
Teror stavebního zákona a peklo stavebního řízení
M. HAKL
Světová banka nás prostřednictvím DOING Business zařadila na 157. místo na světě v rychlosti vyřízení stavebního povolení.
Po mnoha letech novel, vylepšování legislativy, jakoby zvýšeného zájmu všech politických stran a opravdové bídy občanů se pohybujeme na chvostu světového startovního pole, přičemž nutno říci, že za námi se těsnící Bosna a Hercegovina a Kosovo jsou na tom s kratší dobou pro vyřízení povolení ve skutečnosti lépe a naše bojovná snaha předehnat Kamerun nebo Burundi naráží na urputnou neochotu zákonodárců.
Každou novelu stavebního zákona a každé jeho legislativní vylepšení provází pokles ve srovnávacím světovém žebříčku a pokračující trauma občanů s vyřízením z prstu si vycucaných papírů jen stále nabírá na obrátkách. Halasné bušení se v hruď, které vždy politici v rámci oslavných tanečků předvádějí, nás jenom vystaví dalšímu a ještě zvýšenému teroru stále většího počtu úředníků.
Na co jsou ministerstva, Sněmovna, Senát, všechny možné i nemožné úřady, které pořád bobtnají a obrňují se proti občanům novými triky, když nedokážou splnit jednu z největších tužeb člověka – pořídit si důstojně vlastní obydlí.
Není žádná omluva pro politiky, kteří něco takového dopustili, kteří nás postavili do řady s Kamerunem. Nezaslouží si nic z prebend, které pobírají, když nás ve jménu velkých developerů vystavili absurdním, zvyšujícím se a často nepřekonatelným překážkám. Politici v klidu a pokoji Poslanecké sněmovny a Senátu stále dokola řeší otázky, které nikoho nezajímají (jaký budou mít plat, jak se mohou dostat k moci bez voleb a jak se zviditelnit bez práce, které zákony EU bezmyšlenkovitě přijmout, kolik vlastně mají pohlaví a další a další hlouposti).
Nám nabízejí nekonečné putování za zbytečnostmi, hory zbytečných formulářů, komické souhlasy účastníků řízení, potíže s každým krokem řízení o povolení stavby či obludné množství byrokracie. A také zlovůli úředníků, kteří nad námi z neznámých příčit získali moc feudálů.
Nevěříte? No zkuste tedy stavět. Chcete si postavit dům? Klidně se může stát, že váš druhdy stavební pozemek byl územním plánem změněn na veřejnou zeleň. Cena pozemku pak klesla prakticky na nulu a změnit to zpět je pro buldočí povahy záležitost několika let. Se slabými se nepočítá. Nebo vám úřad naplánuje cestu uprostřed vašeho pozemku? Úřad vám to udělá bez mrknutí oka s odůvodněním, že máte povinnost sledovat vývěsku a podávat námitky. Ale sledujete vývěsku každý měsíc? Nebo chcete svůj pozemek rozdělit? Pak asi nevíte, že úřad s tím musí souhlasit, vy musíte dokladovat proč, a i když vše doložíte, zdaleka si nemůžete být jisti výsledkem. Nebo máte chuť chovat králíky? Tak tedy pozor. Jakmile je váš dům územním plánem vedený jako městský, tak chováte králíky v rozporu s územním plánem. Absurdit najdete nepočítaně, ale selský rozum nikde. Stavebníci se navzájem častují neuvěřitelnými historkami a my jsme si zvykli na věci, na které si zvyknout nelze. Nemluvě o tom, že vše je napsáno stylem, ke kterému potřebujete překladatele do češtiny.
Jednotlivé části zákona mají nějaké nadpisy, ale ve skutečnosti se mají jmenovat jinak. Třeba Peklo územního řízení, Zapomeňte na souhlas s územním plánem, Nekonečné tahanice o územní souhlas, Sen o stavebním povolení a celý zákon se klidně může jmenovat Zase jsme si s vámi vytřeli řiť.
