Úvahy o povinné maturitě z matematiky a o společenském postavení, kterému se netěší vědci a technici u nás.
Povinná maturita z matematiky nebude. Zdůvodnění pirátského poslance Bartoně, který u zrodu novely stál, je tak trochu k pláči: „očekává se vysoká neúspěšnost, čemuž bychom chtěli předejít“.
Ó jeje, tak to ji nezavedeme nikdy! Leda by se něco zázračně změnilo – a na zázraky v oblasti školství moc nevěřím, natož v ČR.
Ona totiž ta diskuse byla před deseti lety „nakopnuta“ mj. skutečností, že se výsledky českých žáků v mezinárodním srovnání významně zhoršily (2010). A zpráva z roku 2016 pro změnu říká, že se čeští žáci proti minulému období … v něčem zhoršili, v něčem stagnují, ale ke zlepšení nedošlo. Abych ocitoval inspektora Zatloukala, který situaci komentoval v tom novějším článku:
„V Česku je trend kontinuálně se zhoršujících výsledků.“
TOMÁŠ ZATLOUKAL
Podívám-li se na databázi mezinárodních PISA testů, skutečně není důvod k optimismu. Červená čára je vývoj pozice České republiky. Šedé čáry jsou ostatní země OECD.
Povšimněte si, kolik zemí nás od roku 2003 předběhlo. (Stačí si přepnout na stránkách PISA na záložku Table a řadit podle hodnot.) V roce 2003 jsme ještě byli desátí, tedy docela přijatelné skóre. V roce 2015 – když vynechám ty země, které v roce 2003 ještě v seznamu nebyly – už devatenáctí. A propadli jsme nejen relativně, ale i absolutně, z 516 na 492 bodů.
Tento osud postihl i jiné evropské země, například Nizozemsko (z 538 na 512), ale jiné se za stejnou dobu razantně zlepšily, třeba Polsko (ze 490 na 504 bodů). Polsko není bohatší země než Česká republika, o síle ekonomiky to tedy primárně nebude. Něco tam dělají lépe než my.
Mimochodem, v Polsku funguje povinná maturita z matematiky od roku 2010. Netvrdím, že je to jejich zlepšení nutně způsobeno právě tím (to by byla záměna korelace s kauzalitou), ale očividně mladým Polákům aspoň neuškodila. Kdežto my jsme posledních deset let … jalově prokecali.
Možná by bylo nejjednodušší přejmout polský model, výsledky koneckonců viditelně má a je to příbuzná kultura, na rozdíl od převážně čínského Singapuru či zcela čínského Hongkongu, kde lidé přeci jen „fungují jinak“. Proč pořád musíme něco dělat po svém, nebo aspoň debatovat o národně specifických řešeních, existují-li osvědčené postupy jinde?
(To si nedávno uvědomili třeba na SŽDC, kde koupili francouzské normy a předpisy na stavbu vysokorychlostních tratí. Považuji to za velmi rozumné rozhodnutí, které ušetří dost času i peněz.)
Ptají se mě lidé často, co si o státní maturitě z matematiky myslím. Naposledy jsem se o ní bavil před hodinou v autobusu do Řeže.
Nuže, já vůči ní mám v podstatě jen jednu námitku: považoval bych za lepší, aby nebyla zcela jednotná, ale aby existovaly dvě úrovně „A“ a „B“ podle toho, kam příslušný student míří.
„Áčko“ by bylo pro budoucí uchazeče o studium technických, přírodovědných a ekonomických oborů, snad s výjimkou lékařů. Tam bych to tzv. osolil, myšleno kvalitativně i kvantitativně.
Zkoušelo by se z kompletního rozsahu látky, tedy až po základy diferenciálního a integrálního počtu. „Těžko na cvičišti, lehko na bojišti“, konkrétně v prvním ročníku následné VŠ, kde bývají zkoušky z matematiky obvykle tím nejdrsnějším sítem. Cílem „áčkové“ maturity by bylo, aby ten, kdo ji úspěšně složí, byl na tohle síto přiměřeně připraven.
No a „béčko“ by se týkalo všech ostatních a některá témata by z něj byla milosrdně vypuštěna – například zrovna infinetezimální počet, analytická geometrie či některé konstrukční úlohy. Ale kompenzoval bych to přidáním logiky, a to v docela podstatném rozsahu. Od té formální booleovské až po nějaké humanitní přesahy, třeba téma kognitivních biasů, které jako první zkoumali izraelští psychologové Tversky a Kahneman.
Logika je pro mě „řidičák na mozek„, měl by ji ovládat každý, kdo na to aspoň trochu duševně má. Čím více o ní víte, tím hůře vás nějaký podvodník nebo manipulátor odvleče tam, kam potřebuje. A proto by měla být nezbytnou součástí maturity i u těch studentů, kteří se chystají studovat japonštinu nebo žurnalistiku.
Související téma, nepříjemné, ale nakousnout jej musím. Zdá se mi, že to dlouhé lelkování kolem maturity z matematiky není úplně osamělý jev, ale součást širšího problému. Mám za to, že si u nás moc nevážíme vlastní vědeckotechnické tradice.
Ne, že bychom jí pohrdali či ji nenáviděli, to ne. Ani sem (zatím) nedorazily v plné síle různé apokalyptické vize ze Západu, které modernitu odmítají ve prospěch různých zvláštních utopií. Ale jako bychom kolektivně moc nevnímali to, co máme a co třeba jiní nemají. Naše vlastní věda a technika nevzbuzuje kdovíjakou pozornost a emoce. Prostě je, ve stejném smyslu, jako elektřina v zásuvce je, a jen málokdo se zajímá o další detaily, nebo o lidi, kteří svojí prací garantují její další existenci.
Malý protipříklad toho, jak to může být jinak: špičkoví lékaři u nás mají opravdu velkou úctu, a to nejenom u jednotlivých lidí, ale i kulturně. Knihy o jejich práci a životních zkušenostech se dobře prodávají, jejich tváře a jména jsou známá. Novináři se vcelku aktivně snaží je dostat do svých médií a vyzpovídat.
To je, prosím vás, samozřejmě dobře; aby si snad někdo nemyslel, že z pozice jiného oboru žárlím. (Já moc nežárlím, tohle trápení jsem do kolébky nedostal.) Jsem rád, že vím, kdo jsou ti lidé, kteří se pokusí vás zachránit, když se na vás začne smrtka zubit moc zblízka. Zrovna za pár týdnů se chystám na křest knihy jednoho z nich a těším se na to víc než na Vánoce.
(No, po pravdě – čtyřicáté druhé Vánoce už nemají ten správný šmrnc. Jó ve dvanácti, to byla jiná nedočkavost. Ale na tu knihu se opravdu těším.)
Co ale není dobře: to, že spoustu dalších špičkových lidí z jiných oborů neznáme a mnohdy neznáme ani ty jejich obory. Pokud nemají oni sami literární talent, jako ho má geolog Václav Cílek nebo egyptolog Miroslav Bárta, málokdo vůbec ví, že existují a čím se zabývají. Mediální úzus je ten, že vědátoři a inženýři nejsou zas tak moc zajímaví a pozornost jim věnovaná je adekvátně malá. Ne nulová, ale malá; hodně mimořádných osobností projde životem, aniž by je někdo třeba jen pozval do rádia.
