to může zhoršovat. Může být třeba roznětkou, ale podstata může být v rovině životní úrovně.
A do toho pak vstupují klimatické záležitosti, protože na proměny klimatu se samozřejmě připravit můžeme. Jenomže nikdo se na to nepřipravuje a víc peněz se dává na výchovu, klimatické panely, než například na jinou konstrukci komunikací. Na Sibiři všichni vědí, že silnice musí vypadat jinak, aby takovéto problémy vydržela, v zimě nebo v létě. Nejsem odborník, ale vím, že technici říkají: „Mnohé věci by se měly začít dělat jinak, včetně práce s krajinou. Jinak pracovat s problémem polí a jejich zavodňováním, začít budovat záchytné systémy dešťové vody na združstevněných lánech, a tak dále.“ Takže spousta věcí se dá udělat.
A tady jsme u toho podmiňovacího způsobu – ano, dá se udělat, ale to bychom museli táhnout za jeden provaz a říci si: „ Máme ten a ten problém, a tudíž je budeme řešit.“ Ale to nikdy neuděláme, protože se radši budeme hádat, jestli je lepší Honza, nebo Franta.
Civilizace mají rytmus života, mládí, dospělost a stáří, jako člověk. Civilizace ale nemusí zemřít, může provést restart, pokud změní dosavadní východiska.
Martina: Tato situace má mnoho předobrazů v historii. Třeba v publikaci Kolaps a regenerace se můžeme dočíst, že stejným způsobem, stejnými záležitostmi procházela v Egyptě Stará říše, kde byl růst mandatorních výdajů, korupce, napadení zvenčí, samozřejmě i migrace. A celé to pak převálcovala nějaká klimatická změna, která byla poslední kapkou.
Vlastimil Vondruška: Dějiny se stále opakují. Je to ještě trochu složitější v tom, že si osobně myslím, že každá civilizace má rytmus svého života, který je symbolicky podobný našemu životu. To znamená v době, kdy nějaká civilizace vzniká, tak je stejně jako člověk mladá, strašně naivní, ale na druhou stranu ambiciózní, má spoustu plánů a rve se o své místo na slunci. Potom místo na slunci vybojuje, užívá si svého úspěchu, vítězství a majetku, kterého se domohla. A pak přichází stáří a únava, kdy civilizace, stejně jako člověk, se už v podstatě jenom snaží držet a rekapitulovat, co měl, protože už neplánuje nic dopředu. Ubývají síly a začíná ztrácet to, co vybudoval.
A stejným rytmem procházejí všechny civilizace, pouze s tím rozdílem, že my jako lidé umřeme, a bohužel, tím to skončilo. Ale mnohé z civilizací, když se dostanou do třetí fáze, tedy svého stáří, mají možnost restartu, pokud dokážou změnit svá východiska. Tedy pokud si definují: „Ano, to, co držíme, už není správné a musíme budovat jinak.“ Čili na druhou stranu je dnes určitě v modernistických názorech spousta věcí, které nejsou špatné, nelze zase zavrhovat všechno. Takže pro restart Evropy jsou některé z moderních myšlenek užitečné.
Martina: Které?
Vlastimil Vondruška: Tak, že každá věc může být dobrá, i cestou do pekla. Čili informační technologie jsou skvělá věc a mají obrovskou budoucnost pro lidstvo, pokud je dokážeme rozumně používat a nepřipustíme, aby lidé zaměnili svůj osobní život za to, jestli dostanou lajk, nebo ne. A to už je zase věcí ideologů, aby dokázali rozlišit, co je užitečné a co může být potenciálně nebezpečné.