Připravuje se nový zákon, ale nic od něj nečekejte. S malou pravděpodobností předběhneme Kamerun, aby nám to on za rok oplatil. V připomínkovém řízení budou vystupovat zástupci všech možných nátlakových skupin, kteří si udělali ze stavebního řízení dobrý byznys, a ti žádnou změnu k lepšímu nedopustí. Nakonec ministerstvo dovalí svoji kuličku hovnivála do zákona, jenž bude mít jen složitější text na více stranách a který nám zaručí víc povinností a méně práv, a ten bude přijat.
Kdyby zákonodárci chtěli udělat něco opravdového, tak vezmou text zákona země, která se umístila v žebříčku na prvním místě, prostě jej přeloží do češtiny, nemudrují a zacpou si pusu. Jen tak můžeme mít zákon, který potřebujeme.
Redakce
S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX), QR platby
Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.
***** Příspěvky čtenářů za měsíc duben 2021: *****
ing. Jan Dvořák 500,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Jakub Malinovský 77,- Kč, Miloš Kraus 400,- Kč, Dagmar Bowyer 200,- Kč, Rudolf Roedling 500,- Kč, Peter Keklak 100,- Kč, Mirko Hampl 168,- Kč, Karel Klouček 500,- Kč, Milena Práglová 500,- Kč, Mgr. Luděk Tesarčík 200,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Anonym 222,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Ilja Baudyš 500,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Miroslav Hlousek 111,- Kč, Bc. Romana Kopecká 500,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Pavel Janeček 500,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Martin Vavrinka 50,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Marek Janičko 250,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Jiří Dobruský 200,- Kč, Jiří Sika 250,- Kč, Zuzana Karlová 300,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Jan Petr 300,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč
Celkem za měsíc: 10 678,00 Kč
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
…no a k tomu od příštího roku zákon o nízkoenergetických stavbách…takže si připravte pár mega navíc
Ale hlavně když budou všichni mlaskat, jak se ten stát o ně stará…jo, stará se…aby jim z kapes vytáhl co nejvíc peněz!
Selektuje se to, selektuje. Ti co maj, dávaj úplatky (platí) a vykřikují, jak je správné, že povolení dostali právě oni. No a ti co na úplatky nemaj, jdou z kola ven. Jak prosté. Ševče zaplať ! ! !
Libore, fakt věříte na úplatky? V dnešní době, kdy je úředník pod drobnohledem? Nezapomeňte, že u nás se všecko vykecá…možná ve velkém městě se to ztratí, ale na menším a na dědinách by si to nelajznul…páč “soused zažádal později a už to má a já furt čekám. Du si stěžovat” – a průsr je na světě!
Je něco nedostatkové? Je poptávka po “něčem”? Nemá cenu špekulovat, jak úplatky vzniknou. Lidi udělaj cokoliv, aby se posunuli ke svému cíli. Toto není o tom, jak předběhnout souseda a získat nedostatkové zboží. Je to o tom, jak přimět pána/ouřadu, aby začal pracovat/začal se zabývat…
Není divu když tu máme stále socialistické zákony BANDU úředníkú, kteří se dloubou samou nudou v nose a vymýšlí jak nám znepříjemnit život.
Dokonce i President Zeman říká, že máme moc ZBYTEČNÝCH ÚŘEDNÍKŮ.
Kuva tady je ale bordel, ale bordel svobodny a demokraticky
no…a k těmto a mnoha dalším úspěchům nám stačilo tak málo, zacinkat svazky vlastních klíčů a předat klíče od celého státu svobodě a demokracii. Ale nějak jsme si nevšimli, že ta svoboda a demokracie je na dlouhých opratích našich západních, odvěkých přátel. A my můžeme samostatně rozhodovat leda o tak závažné záležitosti, jako je povolení k pokácení staré hrušně na soukromé zahradě. A tak rozhodujeme, zakazujeme a povolujeme. Protože kdybychom tak nečinili, zjistili bychom, že u nás nejenom senát je naprosto zbytečnou institucí.
