skolacccp
25.5.2016
Kategorie: Společnost

Sen o ideální škole

Sdílejte článek:

TOMÁŠ HOUŠKA 25|05|2016

Víte jak vypadá správná škola podle představ nejkompetenějších expertů na vzdělání? A víte, proč nechci aby jí někdo zaváděl a měnil k jejímu obrazu všechny školy?

Všimněte si, jak se v našem školství zavádí, ruší, přikazuje, zakazuje, nařizuje… místo aby se umožňovalo, inovovalo, hledalo, podporovalo. Všimněte si, jak moc se naše společnost změnila za posledních 20 let a jak málo se naše školství změnilo za posledních 200 let. (A nůžky se trvale rozevírají dál.)

Učitelé si zaslouží spravedlivější platy. Ale když se jen přidají peníze do stávajícího systému, a budou se rozdělovat stejně jako dnes, může jich být kolik chce, úroveň škol to nezlepší.

Škrtněme všechny “projekty”, granty, centrálně řízené změny a nápady. Ušetříme spoustu peněz a sil učitelů. Vzdejme ambice rozhodovat to úřednicky s jakkoli nejlepším přesvědčením. Ušetřené peníze dejme rovnou školám. a nechte na ředitelích, ať s nimi hospodaří tak, jak potřebují školy.

Ředitel školy se dnes řídí legislativními předpisy v rozsahu asi 1500 stran, přičemž jejich průměrná životnost mezi různými novelami jsou asi 4 měsíce. Většina z nich je zbytečná, či spíše škodlivá. Školská legislativa potřebuje škrtnout tak asi 3/4 svého rozsahu, a to bez “náhrady” – a v této minimalizované podobě bez dalších pokusů o vylepšování zůstat aspoň deset let.

Dejme ředitelům možnost školy opravdu řídit. Se vším všudy. Jestli myslíme, že ředitelé toho nejsou schopní, tak nemaťme lidi a říkejme té funkci Vyšší školní úředník a školy přejmenujme na Státní vzdělávací úřad. (A pokud máme pocit, že ředitelé se svým vzděláním, zkušenostmi a znalostí problémů přímo ve škole kompetentní nejsou, kde bereme představu, že úředník kdesi mimo školu, bez praxe, bez vzdělání a bez vědomostí tuhle kompetenci má?!)

Děti jsou různé a mají různé vzdělávací potřeby. Nemůžeme je vzdělávat stejně. Nemůžeme po nich chtít, aby všechny šly “správnou vzdělávací cestou”, protože žádná taková platná pro všechny děti z principu neexistuje. Spravedlivé vzdělání není takové, které je pro všechny děti stejné, ale takové, které všem dětem dovolí optimálním způsobem rozvíjet jejich schopnosti a naplní jejich individuální vzdělávací potřeby.

Demokracii nelze naučit zařazením “správného” textu do učebnic pro předmět občanská výchova. Lze jí naučit jen prožitkem, tím, že budou žít a učit se v otevřené participující komunitě školy, tím, že budou moci spoluřídit vlastní vzdělávací cestu a sdílenou komunitu. Pokud školy nebudou participujícími otevřenými komunitami, nemá smysl v nich mluvit o demokracii nebo o výchově k ní.

Názory odborníků se různí, neexistuje nic jako jediný “správný” názor expertů. Existují jen poznatky zjišťované kognitivní vědou a jejich interpretace. Žádný expert nemá právo řídit vzdělávací cestu dítěte proti vůli a představám jeho rodičů.

Neexistuje žádný jednotný spravedlivý a “správný” test, který by nás opravňoval k tomu řídit podle jeho výsledku osudy dětí. Volbu vzdělávací cesty nechme na rodičích.

Zoufalé je zjištění, že tohle píšu skoro bez změn od roku 1990 a mám pocit, že je to stále naléhavější.

ZDROJ: Tomáš Houška

houska

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc srpen 2019: *****

Zdenka Brancuská 500,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Václav Červinka 200,- Kč, Vladislav Vydra 100,- Kč, Pavel Kosmata 100,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Rudolf Roedling 500,- Kč, František Šmíd 600,- Kč, Petr Vrchovský 500,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Oldřich Smejkal 1000,- Kč, Miloslav Konopiský 200,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Nezn. dárce 222,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Josef Loupanec 500,- Kč, Michal Škurek 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Ladislav Adamec 100,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Martina Kosková 500,- Kč, Mgr. Eva Kocábková 500,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Ondřej Svatoň 50,- Kč, Tatiana Vráblová 200,- Kč, Rostislav Jendrejčík 50,- Kč, Marie Švajdová 200,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč

Celkem za měsíc: 10 172,00 Kč
Vybráno 29.06%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 22 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (14 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
loading...
politicon-eshop voxpopuliblog
4 komentářů
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.