Abych si zavzpomínal na svá mladší léta a na zcela konkrétního člověka. Řekne-li se Jaroslav Ježek, každý si vybaví onoho slavného skladatele. To je v pořádku, však jeho písně ještě žijí. Ale já jsem znal ještě jednoho Jaroslava Ježka, profesora z katedry algebry MFF UK. Neuvěřitelně milý a laskavý člověk, což nemyslím jako klišé; ten byl tak hodný, že ani nevím, jestli někdy někoho vůbec vyhodil od zkoušky. (Naštěstí neučil ty základní kurzy, které prosívají zrno od plev. To by se ty „plevy“ radovaly.)
Nuže, prof. RNDr. Jaroslav Ježek, DrSc., byl v oboru jménem univerzální algebra světová kapacita. Opravdu světová. Přesné žebříčky v takových záležitostech samozřejmě neexistují, ale v dobách, kdy jsem na KA MFF UK docházel skoro každý den, se tamní personál shodoval, že Ježek je buď druhý nebo třetí nejlepší na světě. Také ho neustále zvali do ciziny přednášet, některé roky jsme ho skoro neviděli. Hodně času strávil v USA.
Slyšeli jste o něm někdy někdo? Věděli jste, že takový unikátní mozek jezdíval tramvají na zastávku Křižíkova a občas byl k vidění, jak velmi nenápadně pokuřuje u vrat jedné budovy na Sokolovské třídě? (To se mu taky stalo osudným; zahoďte, lidičky, ty svoje krabičky cigaret – ty konce bývají hrozné.) Není škoda, že se o něm nevědělo a neví? Dneska už jej nikdo nevyzpovídá, i kdyby chtěl.
A přitom šlo o osobnost, která mohla inspirovat další, mladší následovníky – kdyby o ní věděli včas. To, že Jardu Ježka pamatují už jen jeho kolegové a studenti, nás do budoucna nejspíš něco bude stát.
Ne zase všechno; matfyz nejspíš jen tak nezanikne, určité vyhraněné typy se tam budou hlásit i nadále. Ale vždycky jsou i hraniční případy, studenti, kteří by to možná zkusili … jenže včas nepotkali ten správný vzor. O ty přijdeme. Třeba je získá jiný vědecký obor, třeba také ne.
Tahle lhostejnost vůči nenápadným a velkým lidem – ta by se dala změnit. Chce to jen chtít. Opravdu není všechno jen otázkou peněz. Na společenské atmosféře záleží, a jak.
Pak by třeba představa maturity z matematiky nebyla pro mladé lidi děsem, ale něčím, na co můžou být hrdí. A naší zemi, tomu věřte, té by se to jednoho dne zatraceně vyplatilo.
Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.
S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přesPayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800 (Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)
Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.
***** Příspěvky čtenářů za měsíc leden 2021: *****
Blahomír Skoupý 500,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Dana Staňková 200,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, ing. Tomáš Šimčík 300,- Kč, Jiřina Gyárfásová 1000,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Jiří Dobruský 200,- Kč, Miroslav Červenka 300,- Kč, Ladislav Adamec 200,- Kč, Václav Žižka 500,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Ivanka Trávníčková 400,- Kč, Martin Vavrinka 100,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Ilja Baudyš 500,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Jan a Gabriela Horáčkovi 500,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Marek Janicko 200,- Kč, Pavel Janeček 500,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Anonym 100,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Olga Petrová 300,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč
Celkem za měsíc: 10 650,00 Kč
Vybráno 30.42%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Proč pyšní na nevědomost? Blahé paměti ministryně školství měla velké kozy a o matematice nevěděla nic…a jak byla úspěšná. Matematika není všechno. Nebo taková Kateřina Jaujau. To je kniha vzděláním nepopsaná a taky úspěch.
Však oni ti mladí ani nebudou snad potřebovat nejen středoškolskou matematiku, jim bude stačit učivo prvního stupně ZŠ. Naučit se číst a datlovat na počítači, větší požadavky neziskovky, ve kterých se pak upíchnou, nemají.
Mimochodem – neziskovky se budou mít opět jako prasata v žitě, Pánek z Člověka v plísni je nadšen. V tichosti jim byly před pár dny odklepnuty stejně vysoké dotace, jaké měly politické neziskovky dosud. Tak si opět mohou vymývat mozky mladým a provádět podvratnou činnost v zahraničí a tupý ovčan jim to ještě rád zaplatí:
http://www.skrytapravda.cz/domaci/2795-jakou-hru-s-nami-hraje-babis-financovani-nestatnich-neziskovych-organizaci-v-utajeni-odsouhlasil
Zkusíme počkat, jestli ostatní studenti taky přispějí svým pohledem na věc.
Nuže?
No sem se dívejte, Anino, z okna ten výsledek neuvidíte.
Co to posíláte za psaníčka Janině, Marku?!
Co jste to řek, Luboši? Slyšel jsem dobře? Židovina?
Matika je patrně nejdůležitější základ vzdělání. Čísla jsou totiž všude. Úplně všude, i tam, kde jsou jakoby přehlížena. A pokud s nimi někdo neumí aspoň trochu systémově zacházet, je to handicap, který jej pak provází celý život.
Už to bude klišovité, protože jsme to psal mockrát, ale velmi krásným příkladem je jeden dosti známý autor zdejších článků. Nečiní mu potíž nechat jen koncem května 1941 přepravit ze SSSR do Německa hned několik milionů tun všemožného materiálu. Čert vzal politiku, jde tu o to, že to vzhledem k tehdejší blokádě německých námořních přístavů je jednoduše fyzicky nemožné. Kolik tehdy uvezl nákladní vlak? 500 tun? Jestli ano, kolik takových vlaků by muselo být “koncem května” ze SSSR do toho Německa vypraveno? Bylo tehdy vůbec tolik vlaků? A kudy by vlastně jely?
I když se odmyslí “nehynoucí láska”, kterou autor vůči SSSR a Rusku vášnivě trpí, napadly jej vůbec takové souvislosti ve chvíli, když těmi čísly ohromoval svět? No, pokud by matiku neignoroval, asi stěží. Komu se nechce počítat, tak pro přepravu 1 milionu tun je takových vlaků potřeba hned 2000. Budeme-li za konec měsíce brát třeba posledních jeho 10 dní, pak je to každý den 200 vlaků, což je ca 8 za hodinu. Jenže pozor, nešlo jen o jeden milion tun, ale o víc milionů…
A takových příkladů by se mohlo uvést víc. Ne. To prostě nejde, aby se matika ignorovala. Hm, sice to teda nejde, ale je velmi snadné nahlédnout do myšlení skoro každého studenta – “Cože? Matura z matiky? A úroveň A a úroveň B, podle toho, na kterou vejšku chci jít? Tak to je vymetíno, jdu na fildu, protože tam není potřeba ten těžkej stupeň…”.
