AUTOBUS
30.10.2019
Kategorie: Ekonomika

Tak už pan premiér přišel na to že dotace radši ne!

Sdílejte článek:

TOMÁŠ FLAŠKA

FLASKADopravci prý dotace zneužívají a je potřeba jim přistřihnout křidélka. Po zavedení 75% slev na autobusy a vlaky pro studenty a důchodce stát ročně doplácí asi 6 miliard korun. A světe div se, prý je na tom něco špatně.

Začnu odzadu. Žádné dotace být zavedeny neměly. Více cestujících stejně nepřitáhly a tyto peníze jdou povětšinou z kapes těch, co tyto dopravní prostředky obvykle nepoužívají. A tyto peníze jako každá dotace křiví trh a umožňují samozřejmě její zneužití.

Na to už přišel i pan premiér (teď nebudu jízlivě tvrdit, že v případě Agrofertu) a v souvislosti s dotacemi do dopravy se nechal slyšet: “Někteří dopravci zneužili slevy a uměle navýšili ceny jízdenek. To se mi absolutně nelíbí. Není možné, když lidem chceme dát výhodu, aby na tom někdo vydělával. Myslím si, že dobří podnikatelé mají společenskou odpovědnost a určitě dávají peníze i do neziskových nadací a snaží se takto lidem pomoci, takže zde mají velkou příležitost.

A to už začíná být veselé. Vážím si samozřejmě lidí a podnikatelů co dávají peníze na charitu, nebo podporují neziskový sektor. Ale přímo je k tomu nějak tlačit? Tady se začíná dělit na dobré a špatné podnikatele. Ale nemohu si pomoci, to už zavání takovým podnikatelským budovatelským slovníkem – sobotní brigády, akce Z apod. – prostě dobrovolně povinně něco vykonat pro společnost.

Ministerstvo dopravy se rozhodlo situaci řešit tak, že se chystá zastropovat ceny jednotlivých jízdenek. To už je tedy socík jak vyšitý. Centrální tvorba cen, to tu už bylo. Chápu to ještě v oblasti přirozeného monopolu, jako cena za vodu, nebo kanalizaci, ale v dopravě, kde je několik firem? Představme si modelovou situaci, kdy v pátek večer chce konkrétním spojem konkrétní firmy cestovat nejvíce cestujících, zatímco na té samé lince té samé firmy v dopoledních hodinách je poptávka minimální. Firma nemůže nasadit oba autobusy večer, protože ten z dopolední linky musí být večer k dispozici třeba právě pro opačný směr. Tak co firma udělá?

Naprosto logicky stanoví cenu na večer vyšší než dopoledne. A podle zájmu cestujících ty nůžky příslušně rozevře, nebo sklapne. A teď přijde ministerstvo se stropem ceny na večerní spoj, což budou samozřejmě všichni cestující vědět. A cena jim bude pravděpodobně vyhovovat. Na internetu bude vyprodáno během pár vteřin, a když se bude prodávat v pokladně, tak si půjdete třeba pár hodin dopředu stoupnout do fronty. Takhle to přesně vypadalo za socialismu a k tomu to zase směřuje.

Původní úmysl pomoci důchodcům a studentům byl samozřejmě cestou do pekel, jak už praxe ukazuje. Dotace nabalí podvody (samozřejmě ale v rámci zákona, což sám pan premiér z vlastní zkušenosti zná), což vede k nerovnováze nabídky a poptávky (počet jízdenek, jejich cena a počet zájemců) a nakonec to vyústí v nějakou regulaci, která bude zase něco stát, někdo ji bude hlídat, nějací lidé se budou muset přibrat a zaplatit a nakonec slevy požerou samy sebe.

Přitom slevy se začaly poskytovat v době, kdy už bylo jasné, že na nové dopravní stavby budou příští rok chybět peníze. 6 miliard se platí v době, kdy podle původních slibů ANO měl být rozpočet již tři roky vyrovnaný. A zatím má naplánovaný schodek 40 miliard. Je to v době, kdy bez uzardění mluvíme o tom, že první vysokorychlostní trať u nás bude za 30 let, v době, kdy Poláci mají rozestavěno asi 1000 km dálnic proti našim asi 30, v době, kdy slavný tunel u Plzně se slávou budovaný na 200 km/hod se musel upravovat, aby zvládl aspoň 160.

Ta snaha o řešení nesmyslných dotací v dopravě nějakými nařízeními a regulací je už na úrovni plánovaného hospodářství tajemníků komunistické strany.

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc září 2020: *****

František Šmíd 700,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, MUDr. Miroslav Kameníček 1000,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Petr Jan 300,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Jiří Sieja 200,- Kč, Marek Janičko 250,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Pavel Novák 200,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Robert Schlesinger 100,- Kč, Miloslav Konopiský 200,- Kč, Jan Horáček 500,- Kč, Martin Štěpánek 400,- Kč, Martin Vavrinka 100,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Jan Kupka 1000,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Mirko Hampl 200,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Jan Bezděk 500,- Kč, Květa Sekyrová 200,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Stanislav Esner 500,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Pavel Janeček 500,- Kč, Ladislav Adamec 200,- Kč, Marin Svoboda 100,- Kč, Ladislav Oudes 500,- Kč, Miloslav Gajdušek 100,- Kč, Martin Reiser 200,- Kč, ing. Jiří Klumpar 100,- Kč, Ondřej Svatoň 50,- Kč, Bohuslav Maceška 50,- Kč, Milena Trulley 333,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Jiří Sika 238,54 Kč, Aleš Votruba 250,- Kč

Celkem za měsíc: 14 571,54 Kč
Vybráno 41.63%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 1 042 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (17 votes, average: 4,18 out of 5)
Loading...
politicon.cz
10 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.