8.7.2013
Kategorie: Ekonomika

Proč mají problémy už i hyperchrámy konzumu?

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (7 votes, average: 4,14 out of 5)
Loading...
Sdílejte článek:

REDAKCE PP 08/07/2013

Chrámy konzumu, super-hypermarkety, ikony nového životního stylu začínají mít problémy. Proč? Proč lidé málo nakupují, proč se maloobchodní trh ocitá v potížích? Proč se přestává dařit i těm, kteří zlikvidovali malé české obchody v centrech měst, ačkoliv měli nekonečně lepší startovní pozici a podporu “moudrých vlád”? O zajímavou analýzu se pokusil deník Insider:

 

 

První poznatek:

 

“Slevy v obchodech nebudou fungovat věčně, to bylo jasné od začátku. Nemusíte být bůhvíjaký expert, aby vám došlo, že když tlačíte prodeje prostřednictvím různých slev (v terminologii obchodních řetězců akčních cen), tak to jednoho dne lidi omrzí. Budou to považovat za samozřejmé.

 

Když jsem před pár lety poprvé upozorňoval na hloupost obchodních oddělení prodávat prostřednictvím slevy v době, kdy k tomu nebyl žádný objektivní důvod, tak jsem neuspěl. Protiargument byl jasný – potřebujeme prodávat velké objemy a ty jinak než prostřednictvím akčních cen neprodáte. To je samozřejmě pravda, ale právě zde je zakopaný pes. V touze prodávat velké objemy.

 

V současném maloobchodě, který z více než poloviny stojí na prodejích v obchodních řetězcích, můžete ovšem zvolit v zásadě pouze dva přístupy. Buď prodej na objem (velké prodeje s malou marží), anebo rizikovější – prodej na cenu (prodáváte méně, ale s vyšší marží). To, který princip zvolíte, determinuje i styl marketingu. Pokud prodáváte na objem, tak v pozici marketéra rychloobrátkového zboží nemáte moc práce. Komunikujete pouze nějaký univerzální benefit a nízkou cenu. Značka, která zvolí druhou cestu, to má těžší. Musí totiž obhájit, v čem je lepší oproti konkurenci. A to je práce a stojí to myšlení. Tedy nic, co by většina lidí z obchodu a marketingu dělala ráda.”

 

Druhý poznatek:

 

V době konjunktury se developeři a manažeři utrhli ze řetězu a začali stavět velké obchodní prostory jako o závod. Analýzy kupní síly nebo spádovosti nebyly důležité – hlavně že se stavělo. Dost lidí sice již v té době upozorňovalo, že jsou obchodní centra naddimenzovaná. Nikdo je neposlouchal. A tak i díky stádnímu chování řetězců máme v Česku prostě moc obchodů s velkou prodejní plochou.

 

Jenomže, velký obchod znamená i široký sortiment, hodně značek a především velký obrat. A to není jednoduché, protože čím více položek v obchodě máte, tím potřebujete lepší logistiku a více lidí v zázemí. Jinými slovy vysoké náklady. Přesně v duchu rad věhlasných poradenských společností teď obchodní řetězce redukují počet značek a zboží. Ostatně každý, kdo chodí pravidelně do hypermarketů, to může potvrdit. Některé regály a sektory (třeba zelenina) dnes připomínají daleko více uličky Jednoty za socialismu než obchodního řetězce „západního” střihu.

 

 

Třetí poznatek:

 

A jsme v centru problému. Hypermarkety, které mají mít širokou nabídku zboží, ji nemají. A navíc zase i zde platí rovnice: Méně zboží v hypermarketu = menší obrat. A tak se tlačí na dodavatele, aby dělali více promocí (ochutnávek a reklamních akcí na ploše), aby inzerovali v letácích. Fungovalo to, ale začíná to drhnout. To, co mělo být podporou prodeje, je standardem.

 

Viník je v tomto případě jasný – šéfové obchodních řetězců, kteří si vychovali cenově senzitivní zákazníky, kteří jim jen nyní i s úroky vrací to, co je naučili v době, kdy nemuseli.

 

 

 

 

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc říjen 2018: *****

Václav Komrska 3000,- Kč, René Chrobok 50,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Vladimír Janeček 100,- Kč, Zdeněk Pernický 300,- Kč, Helena Novotná 200,- Kč, Milan Tahovský 1000,- Kč, Jiří Kolátor 100,- Kč, Jan Vokáč 100,- Kč, Svatava Visser 200,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč

Celkem za měsíc: 5 800,00 Kč
Vybráno 16.57%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
Sdílejte článek:
Loading...
politicon-banner

Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.