Takže bych určitě nevyčítal dětem, že demonstrují za klimatické změny, protože ony se vždy snaží dělat to, co z hlediska svých představ považují za nejlepší a správné. Odpovědnost je vždy na těch, kteří jim tyto myšlenky cpou do hlav, a vlastně je do ulic vyvedou. Občas na některých školách, většinou třeba biskupská gymnázia, kde jsou děti tradičnější, ale schopné mluvit, diskutuji se studenty a oni mi často říkají, že tam chodí různí genderoví odborníci. A děti si často stěžují, že jim vysvětlují věci, které jsou mimo mísu. Takže chyba není v tom, že civilizace je mladá a naivní, ale v tom, že ideologové se snaží podsunout ideje, které prospívají jim, mocným, ale určitě ne dětem.
Martina: Pane Vondruško, děkuji vám za další úžasnou procházku od historie přes současnost až do budoucnosti.
Vlastimil Vondruška: Také vám děkuji.
Redakce
S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)
Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.
***** Příspěvky čtenářů za měsíc leden 2021: *****
Blahomír Skoupý 500,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Dana Staňková 200,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, ing. Tomáš Šimčík 300,- Kč, Jiřina Gyárfásová 1000,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Jiří Dobruský 200,- Kč, Miroslav Červenka 300,- Kč, Ladislav Adamec 200,- Kč, Václav Žižka 500,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Ivanka Trávníčková 400,- Kč, Martin Vavrinka 100,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Ilja Baudyš 500,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Jan a Gabriela Horáčkovi 500,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Marek Janicko 200,- Kč, Pavel Janeček 500,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Anonym 100,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Olga Petrová 300,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Anonym 100,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Jan Petr 500,- Kč, Zuzana Karlová 300,- Kč, Arpád Krausz 250,- Kč, Bohuslav Maceška 100,- Kč, Anonym poštou 500,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, Pavel Kosmata 200,- Kč, ing. Jiří Klumpar 100,- Kč, Milena Trulley 333,- Kč, Karel Klouček 500,- Kč, Zdeňka Jindrová 50,- Kč, Aleš Votruba 250,- Kč, Mirko Hampl 200,- Kč
Celkem za měsíc: 14 333,00 Kč
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Akademické tlachání o ničem a hlavně bez přesného zacílení, kdo je za tou vetřeleckou invazí! Ani náznaku o tom, že to jsou velmi mocné sionisticko-globalistické kruhy v čele s Rothschildy, Rockefellery, Solomony, Warburgy, Morgany…..Wallenbergy atd. atd. s další bankstersko-lumpen partou, která se modlí k talmudu a kabale! Z těch rošťáků je veřejně vidět hlavně jen nižší článek té party, oni jsou sakra mazaní, a to je např. Soroš, ti ostatní stojí opodál za oponou děje ve světě! Nabízí se otázka, jsou lidé, jako Vondruška, který je mimořádně vzdělaný, tak neinformovaní, nebo zbabělí, že drží ústa a zákryt? To druhé bude spíše pravdou.
Vždyť to, že źa tím jsou sionisté je možné vysledovat i podle toho, kdo všechno na Západě a potažmo u nás všechny ty lumpárny vč. multikulti, gender, imigraci, protěžování menšin jako jsou cikáni nebo homosexuálové atd. podporuje! Pokud si tyto lidi dáte jmenovitě dohromady, je to skoro stejné jako s velkou bolševickou revolucí v r.1917, kde bylo skoro v 90% zastoupeno v tom šíleném obrovském podvodu jisté etnikum, které je už drahně let kolem velkých peněz, moci a mají pod kontrolou média, jiustici atd. na Západě, kam jsme za potlesku se naivně po r.1990 připojili! A blbečkům tady bude ctihodný pan Vondruška mazat kolem huby něco jako med nic neříkajícím rozhovorem?
Jdete do háje stim islámem !! To je pořád do kola bud oni nebo my ! Prostě a jednoduše všechny vykopat odkud přišli a bude klid .
