
Tenkrát na Východě: Opravdu bylo za komančů lépe?
MILAN VIDLÁK
Lidi si na mě často stěžují a porovnávají mě s mou matkou. Nemám to ráda. Ne snad proto, že bych žárlila, jsem si vědoma svých kvalit, ale jednoduše proto, že vím, kdo byl moje matka. Když někdy slyším a vidím, co o mně říkají a píšou na sociálních sítích a jak zle o mně smýšlejí, je mi smutno. Tolik zloby a nadávek, kolik jsem si za těch 31 let vyslechla… Zpočátku mě to mrzelo, protože jsem se snažila všem zavděčit a pomoct k co nejlepšímu životu, ale po čase jsem poznala, že je to „marná lásky snaha“. Důležité pro mě proto je pomoct aspoň těm, kteří si pomoct nechají, abych si mohla říct, že jsem udělala maximum, a to nejlepší jak pro lidi, tak pro sebe. Abych měla zkrátka čistý stůl.
Každý dobrý psycholog vám řekne, že když pracujete s lidmi, ať už jako učitel, lékař, terapeut či sociální pracovník, nejdůležitější je, abyste se nenechali pohltit příběhy klientů a emočně se od nich odpoutali, disociovali. Snažíte se odvést práci a svoji roli plnit na 100 %, vytvořit pro lidi ideální podmínky k životu či osobnímu rozvoji, navést je na správnou cestu a házet udičky, ale konečnou zodpovědnost za svůj osud musejí převzít sami.
A pokud to z nějakého důvodu udělat odmítají a tvrdohlavě trvají na svých přesvědčeních, dříve či později prostě přijde doba, kdy za svá rozhodnutí ponesou následky. Tak už to ale v životě chodí a každý je sám svého štěstí či neštěstí strůjcem.
Pro ty, kteří nečetli první část mého příběhu, dovolte, abych se ještě jednou krátce představila. Jmenuji se Pirátská ekonomika a již 31 let rozhodující měrou ovlivňuji a usměrňuji život v jedné krásné malé zemi uprostřed hučících lučin, šumících skalin a sadů plných jarních květů. Mým otcem byl Vítězný úmor a matka Sociálně spravedlivá ekonomika z indiánského kmene Komančů. Výraz komančská k ní ale pasuje mnohem víc než spravedlivá, neboť je o dost výstižnější. O tom, jak to tu matka vedla, na jakých principech fungovala a za jakých okolností předala žezlo mně, své pokračovatelce, jsem vám již vyprávěla.
I když jsem s lidem své země prožila krásné a plodné tři dekády, během kterých zbohatli jako nikdy v historii, i ti chudší se měli lépe než kdy dřív a až dosud jsme patřili mezi národy s nejmenší sociální nerovností na světě, přesto cítím, že stále překvapivě mnoho občanů s nostalgií vzpomíná na mou matku a tehdejší život si až nepochopitelně idealizuje.
Zatímco já se stávám terčem zloby těchto komančských nostalgiků, i když jsem jim dala mnohem víc, než měli kdy předtím, matka, která jim vše sebrala a skrblila na nich s neuvěřitelnou lakotou, je vykreslována div ne jako rozdávačná lidumilka, jíž záleželo na lidech a udělala jim, co jim na očích uviděla.
Každé srovnávání je samozřejmě ošemetné a neberu si tyto věci osobně, ale bylo by dobré se na chvíli zastavit a trochu se zamysl et. Uvedení různých souvislostí na pravou míru je totiž důležité pro pochopení toho, co se dělo, děje a hlavně dít bude.
To byly časy
Jó tenkrát, to byly časy. Poctivě jsme pracovali a všechno, co jsme k životu potřebovali, jsme měli. Jídlo bylo dobré a levné, ne jako ta předražená chemie dnes, lidi k sobě byli ohleduplnější a nikdo nebyl bohatý ani chudý. Doba přála nám, poctivým pracujícím, a ne všem gaunerům, mafiánům, tunelářům, vykutáleným hostinským a řezníkům Krkovičkům, kteří, dokud náš pan Ábé nezavedl on-line kontrolu tržeb, neplatili daně. Tím utrhovali od úst nám, zaměstnancům, kteří se podílejí na vybraných daních a odvodech ze dvou třetin a táhnou růst HDP.
Ano, i takové nesmysly často slýchám. Přesně to si totiž myslí stále velká část národa, jež se zamilovala do mé matky, svého tyrana. Stockholmský syndrom se tomu říká. Buď přímo tvrdí, že dřív bylo líp, anebo připouštějí, že dnes žijí sice líp než tehdy, ale smýšlení o této době mají podobné jako komančští nostalgici.
Lidský mozek si rád upravuje skrze růžové brýle minulost, asi aby se mu lépe stěžovalo na přítomnost. Starší občané si zkrátka na něco zvykli, a i kdyby to bylo sebehorší, zažralo se jim to pod kůži tak silně, že vám budou do očí tvrdit, jak to bylo fajn. Zvyk je železná košile a mozek rád věří pohádkám. Zato realitě se zuby nehty brání… Toto lamentování nad zkaženou dobou se otisklo do naší národní DNA a „sociálně spravedlivým“ komančistickým myšlením načichli i mladí, kteří tu dobu přitom ani nezažili.
Faktem je, že dřív se měli skoro všichni, bez ohledu na zásluhy, stejně. Samozřejmě až na komanče, kteří kradli ve jménu strany a lidu jako straky, vozili si pomeranče z Kuby, a aby nemuseli jíst stejné blafy, jaké prodávali, kupovali si západní zboží v Tuzexu či si ho přímo dováželi. Jinak byly rozdíly mezi lidmi minimální. Jenže znamená v tomto případě „stejně“ také „dobře“, nebo snad dokonce lépe než dnes?
Lyže? Cože?!
„Státní ekonomika nebyl funkční systém. Třeba jste si nemohli koupit sportovní kolo a lepší lyže – protože kolo s přehazovačkou státní podnik Favorit nestíhal vyrobit (asi tak 7 let) a jiný výrobce nebyl nebo centrální státní nákupčí zahraničních spotřebních výrobků (tuším Pragoimport) nekoupil lyže Völkl či Rossignol, protože nechtěl nebo na to neměl od Státní plánovací komise přidělené peníze.
V naší zemi panoval gulášový socialismus. Čili maso i salám v obchodě byly – tedy pokud šel člověk včas. Vím, že jako kluk jsem musel chodit kupovat mléko do sámošky (byly dva druhy mléka, fialové a modré v takových igelitech, oboje dodával monopolní národní podnik Laktos), protože když rodiče chodili z práce vpodvečer, tak už u nás na sídlišti mlíko nebylo. Bydlelo tam hodně lidí a obchody to nestíhaly, a hlavně ,co má bejt – mlíko už není – můžete to napsat do Knihy přání a stížností‘. Ale nemůžete to řešit normálně (do tohodle obchodu chodit nebudu), protože ani jedna z pěti velkých samoobsluh na sídlišti mlíko večer nemá a všechny jsou součástí Národního podniku Pramen,“ zavzpomínal v bilančním článku ke konci loňského roku na serveru Echo24, kde se svěřuje s tím, proč má raději lidový kapitalismus než lidový socialismus, jeden z našich posledních pravicových politiků a syn prvního správce naší pokladny a pozdějšího náčelníka a hlavy nově vzniklého státu.
Drtivá většina našich politiků, asi proto, že jim to v národě ovlivněném komančskou nostalgií a ideologií „všichni mají mít všechno, ale běda, jakmile má někdo víc než já“ přinášelo až dosud levné politické body, dávno přestoupili na levý břeh, omývaný vlnami Rudého moře. A to i ti, kteří navenek obdivují Západozemí a hlásí se k odkazu svých známých demokratických předchůdců.
Myšlení, jež odmítá důležitou roli státu a vyzdvihuje roli a zodpovědnost jednotlivce, vyznává v naší zemi menší část populace. Větší část ho naopak upřímně nenávidí. Neříká jim totiž, že bez práce nejsou koláče a „všetkým pridáme“, ale dobře se má mít ten, kdo se snaží a dobře pracuje. Stát se má o lidi postarat, domnívají se, aniž by si ale všimli, že je to nesplnitelná iluze a nikdy v dějinách to tak nebylo. Dokonce ani za komančů…
Stačí si vzít na pomoc matematiku, která se nedá oblafnout, a prostě si to spočítat. Kromě toho, že nebylo co kupovat, to nebylo ani za co kupovat. Onu výše zmíněnou dětskou vzpomínku na marné shánění mléka mimochodem věrně ilustruje scéna ze slavného filmu pro chlapce a děvčata z roku 1977 Ať žijí duchové.
„Na co taková fronta?“ ptá se učitel, když prochází kolem dlouhého hada z minimálně třicítky dětí před samoobsluhou. „Na Pribináčky. Ještě jich mají pět,“ odpovídá mu devítiletá dívka. Za chvíli volá pokladní na vedoucího Jouzu: „Chtějí knihu stížností…“ Záběry na poloprázdnou prodejnu, kde je nula nula prd, jsou vskutku výmluvné, a to ji možná ještě kvůli natáčení „vylepšili“. Mimochodem, dnes ve filmové sámošce pod brdskými kopci stojí supermarket Albert a v něm najdete jak Pribináčky, tak všechny další věcí, na které máte zrovna chuť.