Bude to ještě horší a nepostaví se už nic, protože i úředníci jsou jenom lidi a to už prostě nedají! Utečou a nebude kdo by vydával povolení. Agenda, kterou musí už teď zvládat je šílená a to ta mávátka v parlamentu vůbec neví, páč neví co schvalují, hlavně když schvalují, aby vypadala, že pracují.
Co se újmy při změně v ÚP týče, existuje § 102 Náhrady za změnu v území.
Jsou Stavební úřady,se kterými je radost spolupracovat.Jsou i jiné,kde ryba prokazatelně smrdí od hlavy.Jedním z problémů jsou ale i “namachrovaní” mlaďoši z různých nestavebních odborů,kteří ze zákona připomínkují ve stavebních řízeních projektovou dokumentaci,aniž by (píšu dle zkušenosti mého kolegy,také projektanta-je mladší,takže nemůže ještě pár let udělat to co já,tedy zaklapnout firmu ) uměli číst projektovou dokumentaci,nečtou technické zprávy a pak otravují projektanty dopisy nebo telefonáty ,které začínají po pozdravu roztomilou větou ve stylu “Já chci…..” a následuje výpočet jimi požadovaných údajů,které jsou ale z prováděcích vyhlášek součástí dokumentace,nad kterou “vědecky bádají” a tato dokumentace je samozřejmě obsahuje (jen nebýt líný).Praxe,kdy skoro každý,kdo má dvě dírky do nosu,MUSÍ ZE ZÁKONA posuzovat něco,o čem nic neví, je jednou z brzd současných stavebních řízení,další jsou těžko dokazatelné (korupce).Osobně bych byl proto,aby takový “všeználek” byl po nástupu do místa,kde musí rozhodovat o stavařině,musel napřed na nejbližší stavební průmyslovce udělat za přítomnosti členů ČKAIT (Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků) nebo autorizovaných osob v komisi,složené hlavně z profesorů průmyslovky jakési zkoušky,kde by prokázal odbornou způsobilost a alespoň NINIMÁLNÍ znalosti ze stavařiny včetně čtení a CHÁPÁNÍ výkresové dokumentace .Jinak se to tady dopředu nehne.A pokud ministerstvo zadá JEDNOSTRANNĚ vypracování nového zákona externistům,nesmělo by to zadat jako to současné,kdy koblihová ministryně zadá tento úkol Hospodářské komoře a (cíleně ?)vynechá projektovou složku .Navíc mi není jasné,na co má ta osoba na ministerstvu kopici zaměstnanců.Vypadá to,že na trafiku nebo pro ozdobu,jako je tam sama.
A teď si představte, kolik idiotů je přesvědčeno, že Bureš dělá “pořádek”!
(Možná tak ve směrování úplatků do té správné kapsičky…)
Tohle nemá s jedním Burešem nic společného a vůbec se ho nezastávám. Nadávat na něj slouží jen k zamaskování podstaty věci, protože tenhle marasmus mají na svědomí od roku 1990 prakticky všechny vlády, hlavně levičácké se zelenými a ty liberální, které si říkají “pravicové”. Opravdoví pravicoví politici by udělali zákony takové, jak píše autor ve svém posledním odstavci.
No určitě, Bureš nic, on jenom muzikant!
Jak nazvat toho, kdo tomuto věří?
To jeho podržtaška Dostálová jenom dělá něco, s čím Bureš vůbec, ale vůbec nesouhlasí!
Opakuji – nezastávám se Bureše !!! Umíš číst? Tak si též přečti, kdy byly odatumovány všechny ty nesmyslné nevelizace ve stavebním zákoně. Prdelačka Dostálová udělal jednu zásadní chybu – podle mne by měla celý nesrozumitelný zákon zrušit a předložit okopírovaný jak píše autor.
Celou dobu tu to zde jde od 10 k 5. Dokonce už proskakují zprávy, že to, co Dostálová chystá, stavební řízení úplně zastaví. (Teda nezrychlí, jak se Bureš holedbá.) Nejlépe bude si počkat, kdo má pravdu. (Zase 4 roky v prdeli…)
Libore ty jsi ale p.ca chlap !