Matematika vždycky byla, je a bude to, co nezbytně potřebujeme, ale nemáme to rádi, někteří to přímo nenávidíme…
Marek, matematika by mala byt povinnou sucastou kazdej maturitnej skusky a nikdy by nemala byt rozdelena na nejaku zapadnu matematiku A a B… Matematika je len jedna a skuska z matematiky by mala byt povinnou z toho dovodu, ze neexistuje lepsi sposob, ako preverit schopnost ucit sa a schopnost aplikovat elementarnu logiku v mysleni u daneho cloveka… Inymi slovami, nezvladas matematiku, k lopate s tebou, alebo dnes, do „neziskovky“ s tebou… A uroven dnesnej vyuky matematiky je navyse doslova tragicka… Pred 10-timi rokmi som si zo stranok ministerstva skolstva stiahol maturitne otazky z matematiky… Bol som zvedavy, ake naroky su kladene na dnesne deti a z tych otazok som bol zhrozeny… Maturitu z matematiky som na vybornu absolvoval v priebehu 15-tich minut a to riesiac vsetky ulohy v hlave, bez kalkulacky, bez papiera a pera, len sa divajuc na monitor pocitaca… Navyse som zistil, ze jeden priklad mal uvedeny nespravny vysledok, za co ma nasledne, nie preto, ze som to zistil, ale preto, ze som o tom okamzite neinformoval ministerstvo, zjazdila moja znama, stredoskolska ucitelka matematiky a fyziky… Oni tie testy vraj hodnotia podla uvedenych vysledkov, nikto z nich sa vraj nenamaha preverovanim tych vysledkov (robota na 15 minut)… Maturanti mali v tych testoch na poslednej strane navyse ku kazdemu prikladu uvedene aj vsetky vzorce, dokonca aj vzorec pre vypocet obsahu stvorca…! Ak by som mal porovnat dnesnu uroven vyuky matematiky s urovnou, na ktorej matematiku ucili nas za socializmu, tak ak by ta socialisticka bola urovnou A, ta dnesna by musela byt urovnou T… Ak ma niekto problem dokonca aj s takouto „matematikou“, tak je evidentne Zieglerom a na viac, ako na ovladanie lopaty, urcite nema…
Napsal jsem to níže Alešovi na jeho variantu matematiky jednodušší, ale pro všechny. Ještě dodám, že lidský mozek, zejména v mládí, je jako sval. Taky jej možno trénovat, trénovaný pak má větší “sílu a výdrž”. Třebaže velká část učiva není v pracovním životě použitelná, slouží úplně stejně, jako železo v posilovně. Čím vyšší školský stupeň, tím víc železa. A zdaleka nejfunkčnější posilovací stroj je právě matematika. Přijmout informaci, porozumět jí (její analýza), a následně ji správně použít k dosažení výsledku. Dvacetkrát za sebou, stejně jako cviky v posilovně. Místo svalu roste kvalitativní i kvantitativní schopnost mozku pracovat, včetně paměťové kapacity.a jednoduchosti nalezení cesty k uložené informaci.
Presne tak, vyjadrene skratene, o co tazsie na cvicisku, o to lahsie v boji, takze narocnost treningu ma realny vyznam, cim tazsim treningom si decko prejde, cim narocnejsi trening bude v skole nutene zvladnut, tym lepsie bude mentalne pripravene pre realny zivot… A ano, je neozaj fuk, co konkretne sa bude ucit, podstatne je, ze pri tom bude nutene pouzivat mozog, pretoze mozog je skutocne akoby svalom a cim viac ho clovek namaha, tym „silnejsim“ sa jeho mozog stava a to nielen v mladosti, ale pocas celeho jeho zivota… Takze tvrdenie, ze deti sa nieco ucia zbytocne, lebo to v zivote nebudu potrebovat, je volovinou, takou istou, akoby niekto tvrdil, ze dvihanie urcitych ciniek je zbytocne, ze len dvihanie vybranych ciniek, napriklad tych so zelenymi zavaziami, ma nejaky zmysel pre rozvoj svalov…
Svoj komentar som povedne odoslal z politicky nekorektneho servera, v dosledku coho nepresiel tunajsim slobodu slova straziacim filtrom, takze este raz:
Presne tak, vyjadrene skratene, o co tazsie na cvicisku, o to lahsie v boji, takze narocnost treningu ma realny vyznam, cim tazsim treningom si decko prejde, cim narocnejsi trening bude v skole nutene zvladnut, tym lepsie bude mentalne pripravene pre realny zivot… A ano, je neozaj fuk, co konkretne sa bude ucit, podstatne je, ze pri tom bude nutene pouzivat mozog, pretoze mozog je skutocne akoby svalom a cim viac ho clovek namaha, tym „silnejsim“ sa jeho mozog stava a to nielen v mladosti, ale pocas celeho jeho zivota… Takze tvrdenie, ze deti sa nieco ucia zbytocne, lebo to v zivote nebudu potrebovat, je volovinou, takou istou, akoby niekto tvrdil, ze dvihanie urcitych ciniek je zbytocne, ze len dvihanie vybranych ciniek, napriklad tych so zelenymi zavaziami, ma nejaky zmysel pre rozvoj svalov…
Nezpochybňuji význam matematiky, má-li být maturita opravdu maturitou a ne jakousi zkouškou zcela jiného typu. Dříve se nás nikdo neptal, jestli si na matiku troufneme. Pokud ne, tak maturita jednoduše nebyla.
Jen bych Vás poprosil, pane Marku, o nějaké podrobnosti k účinné blokádě německých přístavů v 1. pololetí 1941. Dosud jsem o ní nebyl informován.
Nejsa nádražák, je možné, že se pletu, ale ve druhé polovině 30. let dle mého byla alespoň u nás běžná tonáž nákladních vagónů 30 tun. Rovněž spojování vlaků až o 50 vagónech za použití dvojice lokomotiv zase alespoň u nás, byl-li jsem dobře informován, nebylo až tak neobvyklé. Pak mi ale nevychází důvod, pro který je Vámi zpochybňován pan Ziegler. O tom, že by na konci 30. let nebylo k dispozici moc vlaků, bych také docela pochyboval, byl to tehdy nejdůležitější pozemní prostředek k dopravě nákladů. Třeba i miliónů tun uhlí nebo později tanků T34 o váze cca. 32 tun. Ty už navíc zřejmě nepřepravovala současně i dopravní technika Německých říšských drah.
Nevšiml jsem si rovněž, že by se pan Ziegler někde zmiňoval o tom, že objem nákladu byl přepraven během několika dnů na konci května. Pokud byl přepraven do konce května, pak jsme u zcela jiné kategorie.
Co myslíte, je reálný interval vlaků v každém směru na dvojkolejné trati takových 20 až 30 minut? Já si myslím, že ano. Když se nad tím zamyslím, tak přeprava 1 milionu tun dráhou po jedné trati je otázkou takových 15 dnů (plus doba cesty). Ale také je možné, že ani na Měsíc se nikdy neletělo a možná že třeba ani vlaky nikdy nejezdily. Alespoň podle některých zdejších prohlášení, díky kterým se už nedivím ničemu.
Já si to pane Werewolfe pamatuju, protože mě to pobavilo. Těch milionů tun bylo opravdu několik. A psáno je v tom článku skutečně, že šlo o “konec května 1941″. Dokonce mám pocit, že to bylo formulováno nějak jako “jen ještě koncem května 41 dodal Stalin Hitlerovi…”, což vyvolává oprávněný, opakuji oprávněný dojem, že tzv. když jen koncem května, tak co toho muselo být všechny ty měsíce, možná roky předtím. Ale máte-li dostatek badatelského nadšení, můžete zkusit nějak ten článek najít. Jediné mé vodítko je, že odhaduju, že je to ca 2-3 roky. Nejsem si už ale jistý, o kterého ze dvojice “Rusko srdceryvně milujících” žurnalistů šlo. Podstatou tam přirozeně bylo, ukázat Stalinovu zlotřilost. Tolik k politickému “rozměru”, snad jen s doplňkem, že osobně mě na tom zaujala skutečně jen ta logistická velkorysost páně autorova.