Ale tenkrát, ještě v roce 1989, stál Pribiňák 1,50 Kčs a dnes kolem 16 korun, slyším námitku. No jo, ale tehdejší průměrný plat byl 3170 a dnešní je 34 077 korun. Ale na průměrný plat dvě třetiny lidí nedosáhnou, zato tehdy ho měla většina, bude znít další námitka. To je sice částečně pravda, ale takzvaný medián, tedy „prostřední“ mzda, je jen o čtyři tisíce nižší. Medián udává, že polovina národa bere více, než je tato částka, a polovina méně. K tomu je třeba započítat, že je u nás běžným zvykem brát oficiálně pouze část platu a zbytek jde, jak se říká, „na ruku“ či „do prémií“. Ale nepředbíhejme.
Podstatné je, že ať už vyděláte jakoukoli částku, vaše životní úroveň je, pokud jste nebyl velký komanč, vyšší než dřív. Než si někdo koupil před 30 lety ledničku, byla-li zrovna, musel pracovat průměrně 39 dní, v roce 2018 ale jen 9. Na pračku vyděláte za týden, tehdy za šest týdnů. Na koupi škodovky byste museli strávit v práci 569 dní, zatímco dnes by to bylo jen 195 dní. V přepočtu na dnešní ceny stála Škoda Favorit, nabourat a zahodit, 472 tisíc korun.
Pokud dnes berete 20 000 hrubého, odpovídá to 1988 korunám v roce 1989. Kdybyste vložili do nákupního košíku kilo cukru, 2 kila brambor, 300 g šunky, 300 g eidamu, kilo kuřete, 100 gramů čokolády, kilo chleba, kilo jablek, 30 vajec, jedno máslo, dvě mléka, 100 gramů čaje a šest lahváčů desítek, stálo by to podle údajů Českého statistického úřadu 208,20 korun tehdy a 638,48 dnes (rok 2018). Což je v prvním případě 10,47 % platu, ve druhém jen 3 %.
Kdyby se vám zvýšil plat na 40 000, což by odpovídalo tehdejším 3976 korunám, poměr by klesl na 1,6 % procenta dnes a 5,24 % tenkrát.
Jediná oblast, v níž se výdaje v nové době výrazně zvýšily, je oblast bydlení, kde se od roku 1989 na člena domácnosti zvýšily průměrně na dvanáctinásobek, a šestnáctkrát se zvýšila útrata za elektřinu, plyn a paliva. Zase to ale vykompenzoval desetkrát větší plat. Levnější tehdy byly pak už jen brambory a uhlí.
Samozřejmě že ten, kdo má dneska nízký plat, má problémy vyjít s penězi, ale to platí pro nízkopříjmové skupiny v každé době a každém režimu. I ten nejnuznější člověk ale dnes žije ve srovnání s minulou dobou jako král, který má tolik věcí od auta přes ledničku, automatickou pračku a televizi (ty tehdy měla jen polovina lidí) či hezké oblečení až po chytrý mobil, počítač a milion dalších věcí, o kterých se mu dřív ani nesnilo.
Čísla nelžou. Naopak ukazují, že jestli bylo pro komančismus něco typické, pak to byla nesnesitelná drahota. No jo, ale ta kvalita byla úplně jiná, protože se vše dělalo poctivě a bez chemie… Jako bych to slyšela. Ani to ale není pravda. Kromě mizerného výběru zboží byla pro staré časy charakteristická i mizerná kvalita potravin. Tím neříkám, že je to dnes nějaká hitparáda, ale kdo si chce koupit čokoládu, maso, sušenky či cokoli jiného, kvalitních druhů trh mezi záplavou šuntů nabízí taky dost, stačí si vybrat.
To, že někomu chutnala žvýkačka Pedro, „čokoláda“ Orion či žlutá limonáda, bylo způsobeno tím, že nic jiného nebylo a lidi měli a jedli tak málo věcí, že byli rádi i za to. A tak na to v dospělosti mozek vzpomíná jako na kdovíjakou dobrotu, i když to bylo hnusné jako *****.
Redakce
S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)
Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.
***** Příspěvky čtenářů za měsíc březen 2021: *****
Roman Dubravský 500,- Kč, ing. Jan Dvořák 500,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Anonym 555,- Kč, Miroslav Zatřepálek 100,- Kč, Peter Keklak 100,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Karel Klouček 500,- Kč, Mgr. Luděk Tesarčík 200,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Mirko Hampl 170,- Kč, Pavel Jurášek 100,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Marek Janicko 250,- Kč
Celkem za měsíc: 5 175,00 Kč
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Latest posts by Redakce (see all)
- Agresívní rasová mediální arogance - 9.3.2021
- Jak zmizel nevhodný článek - 9.3.2021
- Jsme ve válce… nepřítel je neviditelný, nemá tvář, ani cit - 9.3.2021
To je zase keců ! Jak jsme to vůbec mohli přežít , celý den ve frontách , hladoví , nazí , nikdo neměl byt , děti , auto , chatu , chalupu , byli tu jen samí nezaměstnaní a bezdomovci ! Miliony aut tu měli jen Marťani l Už jenom to , že se tohle téma pořád vytahuje znamená , , že jsme se skutečně měli celkově lépe , žili jsme v pohodě !
Ano,v pohodě.V obchodech nebylo prý nic a každý měl všechno.Od banánů po Sparty.Co se nám to kdo snaží vtlouct do hlavy.Jsem dost starý abych si to pamatoval.Byl to prima život
Naštěstí mrkev a jablíčka byly vždycky a daly se nastrouhat, pro ještě neozubena individua.
Nemyslím si, ze by ten marasmus tkvěl v banánech a tvrdých Spartách.
Tento Vidlákův článek jsem četl již včera večer a moc jsem se divil,polovina pronesených argumentů jsou lži.Což jsem u Vidláka nepředpokládal….no nic,po emerickejch zkušenostech zjevně nastává velká světová neobolševická normalizace.V emerice nastane vláda té jedné “správné” strany,podle vzoru komunistické číny a kdo se nepřidá,toho čekají nepříjemné životní zážitky.
Pračka vydržela minimálně 10 let. Co jsem začal vnímat svět (před 54mi lety) tak jsme měli televizi. Nepamatuju si že by moje babička a dědeček neměli televizi. On byl tesař a babička byla celý život v domácnosti. A vychovali čtyři děti.
K původnímu tématu: barevnou televizi jsme měli 15 let. Plynový kotel pro vytápění rodinného domku (samostavba v letech ca 1963 až 1968!) tak ten kotel (klepu na dřevo) funguje od roku 1988 DODNES! Polistopadová elektronika včetně kuchyňské odejde půl roku po záruce. Asi tak.
Svatebním darem jsem dostal v roce 1982 kuchyňský robot Eta. Funguje bez závady dodnes. Ty novodobé ruční měním po cca 3 letech, kdy se jim polámou plastová ozubená kolečka v převodovce. Totéž ruční nářadí v dílně.
V OČISTCI MŮŽE BÝT LÉPE NEŽ V PEKLE
i žába v kotli s vodou si zpočátku libuje když se pod kotlem topí. Jde však o to na jaké cestě a kam se nacházíme. Socialismus a socialismus zvaný demokracie po likvidaci třídního nepřítele bude vždy lepší než již zavedený komunismus, ale co z toho. Kde skončí Vaše děti a poděkují Vám za budování komunismu, který se už dnes začíná rýsovat a vypadá jako peklo?
MORAVA A SLEZSKO NENÍ ŽÁDNÉ ČESKO !!!
VŠECHNY VOLBY BYLY PODVODNÉ !!! SMRT VLASTIZRÁDCŮM !!!
@pepa
Tady máš něco na čtení:
http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=RudePravo
Potom odkud pepa čerpá moudro.
Ze starých kanálu pod Kremlem.
Lady děkuji, hezky jsem si zavzpomínal, nádhera. Jj panečku to byl život, radostný a bezstarostný. pohodička. Lidi si lítali ve vesmíru a já vylítl také do éteru!!!
Vazeni, takova destrukce prirody za 30 let, to se epodarilo ani Hitlerovi. To ze jsme prisli diky zkurwenym politickym stranam o statni suverenitu a jsmevrazeni do prdele zdegenerovanemu Zapadu o tomnebudu radeji mluvit. Nikdy jsem si nemyslel, ze je v nasem narode tlik zmetku a kurew, kteri jsou ochotni za par penez prodat celou republiku.
Zločinní komunisti nejdříve vYmazali lidem svobodným mozky a potom se vrhli na mládež. V mladém věku si si neuvědomavali komunistickou zlovůli , protože rodič je chránili a báli se aby měli nějaké vzdělání. Do emigrace se dostala jen malá část. Stali jsme se kolonií SSSR a naši politici jim sloužili. ŽILI JSME POD OSTNATÝM DRÁTEM NA TO NEZAPOMÍNEJTE. !!!
Tak nevím jak vy ale já jsem se normálně pohyboval a šel jsem si kam jsem chtěl.
