AUTOBUSHYBR
3.6.2019
Kategorie: Ekonomika, Exklusivně pro PP

Ušetří, ale emise produkují dál

Sdílejte článek:

RUDOLF MLÁDEK

MLADEKRRada Hl.m.Prahy prostřednictvím Dopravního podniku Praha začala testovat hybridní autobus. Nízkopodlažní kloubový autobus Volvo s hybridním pohonem totiž při provozu vyrábí energii, kterou následně skladuje ve svých bateriích. Tyto baterie pak používá při rozjezdu. Výrobce tvrdí, že dobíjením baterií se údajně ušetří až třetina nafty z obvyklé spotřeby tohoto autobusu. Ušetří, ale emise tento autobus produkuje dál. “Chceme připravit strategii obnovy vozového parku,” říká ke zkušebnímu provozu náměstek pražského primátora Scheinherr. (1)

Je nutné využít dotační politiku EU

Nepochybně je chályhodná snaha pražských radních připravit strategii obnovy vozového parku, ale u „Volvo projektu“ je to cesta spíše nevhodná. Stále se jedná o autobus a byť emise z těchto vozidel jsou částečně potlačeny, stále je ale tyto dopravní jednotky produkují. A nemálo. Navíc produkují o téměř deset decibelů hlučnosti více než třeba trolejbusy nebo parciální trolejbusy (s baterií) a to není vůbec zanedbatelná hodnota. A poslední nemalý mínus je to, že na takové autobusy nikdo z EU dotaci nedá. Navíc se očekává se, že proti obvyklému autobusu se cena zvýší až 80% a to už se blíží cenově parciálním trolejbusům, jejichž životnost je ale obvykle dvojnásobná proti autobusům.

Elektrifikace je lepší plán

Podstatně lepší zprávu Rada Prahy vysílá u záměru elektrifikovat celkem čtrnácti vozy linku 207 do roku 2020 a rok poté i linku 140. Praha snad už konečně začne dohánět ostatní česká města. Při porovnávání dopadů na životní prostředí trolejbus nejenže vykazuje lepší hlukové hodnoty, je ale navíc výrazně bezemisní (otěry pneumatik samozřejmě zůstávají) a vedle delší životnosti má i menší údržbové náklady proti autobusu. Vyšší cena vlastní ho trolejbusu a příp. výstavba trakce (nebo nabíjecích míst) sice hovoří v neprospěch těchto plánů, ale na tyto projekty je možné využít evropské dotace a to až do jedné třetiny nákladů. Očekávejme, že náklady u linky 207 se budou pohybovat od 180 miliónů korun výše, takže příspěvek ve výši jedné třetiny není zanedbatelný. Když už se mají euro-dotace k něčemu využít, pak veřejný sektor je tím nejsprávnějším místem.

Špičkové trolejbusy umíme vyrobit

Parciální trolejbusy se Praze líbí. „Systém dynamického dobíjení bateriového trolejbusu Škoda 30Tr se nám v dlouhodobém zkušebním provozu osvědčil. Výhledově počítáme se zavedením dalších bateriových trolejbusů, a to přednostně právě v kloubovém provedení,“ řekl ředitel dopravního podniku Petr Witowski.(2). Bylo by asi dobré vyzkoušet i jiné modely od dalších firem, aby tento postup DP-Praha nebyl napadnutelný. Ale snaha vrátit téměř po půl století do Prahy trolejbusové moderní jednotky je nepochybně správná. Jak dokazuje mnoho českých (ale samozřejmě i světových) měst, je přínos trolejbusů nesporný. A oproti nákladným stavbám metra či tramvajových tratí je také výrazně levnější a rychlejší. A v neposlední řadě připomeneme, že v České republice je dostatek výrobců kvalitních nízkopodlažních modelů, které mají šanci vyhrát jakékoliv výběrové řízení.

Zdroje: (1)https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/doprava/praha-zacala-testovat-hybridni-autobus-dobijenim-baterii-uda/r~616669142a2d11e996370cc47ab5f122/
(2)https://www.idnes.cz/praha/zpravy/praha-dopravni-podnik-test-zkouska-trolejbus-palmovka-letnany.A190325_465997_praha-zpravy_rsr

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc leden 2021: *****

Blahomír Skoupý 500,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Dana Staňková 200,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, ing. Tomáš Šimčík 300,- Kč, Jiřina Gyárfásová 1000,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Jiří Dobruský 200,- Kč, Miroslav Červenka 300,- Kč, Ladislav Adamec 200,- Kč, Václav Žižka 500,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Ivanka Trávníčková 400,- Kč, Martin Vavrinka 100,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Ilja Baudyš 500,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Jan a Gabriela Horáčkovi 500,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Marek Janicko 200,- Kč, Pavel Janeček 500,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Anonym 100,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Olga Petrová 300,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč

Celkem za měsíc: 10 650,00 Kč
Vybráno 30.42%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 861 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (7 votes, average: 2,71 out of 5)
Loading...
politicon.cz
20 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.