Obávám se Heluš, že pokud budou v politice na vrcholných pozicích v Evropě současní zaprodanci a platí to i pro naši zemičku, bude za nějaký čas Evropa kompletně islamizovaná. Problém je, že lidé mají médii, které mají pod kontrolou právě ti, co toto páchají, vymyté mozky a jsou zdegenerovaní konzumem, takže když pak jsou k volbám, volí jako ovce právě ty zrádce, nevlastence a likvidátory bílé evropské rasy! Situace je více než vážná, doslova tristní a lidé se možná vzpamatují až už bude pozdě. Zeptejte se sama sebe, koho jste volila v posledních volbách? V PS je un nás poměr zrádců národa a vlasti nyní 1 ku 8! Ostatně jako ve většině evropských zemích.
Vondruška je dobrej, ale i já si myslím, že se bojí o židech psát, aby nebyl nařčen např. z “popírání holocoustu”… V každém případě existují dvojí židé. Jedni s velkým “Ž”, druzí s malým “ž”. Podle mne se ti velcí chtějí mstít západní Evropě. Jsou mstiví. Nepodařilo se jim plně ovládnout východ díky evropskému marxizmu a liberalizmu. Poválečná útlocitnost to zabrání oddálila. A tak třeba takový Soroš před tím než natáhne paprče, pustil své nakradené miliardy sloužící ke zkáze Evropy. Je to prosté. Ti velcí Židé nenávidí Němce, tak ať se mezi sebou klidně vymlátí. Náš problém by to neměl být. V podstatě to ukazuje jedno – země které skočily židům na špek zavinili 2 WW. Ta nenávist vrcholí islamizací. Židi vědí, že jiný způsob odplaty neexistuje.
Jak říkáte, mám takové tušení, že stejně jako Vy přemýšlí i Leyenová, takže se není čeho obávat
Když EU chystá nová řešení uprchlické krize, můžete si být jistá jen jedním – EU řeší, aby nikdy neskončil nekonečný proud imigrantů do EU, tedy i k nám, protože my přece patříme na západ, do EU
https://ceskoaktualne.cz/2019/11/evropska-unie/eu-chysta-nova-reseni-uprchlicke-krize-zapojeno-bude-i-cesko/
Ja bych tem debilnim Cechum to utrpeni i pral. Vzdyt jsou to hovada. Vsude je to videt.
Co se sem sereš Ty velbloudí lejno podle toho jak píšeš jsi nejspíš nějaký negrokozojeb s IQ domovní rohožky
no go zony rostou a už je nikdo nezastaví dokud celá evropa nebude jedna no go zona. zdegenerovaní evropané se už nevzmužou na odpor.
Je to jen další zločin kapitalizmu !
Opatrně Pepo, to nevíš že oficiálně za všechno může Putin? Al-Hamajída i o tobě ví a ví jak na tebe. Tak pozor!!!!!!!!!!!
Cituji z článku: “Samozřejmě, v dlouhodobém horizontu, pokud dokážeme nabídnout vzdělání, začlenění do společnosti, tak v průběhu pěti, deseti generací můžete toto vyřešit.”
Větší nesmysl nemohl pan Vondruška říct. On copak neví, že muslimy nelze integrovat do většinové společnosti? A už vůbec ne ty v no-go zónách. Naopak, každý muslim je už od doby, kdy se naučí mluvit a vnímat učen tomu, že je nadřazený nemuslimům a také tomu, že jeho celoživotním úkolem je šíření islámu. V zatím neislamizovaných územích to tedy znamená, že se správný muslim NESMÍ skutečně integrovat. Může to udělat jen na oko, tedy tak, aby vyvolal zdání, že má o integraci zájem (tomu se říká takíja – přetvářka). Nicméně v momentě, kdy se vše začne obracet, muslim se přetvařovat přestane.
Také nesouhlasím s tím názorem, že se lze vyhnout islamizaci Evropy bez boje. Ne, bez boje to nepůjde, islamizace postupuje rok od roku stále výrazněji a to dokonce i za souhlasu všech vlád Evropy, zatím totiž nikdo na svém území islámskou ideologii nezakázal, jen některé země přijaly zákony o zákazu muslimského zahalování nebo halal porážek. Tím to ale končí. Bez násilí to tedy zvrátit nepůjde a obávám se, že ani násilím, spíš to vidím tak, že původní Evropané se asimilují s muslimy a ti, kdo to budou odmítat, emigrují z Evropy.