Já nemluvil o ČR ale o zahraničí mimo RVHP.
Tvrzeni, ze za komousu jsme se meli materialne lepe, je nesmysl. Hlavni vymozenosti Husakova rezimu bylo, ze komuniste uz neprovadeli masove popravy a vezneni jeko v 50. letech. Ale zadny zazracny komunismus, kde vseho bude hojnost a nadbytek nebyl v dohledu.
A ty myslíš,že v Německu je hojnost?Bydlím tam už 10 let
Ty fronty v supermarketech ty znám z období komunismu.Ted jsou v Německu
Jiste je, ze sortiment a netangovatelne faktory jako usluznost se daleko zlepsily. Za komousu nebylo 20 druhu automatickych pracek, nikdo vam ji neprisel instalovat a automaticky vymenit, kdyz jste si stezoval.
O kterém roce píšete ? Měl jsem aut. pračku jugoslávskou Gorenje , nic moc , ale opravář přišel okamžitě a vyměnil programátor , bylo to tak v roce 76 ! Asi před rokem jsem potřeboval do bytu elektrikáře , přišli asi za 3 měsíce .
Tak se s tím omejvej v prodlužené rozvojovce za mrzké mzdy oficiálně kde lidem už nepatří ani voda co tu naprší.
Neměli jsme se lépe materialně ale mentálně ano
Zrejme jste byl uvedomely. Nekteri z nas ne.
Jak vy jste tu za Husáka trpěl ? Nesměl jste chodit do knihovny ?
Ale v té knihovně bylo h@vno, resp. jenom to, co souzi pečlivě předžvýkali.
Pepo, nevěřím, že jste tak neinformovaný.
Ty nejlepší knížky skončily ve stoupě.
Jaké knížky , třeba Tři kamarádi , atd. ? V knihovnách byla veškerá světová literatura , jsem od dětství knihomol !
Svatá pravda, Remarqua jsem kolem roku 1980 přelouskal komplet celého.
Na tom rezimu bylo nejhorsi prave to stvani, agitace, ideologie ze vsech tlampacu 24/7.
Ale mohl jste soustružit na 3 000% podle jednodílného seriálu hravě pokořící mrazíka na silvestra ale i po pozvratu. Za minimální plat. Zdroje jsou, víte kolik uživí kalegriantů?
Dnes je to daleko horší !
Ale co je nejdůležitější pro tohoto, za komančů by nemohl oblbovat s rouškami a tzv pandemii to by ho komančové zavřeli. Proto si v této totalitě libuje, že Kavan.
Komousi vam napichli injekci a s nikym se nebavili.
A díky za ní , vymizely různé děsivé nemoci !
Kavane ty js ale v.u.l
Ty masová popravo, je to možný? Dej odkaz, rád si počtu.
Jak se to vezme. Dnes si řeknu, co uvařím, jdu do obchodu a tam nakoupím potřebné. Tenkrát jsem šla do obchodu a podle toho, co zrovna měli, se vařilo. Ale zase na druhou stranu člověk nezakopával na každém kroku o bezdomovce, jen v bufetech na stojáka občas postávali somráci a somrovali nedojedené zbytky, sbírali vajgly a tak – vždycky jednou za čas je policajti posbírali a zavřeli za příživu (byla to individua práce se štítící a práce byla tehdy povinná). Nebylo jich tolik, jako dnes, protože se jednalo o vyslovené asociály, normální člověk měl vždycky nějakou, byť mizernou, střechu nad hlavou, a práci, která ho uživila. Neznali jsme exekutory, jen z bájného vyprávění předků – babička mi vyprávěla, jak jedna jejich nájemnice se vždycky k nim přišla schovat před exekutorem, (tenkrát se jim říkalo “fenďáci”), jako že není doma. Oni totiž do bytů, kde nebyl nikdo doma, nesměli. Když dnes člověk čte, kolika třeba i slušným, jen trochu méně chápavým lidem ničí exekuce život, když čtu o dětech, které vstupují do života s exekucí na krku … To nebylo. Každá doba má své klady a zápory, fakt je, že kdyby se mi tenkrát všechno líbilo, nechodila bych v89. roce blbnout na Václavák a pak na Letnou až do totálního nachlazení …
Kdyz nechodite k volbam do senatu, tak si nestezujte na rezim.
Tak senát nás z tohoto kapitalistického marasmu určitě nevytáhne !
Je to svatá pravda, jenže trochu selektivní, voda třeba se zdražila snad stonásobně a ještě ji naši tupí postkomouši zašantročili cizincům, nejspíš za úplatky. Zrovna dneska když jsem šel po ulici tak jsem si uvědomil, že za mlada bylo na těch ulicích desetkrát méně aut a desetkrát víc ptáčků – vrabců, holubů, občas i chocholouš se objevil.
Ale píšu to tady stále dokola, není možné srovnávat minulost s přítomností. Musíte srovnávat obdobné komunity v podobné geografické poloze a s podobnou mentalitou, ale ve stejné době! ČR typicky vedle s Rakouskem, které je skoro stejně velké, se stejným obyvatelstvem, třetina jich má česká jména. 1930 bylo Rakousko proti nám chudobinec, po válce 1950 taktéž, a hle, za pouhých 20 let 1970 už nás předhánělo výrazně a za 40 let 1990 byli daleko před námi.
Stejně tak NDR/NSR nebo KLDR/Jižní Korea dnes.
Ekonomiky Korejí byly v roce 1965 tak stejné, dnes je jižní 20x větší. Oni už se pomalu bojí že se na severu zbaví toho komunistického prasete a komoušů vůbec a budou je muset živit a dát tu zem do pořádku, to bude stát děsné peníze. Jenže neměli by to odkládat, čím déle bude trvat, tím horší to bude. Že to odporné bolševické prase dobře nedopadne je každému myslícímu člověku jasné, jde jen o to kdy.
Aha, detaily dělají obraz celku výsekoví? 50. let v severní korei nepršelo? Náhoda? V zemědělském státě? Ale co se nestalo? Že s atomovkou které jako dlouho nevěřili? A nosiči raketami než přelétla japonsko. Co se stalo, tam prší? Berte to tak že i za 2WW se používali klimatické zbraně třeba v jugoslávii tam nechali pomrznout vojsko kdy tam v lese praskali a střílely stromy a hvězdy byli neuvěřitelně jasné když je tam ve vesmíru teplota blízká absolutní nule že jo a což se děje se stromy od -72°C.
https://www.youtube.com/watch?v=ztH95Ntgy74
A smál jsem se když se tam trump kámil s kimem a dal mu auto jako gróf, které kim obešel bez povšimnutí, sračku.
…není možné srovnávat minulost s přítomností. Ale je to možné. Já třeba pamatuji ještě silnice bez děr jako na tankodromu, otevřene záchodky při silnicích, vedlejší cesty asfaltove ne šotolina, funkční vlaky, shanty town nezačínal hned po přejití jedne ulice a přímo v centru města ….Nemluvím teď o Československu.
Fuj, to jste mě uklidnil tou poslední větou.
Já jsem se lekla, že blábolíte v posledním stádiu deliria trémens.
To myslíte vážně ? Chcete snad srovnávat Belgii s Belgickým Kongem ? My jsme byli 300 let rakouskou kolonií , ten rozdíl je znát i dnes . V roce 1930 u nás bylo přes milion nezaměstnaných , za 1.repibliky četníci stříleli do hladových demonstrantů , cca 500 tisíc lidí emigrovalo z bídy . Kolik myslíte , že bylo aut v jiných nekoloniálních zemích v době vašeho mládí ? Do Jižní Koreje nacpaly spoustu peněz USA , není pod sankcemi a je kryta americkými jadernými zbraněni , naopak KLDR si tu zbraň musela sama vyvinout aby přežila americký tlak ! . Na světě jsou desítky kapitalistických rozvojových ubohých zemí . Bohatství západu vzniklo z utrpení obyvatel jejich kolonií . Co jste za ubožáka , proč nepíšete slušně ? Jak jste tu trpěl za Husáka ?
To střílení do demonstrantů bych sem na vašem místě pořád netahal. Střílelo se do demonstrantů v r.1920 v Chebu. Těch, co se pak “nepochopitelně” přidali k Henleinovi a pak byli “po zásluze” vyhnáni.
Protestovali Němci, protože měli opravdu hlad. Nezapadá to do komunistickýho černobílýho vidění a hodnocení světa hodní x zlí.
Střílelo se po celé republice , budu to sem muset zase dát ! Tady šlo o to , že pán psal , jaká byla 1. republika úžasná a Rakousko chudé !
No s tím Rakouskem to je pravda. Komančové ukradli celé hospodářství a prožrali ho za pár let.