Co do blokády německých přístavů, můžete mě opravit, ale myslím, že zejména britské ponorky se o to jaksi interesovaly. Do jaké míry to bylo neprostupné, to nevím, ale na druhou stranu si naopak nemyslím, že by Stalin brnkl Churchillovi – nazdar, hele, teď koncem května posílám Ádovi pár milionů tun nějakejch věcí, taky pomalu 2000 tun platiny (to tam taky bylo, jen už nevím, jestli 1600 nebo 1900), páč se mi to tu válí, a nevím, co s tím. Jako, sice tu furt máme ty hladomory, taky zoufale chybí na co se podíváš, ale hlavně ta platina už mě vytáčí. To jdeš člověče takhle po děrevni, a tuhle hromada, támhle hromada… Jako, vy tam teď spolu válčíte, nebo kýho ďasa, ale koukej se mi do toho nemontovat. Jasný? Na to Churchill – jasný…
Opravdu si to nemyslím.
Ale budiž. Dovolme, aby po moři byla přepravena celá jedna polovina. Zbývá ovšem pořád o mnoho víc, než ten milion tun, možná milion a půl.
Nevím, jakou kvalitu a hustotu, tedy přepravní kapacitu měla tehdy železnice a další komunikace v SSSR (neboť to zboží se samo o sobě asi přímo na jeho hranicích jen tak nevyskytlo).
Nevím taky o kvalitě a nosnosti vagonů, o rychlosti přepravy v km/h, o samotné nakládce a vykládce, tedy kapacitě nákladních železničních stanic.
Nevím, jak se to zboží v SSSR k těm vagonům mohlo dostat.
Nevím, co si počali s osobními vlaky, které možná jaksi taksi měly za povinnost alespoň se pokoušet dodržet nějaký jízdní řád.
Nevím o kapacitách jiných dopravních spojení, než přes Polsko a protektorát (možná ještě spodem přes Maďarské puszty) , stejně tak o kvalitách a množstvích tehdejších tratí tam, taky překážejících osobních vlacích tam, atd.
Samozřejmě ale nechci zase tvrdit, že to celé šlo jen po jedněch kolejích. Mimochodem, docela by mě taky zajímalo, jaká je prostupnost dnešních železničních tratí, skladů a nakladišť, a zda by “koncem měsíce” zvládly dopravit milion tun zboží třeba obecně z Ukrajiny obecně do ČR. Včetně navezení na železnici z míst, kde to bylo vyrobeno, vytěženo, či jinak získáno. S tím, že nebudu diktovat, že to “koncem měsíce” musejí být míněny třeba jen dny po 26. dni měsíce. Ať je to těch 10 dní.
To vše je pro mě neznámá, pídit po tom se mi nechce. Ale myslím si, že zase až tak velká hitparáda to přece jen nebyla, nehledě k tomu, že několik dalších věcí, nezbytně nutných pro logistiku, jsem ani neuvedl. Ale možná šlo skutečně o velkolepý, dlouhodobě připravovaný projekt, a náš investigativec interpretoval pouze jeho vyústění, kdy koncem měsíce generalissimo zavelel – vperjod, rebjata!, a celá ta milionotunová mašinerie se dala do pohybu. Svět je velký, to ano. A zejména SSSR byl balšoj. Taky, jak uvádíte, s těmi zdvojenými lokomotivami to třeba byla brnkačka, taky se jim ty trati pod těmi pravidelnými, mnohokrát opakovanými obřími vahami ani o chlup nepropadaly, a tak. Třeba měli dobré jeřáby nebo zdatné mužiky.
Pořád mi ale cosi říká, že je to ptákovina…
Ale možná je to zase až zbytečně dlouhé. Zůstaneme-li u toho “konce měsíce” a u uváděných množství, skutečně podezírám autora, že ve svém boji za pravdu tu matematiku jaksi ignoroval. V opačném případě by mu to i přes jeho svaté nadšení asi přece jen nedalo, a nad svými údaji by se zamyslel. Prostorovou a množstevní představivost, to oboje matematika totiž velmi podporuje.
Autor ještě neuvedl další věc: obtížnost doučasné maturitní zkoušky z matematiky je taková, že zkoušku lze úspěšně složit již se znalostmi ze ZŠ (ne sice za 1 nebo za 2), úroveň maturitní zkoušky velmi klesla.
Pak se na VŠ stává (konkrétně to vím z MU Brno, studium fyziky), že studenti neznají ani trojčlenku .
Já před časem pomáhal jedné studentce s testem. Procenta. Pochopila, kolik procent ze 100 korun, tzn. ze 100% je 30 korun. Ale obráceně, když 37 korun činí 37%, kolik korun je pak 100%, to už bylo nad její obzor. A to jsem pošetile nejprve začal s tím, kolik je 100%, když 37 korun je 20%…
S testem. Pomáhal jsem jí v procvičování matematiky. A bojím se, že je jedno, jestli někdo neumí počítat u maturity, nebo kdykoliv jindy.
Nevím, ve které třídě, ale procenta se berou na základce, a patří do kategorie těch nejbanálnějších “matematických operací”. Podobně jako třeba mocnina/odmocnina. To nejde zapomenout, nemá to jak. A tahle byla z gymplu, a v procentech, což je de facto trojčlenka, byla bezradná. Tzn., že základkou proplula, aniž by si kdo všiml, že to jednoduše neumí.
To byste se divil, co všechno se dá zapomenout, nebo dokonce nevědět
—
Kdysi dávno jsem víceméně z útrpnosti doučoval studentíka k maturitě, bylo to ještě za bolševika. Bral jsem tedy horentní sumu 40,-Kčs na hodinu. Po několika lekcích jsem měl chuť naopak mu ty peníze platit, aby nechodil.
—
Blbci byli vždycky, vždycky jich bylo dost. Akorát se za blbost dříve styděli, dneska se tím chlubí.
— Balada o hlupácích
Bulat Okudžava
překlad: Jaromír Nohavica
Nevím jak bylo dřív ale dnes je to tak
že na každý verš je jedna fráze
a na každého moudrého jeden hlupák
a tak žije svět v rovnováze
Tohle pravidlo hlupákům žluč obrací
neboť poznat jsou zblízka i zdáli
všichni křičí na ně hlupáci hlupáci
a ta ostuda hlupáky pálí
Aby hlupák se nemusel červenat víc
aby každý se moh něčím chválit
každému moudrému jednou z ničeho nic
na čelo nálepku dali
Tenhle systém se ujal je poznávací
a laciný při vší té bídě
na moudré křičí se hlupáci hlupáci
no a hlupáky zas není vidět
není vidět není vidět
Ale jo, souhlasím. To “nejde zapomenout, nemá to jak”, to je spíš takové volání. Samozřejmě jde, nebo spíš to bývá tak, že se ani nezapomíná, protože jednoduše není co zapomenout.
Já mám bohužel zvlášť u těch počtů nápinky mít na lidi vyšší nároky, než je dosažitelná realita. Sice se nakonec smířím skoro se vším, ale kvalita výuky a následná náročnost prověřování vědomostí, to je můj “totalitní sentiment”.
Osobně jsem za dvě úrovně maturity z matematiky.
Proč by měla budoucí učitelka cizích jazyků a historie mít úroveň zkoušky jako stavitel budov nebo strojař?
Hm. I když je to “vzpomínání na staré časy”, co třeba vrátit vysokému školství exkluzivitu? Sci-fi, že?
