babishamacek
1.12.2019
Kategorie: Ekonomika, Exklusivně pro PP

Prý jsme zbohatli, ale na jásání to není

Loading...
Sdílejte článek:

RUDOLF MLÁDEK

MLADEKRMěřeno přes národní důchod, je šestinásobek růstu za třicet minulých let dobrý úspěch. Na tentýž úspěch potřebovaly naše socialistické vlády o deset let více. Ale poválečnému Německu na obnovení předválečné úrovně ekonomiky stačilo pouhých dvacet let. Zdá se, že co do výkonnosti stále ještě vyspělé ekonomiky nedoháníme. A důvodů je více.

Na tomto nedohánění se podepisuje zjevný nezájem politiků o dopravní rozvoj státu. Očekávat, že vybudovaná socialistická infrastruktura bude stačit na další ekonomický růst, tentokráte v kapitalistickém čase, je a bylo přinejmenším naivní. Dálnice a silnice proto příliš nepřibyly, u železnic je stav více méně stejný. I když neplatí úměr, že šestkrát více ekonomiky vyžaduje šestkráte více silnic a železnic, stejně tak ale neplatí, že to, co stačilo v socialismu, bude stačit na dalších třicet kapitalistických let. Žel, zřejmě takovou představu měli a mají naši kapitalističtí političtí kormidelníci, protože výstavby dopravních sítí jsou malé a nedostatečné. V mnoha případech při srovnání se sousedními postkomunistickými státy je to skoro trapný stav. Ani stovky miliard dotací z EU nám nestačilo. Vše někde zmizelo.

V pátek v tomto týdnu rokovala a bilancovala dopravní sekce Hospodářské komory. A česká dopravní infrastruktura si v hodnocení mnoha odborníků ze všech dopravních módů rozhodně dobrou známku nezaslouží. Propustnost železničních tratí je jako z doby c.k. Rakouska a socialistických protisměrných vlaků, tedy zoufalá, nepropustnost dálniční a silniční sítě si „užívá“ český řidič (řidička nepochybně také) každý den a splavnost takového Labe či Vltavy je bída a utrpení. Kdyby se před lety nerozhodlo o rozšíření kapacity Letiště Václava Havla, byl by tam obdobný problém. Ale jedno letiště problém dopravy nevyřeší a přetíženost či zanedbanost (Labe přímo ukázkové) celkový stav dopravních cest nezmění. Tady stát za třicet let naprosto selhal. A vůbec to nevypadá, že by se blýskalo na lepší časy. A každý ekonom nakonec přizná, že pokud se infrastruktura stane nepropustnou, k dalšímu ekonomickému růstu žádná jiná cesta nevede.

Na Letné demonstranti volají po návratu jakési Špidlovsko-Kalouskovské demokracie jako když vůbec netuší, co se dělo a děje kolem nich. Za třicet let si všímají asi tak leda změny televizního signálu, protože skutečné a dlouhodobě neřešené celospolečenské ekonomické problémy v jejich projevech neznějí. Tudy cesta nepovede. Ale ani současné parlamentní složení nevzbuzuje moc optimismu.

A pokud premiér státu, zde Andrej Babiš, na svém facebookovém profilu informuje veřejnost (1), že je proti němu jeden nejmenovaný dopravní úředník, který ignoroval jeho žádost o zákazu předjíždění kamionů na 162 kilometrech dálnice D1, pak bez ohledu na správnost premiérova požadavku se s ohledem na veřejný výsledek výstavby dopravní infrastruktury posledních třiceti let musíme ptát, kdo vlastně tento stát řídí. Odpovědní hospodáři? Vůbec to tak nevypadá. Spíše připomínají nešiky bolševiky z padesátých let. Ale ti škodili jen dočasně a po nich nastoupili socialisté alespoň o zrníčko lepší. Jejich práci ve výstavbě dopravní infrastruktury změřit můžeme a tu porovnat se současností. Jenomže to srovnání starých výsledků s dneškem má přes zjevné zbohatnutí státu i lidí právě v dopravní infrastruktuře tu nepříjemnou a příliš hořkou příchuť. Je podivné, jak málo se o tom hovoří a jak málo se v této věci koná. Vždyť dopravní odborníci na neutěšený stav upozorňují už více jak desítku let. A i to odeznělo na konferenci Hospodářské komory s poznáním, že osobní zájmy politiků dlouhodobě nejsou shodné s dopravním rozvojem státu. Překvapivé, protože v ostatních postkomunistických zemích kolem nás je stav podstatně lepší.

Zdroj:
(1) https://echo24.cz/a/S2zQS/ignoruje-me-urednik-vysvetluje-babis-proc-neprosadil-zakaz-predjizdeni-kamionu-na-162-km-d1

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc prosinec 2019: *****

Jiří Kubát 100,- Kč, Miroslav Hloušek 111,11 Kč, Rudolf Roedling 1000,- Kč, Václav Červinka 200,- Kč, František Šmíd 600,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Vladislav Vydra 100,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Eva Pilařová 200,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Ilja Baudyš 1000,- Kč, Jiří Sieja 200,- Kč, ing. Jiří Nevrkla 300,- Kč, Pavel Janeček 500,- Kč, Jan Bezděk 1000,- Kč

Celkem za měsíc: 7 511,11 Kč
Vybráno 21.46%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.

Po blokaci Pravého prostoru můžete sledovat novou stránku PP na facebooku.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 706 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (12 votes, average: 4,92 out of 5)
Loading...
Loading...
loading...
politicon-eshop voxpopuliblog
30 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.