A co těch zbývajících skoro 40 let, to jsme tu hladověli a žili na dluh ? Bez podílu cizího kapitálu, jen z domácích zdrojů a s omezenou zahraniční pomocí, při úplném vypořádání se se znárodněnými zahraničními majiteli po Únoru´48, při spuštěné Železné oponě a mezinárodní blokádě, bez vrácení celého zlatého pokladu a nesplacených válečných reparacích se československým dělníkům, zemědělcům, vědcům, inženýrům, zaměstnancům i intelektuálům podařilo při udržení slušné životní úrovně a životních jistot naprosté většiny občanů vybudovat: 4 atomové, 23 tepelných a 26 vodních elektráren, téměř 400 km dálnic, elektrifikovat železniční tratě, postavit hutní, strojírenské, chemické, potravinářské a jiné podniky a továrny, zmodernizovat zemědělská družstva a dosáhnou téměř 100% soběstačnosti v základních komoditách, provozovat flotilu námořních lodí, položit stovky a tisíce kilometrů energovodů, plynovodů a ropovodů, zavést zcela nové výroby niklu, hliníku a umělých hmot, postavit a provozovat jesle, školky, školy, odborná učiliště, polikliniky, nemocnice, kulturní a společenské domy, sportovní stadiony, rekreační střediska. Od základu bylo území republiky pokryto TV signálem, ne sice ideálně, ale přesto se udržovaly kulturní a historické památky, podporovaly se divadelní a umělecké soubory a soubory lidové tvořivosti. Vybudovala se podstatná část pražského metra s 38 stanicemi, obrovské prostředky se vynakládaly na industrializaci zaostalého Slovenska. Postavily se stovky obytných sídlišť s 200.000 panelových domů a 1.200.000 byty, což představuje 55% všech bytů a 30% veškerého bytového fondu. Dekrety na tyto byty se předávaly rodinám bezplatně. Ve zbrani byla udržována 200 tisícová armáda v mnoha desítkách vojenských útvarů, 16 výcvikových prostorech s 407 bojovými letadly, 101 vrtulníkem, 4.585 tanky, 4.900 obrněnými transportéry a BVP, 3.445 děly a raketomety a 77 zařízeními odpalovaní raket. Pro případ války a v rámci Civilní obrany byly vybudovány objekty, které by dnes bylo naprosto nemožné postavit. Nízké platy byly vyváženy dotovanými cenami potravin, bydlení, hromadné dopravy, lékařské péče, kultury, umění, sportu a mnoha jiného. V roce 1989 měla SBČs k dispozici 105 tun měnového zlata v hodnotě 15 – 17 miliard Kčs, hotovost ve výši 85 mld. Kčs a žádné vnitřní dluhy. Státní dluh činil pouhých 24,2 mld. Kčs, v roce 1993 již 158,8 miliard a letos astronomických několik bilionů Kč! Ani za tisíc let se nepodaří ho splatit.
Od komančského potravinového jařma osvobodil nás náš drahý eurosojuz a ještě dražší s. Telička. Jistě ne náhodou, ale pro naše dobro byly pronto zrušeny potravinářské ČSN. K dovršení demogratizačního procesu pak nám jistá Jourová zařídila eurosojuzní zákon podle ktereho k nám lze svobodně vyvážet opravdu vše, stačí jen říci, že šmakuláda je kompatibilní se specifickými chutěmi obyvatel protektorátu. Já třeba rád eurounijní libový bůček, při pomalém pečení krásně pustí mastnou vodičku, žádný odporný komančský vražedný tuk. A taky jsou dobré regionální speciality, jako třeba švédský masový kuličky z pošlých irských koní, bo parmská šunka, dobreho pomálu, 20 deka z 10 deka vepřovýho je i ekologicky šetrné. Ale hlavně už se těším na ty vysokoproteinový bruselský šváby a vši. A pokud maso, tak jedině z neboštíků, v konsumaci babičky za zpěvu moje babička byla ekosvině brání jen předcudky, co do nás natloukli komanči.
Autor se ohání spotřebním zbožím. Ano,nebylo všeho všude tolik jako dnes. Ale to je přesně ta optika která vyhovuje. Co takhle jiná? Kolik bytů k užívání pro lidi živící se manuální prací(po hadráku začala být práce rukama vnímána negativně, bůhví proč) se postavilo tehdy a teď? Byty!!! NE apartmány! Kolik km metra? Jaderných elektráren? Komu platím dnes vodu,která pramení pod NAŠIMA NOHAMA? Kde jsou pole brambor,žita,sady jablek ,třešní. Dokázali jsme si jako země vyrobit a vypěstovat téměř všechno. Samostatnost,soběstačnost země ! To je milý autore jedna ze základních věcí zajišťujících bezbečí a stabilitu svým obyvatelům! Závislost ať státu či jednotlivce na čemkoliv, už z podstaty znemožňuje svobodu. A přesně tak to je i nyní. Rozkradením země jsme přišli o samostatnost jako stát a teď i o ty vaše,,svobody”. Za zlého komanče normálně děti chodili do škol. My do hospod. Mohl jsem vyrazit dokonce i ve 22,oo ven když jsem chtěl. Nemuselo se registrovat každé prase na vsi. Cestovat se pravda nedalo všude ale teď nikam. Těch bezdomovců taky tolik nebylo,co? Kdo tehdy nežil těžko pochopí. Jak může soudit už vůbec nechápu. Žilo se pomaleji. A ano,často něco nebylo. No a? Život přeci není jenom o tom NĚCO mít. Taky jsem okukoval západní tovar. No tak dnes ho máme. Je nám líp? Ztráta fabrik není taková tragédie, dají se zase postavit. Ale s těmi továrnami zmizeli šikovní dělníci, konstruktéři atd. Znalostí a schopnosti. A to je průser. Rus nám říkal co smíme a co ne. Ok. Ale ve svým a za svý. Teď nám nařizují co musíme. Za svý v jejich. NIKDY bych neřekl že to ze mě kdy vypadne ale za bolšána jsem se já osobně cítil svobodněji než se cítím dnes. A to je po 30 letech budování radostného kapitalismu frustrující. Ovšem PR mají kapitalisti násobně lepší, to se musí nechat. Hezký den všem slušným lidem přeje Červený Jiří
My jsme se naprosto vzdali vlastní produkce (zemědělství, které vlastně bylo jedním z významných faktorů vzniku civilizace)…na což taky chcípneme, pokud se včas nevzpamatujeme.
To je jisté, být závislý na cizí produkci může být smrtící.
Loni se to projevilo u rýže, producenti jí nevyvezli dostatečné množství a zmizela z regálů.
Stát by si měl zemědělství hýčkat, což bychom ale poznali v peněženkách.
Češi asi nevypěstují zeleninu a brambory tak levně jako jinde, takže to má vláda docela složité.
Heleno, vždyť stát si přece zemědělství “hýčká”, příkladně dotacemi řepky…
Lze též říci, že si stát zemědělství “hýčká” i dotacemi pro fotovoltaické elektrárny – ty přece “vyrostly” především na úrodné půdě bývalých polí…
Jo, místo jídla průmyslové výrobky…šak vzduchu je dost…
To je právě ten malér, že nehýčká, naopak deptá.
Potíž je v tom, že všechno, co nám komančové říkali o komunismu, byla lež, ale co tvrdili o kapitalismu, byla bohužel pravda. Jenomže my ji nechtěli slyšet.
Mě třeba nijak zvlášť netížil nějaký nedostatek, vždycky jsem tak nějak všechno, co jsem potřebovala, měla. Od jakživa jsem zvyklá netrápit se proto, co mít nemohu. Ale vadila mi ta neustálá buzerace. Nebyli jsme zrovna “uvědomělá soudružská rodina”, nějaké ty politické potíže se po 68 roce vyskytly, takže člověk začínal trochu ztíženým výběrem studia a povolání. Vystudovala jsem, dokonce jsem později pracovala i ve školství, ale to znamenalo neustálé účasti na různých povinných politických školeních … Byla to otrava. Nutnost lhát, přetvařovat se, nebo přijít o místo. Jistě, i tak by se člověk uživil, pošta či samoška to vždycky jistila … Proto mi dnes vadí, když se ty snahy o kontrolu myšlení, názorů, vynucování těch jedině správných, vrací jako bumerang. Protože pro mě jediným důvodem, proč jsem na tom Václaváku a Letné blbla, byla touha po svobodě. A tu nám teď znovu berou …(vlastně už vzali).
Jó, jó. Taky pamatuji. Tehdy jsme museli povinně podřimovat na politických školeních. A dnes. Musíme povinně blbnout na různém sportovním stmelování mužstva a večerním naléváním rozumů do našich neuvědomělých hlav.
normy byly zrušeny,protože by při jejich dodržení zahraniční šmejdi neprodali ani Ň.
Jo, bylo to tak…a teď střih, píše se rok 2025 (možná i dříve) a budeme dostávat maso na příděl (protože EU zarazí živočišnou výrobu v zemích EU a bude dovážet – tedy i přidělovat maso z J. Am.) a to jenti, kteří budou mít sociální kredit bez poskvrnky ‘ostatní ať žerou červy – kterých bude asi taky nedostatek), mléko bude sojové, mouka z červů, pole vyprahlá, zničená umělými hnojivy, na kterých budou živořit poslední zbytky řepky, oblečení se bude recyklovat (tedy dědit), do bytů nám nastěhují barbary (zase budou měřit jak komunisti!), všude budou lítat drony a kontrolovat, zda si něco nepěstujeme, nebo nechováme…a na všechno bude dohlížet velký bratr pomocí TV či mobilů….čeká nás ŠŤASTNÝ NOVÝ ŽIVOT – s EU na věčné časy….protože usmolená, zotročená a rozeštvaná chátra se nevzmůže na odpor!