A co se matematiky týče, já z ní nematuroval. Ale z fyzikální chemie ano. Tam bych byl třeba bez parciálních derivací (což je matematická záležitost) u výpočtů (a to podle ne zrovna jednoduchých vzorců) tzv. v pérdeli. O analytické chemii taky ani nemluvě. Neboli, nepotřebovali jsme tehdy maturovat z matematiky, protože jsme ji už museli rovnou umět aplikovat. Ale bez obav, už tu školu zrušili. A na vejšce bylo už od prváku nutnou danou samozřejmostí (i když to není matika, ale i tak je to prostě mazec na mozkovnu) znát komplet, tedy včetně lanthanoidů a aktinoidů, periodickou tabulku prvků. Že jsme byli exoti? Že se to přece “normálních” studentů netýká? No, netýká. Dnes stačí pro informaci mrknout na net, že jo. Sice by to studentík rovnou moh vědět i bez mrkání, ale to by asi dnes už bylo nedemokratické nebo tak nějak. Ono, když přijde na věc co se jich teda co do studia vlastně týká?
Matematika studenty jen zatěžuje, nepotřebují ji ani dnes tolik žádní ajťáci.
Jen to jen buzerace žáků a studentů a my musíme režim liberalizovat a uvolňovat a ne ho zpřísňovat.
Já ještě z matematiky maturovat musel a měl jsem to za tři a pokazilo mi to celé maturitní vysvědčení. Nechci aby mé děti zažily něco podobného, že by jim nějaká nepotřebná věda zkazila jinak parádní vysvědčení.
Matematika není věda. Je to jazyk. Kdykoliv o něčem přemýšlíte (včetně třeba toho, jak reagovat na nesmyslné kecy v internetové diskusi), tak váš mozek jede v češtině pouze mělce pod povrchem. Hlouběji pracuje v matematických symbolech.
To, že matematiku nepotřebují ajťáci, je pak už vyloženě smutný důsledek našeho vzdělávacího systému, který taková nepochopení produkuje.
Naprostý souhlas malyvelky. Hlavně nezatěžovat!!!!! O fyzice a chemii ani nemluvě. Na co mi je v životě dynamika. Na co vědět co je Co2. To mi přece vysvětlí Gréta. Zrušil bych i dějepis a zeměpis. Stejně všichni lžou. Země je placatá a osvobodil nás Hitler.
A nebuďme úzkoprsí maly velky kamaráde. Zrušme všechny vědy a vraťme se ke kořenům!!!!! Nechme naše děti zpívat a tancovat a vraťme se k dřevěným chatrčím bez elektriky. A budeme si vyprávět o hrozné době kdy se museli děti učit, neměli svobodu, museli pracovat – BOŽE jen to nedopusť.
VIVAT IQ 60. Toť je náš cíl. Vzhůru k lepším zítřkům bez vědy a techniky.
A hned zítra roztrhám všechny učebnice…
Já vím ale trochu jsem to překliknul, snad to Aleš pochopí že to bylo míněno jemu. Pokud ne tak si tu svými nadpozemskými vědomostmi a logikou akorát honí triko.
No i tu blbou kalkulačku někdo musel vymyslet. Někdo kdo se učil matematiku a pochopil její principy. A tak samo počítač.
A věř mi nebo ne, když nebudeš znát posloupnost od 1 do 10, tak i ta blbá kalkulačka je ti úplně k ho.vnu.
Takže argument, že všechno udělá počítač je hodný tak rozumu skákajíci žábě.
Dnes ve skole ucitele od asistenta nerozeznas, v nekterych tridach zakladek je vic asistentu s ucitelem jako skolaku. Zadny respekt k ucitelum,ucitele sili z toho to blazince, co tu zavedla Valachova se zaclenovanim decek ze specialek s asistenty do normalnich trid.Blbecci, brzdi normalni decka ve vyuce.
Provozovatel: Pravý Prostor Média s.r.o.
Všechna práva vyhrazena. Jakékoli kopírování, šíření nebo využívání původního autorského obsahu bez předchozího souhlasu redakce není dovoleno.
Pěkný článek , ale když sleduji , co se u nás děje a kam to směřuje , tak si myslím , že otrok žádnou maturitu potřebovat nebude !
..anebo..nemáš maturitu, budeš otrokem…
Směřuje to k tomu , že maturitu bude mít každý , takže od otroctví je to nezachrání , i ti maturanti budou muset pracovat v cizích montovnách !
A nebo nakonec bude maturita na takové úrovni že ji dostane automaticky každý kdo stihnul absolvovat ZDŠ bez propadnutí.
Tak nějak jsem to myslel !
Mám podobný dojem. S Kalergiho plánovaným IQ 80 se matika provozovat nedá.
S vyzněním článku živě souhlasím. Ale stav, kdy jsou lidé pyšní na svou nevědomost, je předznamenáním brzkého konce.
Proč pyšní na nevědomost? Blahé paměti ministryně školství měla velké kozy a o matematice nevěděla nic…a jak byla úspěšná. Matematika není všechno. Nebo taková Kateřina Jaujau. To je kniha vzděláním nepopsaná a taky úspěch.
No to pamatuju. Intelekt měla menší a tak si je nechala zmenšit. A po ní už přišli jenom horší s nápady, že každý dítě bude mít vejšku. Super ne?
V roce 1974 ( a studenti předtím i potom) jsme z matematiky maturovali povinně a žádná apokalypsa se nekonala.
Však oni ti mladí ani nebudou snad potřebovat nejen středoškolskou matematiku, jim bude stačit učivo prvního stupně ZŠ. Naučit se číst a datlovat na počítači, větší požadavky neziskovky, ve kterých se pak upíchnou, nemají.
Mimochodem – neziskovky se budou mít opět jako prasata v žitě, Pánek z Člověka v plísni je nadšen. V tichosti jim byly před pár dny odklepnuty stejně vysoké dotace, jaké měly politické neziskovky dosud. Tak si opět mohou vymývat mozky mladým a provádět podvratnou činnost v zahraničí a tupý ovčan jim to ještě rád zaplatí:
http://www.skrytapravda.cz/domaci/2795-jakou-hru-s-nami-hraje-babis-financovani-nestatnich-neziskovych-organizaci-v-utajeni-odsouhlasil
Tak schválně. Zkusíme. Dají to i ženský?
8÷2(2×2) = ?
Tak mi po dvou hodinách počítání na prstech a několikerém jejich zauzlování vyšlo že to bude rohlík.
Mám to správně Aleši?
Zkusíme počkat, jestli ostatní studenti taky přispějí svým pohledem na věc.
Nuže?
No sem se dívejte, Anino, z okna ten výsledek neuvidíte.
Co to posíláte za psaníčka Janině, Marku?!
Co jste to řek, Luboši? Slyšel jsem dobře? Židovina?
Takže ne, nemáte to správně, Vlado.
A já se Aleši tak těšil že to mám správně. Není to banán?
Bohužel, Vlado, ani rohlík, ani banán, ani zápalka, ani vztyčený prostředníček to není, i když to bývá častou odpovědí.
Matika je patrně nejdůležitější základ vzdělání. Čísla jsou totiž všude. Úplně všude, i tam, kde jsou jakoby přehlížena. A pokud s nimi někdo neumí aspoň trochu systémově zacházet, je to handicap, který jej pak provází celý život.
Už to bude klišovité, protože jsme to psal mockrát, ale velmi krásným příkladem je jeden dosti známý autor zdejších článků. Nečiní mu potíž nechat jen koncem května 1941 přepravit ze SSSR do Německa hned několik milionů tun všemožného materiálu. Čert vzal politiku, jde tu o to, že to vzhledem k tehdejší blokádě německých námořních přístavů je jednoduše fyzicky nemožné. Kolik tehdy uvezl nákladní vlak? 500 tun? Jestli ano, kolik takových vlaků by muselo být “koncem května” ze SSSR do toho Německa vypraveno? Bylo tehdy vůbec tolik vlaků? A kudy by vlastně jely?
