skolacccp
25.5.2016
Kategorie: Společnost

Sen o ideální škole

Loading...
Sdílejte článek:

TOMÁŠ HOUŠKA 25|05|2016

Víte jak vypadá správná škola podle představ nejkompetenějších expertů na vzdělání? A víte, proč nechci aby jí někdo zaváděl a měnil k jejímu obrazu všechny školy?

Všimněte si, jak se v našem školství zavádí, ruší, přikazuje, zakazuje, nařizuje… místo aby se umožňovalo, inovovalo, hledalo, podporovalo. Všimněte si, jak moc se naše společnost změnila za posledních 20 let a jak málo se naše školství změnilo za posledních 200 let. (A nůžky se trvale rozevírají dál.)

Učitelé si zaslouží spravedlivější platy. Ale když se jen přidají peníze do stávajícího systému, a budou se rozdělovat stejně jako dnes, může jich být kolik chce, úroveň škol to nezlepší.

Škrtněme všechny “projekty”, granty, centrálně řízené změny a nápady. Ušetříme spoustu peněz a sil učitelů. Vzdejme ambice rozhodovat to úřednicky s jakkoli nejlepším přesvědčením. Ušetřené peníze dejme rovnou školám. a nechte na ředitelích, ať s nimi hospodaří tak, jak potřebují školy.

Ředitel školy se dnes řídí legislativními předpisy v rozsahu asi 1500 stran, přičemž jejich průměrná životnost mezi různými novelami jsou asi 4 měsíce. Většina z nich je zbytečná, či spíše škodlivá. Školská legislativa potřebuje škrtnout tak asi 3/4 svého rozsahu, a to bez “náhrady” – a v této minimalizované podobě bez dalších pokusů o vylepšování zůstat aspoň deset let.

Dejme ředitelům možnost školy opravdu řídit. Se vším všudy. Jestli myslíme, že ředitelé toho nejsou schopní, tak nemaťme lidi a říkejme té funkci Vyšší školní úředník a školy přejmenujme na Státní vzdělávací úřad. (A pokud máme pocit, že ředitelé se svým vzděláním, zkušenostmi a znalostí problémů přímo ve škole kompetentní nejsou, kde bereme představu, že úředník kdesi mimo školu, bez praxe, bez vzdělání a bez vědomostí tuhle kompetenci má?!)

Děti jsou různé a mají různé vzdělávací potřeby. Nemůžeme je vzdělávat stejně. Nemůžeme po nich chtít, aby všechny šly “správnou vzdělávací cestou”, protože žádná taková platná pro všechny děti z principu neexistuje. Spravedlivé vzdělání není takové, které je pro všechny děti stejné, ale takové, které všem dětem dovolí optimálním způsobem rozvíjet jejich schopnosti a naplní jejich individuální vzdělávací potřeby.

Demokracii nelze naučit zařazením “správného” textu do učebnic pro předmět občanská výchova. Lze jí naučit jen prožitkem, tím, že budou žít a učit se v otevřené participující komunitě školy, tím, že budou moci spoluřídit vlastní vzdělávací cestu a sdílenou komunitu. Pokud školy nebudou participujícími otevřenými komunitami, nemá smysl v nich mluvit o demokracii nebo o výchově k ní.

Názory odborníků se různí, neexistuje nic jako jediný “správný” názor expertů. Existují jen poznatky zjišťované kognitivní vědou a jejich interpretace. Žádný expert nemá právo řídit vzdělávací cestu dítěte proti vůli a představám jeho rodičů.

Neexistuje žádný jednotný spravedlivý a “správný” test, který by nás opravňoval k tomu řídit podle jeho výsledku osudy dětí. Volbu vzdělávací cesty nechme na rodičích.

Zoufalé je zjištění, že tohle píšu skoro bez změn od roku 1990 a mám pocit, že je to stále naléhavější.

ZDROJ: Tomáš Houška

houska

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc únor 2020: *****

Vladislav Vydra 100,- Kč, František Šmíd 600,- Kč, Petr Koubský 500,- Kč, Jiří Nováček 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Jiří Sieja 200,- Kč, Marek Janičko 200,- Kč, Zdeněk Palička 500,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Ladislav Adamec 100,- Kč, Nezn. dárce 222,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Martin Vavrinka 100,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Miloslav Konopiský 200,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Vlastimil Kornas 666,- Kč, Květa Sekyrová 200,- Kč, Pavel Janeček 200,- Kč, Milan Tahovský 1000,- Kč, Pavel Šána 107,- Kč, Tomáš Klikar 1000,- Kč, ing. Jiří Lechner 800,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Milan Černý 500,- Kč, Josef Malý 250,- Kč, MUDr. Jiří Roh 1000,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, Mario Valent 484,78 Kč (20 eur), Karel Kubela 50,- Kč, Marie Kouklíková 500,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Pavel Jurášek 200,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Michal Škurek 100,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Ivana Benová 108,- Kč, Martina Kosková 500,- Kč, Zuzana Karlová 200,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Ondřej Svatoň 50,- Kč, Richard Kovaříček 200,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, Martin Reiser 200,- Kč


Celkem za měsíc: 16 237,78 Kč
Vybráno 46.39%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.

Po blokaci Pravého prostoru můžete sledovat novou stránku PP na facebooku.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 31 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (14 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
loading...
Loading...

Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.