Měla byste tomu kapitalizmu víc věřit , třeba zase obnoví zemědělství , jak bylo před 89. , postaví 1 500 000 bytů , barbary sem nepustí , bude levné nájemné .
Co máte pořád s těma bytama? Co si pamatuju, tak nedostatek bytů bylo za komančů velké téma. Dokonce to sami přiznávali. A lidí tu žije pořád +/- stejně, paneláků se zbouralo doslova pár, byty se staví pořád, takže mi vychází, že oproti době minulé, kdy “bylo všechno zadarmo”, dneska bydlí spolu pohromadě mnohem míň lidí, než tehdy.
A to nemluvím o tom, kolik je všude nových domků.
Ten nedostatek bytů pocházel už z období kapitalizmu , viděl jste někdy , jak vypadaly nouzové dělnické kolonie z 1 republiky ? Ti lidé bydlí nepohromadě ne kvůli bytům , ale že kapitalisti úplně zprofanovali institut manželství , klesla porodnost . stále víc lidí žije ne nepohromadě , ale osamoceně ! Ty domky , to myslíte ty paneláky na ležato , kde chybí infrastruktura a lidé odtamtud utíkají ! A hlavně ta vaše ” nádhera ” je příčinou obrovského státního dluhu ! Co bezdomovci , nezaměstnaní , lidé v exekuci ?
Kdo tenkrát nežil, držte huby!
Asi tak. Nebylo na růžích ustláno ale rozhodně jsme netrpěli. Hlavně bylo dobré pivo a ne jako dnes ty unijní chvísty. Ale že nás ostatní svět blokoval a že jsme tu žili skoro bez dluhu to mlčí kundálové!!!!
Chtěl jste snad říct “Kdo tenkrát nesloužil v československé lidové armádě, držte huby”.
Když už tuhle hloupost píšete , tak třeba v Řecku , kdo se nějak vyhnul základní vojenské službě, nemá šanci se dostat do státních služeb a při poskytování nějakých státních podpor a úlev je na posledním místě ! Povinná vojenská základní služba je i dnes v mnoha zemích EU !
Špehuješ dobře udavači.
Za koho kopeš mentále,
za soroše, nebo pánka?
Mohu srovnávat. Dnes jsem bohatší, ale lépe se mě žilo v minulém režimu. Hodně je to tím, že lidé neměli tak vymetené mozky honbou za mamonem a dovedli racionálněji uvažovat a měli více času a tím i svobody.
Roušky nikdo nevynucoval a lži “odborníků” s poškozováním zdraví byly trestné.
přesně. Táto pojedeme do teho Turecka jak tam byla Mařka sousedovic na all inkluzive.Nemáme našetřeno Božka…tak si půjčíme a už to jede.
Já jezdil vodu,všechny splavné řeky v ČSSR mám sjeté,čundry po Beskydech a Jeseníkách s kytarou a báglem na hrbu.Krásná doba a hlavně žádné stresy
Vidláku, “žábo”, kup si nový teploměr. Abys zjistil, že končí platnost onoho “Ještě je to dobrý” ! Čítám ale, že Tobě ani nový teploměr nepomůže, škoda …
Ten poslední odstavec je pravdivý, za totáče nám chutnaly věci, které bychom už dneska nevzali do úst.
Třeba mejdlíčka, jednou jsem na ně narazila a vnučka málem hodila šavli.
Tak jsem je ochutnala, fakt chutnaly hnusně, přitom to v dětství pro mě byla lahůdka.
Možná si to jen malujeme, jak bylo kdysi všechno dobré.
Hlad je nejlepší kuchař a dneska jsme vyloženě přežraní.
Cukrkandl by už také dnešní děti asi nemlsaly.
Vy jste za komousu hladovela?
Nikdo nehladověl.
Kdo měl hluboko do kapsy, tak vařil levná jídla, což už dneska není možné.
Jednak by knedlíky se zadělávanýma kedlubnama nikdo nežral a druhak jsou kedlubny dražší než vepřová kýta, ve slevě.
Knedlíky s omáčkou za 3,80 si už v bufetu Koruna nikdo nedá.
A na menu v KFC zas každý nemá.
V Koruně knedlíky s bílou omáčkou 2 koruny , s tmavou 2,20 ! Podobných jídelních automatů se značným výběrem jídel bylo po Praze plno .
To je právě to HNUSNÉ, že dneska nikdo nemyslí na chudé lidi.
Přitom by nebyl problém vařit česnečku a nebo smažit topinky, aby měli néco teplého do žaludku i bezdáci a penzisti.
Ale o takové strávníky není zájem, tak to ať jdou DO P*DELE.
Já jsem v té době snad nebyl chudý , ale začínal jsem po škole za nástupní plat a peníze jsem utrácel spíš za společenský život ! Horší je , že dnes asi všechny tyhle jídelny zmizely
To je – podle mě- neodpustitelné.
Na chudé lidi NAPROSTO se*ou.
Jistě, jsou charity, tam ten talíř teplého jídla dostane každý.
Ale ne každý se hodlá nechat tak ponížil .
Mnohých penzista radéji suší hubu, než by se nechal zařadit mezi socky.
Zapomínáte, že tenkrát to bylo za 2.20 i chutné, dnes za 150 blaf na poblití.
Já jsem jako dítě naprosto miloval brambory uvařené ve šlupce a nakrájené na “rybičky”, lehce posolené a zapíjené mlékem od babiččiny krávy. Nahoře na kachlákách byl kameňák s bílou kávou, tu vůni do smrti nezapomenu.
Hele, já tedy nevím, co jedli chudí v Koruně. Nechodil jsem tam. Ale chodil jsem do závodky a předtím do školní jídelny, kde se vařily fakt blafy. Nijak významně si na žádnou jídelnu nevzpomínám, jen na to, že to docela často k jídlu nebylo. O vojenský jídelně ani nemluvě. Za posledních 20 let jsem byl s jídlem v nejrůznějších závodkách vždy spokojen.
Udělal bych kompromis, někdy to nebylo nic moc, ale povětšinou se to dalo sežrat.
V internátě , v závodní jídelně i na vojně nám vařili slušně . V továrně , kde jsem jeden čas dělal , stál oběd 2 koruny a dělníci by je poslali pěkně do p.dele , kdyby se to nedalo jíst !
Na vojně jsem nesnášel plíčka na smetaně, šunkofleky bez šunky, sladkou rýži a žemlovku. Jo a na Slovensku řízek s rýží.
Každou neděli byl vepřový řízek přes celý talíř s brambory a švestkovým kompotem , naprosto super !
Zato dneska mlsají raka a i ty lentilky jim dojebali! Náhražky, barviva, chemie, tuky atd. Ale salámy, které se daly žrát i se slupkou dnes nekoupím, zato vysočinu jsem vyhodil šišku, protože větší svinstvo a koktejl chemie jsem v držce neměl! Hlavně máte banány za 20 a jablka za 60! Rakovina přichází už i v žrádle pro nejmenší! Užijte si to.
Take za komousu jsem milival frankfurtske parky, koupil jsem je naposledy pred desiti lety a take jsem se malem poblil a letely do odpadku.
Kdyby lidi ochutnali tehdejší jídlo, tak tento režim svrhnou do týdne! Maso nevoní, ovoce bez chuti, vše plné chemie! Jablko z kaufu vypadá jak z pohádky, bez chuti, ale za 60 kč! Vše je jen Potěmkinova vesnice, uvnitř ten největší odpad a hnus! Vyházejme z regálů odpad a v krámech to bude jak na Ukrajině za hladomoru!
To je tak vsude. Chces poradne jidlo musis si priplatit. I u nas na severni Morave znam perfekni reznictvi (jestli behem toho podfuku nezkrachoval) a seszacni vyrobky a hned vedle dobry pekar. Jenze pro hodne lidi to je drahe. Za komousu jsem jezdil do Ziliny za dobrymi vyrobky. Ale vseobecne mas pravdu. Lahudky, rybina, mlecne vyrobky, pekarny, vse bylo kvalitnejsi. Jenze to je dobou, tenkrat celkove chemie nebyla tak pouzivana. Ted co jime je dost odpad. Neprodava se kvalita jidla , ale kvalita obalu.
Take znam jatka,kde beru cerstve maso maji to z mistnich moravskych farem.Bezne si muzu koupit pravou svickovou,krasne hovezi zadni atd. doktorske cerstve skvarky ,jelita,jitrnice primo ze zabijacky nikde to maso a jejich vyrobky necestuji tisic kilometru.
Za komunistu sehnat pravou svickovou tu na zlinsku byl docela problem,to meli podchyceny papalasi a doktori takove dobre veci obycejny delnas nedostal koupit.
Zcasti mate pavdu. Tezko se svickova shanela, ale dala se sehnat, jen si clovek musel privstat. Ale zato to bylo cerstve. Ja projel kus sveta, ale na ceke jidlo nedam dopustit. Take, doufam ze jeste mam dobreho reznika. Casto jsem jezdil na polske trhy a to byly pochutiny, ne jak ty sracky co nam oficialne prodavaji. Ale kvalitni maso od soukromniku. Kde se na ne hrabou tady ty americke sracky nabite chemikaliema. Kdybych si sam nedelal uzeniny, tak se snad stanu vegeterian. Tady nemuzu najit ani dobreho uzenare.
