8.7.2013
Kategorie: Ekonomika

Proč mají problémy už i hyperchrámy konzumu?

Sdílejte článek:

REDAKCE PP 08/07/2013

Chrámy konzumu, super-hypermarkety, ikony nového životního stylu začínají mít problémy. Proč? Proč lidé málo nakupují, proč se maloobchodní trh ocitá v potížích? Proč se přestává dařit i těm, kteří zlikvidovali malé české obchody v centrech měst, ačkoliv měli nekonečně lepší startovní pozici a podporu “moudrých vlád”? O zajímavou analýzu se pokusil deník Insider:

 

 

První poznatek:

 

“Slevy v obchodech nebudou fungovat věčně, to bylo jasné od začátku. Nemusíte být bůhvíjaký expert, aby vám došlo, že když tlačíte prodeje prostřednictvím různých slev (v terminologii obchodních řetězců akčních cen), tak to jednoho dne lidi omrzí. Budou to považovat za samozřejmé.

 

Když jsem před pár lety poprvé upozorňoval na hloupost obchodních oddělení prodávat prostřednictvím slevy v době, kdy k tomu nebyl žádný objektivní důvod, tak jsem neuspěl. Protiargument byl jasný – potřebujeme prodávat velké objemy a ty jinak než prostřednictvím akčních cen neprodáte. To je samozřejmě pravda, ale právě zde je zakopaný pes. V touze prodávat velké objemy.

 

V současném maloobchodě, který z více než poloviny stojí na prodejích v obchodních řetězcích, můžete ovšem zvolit v zásadě pouze dva přístupy. Buď prodej na objem (velké prodeje s malou marží), anebo rizikovější – prodej na cenu (prodáváte méně, ale s vyšší marží). To, který princip zvolíte, determinuje i styl marketingu. Pokud prodáváte na objem, tak v pozici marketéra rychloobrátkového zboží nemáte moc práce. Komunikujete pouze nějaký univerzální benefit a nízkou cenu. Značka, která zvolí druhou cestu, to má těžší. Musí totiž obhájit, v čem je lepší oproti konkurenci. A to je práce a stojí to myšlení. Tedy nic, co by většina lidí z obchodu a marketingu dělala ráda.”

 

Druhý poznatek:

 

V době konjunktury se developeři a manažeři utrhli ze řetězu a začali stavět velké obchodní prostory jako o závod. Analýzy kupní síly nebo spádovosti nebyly důležité – hlavně že se stavělo. Dost lidí sice již v té době upozorňovalo, že jsou obchodní centra naddimenzovaná. Nikdo je neposlouchal. A tak i díky stádnímu chování řetězců máme v Česku prostě moc obchodů s velkou prodejní plochou.

 

Jenomže, velký obchod znamená i široký sortiment, hodně značek a především velký obrat. A to není jednoduché, protože čím více položek v obchodě máte, tím potřebujete lepší logistiku a více lidí v zázemí. Jinými slovy vysoké náklady. Přesně v duchu rad věhlasných poradenských společností teď obchodní řetězce redukují počet značek a zboží. Ostatně každý, kdo chodí pravidelně do hypermarketů, to může potvrdit. Některé regály a sektory (třeba zelenina) dnes připomínají daleko více uličky Jednoty za socialismu než obchodního řetězce „západního” střihu.

 

 

Třetí poznatek:

 

A jsme v centru problému. Hypermarkety, které mají mít širokou nabídku zboží, ji nemají. A navíc zase i zde platí rovnice: Méně zboží v hypermarketu = menší obrat. A tak se tlačí na dodavatele, aby dělali více promocí (ochutnávek a reklamních akcí na ploše), aby inzerovali v letácích. Fungovalo to, ale začíná to drhnout. To, co mělo být podporou prodeje, je standardem.

 

Viník je v tomto případě jasný – šéfové obchodních řetězců, kteří si vychovali cenově senzitivní zákazníky, kteří jim jen nyní i s úroky vrací to, co je naučili v době, kdy nemuseli.

 

 

 

 

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc září 2020: *****

František Šmíd 700,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, MUDr. Miroslav Kameníček 1000,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Petr Jan 300,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Jiří Sieja 200,- Kč, Marek Janičko 250,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Pavel Novák 200,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Robert Schlesinger 100,- Kč, Miloslav Konopiský 200,- Kč, Jan Horáček 500,- Kč, Martin Štěpánek 400,- Kč, Martin Vavrinka 100,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Jan Kupka 1000,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Mirko Hampl 200,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Jan Bezděk 500,- Kč, Květa Sekyrová 200,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Stanislav Esner 500,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Pavel Janeček 500,- Kč, Ladislav Adamec 200,- Kč, Marin Svoboda 100,- Kč, Ladislav Oudes 500,- Kč, Miloslav Gajdušek 100,- Kč, Martin Reiser 200,- Kč, ing. Jiří Klumpar 100,- Kč, Ondřej Svatoň 50,- Kč, Bohuslav Maceška 50,- Kč, Milena Trulley 333,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Jiří Sika 238,54 Kč, Aleš Votruba 250,- Kč

Celkem za měsíc: 14 571,54 Kč
Vybráno 41.63%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 17 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (7 votes, average: 4,14 out of 5)
Loading...
politicon.cz

Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.