I když se odmyslí “nehynoucí láska”, kterou autor vůči SSSR a Rusku vášnivě trpí, napadly jej vůbec takové souvislosti ve chvíli, když těmi čísly ohromoval svět? No, pokud by matiku neignoroval, asi stěží. Komu se nechce počítat, tak pro přepravu 1 milionu tun je takových vlaků potřeba hned 2000. Budeme-li za konec měsíce brát třeba posledních jeho 10 dní, pak je to každý den 200 vlaků, což je ca 8 za hodinu. Jenže pozor, nešlo jen o jeden milion tun, ale o víc milionů…
A takových příkladů by se mohlo uvést víc. Ne. To prostě nejde, aby se matika ignorovala. Hm, sice to teda nejde, ale je velmi snadné nahlédnout do myšlení skoro každého studenta – “Cože? Matura z matiky? A úroveň A a úroveň B, podle toho, na kterou vejšku chci jít? Tak to je vymetíno, jdu na fildu, protože tam není potřeba ten těžkej stupeň…”.
Matematika vždycky byla, je a bude to, co nezbytně potřebujeme, ale nemáme to rádi, někteří to přímo nenávidíme…
je tam logická chyba. Autor, pokud by matiku neignoroval, asi by jej to ne nenapadlo, ale napadlo…
Marek, matematika by mala byt povinnou sucastou kazdej maturitnej skusky a nikdy by nemala byt rozdelena na nejaku zapadnu matematiku A a B… Matematika je len jedna a skuska z matematiky by mala byt povinnou z toho dovodu, ze neexistuje lepsi sposob, ako preverit schopnost ucit sa a schopnost aplikovat elementarnu logiku v mysleni u daneho cloveka… Inymi slovami, nezvladas matematiku, k lopate s tebou, alebo dnes, do „neziskovky“ s tebou… A uroven dnesnej vyuky matematiky je navyse doslova tragicka… Pred 10-timi rokmi som si zo stranok ministerstva skolstva stiahol maturitne otazky z matematiky… Bol som zvedavy, ake naroky su kladene na dnesne deti a z tych otazok som bol zhrozeny… Maturitu z matematiky som na vybornu absolvoval v priebehu 15-tich minut a to riesiac vsetky ulohy v hlave, bez kalkulacky, bez papiera a pera, len sa divajuc na monitor pocitaca… Navyse som zistil, ze jeden priklad mal uvedeny nespravny vysledok, za co ma nasledne, nie preto, ze som to zistil, ale preto, ze som o tom okamzite neinformoval ministerstvo, zjazdila moja znama, stredoskolska ucitelka matematiky a fyziky… Oni tie testy vraj hodnotia podla uvedenych vysledkov, nikto z nich sa vraj nenamaha preverovanim tych vysledkov (robota na 15 minut)… Maturanti mali v tych testoch na poslednej strane navyse ku kazdemu prikladu uvedene aj vsetky vzorce, dokonca aj vzorec pre vypocet obsahu stvorca…! Ak by som mal porovnat dnesnu uroven vyuky matematiky s urovnou, na ktorej matematiku ucili nas za socializmu, tak ak by ta socialisticka bola urovnou A, ta dnesna by musela byt urovnou T… Ak ma niekto problem dokonca aj s takouto „matematikou“, tak je evidentne Zieglerom a na viac, ako na ovladanie lopaty, urcite nema…
Napsal jsem to níže Alešovi na jeho variantu matematiky jednodušší, ale pro všechny. Ještě dodám, že lidský mozek, zejména v mládí, je jako sval. Taky jej možno trénovat, trénovaný pak má větší “sílu a výdrž”. Třebaže velká část učiva není v pracovním životě použitelná, slouží úplně stejně, jako železo v posilovně. Čím vyšší školský stupeň, tím víc železa. A zdaleka nejfunkčnější posilovací stroj je právě matematika. Přijmout informaci, porozumět jí (její analýza), a následně ji správně použít k dosažení výsledku. Dvacetkrát za sebou, stejně jako cviky v posilovně. Místo svalu roste kvalitativní i kvantitativní schopnost mozku pracovat, včetně paměťové kapacity.a jednoduchosti nalezení cesty k uložené informaci.
Presne tak, vyjadrene skratene, o co tazsie na cvicisku, o to lahsie v boji, takze narocnost treningu ma realny vyznam, cim tazsim treningom si decko prejde, cim narocnejsi trening bude v skole nutene zvladnut, tym lepsie bude mentalne pripravene pre realny zivot… A ano, je neozaj fuk, co konkretne sa bude ucit, podstatne je, ze pri tom bude nutene pouzivat mozog, pretoze mozog je skutocne akoby svalom a cim viac ho clovek namaha, tym „silnejsim“ sa jeho mozog stava a to nielen v mladosti, ale pocas celeho jeho zivota… Takze tvrdenie, ze deti sa nieco ucia zbytocne, lebo to v zivote nebudu potrebovat, je volovinou, takou istou, akoby niekto tvrdil, ze dvihanie urcitych ciniek je zbytocne, ze len dvihanie vybranych ciniek, napriklad tych so zelenymi zavaziami, ma nejaky zmysel pre rozvoj svalov…
Svoj komentar som povedne odoslal z politicky nekorektneho servera, v dosledku coho nepresiel tunajsim slobodu slova straziacim filtrom, takze este raz:
Presne tak, vyjadrene skratene, o co tazsie na cvicisku, o to lahsie v boji, takze narocnost treningu ma realny vyznam, cim tazsim treningom si decko prejde, cim narocnejsi trening bude v skole nutene zvladnut, tym lepsie bude mentalne pripravene pre realny zivot… A ano, je neozaj fuk, co konkretne sa bude ucit, podstatne je, ze pri tom bude nutene pouzivat mozog, pretoze mozog je skutocne akoby svalom a cim viac ho clovek namaha, tym „silnejsim“ sa jeho mozog stava a to nielen v mladosti, ale pocas celeho jeho zivota… Takze tvrdenie, ze deti sa nieco ucia zbytocne, lebo to v zivote nebudu potrebovat, je volovinou, takou istou, akoby niekto tvrdil, ze dvihanie urcitych ciniek je zbytocne, ze len dvihanie vybranych ciniek, napriklad tych so zelenymi zavaziami, ma nejaky zmysel pre rozvoj svalov…
veru tak…
Nezpochybňuji význam matematiky, má-li být maturita opravdu maturitou a ne jakousi zkouškou zcela jiného typu. Dříve se nás nikdo neptal, jestli si na matiku troufneme. Pokud ne, tak maturita jednoduše nebyla.
Jen bych Vás poprosil, pane Marku, o nějaké podrobnosti k účinné blokádě německých přístavů v 1. pololetí 1941. Dosud jsem o ní nebyl informován.
Nejsa nádražák, je možné, že se pletu, ale ve druhé polovině 30. let dle mého byla alespoň u nás běžná tonáž nákladních vagónů 30 tun. Rovněž spojování vlaků až o 50 vagónech za použití dvojice lokomotiv zase alespoň u nás, byl-li jsem dobře informován, nebylo až tak neobvyklé. Pak mi ale nevychází důvod, pro který je Vámi zpochybňován pan Ziegler. O tom, že by na konci 30. let nebylo k dispozici moc vlaků, bych také docela pochyboval, byl to tehdy nejdůležitější pozemní prostředek k dopravě nákladů. Třeba i miliónů tun uhlí nebo později tanků T34 o váze cca. 32 tun. Ty už navíc zřejmě nepřepravovala současně i dopravní technika Německých říšských drah.