A kam asi tak budou emigrovat? Čína nebere, Rusko je fůůůůůůůj, do Australie toho moc nevejde a severní i jižní Amerika nevímnevím.
Myslím, že zatím je muslimy nejméně zaplavená Jižní Amerika a zatím netušíme, kam půjde vývoj v příštích 20 letech na všech kontinentech. A taky je třeba si uvědomit, že velká část Evropanů konvertuje (hlavně mladí) a ti nejstarší to už nějak doklepou. Takže až tak moc těch, co emigrují, nebude. Pokud si navíc projde Evropa nějakou tou občanskou vílkou (což skoro určitě nastane), tak i pak k nějaké redukci obyvatel dojde. Navíc, emigrovat se bude postupně, nejdříve ze Švédska, Německa, Francie, Belgie, jinde o něco později.
Já už mám v Číně vyhlídnuté kouzelné místečko, kde bych pěstovala čaj
na politiku bych se tam mohla akorát tak…
Já zatím sleduji vývoj a o odchodu z Evropy budu uvažovat hned, jak to bude aktuální. S tím “materiálem”, co máme v Evropě už je totiž islamizace nezvratná, Evropan už zcela zdegeneroval.
Evropa bude ještě relativně klidná tak cca 5 let a pak to hezky začne – pomalu od Švédska, přes Německo, Francii atd… Pak bude čas zhodnotit situaci a rozhodnout se.
V Jižní Americe by muslimové nepochodili, tam se totiž také umějí ohánět mačetami a stáb je lidem nebral
Zato v Německu, v celé EU to bude horší, všude čtu o odzbrojeném plebsu západní EU z důvodu vyšší bezpečnosti…ale imigrantům to asi zapomněli říct
https://ceskavec.com/2019/11/uprchlici-vzorne-spolupracuji-afganci-a-syrane-napadli-spolecne-macetami-venkovskou-diskoteku-kousek-od-berlina-jeden-tezce-zraneny-nemec
Ale tak ono je to i u nás, viz na stejných stránkách, článek z dneška….
Naprostý souhlas!
Zásadní problém je islám, s tím nikdo nic nenadělá.
A přirovnávat Germány, kteří vyvrátili římskou říši, nebo Bulhary, Maďary, a znovu Germány, kteří obsadili dříve slovanská území, Polabských Slovanů, nebo Slovanů – Moravanů, v dnešním Rakousku, je totálně mimo mísu, protože – křesťanství!!!! Všechny tyto kmeny a národy přijaly křesťanství.
Spíše je na místě přirovnání s Maury v sedmém století ve Španělsku, kdy Mauři vládli 700 let, až celé to islámské dobrodružství ve Španělsku ukončila reconquista, a Španělsko se stalo opět katolické.
Takže, jediné řešení je zákaz islámu, jako zločinecké ideologie, zboření mešit, atd.
Problém je v IQ, kdy u arabů je průměrné IQ85 bodů.
Příklad indického etnika, které má podobně vysoké IQ, a které se nedokázalo, přes všechny snahy zvenčí v průběhu staletí asimilovat, ukazuje, že si Evropané zadělali na obrovský, problém, který nepůjde bez drastických metod vyřešit.
Pouze hodně neinformovaný, a nejspíš retardovaný človíček si může naivně myslet, že se jedna strana konfliktu nechá donekonečna šikanovat, urážet, znásilňovat, podřezávat, jako ofce.
Migrace do Evropy je cílená akce, jejímž cílem je zničit bílou rasu.
Takže, dle mého názoru, je to jen otázka času, než se začnout dít vjeci.
Naprostá klasika, mnohokrát odzkoušená v minulosti.
Přesně jak píšete.
