stavba219
2.9.2019
Kategorie: Ekonomika, Exklusivně pro PP

Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury vyvolává otázky

Sdílejte článek:

RUDOLF MLÁDEK

MLADEKRPoměrně pěknou částku ve výši přes 450 miliard korun plánuje Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) utratit v letech 2020 – 2026 s tím, že výčet pro roky 2022-2026 obsahuje jen část staveb a jejich plán se bude upravovat podle okolností. Především podle toho, jak budou vypadat dotace z Evropské unie, které se již v příštím roce zmenší o čtvrtinu. Dále se pro rok 2020 snižuje stropová hranice příspěvku EU z 85% na pouhých 70%, a protože kraj Plzeňský, Jihočeský,Vysočina a Jihomoravský kraj dosáhly 75% průměru EU, budou mít snížené spolufinancování jen na 55%.


Česká špatná legislativa a její negativní dopady

Rozpočet SFDI u řady plánovaných staveb je samozřejmě jen orientační, protože proces přípravy a schvalování dopravních staveb je zbytečně a extrémně složitý. Počítá se tedy s tím, že v dosavadním legislativním chaosu je nutné v maximální možné míře zajistit flexibilní financování investičních akcí v návaznosti na jejich přípravu, proběhlá výběrová řízení a uzavřené smlouvy na realizaci. Z tohoto důvodu, jak plán SFDI uvádí, je v rozpočtu zřízena společná globální položka pro státní investory Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), ve které jsou alokovány nutné finanční operační prostředky. Plán počítá i s možností urychlení některých staveb, což opět signalizuje nejistotu samotného řízení a kontroly těchto staveb. Pro tento případný pozitivní vývoj budou vedena jednání s Ministerstvem financí pro dodatečná navýšení rozpočtu SFDI na pokrytí těchto akcí. Tím ale výčet pozitiv plánu téměř končí.

PPP téměř nežádoucí

Co budeme marně hledat, je plán akcí typu PPP, tedy projektů Public Private Partnership, kdy SFDI setrvává u plánu pro část dálnice D4, který se už tři roky připravuje a zatím se lidově řečeno ani nekoplo. Další plány nejsou. Co ale dále chybí je jakákoliv zmínka o tom, kdo a jak provedl verifikaci potřebnosti navržených položek plánu, protože pokud nikdo, pak organizace, tj. ŘSD a SŽDC a přidáme k nim i Ředitelství vodních cest si utrácejí státní peníze, jak se jim zlíbí a jak se jim hodí.

Pražský obchvat utajen

Najdeme totiž v plánu ŘSD hodně obchvatů různých měst, ale o obchvatu kolem Prahy, který premiér Babiš veřejně slíbil začít stavět za tři roky, se toho mnoho nepíše. Pokud se plán skrývá v obecném názvu: „Příprava a zabezpečení staveb“, pak je plán dokonale utajený, protože u položky:“Hlavní město Praha“ nenajdeme na téma obchvat nic. Stejně tak smělé plány Prahy na tramvajové tratě v tomto plánu nemají ani zmínku na rozdíl od Brna, Plzně či Olomouce, pro které jsou prostředky v rozpočtu SFDI na tramvajové tratě vyčleněny.

Evropský systém řízení vlaků ano, ale dál otazníky

Obdobně, pokud se na 26% železniční sítě realizuje 80% veškerých výkonů, pak logická otázka je, zda investiční plán SŽDC reflektuje tento stav a preferuje právě tuto nosnou část. U přípravy systému ETCS ( European Train Control System = Evropský systém řízení vlaků) se předpokládá zajistit pro implementaci systému nejméně 1400 km tratí a plán investic SŽDC tomu pravděpodobně odpovídá. U řady položek se ale mohou vyskytovat otazníky účelnosti a priorita tratě směrem na Mnichov je také s velkým otazníkem, protože modernizace trati Plzeň – Domažlice – st.hranice SRN, 3. stavba je plánována až na rok 2026. Zdá se, že něco jiného slyšíme v médiích a něco jiného obsahuje plán SFDI.

Státní fond není národním podnikem

A poznámka poslední k používání pojmů. Státní fond dopravní infrastruktury je státní organizací. Používání termínů jako „národní zdroje či národní výdaje“ , jak je důvodová zpráva SFDI užívá, je poněkud zavádějící. SFDI není národním podnikem ani národní organizací. Užívaný přívlastek „národní“ sice vypadá „vlastenecky“, ale věcně je lichý.

Pojem „národní“ měl jistou logiku v době socialismu, kdy vše patřilo státu a ten tvrdil, že vlastníkem majetku státu je „všeholid“ tedy národ. Tak tomu dnes ale už není. Pojem „národní výdaj“ by proto musel ve svém souhrnu zahrnovat veškeré výdaje do dopravní infrastruktury v České republice, tedy i ty soukromé a obecní například do příjezdových cest, soukromých železničních vleček apod. A to plán SDFI samozřejmě neobsahuje.

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc září 2019: *****

Luděk Kurka 100,- Kč, Jiří Novák 150,- Kč, František Šmíd 600,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Václav Červinka 200,- Kč, Vladislav Vydra 100,- Kč, Miloš Kraus 400,- Kč, Pavel Kosmata 100,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Dagmar Bowyer 200,- Kč, Jakub Malinovský 55,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Petr Chovanec 1000,- Kč, René David 900,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Jiří Sieja 200,- Kč, Miloslav Konopiský 200,- Kč, Miroslav Hloušek 111,- Kč, Vlastimil Kornas 66,60 Kč, Miloslav Pecka 200,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, Marek Janičko 200,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Nezn. dárce 222,- Kč, Ladislav Adamec 100,- Kč, Nezn. dárce 0.000421 BTC (99.84 CZK), Květa Sekyrová 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Lucijan Škorjanc 150,- Kč, Marie Kouklíková 100,- Kč

Celkem za měsíc: 8 604,44 Kč
Vybráno 24.58%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.

Po blokaci Pravého prostoru můžete sledovat novou stránku PP na facebooku.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 577 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (6 votes, average: 4,83 out of 5)
Loading...
loading...
politicon-eshop voxpopuliblog
5 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.