Tady od znameho kluk zije take v Kanade a strasne se mu styska po wurtech,prej na klobasku tam nenarazis v te emerice.
Ale jo, nemci tu maji reznictvi, ale je to take nijake. Mali reznici tu maji vselijake omezeni, musi do vseho davat chemii a navic tady nejsou zadni gurmani, tady je zajima mnozstvi. Ja si delam svoje klobasy, bucek a uzene.
Gene, cesnek kanadsky a bukove drevo na uzeni mas z cerveneho buku -ten co meni barvu listi pred destem, je to drevo a cesnek stejny jako u nas?
Cesneku jsem zasadil asi ctyri druhy, kolem 150 palicek. Na uzeni pouzivam javor a olsi. Buky tu nerostou. Jinak nejake ty bylinky za oknem. Pomalu se zabydluji.
Co máte s tou svíčkovou? Kolikrát si ji dnes koupíš? Lidi chtějí vždy co není. Tenkrát sháněli játra, dnes je nikdo nekupuje.
Ráno v šest jsem si zavolal na zdejší jatka, objednal si hovězí ořez za 100 kilo a udělám si dnes gulášek. Jo a neměli byste tolik žrát pánové to maso jó, není to zdravé, co takhle mrkvička, jablíčko atd. Pak máte ten cholesterol, kyselinu atd.
Pavle, uz mame svoje roky. Snad nechcete umrit zdravy.
Tak já za sebe už s jistotou mohu říci, že mě se to rozhodně netýká. Za mnou do krematoria může rovnou přijet a auto z kovošrotu.
Přesně!
Kdo by chtěl jít do dřevěného penálu zdravej.
Helo, tak dáme vakcínu?
Svickova s peti siskama musi byt… jednou za cas, nekdy v nedelu a jedno plzensky,ne?
Mosis pozpremyslat,jak sa branit a vymyslet to,kdyz nam tu jdou mafiani 30roku po krku.
Tam kde beru to maso, pani mi rikala,ze tam byl zani zastaveny sofer,ktery vezl 40roku zamrazene maso z Belgie ke konkurenci,se mi obratil kufr,kdyz jse to slysel.
Také jsem to slyšel, že to takhle dělají, ale na druhou stranu je škoda to vyhodit, né?!!
Tak kam já jezdím je to čerstvé.
Zas nevis kolikrat jim behem toho skladovani v mrazirnach vypli elektriku? Prej kdyz se to rozmrazi,maji nato nejake chemie a rychlosoli,toz to je prej chutovka,prej uz to nechteji delat a orezavat ani UKACKA ZA 100 litru mesicne.Mimochodem,ten co to dela vlastni i vrtulnik.
To vis, kdyz to maso koupi na likvidaci jako odpad za 1kc kilo tak muze zaplatit i lidi co to zpracovavaji, ma velky prostor k inprovizaci platu a ceny vyrobku?
Jo a taky to není 40 roků ty civilní zásoby se obměňují dříve. Hlavně to musí být kvalitně zamražené, smradlavé maso ti nikdo nekoupí. A dát to do uzenin to si nikdo nelajzne!!
Civilni mozna ale vojenske vydrzi dele,vsak vis si byl na vojne nebo ne ,co nam tam varili za humusy?Zelene maso bigosum na gulas cistili solemi solemi atd…
Byl jsi očkovaný proti všemu i z louže někde u silnice jsi se mohl napít.
Já si dam dneska kančí gulášek s domácíma bramboráčkama.
Podpořím svého hostinského a snad přežiju i ty bramboráčky, knedlíky dávají jenom ke kachně.
Tak si přijeďte. Včera jsme měli zrovna kachničku s č. zelím. Dnes jsou doderky, knedle rozkrájím, maso rozdrobím plesknu do toho zelíčko a bude MIŠMAŠ!!!
A dieta je na světě.
Helenko ještě jednou
……….a bude to podruhé!!!!!!
Mě se dělá dnes nevolno z náhražek všeho druhu. Vyniká Opavia, kde na perník nedává ani čokoládovou polevu atd.
Za socialismu by si s náhražkami neuspěli. Norma to zakazovala.
Jogurty si zásadně kupuji bílé a sním o těch “socialistických” ve sklenicích s máslovou zátkou nahoře. Byly tři druhy bílý, meruňkový a jahodový bez příměsí. Dnes je je obdoba nejdražším výrobkem.
Zrovna dnes jsem se na ty jogurty díval v Albertu. Sklenička 2 dcl za 36,-Kč. No, nekup to.
Jenže když mi usekla v cukrárně z bloku prodavačka turecký med za 3 kačky ,bylo to žůžo plné lískáčů.Mejdlíčka byla hnusná,ale pendreky,hady….
autor měl kdysi výborné články.šokuje mě,že neví,že jsme měli nejpřísnější normy na světě/!!!/ na skutečné /!!!/a levné/!!!/ potraviny….měl by psát o tom,co se dnes dává do potravin…ani prase,které jistě chová,by to nežralo, ale my musíme….
jsem rád,že mohu zcela svobodně jít o půlnoci ven,že mohu chodit do hospody,kina,divadla,na fotbal,k holiči,do posilovny,na tancovačku či ples,že máme všechny svátky včetně velikonoc,že existuje demokratická televize s různými názory,že máme přehled,co se skutečně děje v mnoha státech světa..
Protože pravda a láska konečně zvítězila nad lží a nenávistí, řečeno slovy humanitárního bombardéra…
K tomu výčtu ještě přidám radost nad tím, že nás reprezentují volení zástupci, kteří bez oddechu pracují pro blaho svých voličů a možnost jejich zkorumpování je zcela vyloučena…
Chemie i v kysaném zelí a konzervách!
Možná by bylo zdravější kysané zelí vyhodit a sežrat tu konzervu…
Uz ani ten plech neni cisty na vyrobu konzerv, kdyz v kovolisu slisuji cele barevne auta s plasty azbestem aj primesemi na kostky ktere potom soupnou do pece v kovohutich,tak nevim tak se radeji postim….
Tak neblbněte. Už to přeháníte, víte, jaká je teplota při tavení oceli?
A teď chvíli vážně – Vidlákův článek je nebezpečně blízko označení z hanebné tendenčnosti, stejné, jakou mívají zde v diskusi Pepovy příspěvky.
Nic není černobílé…
Bohužel…někdy mi však připadá, že si současnost neomylně vybrala to nejhorší z obou světů, kapitalistického a socialistického.
Koupíš cedník, teče. Dáš ho spravit, necedí…
Hezké přísloví.
Ano, dnes to nejhorší z obou systému a k tomu zloději miliard, fabrik, dětí a 70 pohlaví navíc!
Systém tržníků je vyvolat nedostatky na business. A spousty odborníků “skořápkářů když rozbalí nářadíčko se stalo “profesory když pracovali pro úžery. Třeba mňoukavý clown který znovu cancádidue na vrchního pohlavára. A ze země se 7. příčkou na spotřební koš za jeho neuvěřitelných slyntákovin je prodlužená rozvojovka za mrzké mzdy, oficiálně.
https://www.youtube.com/watch?v=tllqGr6iTCQ
Co píšu tendenčního , když napíšu , že jsme chodili do kina v Praze do 1.řady za 1 korunu , tak je to co ? Před Vánoci jsem nechal u zubaře 16 tisíc korun a to je teprve začátek , za totáče jsem nikdy u zubaře za žádný výkon nic neplatil ! To jsou fakta a týká se to všech lidí !
Já bych řek, že Vidlák popsal naprosto realisticky okolní svět, jak ho vidí ze své pozice. Daří se mu dobře a je spokojen. Pokud bude podobný článek psát šedesátiletý člověk žijící v nájemním bytě, kdesi na Bruntálsku, kterému zkrachoval zaměstnavatel a širokodaleko ho nikdo nezaměstná, napíše ho v naprosto opačném znění.
Ale to je přece normální – každý žijeme v nějaké bublině, ovlivněni prostředím okolo.
Já můžu jen napsat, že osobně jsem nyní mnohem spokojenější, než před 30 lety. A že lidé okolo mne si žijí mnohem lépe, než tehdy. Ale je pravda, že nežiji mezi bezdomovci. Nicméně, jedeme-li po republice, rozhodně nevidíme spálenou zem. Ta země prostě vypadá pěkně. Mnoho domů je opravených, mnoho domů je nových. Všude je plno rekreujících se lidí, kteří mají zánovní, či nová auta. Prostě žádná bída. Dnes při přejetí hranic do Německa, či Rakouska, neuvidíte rozdíl (snad až na kvalitu silnic).
