AUTOBUSHYBR
3.6.2019
Kategorie: Ekonomika, Exklusivně pro PP

Ušetří, ale emise produkují dál

Sdílejte článek:

RUDOLF MLÁDEK

MLADEKRRada Hl.m.Prahy prostřednictvím Dopravního podniku Praha začala testovat hybridní autobus. Nízkopodlažní kloubový autobus Volvo s hybridním pohonem totiž při provozu vyrábí energii, kterou následně skladuje ve svých bateriích. Tyto baterie pak používá při rozjezdu. Výrobce tvrdí, že dobíjením baterií se údajně ušetří až třetina nafty z obvyklé spotřeby tohoto autobusu. Ušetří, ale emise tento autobus produkuje dál. “Chceme připravit strategii obnovy vozového parku,” říká ke zkušebnímu provozu náměstek pražského primátora Scheinherr. (1)

Je nutné využít dotační politiku EU

Nepochybně je chályhodná snaha pražských radních připravit strategii obnovy vozového parku, ale u „Volvo projektu“ je to cesta spíše nevhodná. Stále se jedná o autobus a byť emise z těchto vozidel jsou částečně potlačeny, stále je ale tyto dopravní jednotky produkují. A nemálo. Navíc produkují o téměř deset decibelů hlučnosti více než třeba trolejbusy nebo parciální trolejbusy (s baterií) a to není vůbec zanedbatelná hodnota. A poslední nemalý mínus je to, že na takové autobusy nikdo z EU dotaci nedá. Navíc se očekává se, že proti obvyklému autobusu se cena zvýší až 80% a to už se blíží cenově parciálním trolejbusům, jejichž životnost je ale obvykle dvojnásobná proti autobusům.

Elektrifikace je lepší plán

Podstatně lepší zprávu Rada Prahy vysílá u záměru elektrifikovat celkem čtrnácti vozy linku 207 do roku 2020 a rok poté i linku 140. Praha snad už konečně začne dohánět ostatní česká města. Při porovnávání dopadů na životní prostředí trolejbus nejenže vykazuje lepší hlukové hodnoty, je ale navíc výrazně bezemisní (otěry pneumatik samozřejmě zůstávají) a vedle delší životnosti má i menší údržbové náklady proti autobusu. Vyšší cena vlastní ho trolejbusu a příp. výstavba trakce (nebo nabíjecích míst) sice hovoří v neprospěch těchto plánů, ale na tyto projekty je možné využít evropské dotace a to až do jedné třetiny nákladů. Očekávejme, že náklady u linky 207 se budou pohybovat od 180 miliónů korun výše, takže příspěvek ve výši jedné třetiny není zanedbatelný. Když už se mají euro-dotace k něčemu využít, pak veřejný sektor je tím nejsprávnějším místem.

Špičkové trolejbusy umíme vyrobit

Parciální trolejbusy se Praze líbí. „Systém dynamického dobíjení bateriového trolejbusu Škoda 30Tr se nám v dlouhodobém zkušebním provozu osvědčil. Výhledově počítáme se zavedením dalších bateriových trolejbusů, a to přednostně právě v kloubovém provedení,“ řekl ředitel dopravního podniku Petr Witowski.(2). Bylo by asi dobré vyzkoušet i jiné modely od dalších firem, aby tento postup DP-Praha nebyl napadnutelný. Ale snaha vrátit téměř po půl století do Prahy trolejbusové moderní jednotky je nepochybně správná. Jak dokazuje mnoho českých (ale samozřejmě i světových) měst, je přínos trolejbusů nesporný. A oproti nákladným stavbám metra či tramvajových tratí je také výrazně levnější a rychlejší. A v neposlední řadě připomeneme, že v České republice je dostatek výrobců kvalitních nízkopodlažních modelů, které mají šanci vyhrát jakékoliv výběrové řízení.

Zdroje: (1)https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/doprava/praha-zacala-testovat-hybridni-autobus-dobijenim-baterii-uda/r~616669142a2d11e996370cc47ab5f122/
(2)https://www.idnes.cz/praha/zpravy/praha-dopravni-podnik-test-zkouska-trolejbus-palmovka-letnany.A190325_465997_praha-zpravy_rsr

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc říjen 2019: *****

Vladislav Vydra 100,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Miroslav Hloušek 111,- Kč, František Šmíd 600,- Kč, Václav Červinka 200,- Kč, Eva Myslivečková 100,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Jan Bezděk 1000,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Marie Fulková 100,- Kč, Pavel Šána 107,- Kč, Oto Tvrz 200,- Kč, Petr Pisan 100,- Kč, Jiří Sieja 200,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Ludmila Karská 300,- Kč, Petra Rohlíčková 200,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Vlastimil Kornas 666,- Kč, Jana Hašlarová 200,- Kč, Ilja Baudyš 1000,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Miloš Kraus 300,- Kč, Rostislav Jendrejčík 50,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, Anonymní dárce 222,- Kč, Květa Sekyrová 200,- Kč, Jan Šmrha 100,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Michal Škurek 100,- Kč, Miloslav Konopiský 200,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Marek Janičko 200,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Martina Kosková 500,- Kč, Ivana Benová 108,- Kč, Soňa Holcová 200,- Kč, Václav Tykvart 200,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, Martin Reiser 200,- Kč, Ondřej Svatoň 50,- Kč, Ladislav Adamec 100,- Kč, Milena Trulley 333,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, Lukáš Vašíček 200,- Kč

Celkem za měsíc: 13 147,00 Kč
Vybráno 37.56%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.

Po blokaci Pravého prostoru můžete sledovat novou stránku PP na facebooku.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 832 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (7 votes, average: 2,71 out of 5)
Loading...
loading...
politicon-eshop voxpopuliblog
20 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.