Já bych jako člověk z oboru docela řekl,že ví,která bije.Návrh nového zákona je paskvil,za který by měl někdo sedět.Paní ministryně by si měla sehnat napřed zákon z Rakouska nebo Německa, aby věděla,jak má taková záležitost vypadat.
To je krásný argument. A hned je diskuse kvalitnější
No, tak jako jo, de to od desíti k pěti, ale to nejhorší přišlo na záčátku r. 2018! A teď přijde další pecka, Bureš to tlačí…doufejme, že ta koule bude tak obrovská, že se to zhroutí – už je za minutu 12!
To je inteligenční standart českých poslanců – pouze vylepšovat a jinak do ničeho nevrtat od základu, protože tomu už nikdo nerozumí. Podle mne to lepší nebude, i kdyby se to všechno jak říkáte zhroutilo. Naše společnost je postavena na ukecánkách, snílcích, idiotech a podsvětí.
Vylepšovat ? Současný Stavební zákon rozvrtaly tyhle neschopné a obtloustlé existence tak,že právníci Komory ČKAIT oznámili,že za dobu od začátku platnosti zákona byl do ledna 2017 tento zákon inovován 38 x !!!!! To není vylepšování,za to by měl někdo dřepět na doživotí !
Zapomněl jsem slovo “vylepšovat” dát do uvozovek. Jistě by to bylo chápáno lépe
Nevadí,jen jste mi docela pěkně nahrál na smeč (a nebyla proti Vám).Je opravdu neskutečné,co si už neodborníci v poslaneckých lavicích dovolí.
K poslednímu odstavci bych ještě připsal: “úředníci a poslanci nemají z obyvatelstva strach. Až budou mít strach, pak takový zákon schválí velmi rychle”. Takže je to gró problému – politici se nás nebojí, to je celé. A víme z historie moc dobře, jak jsou čeští lokajové najednou úslužní, bleskoví, poslušní, když si na ně někdo dupne.
No text stavebního zákona státu z prvního místa by u nás nemusel fungovat.U nás jsou i kabelové sítě,vodovody,plynovody,kanalizace pod zemí,navíc máme ochranná pásma u rozvoden a vedení vn a vvn.Exitují tu ChKO a přírodní rezervace…
Tak já vám uvedu příklad z praxe. Zrovna dokončujeme rekonstrukci kotelny v bytovém domě. Hochu, trvalo nám 2 roky, než jsme získali stavební povolení – v domě, kde už CZT fungovalo desítky let. Dosloužila VS. Zdravý rozum říká, že si stačí koupit kotle a bojler a firmu, která tam nainstaluje konzumní zboží. Ale kdepááák. To musí schvalovat mraky odborů, kterým je do našeho vytápění s prominutím HOVNO !!! To minulé poslední zařízení “zavazelo” všem důležitým a nepostradatelným úředníkům? Proč ho tedy nezakázali… a mohli jsme mrznout už dřív. Prostě jen výměna topení ze starého na nový nám trvala 2 roky. Děs. Střílet a mučit. Nic jiného nebude jinak fungovat.
To je případ,kdy se na již postaveném mění technologie.A to by opravdu mělo být jednoduchě.Tahle část stavebního zákona,pokud ji vůbec ten první stát má,by se mohla zkopírovat.
