Skoda_Enyaq_iV_dobijeni_cena_elektromobilu_Perex_660_0
14.10.2021
Kategorie: Ekonomika

Sen o levném provozu elektromobilů se rozplývá, už teď je ve srovnání poráží spalovací auta

Sdílejte článek:

PETR PROKOPEC

 Léta jsme slýchali – a třeba Tesla to stále razí -, že elektrická auta jsou sice drahá na pořízení, leccos si ale vykompenzujete levnějším „tankováním”. Bývávalo, ceny elektřiny ale teď letí nahoru a politici dříve nebo později přijdou s novým zdaněním.
 

Pokud si budete objednávat novou Teslu, nejvýhodnější cena, kterou uvidíte vpravo dole v internetovém konfigurátoru jako zdánlivě konečnou, není tou, kterou ve finále zaplatíte. Jde o „cenu po odhadovaných úsporách”, tedy částku, do které kalifornská automobilka promítla předpokládané úspory na palivu ve srovnání s konvenčním spalovacím vozem. Například Ve Státech jde o 6 250 dolarů (cca 137 000 Kč), tedy sumu, která rozhodně není zanedbatelná, ostatně pořídit za ni můžete i poměrně schopnou a spolehlivou ojetinu. Nejde ale o víc než odhad něčeho, čeho se mnozí nikdy nemusí dočkat.

Jak si totiž už asi každý všiml, ceny elektrické energie v poslední době rychle rostou. V Evropě je pak současný vzestup přímo raketový, byť lidé prozatím panikaří pouze v souvislosti s narůstajícími náklady na provoz domácností. V případě elektromobilů situace stále ještě není tak dramatická, neboť tyto vozy si přeci jen pořizují lidé zámožnější, kterým sice zdražení energie také nebude příjemné, o likvidační záležitost se však nejedná. Mimo to rostou i ceny benzinu a motorové nafty, načež se může zdát, že výhoda elektromobilů zůstává zachována.

Je nicméně třeba si uvědomit, že na cenách klasických pohonných hmot se podílí především daně, a to z nějakých 60 procent. V případě elektrické energie je zdanění minimální, ono zdražení se tak do ceny promítne mnohem intenzivněji a ovlivňují ji i dotace na obnovitelné zdroje. A jelikož je tlak na čistší energii stále vyšší, nemůže nejspíše již ani ten největší optimista věřit v její zlevnění.

Navíc, čím větší množství lidí přesedne ze spalovacích aut do elektrických, tím méně peněz stát vybere v případě pohonných hmot na daních. V té chvíli ovšem bude muset vládní aparát přesunout svou pozornost jinam, a to pochopitelně k elektromobilům. Očekávat tak lze nové daně, jež pochopitelně provoz aut s alternativním pohonem zdraží, dost možná i nad stávající úroveň spalovacích vozů. Se zdražováním ostatně již nyní počítají i provozovatelé dobíjecích stanic.

Nizozemská firma Fastned, který momentálně obsluhuje elektroauta více než 65 tisíc majitelů, uvedl, že ceny elektrické energie ponechal beze změny na 59 centech (15 Kč) za kilowatthodinu po čtyři roky. Ovšem momentálně je taková úroveň již neudržitelná. „Zvažujeme zdražení, žádné konkrétní rozhodnutí ale zatím nepadlo,“ uvedl mluvčí společnosti. A jakkoliv již neupřesnil detaily, z jeho slov vyplývá, že zdražení je nevyhnutelné. Čím více elektrických aut totiž po světě jezdí, tím menší je ochota dotovat jejich provoz.

Mluvčí distribuční společnosti Vattenfall pak dodal, že stejně jako u čerpacích stanic nás nově budou čekat také rozdíly v cenách energie. Záviset pochopitelně bude hlavně na smlouvách, jež mají uzavřené nejen jednotlivci, ale také města, na jejichž území jsou dobíjecí stanice budovány. V tomto ohledu přitom již nyní majitelé elektromobilů v Amsterdamu platí za kilowatthodinu více než lidé v Severním Brabantsku. Nicméně i tak se v obou oblastech musí rovněž připravit na zdražování, které nejpozději do dvou let přijde.

Německý autoklub ADAC pak dodává, že nelze brát v potaz jen cenu elektrické energie, ale také náklady spojené s údržbou nebo pojištění. Sám pak ostatně srovnal spalovací vozy s těmi elektrickými a dosáhl různých výsledků. Kupříkladu BMW i3 a Volkswagen ID.3 poráží řadu 1 a Golf, zatímco Renault Zoe a Opel Mokka-e pro změnu vycházejí dráže než Clio či benzinová Mokka. Toto srovnání však proběhlo v létě, kdy ještě elektřina nešplhala tak rychle a tak vysoko, postupem času budou výsledky pro elektrická auta jen horší.

Sny o levné elektromobilitě se tak začínají definitivně rozplývat, zvláště pokud do kontextu zasadíme ještě zdražování vzácných kovů. Změna přitom nepřijde skokově přes noc, místo toho dorazí v plíživém módu. Koneckonců si jen stačí uvědomit, jak zdražuje Tesla, která ještě před pár lety slibovala Model 3 za 35 tisíc dolarů (769 tisíc korun). Dnes ale na takové úrovni není ani při započítání pochybných úspor za nákup pohonných hmot.

 

  • Petr Prokopec
Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX), QR platby

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc září 2021: *****

ing. Jan Dvořák 500,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Marek Janicko 200,- Kč, Rudolf Roedling 500,- Kč, Pavel Burget 200,- Kč, Pavel Jurášek 100,- Kč, Robert Schlesinger 100,- Kč, Alena Albrecht 200,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Matouš Gaudl 500,- Kč, Zdeněk Vybíral 1000,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Oldřich Smejkal 1000,- Kč, Dr. Ilja Baudyš 1000,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Karel Kubela 83,- Kč, Jiří Obermaier 300,- Kč, Martin Vavrinka 50,- Kč, Anonym 100,- Kč, Milan Tahovský 1000,- Kč, Pavel Janeček 300,- Kč, Jiří Cígler 250,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Anonym 200,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Karel Klouček 500,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Jana Slabá 100,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, L. Skrobacek 149,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Jan Petr 300,- Kč¨, František Vrána 50,- Kč, Arpád Krausz 250,- Kč, ing. arch. Marie Tachezyová 200,- Kč, Zuzana Karlová 300,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, ing. Jiří Klumpar 100,- Kč, Pavel Kosmata 200,- Kč, V. Trulley 333,- Kč, Stanislava Urbancová 300,- Kč, Jana Nováková 500,- Kč, Jan Dočekal 500,- Kč, Zdeňka Jindrová 50,- Kč, Aleš Votruba 250,- Kč, ing. Olga Žlábková 1000,- Kč, Vladimír Janeček 100,- Kč

Celkem za měsíc: 16 465,- Kč
Vybráno 46.75%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 2 212 times, 3 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (24 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
36 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-)