Za Husáka tu snad byla nějaká spálená země ? Naopak probíhala tu masivní bytová i investiční výstavba ! Asi se po té krajině špatně rozhílžíte , u každé vesnice jsou zříceniny kravínů a jiných zemědělských stavení , proto jsme v zemědělské výstavbě naprosto nesoběstační ! Co postavili kapitalisti za posledních 30 let ? Kolik bytů , elektráren , přehrad , plynovodů , ropovodů , škol , továren , poliklinik , kulturních domů ? Ta vaše dnešní ” výstavba a fasády ” jsou jen díky obrovskému státnímu dluhu a naprosté podřízenosti západu ! Co mají lidé dnes víc kromě elektroniky , která tenkrát začínala i na západě ! Většina velkých podniků patří cizím kapitalistům , jsme jen německá kolonie .
Jak vypadaly ukradené nájemní domy,fabriky – po “údržbě” soudruhů přehlížíš?Miliardový majetek ukradený majitelům,zabavené vily….domy na náměstích měst s cedulemi pozor padá omítka a když se soukromníci začali hrabat ze srabu války tak si Toník Lopata vylepšil krachující socialistickou kasu obrovskou loupeží zvanou měna.
S tou měnou přestal být přídělový systém , to byla známka toho , že hospodářství roste ! Třeba v Británii byl přídělový systém až do roku 1954 ! Největší podraz na úspory bylo skokové zvýšení cen v roce 1992 na dvojnásobek , protože lidi měli daleko víc peněz než v roce 1953 a potom neustálá inflace ! Ta oprava fasád nemá ani hodnotu jedné elektrárny nebo přehrady !
Před revolucí, jsem bral,jako partak na montážich v průměru 5600kc,dnes mám jako důchodce 13000kc důchod, prepocitejte mi to prosim autore!
Najem v bytě 120m celé roky 136kc,poslední dva roky před revoluci 172kc dnes,kdybych byl sam,tak mi to bude stačit jenom na ten nájem, v paneláku 45m,a mohl bych se jít pást!Moji rodiče v důchodu, jezdili dvakrát ročně do Tater na týdenní pobyt,já dnes jedu tak akorat,do prkvancic,prostě na to nemám, na týden v Tatrách na hotelu bych skudlil několik let,na jeden!Dnes jezdim na kole, a je to paráda, a zdravější, než válení na hotelu,tak,ze hlavně zdraví, a na ty přepočty bych byl hodně opatrny,u mne nevychází, a hlavně postupně nebudou u nikoho,krom pár bývalých zbohatlíků, protože, nebudeme zarne stoupat výše, a výše, myslím,ze úroveň půjde pěkně dolů, a tomu socialistickemu se nebude vzdalovat,ale blížit, az ho nakonec i předezene!!
Proc si tam do te kralikarny lezl,za pohodlim do mesta,ze nyni skuhrate?Ja su rodily Videnak take jsem mohl chodit na spaciry do Brodru -Prateru seruu na to,mne vzdy fascinovaly stare usedlosti rodina pohromade polnosti a ovocne zahrady za humny.
Je s tim prace ale nestradas ,prezijes a ta koralecka,mosty,ovoce,zelenina,domaci vajicka,kralicek ,klobasky, pivo si koupis i s vycepem, to je zivot bych nemenil.Ted koupis za par supu japonskyho teranaka si vyjedes do vlastniho lesa pro drevo do krbu,nemusis chodit kilometry s motorovou pilou na zadech.
Co ti k zivotu na dedine chybi? Ja byt mladsi klidne si koupim nejakou usedlost v sudetech a zacnu znova hospodarit,duchod pekny hlady neumru a speciality si vyrobim a vypestuji.
Já plně souhlasím.Nejsem žádná lůza nemajetná,ale dívám se kolem sebe a jsem ročník 1957 takže mi nikdo nebude mazat med kolem obstarožní tlamy.
Dnes máme 5 placatých televizorů a štěstí, že nemáme dopis od exekutora, každý den večer můžeme slavit. Krásná doba, máme se jako nikdy.
Na druhou stranu nikdo nikoho nenutí mít televizor.
Najdou se takoví, kteří se bez něj obejdou.
Dokonce ani moje vnoučata znají televizi jen z návštěv u kamarádů.
já ji také nemám.K čemu? platit výpalné lhářům?
Odpovím ti. Bylo. Za komančů bylo opravdu lépe. Ale ne proto že to bylo tehdy všechno super, sem tam to byl pěknej hnus, ale teď je to už hnus fialovej tuplovanej. Na to netřeba kilometrového textu, stačí se rozhlídnout. Bohužel.
Stačilo napsat, že to bylo z žumpy do h@ven.
Spíš z louže do fekální jímky a v té jímce pořád přibývá fekálií ! Naopak za totáče ta louže vysychala !
Vaše přirovnání je trefnějsí.
Helo, nemám pocit, že bych žil v žumpě, zato dnes je žumpa všude okolo.
Co obnášela tak zvaná “TOTALITA” ?, Všichni měli práci. • Zákony byly jednoduché, jasné a přísné, platily pro všechny. • Kdo pracoval, dostával pravidelně 2x do měsíce mzdu nebo plat. • Pojištění bylo skutečně pojištěním, smlouvy jednoduché, srozumitelné i laikovi. • Levné a všem dostupné úvěry. • Získání bytu s nízkým nájemným (v mnoha případech i získání podnikového bytu). • Všechny srážky šly automaticky ze mzdy nebo platu a byly vypočteny vždy tak, aby člověku zbylo na důstojné vyžití. • Skutečně bezplatná lékařská péče, značně preferovaná prevence a očkování. • Výdej léků a léčiv jen za symbolickou částku 1,- Kč. • Podpora mladých rodin, matek na mateřské, jakož i péče o zdravotně postižené,seniory a těžce nemocné.. • Bezplatné preventivní prohlídky a očkování dětí, mnohdy prováděné lékaři přímo ve školních zařízeních. • Rozsáhlá sociální síť se skutečnou pomocí, kde neexistovalo, že by někdo zůstal na ulici, bez domova, bez pomoci. • Byla přísně trestána šmelina a lichva, kupčení a spekulace. Tyto činy se vyskytovaly velmi vzácně, především ve velkých městech. • Bezplatné školství od jeslí, přes mateřské školky až po VŠ. Obrovská podpora učňovského školství, kdy již v průběhu učiliště učni získávali praxi a zkušenosti přímo v podnicích, do kterých pak po skončení učiliště a získání výučního listu nastupovali. • Lepší kulturní využití volného času, jak dětí, tak i dospělých. • Téměř neexistovaly drogy a narkomani a zcela žádné herny. • Učitelé ve školách, ale i mimo školy, měli přirozenou autoritu,respekt a úctu,měli větší možnosti v postihování přestupků žáků a rodiče s nimi skutečně spolupracovali. • Policisté (tehdy příslušníci veřejné bezpečnosti) byli respektováni,měli větší autoritu a velmi vysokou objasněnost trestných činů. • Soudy všech stupňů byly daleko pružnější a řešily každý případ kompletně,tj. pachatel byl odsouzen zcela automaticky k náhradě škody a ta mu byla ihned a samozřejmě srážena z platu kdekoliv, kam nastoupil do zaměstnání, dokud vše nezaplatil. • Velmi nízká kriminalita způsobená tím, že pachatel věděl dopředu, že bude dopaden a škodu bude muset splácet. Tehdejší věznice (-nápravné ústavy) nebyly jako dnes, kdy mnoho rodin nebydlí v takovém luxusu jako současní vězni v nich dnes. • Nízká kriminalita byla způsobená také tím, že v záznamech pachatelů jejich trestné činy byly uvedeny stále, a ačkoliv nebyly počítače a internet,přece jen o každém zločinci a jeho skutcích věděli všichni zainteresování ,a tudíž nebylo úniku do anonymity. • Existovaly funkční odbory, podnikové rekreace, dětské rekreační prázdninové tábory, zájezdy… • Mládež byla maximálně zapojována do mimoškolních aktivit. • Velmi nízké zatížení lidí státní byrokracií, většinu pracovních věcí řešila mzdová účtárna. • Relativně větší soukromí a svoboda (možná někdo namítne, že to není pravda, ale je třeba si , že díky dnešnímu zneužívání techniky např. mobilní telefony, kamerové systémy, internet, kreditní karty, účty v bankách,velké množství duplicitně vedených registrů, se kterými pracuje velké množství lidí, a děravým zákonům na ochranu osobních údajů, je sledovaní soukromí tehdy proti současnému sledování zanedbatelné). NEVÝHODY • Nebyly denně banány, mandarinky, pomeranče… • Dováželo se jen to, na co byly finance, tj. za peníze, které se utržily za vyvezené zboží. • Omezené cestování do zahraničí mimo tzv. NSZ, které bylo regulováno převážně z důvodu nedostatku zahraničních měn, kdy bylo preferováno dovážení zboží,které jsme neuměli vyrobit. • Strach z STB, z této složky bezpečnosti měli strach hlavně ti, kteří chtěli a nebo již škodili zájmu všech. Kdo pracoval a nekradl, ten většinou s nimi neměl problém.
.. vývoj “” komunismu”” v Čechách a nejen tam, byl s nejvyšším nasazením západu přerušen. Existence soc. tábora totiž byla zásadní překážkou v uskutečnění plánů na ovládnutí světa, což právě sledujeme. Rozbitím soc. tábora získal západ nové trhy, které mu umožnily přežít nastupující krizi a to až do r. 2008. Teď jsme právě uprostřed válečného běsnění, které je vedeno zatím menším kalibrem virového dělostřelectva. Kapitalismus zná jediný východ z krize a tím je ničení. Tak se ničí. A bude li jeden vir málo…. však ono ho už někde naklonují.