Nevšiml jsem si rovněž, že by se pan Ziegler někde zmiňoval o tom, že objem nákladu byl přepraven během několika dnů na konci května. Pokud byl přepraven do konce května, pak jsme u zcela jiné kategorie.
Co myslíte, je reálný interval vlaků v každém směru na dvojkolejné trati takových 20 až 30 minut? Já si myslím, že ano. Když se nad tím zamyslím, tak přeprava 1 milionu tun dráhou po jedné trati je otázkou takových 15 dnů (plus doba cesty). Ale také je možné, že ani na Měsíc se nikdy neletělo a možná že třeba ani vlaky nikdy nejezdily. Alespoň podle některých zdejších prohlášení, díky kterým se už nedivím ničemu.
Já si to pane Werewolfe pamatuju, protože mě to pobavilo. Těch milionů tun bylo opravdu několik. A psáno je v tom článku skutečně, že šlo o “konec května 1941″. Dokonce mám pocit, že to bylo formulováno nějak jako “jen ještě koncem května 41 dodal Stalin Hitlerovi…”, což vyvolává oprávněný, opakuji oprávněný dojem, že tzv. když jen koncem května, tak co toho muselo být všechny ty měsíce, možná roky předtím. Ale máte-li dostatek badatelského nadšení, můžete zkusit nějak ten článek najít. Jediné mé vodítko je, že odhaduju, že je to ca 2-3 roky. Nejsem si už ale jistý, o kterého ze dvojice “Rusko srdceryvně milujících” žurnalistů šlo. Podstatou tam přirozeně bylo, ukázat Stalinovu zlotřilost. Tolik k politickému “rozměru”, snad jen s doplňkem, že osobně mě na tom zaujala skutečně jen ta logistická velkorysost páně autorova.
Co do blokády německých přístavů, můžete mě opravit, ale myslím, že zejména britské ponorky se o to jaksi interesovaly. Do jaké míry to bylo neprostupné, to nevím, ale na druhou stranu si naopak nemyslím, že by Stalin brnkl Churchillovi – nazdar, hele, teď koncem května posílám Ádovi pár milionů tun nějakejch věcí, taky pomalu 2000 tun platiny (to tam taky bylo, jen už nevím, jestli 1600 nebo 1900), páč se mi to tu válí, a nevím, co s tím. Jako, sice tu furt máme ty hladomory, taky zoufale chybí na co se podíváš, ale hlavně ta platina už mě vytáčí. To jdeš člověče takhle po děrevni, a tuhle hromada, támhle hromada… Jako, vy tam teď spolu válčíte, nebo kýho ďasa, ale koukej se mi do toho nemontovat. Jasný? Na to Churchill – jasný…
Opravdu si to nemyslím.
Ale budiž. Dovolme, aby po moři byla přepravena celá jedna polovina. Zbývá ovšem pořád o mnoho víc, než ten milion tun, možná milion a půl.
Nevím, jakou kvalitu a hustotu, tedy přepravní kapacitu měla tehdy železnice a další komunikace v SSSR (neboť to zboží se samo o sobě asi přímo na jeho hranicích jen tak nevyskytlo).
Nevím taky o kvalitě a nosnosti vagonů, o rychlosti přepravy v km/h, o samotné nakládce a vykládce, tedy kapacitě nákladních železničních stanic.
Nevím, jak se to zboží v SSSR k těm vagonům mohlo dostat.
Nevím, co si počali s osobními vlaky, které možná jaksi taksi měly za povinnost alespoň se pokoušet dodržet nějaký jízdní řád.
Nevím o kapacitách jiných dopravních spojení, než přes Polsko a protektorát (možná ještě spodem přes Maďarské puszty) , stejně tak o kvalitách a množstvích tehdejších tratí tam, taky překážejících osobních vlacích tam, atd.
Samozřejmě ale nechci zase tvrdit, že to celé šlo jen po jedněch kolejích. Mimochodem, docela by mě taky zajímalo, jaká je prostupnost dnešních železničních tratí, skladů a nakladišť, a zda by “koncem měsíce” zvládly dopravit milion tun zboží třeba obecně z Ukrajiny obecně do ČR. Včetně navezení na železnici z míst, kde to bylo vyrobeno, vytěženo, či jinak získáno. S tím, že nebudu diktovat, že to “koncem měsíce” musejí být míněny třeba jen dny po 26. dni měsíce. Ať je to těch 10 dní.
To vše je pro mě neznámá, pídit po tom se mi nechce. Ale myslím si, že zase až tak velká hitparáda to přece jen nebyla, nehledě k tomu, že několik dalších věcí, nezbytně nutných pro logistiku, jsem ani neuvedl. Ale možná šlo skutečně o velkolepý, dlouhodobě připravovaný projekt, a náš investigativec interpretoval pouze jeho vyústění, kdy koncem měsíce generalissimo zavelel – vperjod, rebjata!, a celá ta milionotunová mašinerie se dala do pohybu. Svět je velký, to ano. A zejména SSSR byl balšoj. Taky, jak uvádíte, s těmi zdvojenými lokomotivami to třeba byla brnkačka, taky se jim ty trati pod těmi pravidelnými, mnohokrát opakovanými obřími vahami ani o chlup nepropadaly, a tak. Třeba měli dobré jeřáby nebo zdatné mužiky.
Pořád mi ale cosi říká, že je to ptákovina…
Ale možná je to zase až zbytečně dlouhé. Zůstaneme-li u toho “konce měsíce” a u uváděných množství, skutečně podezírám autora, že ve svém boji za pravdu tu matematiku jaksi ignoroval. V opačném případě by mu to i přes jeho svaté nadšení asi přece jen nedalo, a nad svými údaji by se zamyslel. Prostorovou a množstevní představivost, to oboje matematika totiž velmi podporuje.
Autor ještě neuvedl další věc: obtížnost doučasné maturitní zkoušky z matematiky je taková, že zkoušku lze úspěšně složit již se znalostmi ze ZŠ (ne sice za 1 nebo za 2), úroveň maturitní zkoušky velmi klesla.
.
Pak se na VŠ stává (konkrétně to vím z MU Brno, studium fyziky), že studenti neznají ani trojčlenku
Já před časem pomáhal jedné studentce s testem. Procenta. Pochopila, kolik procent ze 100 korun, tzn. ze 100% je 30 korun. Ale obráceně, když 37 korun činí 37%, kolik korun je pak 100%, to už bylo nad její obzor. A to jsem pošetile nejprve začal s tím, kolik je 100%, když 37 korun je 20%…
Tak tohle jsou naprosto základní věci. Z trojčlenky se snad maturita nedělá.
S testem. Pomáhal jsem jí v procvičování matematiky. A bojím se, že je jedno, jestli někdo neumí počítat u maturity, nebo kdykoliv jindy.
Nevím, ve které třídě, ale procenta se berou na základce, a patří do kategorie těch nejbanálnějších “matematických operací”. Podobně jako třeba mocnina/odmocnina. To nejde zapomenout, nemá to jak. A tahle byla z gymplu, a v procentech, což je de facto trojčlenka, byla bezradná. Tzn., že základkou proplula, aniž by si kdo všiml, že to jednoduše neumí.
To byste se divil, co všechno se dá zapomenout, nebo dokonce nevědět
—
Kdysi dávno jsem víceméně z útrpnosti doučoval studentíka k maturitě, bylo to ještě za bolševika. Bral jsem tedy horentní sumu 40,-Kčs na hodinu. Po několika lekcích jsem měl chuť naopak mu ty peníze platit, aby nechodil.