A jste si jistý,že NĚKDO z ouřadu nebo magistrátu nebo přímo magistrát nemá (čirou náhodou)akcie místní teplárny ? Nám jako bytovému společenství došla trpělivost s teplárnou a chtěli jsme si proto pořídit plynovou kotelnu (výhoda je jasná,samostatnost při rozhodování o režimu topení a pod.).Odpověď magistrátu ? “Máme tady městskou kotelnu,plynovou vám proto nepovolíme”.Totéž o pár let později v případě ohřevu teplé vody – teplárně skonal venkovní rozvod teplé vody (udělaný navíc ještě pro bytové družstvo nevíme kým z plastu,BEZ KOMPENZÁTORŮ,takže praskal),chtěli od nás , abychom se napojili na teplovod topné vody dvěma novými výměníky v technickém podlaží,KTERÉ NÁM MILOSTIVĚ UDĚLÁ TEPLÁRNA,JEDEN KOUSEK BRATRU ZA 1/2 MILIONU.Energetický úřad nám dal zapravdu,že náš názor,že to je v daném případě podle zákona záležitost teplárny,teplárna trvala na svém,tehdejší primátor byl členem rady teplárny a vyjádřil se “Do toho mi nic není (ejhle),to si musíte vyřešit sami”.Managor teplárny si pletl odstavce zákona (bylo to jeho třetí místo managora,už z předchozích ho pro blbost jinde vyhodili).Řešení ? Teplárna se ze zoufalství vzdala povolení zásobovat blok teplou vodou teplovodem (šlo to bez problému,jsme přece “právní stát”),ostatní samosprávy v bloku jim toho 1/2 mega za jeden výměníček jako moulové zaplatily,my jsme dali na střechu soláry a do jedné prádelny minivýměník , kde boilery od večera do rána v případě nouze dohřívá (je to ale potřeba dost málo) minivýměník a je hotovo.
Dobytek je všude – a navíc “Úřední deska” našeho magistrátu má na internetu na stránkách magistrátu poslední zápis někdy z jara tohoto roku.Typické.Jede se pořád ve starých kolejích.
No, potíže skoro identické. Teplárna se cukala jak kobyla v posledním tažení. Naštěstí jsem si sehnal firmu, která měla slušně vybavené argumenty proti Teplárně. Ale i kdyby… 2 roky za něco, co je jinde ve světě otázka týdne. Tohle není stát, tohle je bordel.
Tady Vám argumenty nepomohou.Dobrá-odtajním další svinstvo z kauzy “teplovod” : napsali jsme na Energetický úřad ,popsali celou kauzu,uvedli příslušný zákon,paragraf a odstavec a dostali obratem vyjádření,že jsme v právu-to jsme při příštím jednání veřejně omazali o papulu managorovi teplárny ZA PŘÍTOMNOSTI ŘEDITELE TÉTO INSTITUCE.A co následovalo ? Managor z teplárny (kdo mu to asi požehnal ?)vyrazil do Jihlavy,tam sehnal (a asi i podplatil,protože jinak to nelze vidět) strejce,který mu dal opačné prohlášení než jsme dostali .Bylo mu to platné jako mrtvému montgomerák. My pak napsali šéfce úřadu jaký má mezi podřízenými materiál,následoval akt,kdy se teplárna vzdala zásobování bloku TUV (to ten “dokonalý” zákon umožňoval).Mezi tím jsme ovšem již rozjeli montáž solárů,jsme přece právní stát,že a výsledek jsme čekali.Takže v Jihlavě asi bylo chvilku husto,ale to už šlo mimo nás,my na tom vlastně vydělali.
Jen dva roky? To zasloužíte diplom – já řeším různé stavební povolení na dva domy už 15 let a stavět prostě nemohu, i když by to technicky šlo ihned.
Na druhou stranu, když Vám soused vedle baráku postaví autolakovnu, tak máte po klidném bydlení a můžete svou nemovitost jen se ztrátou prodat. A tady Vám žádný zákon ani úřad nepomůže.
On vám tu cenu nemovitosti srazí na dno i ubytovna. Byty v sídlištích neohrožují živnostníci tak silně, jako cikáni, kteří se sestěhují do sídliště… a jste v pr*eli. No a žádné stavební řízení pro stávající domy, ze kterých se udělají ubytovny, neexistuje. V takovém případě si nikdo na svolení sousedů neptá. Takové 4 rodiny cikánů vám udělají 100 krát větší neplechu než nějaká autolakovna… Takže tento zákon je ryze diskriminační.
Pěkně to mají vyřešené na Slovensku.Tam Cikáni žijí na svém území za obcí,kde platí jejich stavební zákony a staví si svou specifickou architekturu.
Protože možná NECHCE – prověřte si místní vazby a možná ………