Jediným řešením je zákaz islámu (uznáním islámu coby nenávistné ideologie) a bourání mešit. Ale to nechce současná politická reprezentace nikde v Evropě dopustit. Naopak, zatím se zdá, že muslimové mají navrch. Poprvé v historii Evropané zcela bez boje svůj kontinent odevzdávají…
Joe,nejvetsi problem je Turecko,zeme ktera provedla jednu z nejvetsich genocid na Armenech,do dnes se k tomu nechce priznat.Turecko zasadne podporovalo Islamsky stat zbranemi,dokonce jsou zaznamy jak vzdusne a vesmirne letectvo Ruske federace bombarduje turecke kolony na seradisti loupezivych kamionu ropy v Syrii. V Turecku 2016 nepovedeny prevrat ma za nasledek skoro 100,000 zatcenych a 160 000 poropustenych ze statnich sluzeb.
Turecko s Reckem podporuje invazi muslimu na Evropsky kontinent a vydira EU staty.Turci, uz jsou napakovani v Bosne,v Kosovu, v Albanii, stavi tam i nejvetsi mesity .Tyto zeme pod kontrolou Turecka, prebiraji zapadni vyroby ze stredni evropy,
jako skodovacky Superb,ten se bude vyrabet v Turecku.Nadbihani nasich politiku k Istambulske umluve atd.
Leo
Islám skončí sám, pokud ho nebudeme živit, zabráníme dotacím od Kataru a Saudů. Zákaz prodeje nemovitostí a potrestání páté kolony! Hlavně vyhnat neziskovky, kterých je tady přes 100 tisíc!!!
Proti islámu je třeba v Evropě čelit vždy, všude, razantně!
Když však čtu komentáře těch, co pravidelně nezapomenou připomenout jejich přízeň k SPD (Anina, Maximus, Profaci, Detektor lži, Vylíčil, Bouše, Kadel, Pavel K., Dája …), nedivím se tomu, že preference v pořadí již druhého “politicko-podnikatelského tělesa” Okamury, klesly pod hranicí volitelnosti do PS.
Islamizace Evropy je jen další zločin západních kapitalistů , které tak milujete !
Jste na dobré cestě, pravděpodobně díky své vysoké inteligenci víte, koho volit a s kým nám bude dobře. Už jen zbývá si opakovat dokola věhlasná slova velké političky a hrobařky EU Merkelové – “Wir schaffen das” a všechno bude zase v pořádku…více takových inteligentních názorů a voličů, ať se dlouho netrápíme
https://ceskavec.com/2019/11/znepokojive-zpravy-z-cizinecke-policie-nebilych-imigrantu-z-afriky-a-asie-pribyva-taji-nam-to-vlada
Nikdy jsem se netajil názorem, že islamizace EU běží v souladu s neveřejnými dohodami mezi komunistickými agenty Merkelovou (STASI) a Putinem (KGB), kteří k sobě měli velice blízko již za komunistické totality, kdy komunista Putin působil v NDR.
S Merkelovou na mě nechoďte, zkuste něco jiného.
Takže Irák , Afganistán , Libyi , Syrii přepadl Putin s Merklovou ?
Už jednou jsem vás nabádal, abyste četl pozorněji.
Hovořím o EU !
“Mluvíte” z cesty, proto Vám více času věnovat nebudu.
Francie , Itálie snad do EU nepatří , ty měly hlavní podíl na bombardování Libye !
Mluvíte z cesty, hovořím o ISLAMIZACI EU.
Bombardování jste nelogicky do diskuse zatáhl Vy.
Nic na vás zkoušet nebudu, co nevysvětlím já, to už po mně vysvětlují imigranti
Tak nám napiš moudrý člověče jak bys toto chtěl řešit a hlavně kdo by to měl provést!
Lidem, kteří na adresu autora článku napíší – „Starej senil, dědek Radek napsal…”, již ze zásady neodpovídám.
Jsou pod úrovní.
JZ , oxymoron jak vyšitý.
Zase se to řadí jak chce “někdo”?
OXYMORON
• přívlastek, který je svým významem v rozporu s významem podstatného jména, které určuje
• protimluv, v lingvistice spojení slov, jejichž význam se navzájem vylučuje.