—
Blbci byli vždycky, vždycky jich bylo dost. Akorát se za blbost dříve styděli, dneska se tím chlubí.
—
Balada o hlupácích
Bulat Okudžava
překlad: Jaromír Nohavica
Nevím jak bylo dřív ale dnes je to tak
že na každý verš je jedna fráze
a na každého moudrého jeden hlupák
a tak žije svět v rovnováze
Tohle pravidlo hlupákům žluč obrací
neboť poznat jsou zblízka i zdáli
všichni křičí na ně hlupáci hlupáci
a ta ostuda hlupáky pálí
Aby hlupák se nemusel červenat víc
aby každý se moh něčím chválit
každému moudrému jednou z ničeho nic
na čelo nálepku dali
Tenhle systém se ujal je poznávací
a laciný při vší té bídě
na moudré křičí se hlupáci hlupáci
no a hlupáky zas není vidět
není vidět není vidět
Ale jo, souhlasím. To “nejde zapomenout, nemá to jak”, to je spíš takové volání. Samozřejmě jde, nebo spíš to bývá tak, že se ani nezapomíná, protože jednoduše není co zapomenout.
Já mám bohužel zvlášť u těch počtů nápinky mít na lidi vyšší nároky, než je dosažitelná realita. Sice se nakonec smířím skoro se vším, ale kvalita výuky a následná náročnost prověřování vědomostí, to je můj “totalitní sentiment”.
Osobně jsem za dvě úrovně maturity z matematiky.
Proč by měla budoucí učitelka cizích jazyků a historie mít úroveň zkoušky jako stavitel budov nebo strojař?
A to by děcka měla před maturitou podepisovat čestná prohlášení, na jakou VŠ nikdy nepůjdou?
Čili za mě – středoškolskou matiku trochu zjednodušit, ale pak vyžadovat po všech.
Hm. I když je to “vzpomínání na staré časy”, co třeba vrátit vysokému školství exkluzivitu? Sci-fi, že?
A co se matematiky týče, já z ní nematuroval. Ale z fyzikální chemie ano. Tam bych byl třeba bez parciálních derivací (což je matematická záležitost) u výpočtů (a to podle ne zrovna jednoduchých vzorců) tzv. v pérdeli. O analytické chemii taky ani nemluvě. Neboli, nepotřebovali jsme tehdy maturovat z matematiky, protože jsme ji už museli rovnou umět aplikovat. Ale bez obav, už tu školu zrušili. A na vejšce bylo už od prváku nutnou danou samozřejmostí (i když to není matika, ale i tak je to prostě mazec na mozkovnu) znát komplet, tedy včetně lanthanoidů a aktinoidů, periodickou tabulku prvků. Že jsme byli exoti? Že se to přece “normálních” studentů netýká? No, netýká. Dnes stačí pro informaci mrknout na net, že jo. Sice by to studentík rovnou moh vědět i bez mrkání, ale to by asi dnes už bylo nedemokratické nebo tak nějak. Ono, když přijde na věc co se jich teda co do studia vlastně týká?
tady maturita neschází
https://www.blesk.cz/galerie/regiony-ostrava-ostrava-krimi/907879/cestujici-v-ostravske-tramvaji-se-zastal-ridicky-skupinka-mladiku-ho-brutalne-napadla?foto=2
Aneb
https://www.youtube.com/watch?v=I1GSIRNVnCU
Indie voláááá
http://zvedavec.org/vezkratce/16549/
Matematika studenty jen zatěžuje, nepotřebují ji ani dnes tolik žádní ajťáci.
Jen to jen buzerace žáků a studentů a my musíme režim liberalizovat a uvolňovat a ne ho zpřísňovat.
Já ještě z matematiky maturovat musel a měl jsem to za tři a pokazilo mi to celé maturitní vysvědčení. Nechci aby mé děti zažily něco podobného, že by jim nějaká nepotřebná věda zkazila jinak parádní vysvědčení.
Matematika není věda. Je to jazyk. Kdykoliv o něčem přemýšlíte (včetně třeba toho, jak reagovat na nesmyslné kecy v internetové diskusi), tak váš mozek jede v češtině pouze mělce pod povrchem. Hlouběji pracuje v matematických symbolech.
To, že matematiku nepotřebují ajťáci, je pak už vyloženě smutný důsledek našeho vzdělávacího systému, který taková nepochopení produkuje.
U Cikánů je to jinak
Naprostý souhlas malyvelky. Hlavně nezatěžovat!!!!! O fyzice a chemii ani nemluvě. Na co mi je v životě dynamika. Na co vědět co je Co2. To mi přece vysvětlí Gréta. Zrušil bych i dějepis a zeměpis. Stejně všichni lžou. Země je placatá a osvobodil nás Hitler.
A nebuďme úzkoprsí maly velky kamaráde. Zrušme všechny vědy a vraťme se ke kořenům!!!!! Nechme naše děti zpívat a tancovat a vraťme se k dřevěným chatrčím bez elektriky. A budeme si vyprávět o hrozné době kdy se museli děti učit, neměli svobodu, museli pracovat – BOŽE jen to nedopusť.
VIVAT IQ 60. Toť je náš cíl. Vzhůru k lepším zítřkům bez vědy a techniky.
A hned zítra roztrhám všechny učebnice…
Na co matematika, když dneska všechno vypočítá počítač nebo vědecká kalkulačka.
Matematiku potřeboval znát vzdělanec v 16.století, ale nikoliv v roce 2019.
Co takhle Vám vypnout proud a nedat nové baterie do kalkulačky/mobilu?
Co spočítáte pak?
Debil.
Aleši, vy ještě berete ziskovkáře romistu Polácha vážně?
Nejsem Aleš, Ladislave.
Já vím ale trochu jsem to překliknul, snad to Aleš pochopí že to bylo míněno jemu. Pokud ne tak si tu svými nadpozemskými vědomostmi a logikou akorát honí triko.
Ale jo, pochopil jsem to, vládo.
Ale ano pane Ši.
PS.
A nejsem Ladislav, to byste snad mohl z nicku pochopit. JU?
Taky jsem se překliknul – VOCOGO?
Ale(f) Nic se neděje.
Teď je to ale čistý trolling, že? :)
Tu něide o to zrachovat kolik je 1+1 ale umět do kalkulačky dat čisla tak aby pro dany přiklad napisala spravny vysledek.
No i tu blbou kalkulačku někdo musel vymyslet. Někdo kdo se učil matematiku a pochopil její principy. A tak samo počítač.
A věř mi nebo ne, když nebudeš znát posloupnost od 1 do 10, tak i ta blbá kalkulačka je ti úplně k ho.vnu.
Takže argument, že všechno udělá počítač je hodný tak rozumu skákajíci žábě.
co řešíte středoškolské počty ?
když je nemá kdo učit
Dnes ve skole ucitele od asistenta nerozeznas, v nekterych tridach zakladek je vic asistentu s ucitelem jako skolaku. Zadny respekt k ucitelum,ucitele sili z toho to blazince, co tu zavedla Valachova se zaclenovanim decek ze specialek s asistenty do normalnich trid.Blbecci, brzdi normalni decka ve vyuce.
Tuž to je zajimave,taki matematik a něumňou se zrachovat,že dym z cygaretli+ plice= rakoška.
Dnes platí 1+1=3 a máš vysokou neziskovkovou! Čím větší kretén, tím víc islámu a oooo ttoom to je.