stavba219
2.9.2019
Kategorie: Ekonomika, Exklusivně pro PP

Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury vyvolává otázky

Sdílejte článek:

RUDOLF MLÁDEK

MLADEKRPoměrně pěknou částku ve výši přes 450 miliard korun plánuje Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) utratit v letech 2020 – 2026 s tím, že výčet pro roky 2022-2026 obsahuje jen část staveb a jejich plán se bude upravovat podle okolností. Především podle toho, jak budou vypadat dotace z Evropské unie, které se již v příštím roce zmenší o čtvrtinu. Dále se pro rok 2020 snižuje stropová hranice příspěvku EU z 85% na pouhých 70%, a protože kraj Plzeňský, Jihočeský,Vysočina a Jihomoravský kraj dosáhly 75% průměru EU, budou mít snížené spolufinancování jen na 55%.


Česká špatná legislativa a její negativní dopady

Rozpočet SFDI u řady plánovaných staveb je samozřejmě jen orientační, protože proces přípravy a schvalování dopravních staveb je zbytečně a extrémně složitý. Počítá se tedy s tím, že v dosavadním legislativním chaosu je nutné v maximální možné míře zajistit flexibilní financování investičních akcí v návaznosti na jejich přípravu, proběhlá výběrová řízení a uzavřené smlouvy na realizaci. Z tohoto důvodu, jak plán SFDI uvádí, je v rozpočtu zřízena společná globální položka pro státní investory Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), ve které jsou alokovány nutné finanční operační prostředky. Plán počítá i s možností urychlení některých staveb, což opět signalizuje nejistotu samotného řízení a kontroly těchto staveb. Pro tento případný pozitivní vývoj budou vedena jednání s Ministerstvem financí pro dodatečná navýšení rozpočtu SFDI na pokrytí těchto akcí. Tím ale výčet pozitiv plánu téměř končí.

PPP téměř nežádoucí

Co budeme marně hledat, je plán akcí typu PPP, tedy projektů Public Private Partnership, kdy SFDI setrvává u plánu pro část dálnice D4, který se už tři roky připravuje a zatím se lidově řečeno ani nekoplo. Další plány nejsou. Co ale dále chybí je jakákoliv zmínka o tom, kdo a jak provedl verifikaci potřebnosti navržených položek plánu, protože pokud nikdo, pak organizace, tj. ŘSD a SŽDC a přidáme k nim i Ředitelství vodních cest si utrácejí státní peníze, jak se jim zlíbí a jak se jim hodí.

Pražský obchvat utajen

Najdeme totiž v plánu ŘSD hodně obchvatů různých měst, ale o obchvatu kolem Prahy, který premiér Babiš veřejně slíbil začít stavět za tři roky, se toho mnoho nepíše. Pokud se plán skrývá v obecném názvu: „Příprava a zabezpečení staveb“, pak je plán dokonale utajený, protože u položky:“Hlavní město Praha“ nenajdeme na téma obchvat nic. Stejně tak smělé plány Prahy na tramvajové tratě v tomto plánu nemají ani zmínku na rozdíl od Brna, Plzně či Olomouce, pro které jsou prostředky v rozpočtu SFDI na tramvajové tratě vyčleněny.

Evropský systém řízení vlaků ano, ale dál otazníky

Obdobně, pokud se na 26% železniční sítě realizuje 80% veškerých výkonů, pak logická otázka je, zda investiční plán SŽDC reflektuje tento stav a preferuje právě tuto nosnou část. U přípravy systému ETCS ( European Train Control System = Evropský systém řízení vlaků) se předpokládá zajistit pro implementaci systému nejméně 1400 km tratí a plán investic SŽDC tomu pravděpodobně odpovídá. U řady položek se ale mohou vyskytovat otazníky účelnosti a priorita tratě směrem na Mnichov je také s velkým otazníkem, protože modernizace trati Plzeň – Domažlice – st.hranice SRN, 3. stavba je plánována až na rok 2026. Zdá se, že něco jiného slyšíme v médiích a něco jiného obsahuje plán SFDI.

Státní fond není národním podnikem

A poznámka poslední k používání pojmů. Státní fond dopravní infrastruktury je státní organizací. Používání termínů jako „národní zdroje či národní výdaje“ , jak je důvodová zpráva SFDI užívá, je poněkud zavádějící. SFDI není národním podnikem ani národní organizací. Užívaný přívlastek „národní“ sice vypadá „vlastenecky“, ale věcně je lichý.

Pojem „národní“ měl jistou logiku v době socialismu, kdy vše patřilo státu a ten tvrdil, že vlastníkem majetku státu je „všeholid“ tedy národ. Tak tomu dnes ale už není. Pojem „národní výdaj“ by proto musel ve svém souhrnu zahrnovat veškeré výdaje do dopravní infrastruktury v České republice, tedy i ty soukromé a obecní například do příjezdových cest, soukromých železničních vleček apod. A to plán SDFI samozřejmě neobsahuje.

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc září 2020: *****

František Šmíd 700,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, MUDr. Miroslav Kameníček 1000,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Petr Jan 300,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Jiří Sieja 200,- Kč, Marek Janičko 250,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Pavel Novák 200,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Robert Schlesinger 100,- Kč, Miloslav Konopiský 200,- Kč, Jan Horáček 500,- Kč, Martin Štěpánek 400,- Kč, Martin Vavrinka 100,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Jan Kupka 1000,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Mirko Hampl 200,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Jan Bezděk 500,- Kč, Květa Sekyrová 200,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Stanislav Esner 500,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Pavel Janeček 500,- Kč, Ladislav Adamec 200,- Kč, Marin Svoboda 100,- Kč, Ladislav Oudes 500,- Kč, Miloslav Gajdušek 100,- Kč, Martin Reiser 200,- Kč, ing. Jiří Klumpar 100,- Kč, Ondřej Svatoň 50,- Kč, Bohuslav Maceška 50,- Kč, Milena Trulley 333,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Jiří Sika 238,54 Kč, Aleš Votruba 250,- Kč, ing. Lukáš Vašíček 200,- Kč, Zdeňka Jindrová 50,- Kč, Pavel Kosmata 200,- Kč, Roman Martinek 100,- Kč, Petr Hučín 50,- Kč

Celkem za měsíc: 15 171,54 Kč
Vybráno 43.34%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 624 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (6 votes, average: 4,83 out of 5)
Loading...
politicon.cz
5 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.