No a mezitím je třeba co nejvíce strašit socialismem, aby nám imigranti, pochodující ruku v ruce s duhovými a s papežem, kterému z pod tiáry trčí rohy, připadali jako vysvobození z toho “komunistického” pekla.
Asi tak ….
Dobrý komentář, až na to, že bolševismus vybudovali právě kapitalisté.
Chtěli se zmocnit přírodního bohatství carského Ruska a tak tam poslali v zapečetěném vagónu pár nažhavených česneků.
Ti.se tenkrát považovali za Němce, byli chamtiví , pocházeli z jidišlandu, čili znali jazyk a ruské zvyklosti, tak se velice hodili na tento úkol.
Samozřejmě to JAKO VŽDYCKY podélali, kapku se jim to vymklo a pokračování známe.
Ruských nerostů se Germáni nezmocnili, jejich česnekovou letku začali Rusové uvážlivě věšet.
víte Heleno, rozebírat historický vývoj tak, aby z toho bylo řádné denní studium je kontraproduktivní. Čím delší litánii sepíšete, tím méně je čtená. Dnes je doba krátkých, denně opakovaných hesel, které jsou vrývány do mozků – nakupujte hezky česky…. jednička v čerstvosti… přinášíme zprávy vždy jako první…. no schválně… kde je můžete slyšet.. na dlouhé povídání už mladá generace nemá vzdělání – jedině tak heryho potra – a ti starší, vzdělání různých, mívají různé míry. Kdysi jezdili ve škodě 105, teď jezdí v mercedesu. Starém, ale mercedes je mercedes… no a za komoušů to nebylo. Ani na Bali jsme si nemohli zaletět. No a teď se může……….. Každý čech teď má doma zrnko písku z Bali. A uznejte, to je přece jiný život…
Vzhledem k rostoucím preferencím neomarxistů se všichni zdejší nostalgici již brzy dočkají svého vytouženého rudého socialismu. Pak budeme hodnotit.
Neomarxisti jsou jen poskoci kapitalistů , pořád tu budou vládnout kapitalisti , nebojte se , nic se nezmění !
Článek o ničem porovnávat socialismus a dnešní stav je nesmysl a to z mnoha důvodů 1/ Dnes se tu prakticky nic nového nebuduje žádné jaderné elektrárny žádné přehrady minimum dálnic mosty padají a stát v rozkladu 2/ jídlo porovnávat sice cenově můžete , ale například ten ty jogurty tehdy měli 22% mléčné složky a ty dnešní jen 5% to čučíte co jíte že . to samé maso napíchané vodou a vyhnané penicilinem a anaboliky jo je to levné jo můžeme si koupit i lepší , ale potom na tom budeme cenově hůř jak za těch Komunistů OK 3/ To že je mléko k dostání je hezké , ale vy by jste nazval mlékem cosi bílého co vydrží v krabici klidně rok a nekazí se to zamyslel jste se nad tím proč večer to mléko v sámošce nebylo no proto panáčku že to bylo mléko a né sajrajt co nám prodávají dnes ono by se jim totiž začalo kazit tak se ten den muselo prodat ! A druhý den navést čerstvé to samé pivo to vydrží klidně 4 měsíce v plechovce a to bolševické bylo za týden kalné no jo jenže to pivo tehdy bylo opravdu z chmelu opravdu z obilí opravdu nepančované chemií. Nemůžete srovnávat tyto dvě období a za mě se nedá říci že by bylo dnes lépe nebo tehdy bylo hůře bylo to jiné a je to jiné tudíž neporovnatelné :) Nelze porovnávat hrušky a jablka tehdy se budoval to co tvoří dnešní blahobyt co se dnes pěkně pomaloučku prožere a naše děti budou zase v háji zeleném v rozpadlé republice bez mostů dálnic železnic přehrad se zhuntovanou zemědělskou půdou a otráveným životním prostředím viz Turan , skládky vypálených baterií shnilých solárních panelů atd .. Pěkný bordel po nás naše děti zdědí !
Smutná pravda !
Srovnávat v čase životní úroveň mezi dvěma po sobě následujícími systémy je podraz na mladší čtenáře. Srovnávat životní úroveň bývalého režimu se západní ekonomikou je také jen lakování kapitalistického systému na růžovo. Zásadní je, kolik jsme byli schopni vyrábět a prodat, jestli jsme hospodařili s vyrovnaným rozpočtem a kolik toho stát měl ve vlastnictví, což soudruzi v ČSSR vzali od podlahy, takže všechno. Plánovaná militarizovaná ekonomika pod kuratelou SSSR neměla moc šancí uspokojit občany v jejich tužbách po dostatku kvalitního zboží, jak pro omezenost vedoucích soudruhů, tak i pro politiku embargování východního bloku. Nebyl dost velký, byl rozhádaný a dogmatický a jejich pravda o světě kapitálu byla tak hloupě prezentována, že tomu nikdo nevěřil. Nakonec zradili všechno, čím obyvatelstvo ohlupovali a dusili a většinu toho, co jsme měli rozkradli a rozprodali, čímž z nás udělali otroky bez hrdosti, ale s lepší životní úrovní.
Máte hodně pravdy , ale ta jakási lepší životní úroveň je jen pro někoho a hlavně je na dluh ! Takže celkový úpadek a neustále se to zhoršuje, chudák český národ !
Pane Josefe,nekoukejte za sebe,nemá to cenu a nikomu to nepomůže.Soudruh Husák je pryč a jako prezident se už nikdy nevrátí
Co má se současným kapitalistickým marasmem společného Husák ?
no,tak při nejmenším jim to předal,ne?Byl to velký soudruh
Těžko , na něm to nezáleželo !
ale mohl se zachovat ,tak jak mluvil v 70 letech,ale asi byl větší hrdina než si myslel on a všichni kolem,když teče do bot stanu se třeba čínanem.
chlape vy melete s povinnosti a nebo z tradice?
Držte se raději bible !
Ale k čemu je občanovi dobrý, že “jeho vlast” vyrábí lokomotivy, stíhačky, tanky, bagry, když si nemůže koupit ani blbý kolo?
Myslím, že na starém režimu bylo dobré jediné: byli jsme o 30 let mladší!
Pomineme-li tisíce dalších typických vlastností toho, kterého režimu, pro mě osobně je zásadní to, že si teď mohu dělat co chci. Myslím to tak: můžu se nechat zaměstnat, můžu podnikat, můžu se sbalit a vypadnout do úplně jiný země a už se nevracet…A nikdo mě kvůli tomu nebude zavírat, ani po mě střílet.
Tohle pro vás není důležitý? To je vážně tolik lidí spokojených v kleci s pravidelným žrádlem?
Petře aby ještě jsme nezažili dobu, kdy budeme za to pravidelné žrádlo rádi.
To se samozřejmě může stát. Ale nijak to nemusí souviset s režimem.
Jako kluci jsme měli kolo všichni , dospělí , kdo ho potřeboval ! Ta klec byla sakra velká a byla omezena jen existencí západních států , byla studená válka , rozdělený svět , Američané zase nesměli jezdit na Kubu . Svět závisí na těch ,kteří pracují , mají rodiny , budují svůj stát ! Lidé jako vy na nich jen parazitují !
stálo to za hovno,ale kdo byl inteligentní a nechtěl hrát s vlky,tak mohl,což dnes a v budoucnu bude o bídě a smrti.
No ale rozhodně tenkrát nebyl zákaz vycházení, zákaz setkávat se, zákaz chodit do restaurace nebo na pivo,
A taky na lidech tenkrát nikdo nezkoušel experimentální pochybné vakcíny
A nikdo do této země nechtěl nacpat pár set tisíc negramotných a zcela nepřizpůsobivých krimigrantů z Afriky, jejichž životním snem je znásilnit evropské ženy a děti a vyvraždit evropské muže
Ale jízdních kol byl o hodně menší výběr
Takto je veselá hláška. Jak si myslíte, že by probíhala taková epidemie za komančů? Myslíte, že by nikdo nic nezakazoval? Spolehněte se, že očkování by bylo povinné (pokud by ho tedy socialistické chemičky dokázaly vyrobit potřebné množství).
Jo, ale bylo by to očkování a ne experimentální pokusy s mRNA
Proběhlo by to jako v Číně , tam už jsou prakticky v pohodě !
Za komančů by to západu nikdo nežral, tak jako Bělorusko. Nevidím tam tisíce mrtvol a kolabující řidiče busů, kamionů za jízdy. Strašná pandemie jde do malých obchůdků a hitlermarketů si nevšímá.
Ano bolo, ale jednoznacne, v nasom meste Zilina, bol jediny bezdomovec, ale aj ten mal dreveny dom. No potom som s priatelkou prisiel na TU Wiena videl co je za tym loket, chlap behal v decembri bosymi nohami po snehu,tak jej hovorim podme 3,14 -ce.
CFP-BABIČKO VYPRÁVĚJ