pravdalez
5.1.2019
Kategorie: Společnost

Pravda, lež, propaganda

Sdílejte článek:

KAREL KUŽEL

V době sílící informační války se mluví o potřebě identifikovat lživé informace a bránit jejich šíření. Ale někdy je dosti těžké určit, co je skutečně lživá informace.

Co je pravda?

Na tuto otázku existuje odpověď stručná a jasná: Máloco. Bohužel nás tento výrok může pobavit, ale nikoli uspokojit. Pokud by byl dostatečný, pak bychom vystačili s výčtem jasných a zjevných pravd.

Věc je však složitější. Osobně se mi zamlouvá přístup pokorný a netrivializující, přístup pozitivistický:

Pravda je prostě realita

Bůh prý se představil slovy: “Jsem, který jsem”. Vypůjčme si tuto svrchovanou moudrost a řekněme, že pravda je to, co je. Prostě realita. Například Vesmír. Ten skutečně (snad opravdu) existuje. Podle některých teoretických fyziků jich je dokonce hned několik. A že nejsou žádní troškaři, tak prý klidně nekonečně mnoho.

My, obyčejní lidé s nohama na zemi a hlavou o pár desítek centimetrů výše, vystačíme s pouhým neskutečně maličkým výsekem této reality. Zajímá nás především, co se děje v našem nejbližším okolí, tedy v rodině, obci, zaměstnání. Teprve v pohodlí na gauči rozšíříme svoje úvahy třeba na úroveň státu či dokonce světadílu nebo i celé planety Země. Ale vždy budeme uvažovat jen o některých aspektech dotčeného výseku reality.

Příprava výletu, válečného tažení, a jiných kratochvílí

Když budeme plánovat výlet do některé oblasti, tak nejspíš nebudeme studovat do hloubky geologické složení, výskyt živočišných druhů, historii území od dob lovců mamutů. Zato si zjistíme, jaké tam jsou lesy, možnosti koupání v létě či běžkování v zimě, hustotu a kvalitu hospod a řadu dalších věcí, které ovšem tvoří dohromady jen velmi abstraktní MODEL reality. Slovo “abstraktní” zde znamená oproštěnost od detailů či jevů, které nejsou pro daný účel důležité. Vědci postupují vlastně stejným způsobem: snaží se vyhmátnout důležité rysy zkoumaného jevu. Teprve když jim v testech jejich modelu začne něco dávat nečekané výsledky, dojdou k závěru, že některý faktor “abstrouhali” neoprávněně a snaží se přijít na to, který to může být a kterému se budou tudíž muset věnovat “nad plán”.

Pokud nám někdo lokalitu vylíčí výstižně a my se vrátíme z výletu plni krásných zážitků, pochválíme ho za pravdivou informaci.

Pokud řekne toto všechno zcela poctivě, ale “zapomene” uvést, že je tam neprůchodná bažina, uvědomíme si, že pravda, postrádající některé důležité informace, je vlastně lež. V případě válečné operace je takový nedostatek informace doslova smrtící.

Vědomé zamlčení podstatných informací či dokonce poskytnutí informací, které jsou v zásadním a podstatném rozporu se skutečností, je chápáno jako lež.

Pravda subjektivní

Lež, o které byla řeč výše, však není pravým opakem pravdy. Kdyby byla, stačilo by vyloučit všechny vědomé lži a měli bychom čistou pravdu. Tak to ale není.

Podívejme se na na úsloví “každý má svou pravdu”. Je to v rozporu s premisou, že Pravda je Realita, a tudíž pouze jedna. Ta je nekonečně široká a nekonečně vzdálená lidskému poznání. Ale je to běžně akceptováno a vlastně stačí říci, že ta subjektivní pravda je jakýsi model reality, který si každý jedinec vytváří postupně sám na základě vlastních zkušeností a z informací, které obdrží z okolního prostředí.

A co lež?

Lež je v tomto pojetí také model reality, který člověk vytvořil z toho svého, ovšem s určitými deformacemi. Něco podstatného z něj vypustil, něco přidal či přetvořil v pravý opak toho, co si myslí. Většinou chce druhého přivést k jednání, ze kterého má sám prospěch, jedná se tedy o podvod. Jindy chce toho druhého prostě poškodit, ublížit mu. Najde se i lež, která má naopak druhému nějak pomoci, třeba lež milosrdná.

Propaganda pracuje za vás!

Pokud chcete vést člověka mylnou cestou životem dlouhodobě, museli byste mu na každém kroku předkládat nový a nový klamavý model. To by bylo velmi pracné a v praxi nerealizovatelné. Daleko efektivnější je dovést jej k tomu, aby si vypracoval sám vidění světa, jaké mu chcete vštípit. Jak to udělat? Vzpomeňme, že svůj model světa si člověk buduje z velké části na základě informací z okolí. Potíž je v tom, že na jedince doléhá velké množství informací různorodých, vzájemně často protichůdných. Člověk myslící si vybuduje na základě svých zkušeností jakousi filtrační membránu, kterou propouští informace podstatné a ty nepodstatné či přímo matoucí nechává vně.

Právě tato membrána je cílem úsilí propagandistů. Je třeba jasně ukázat občanům, které informace jsou škodlivé a dezorientovaný člověk sám zacelí místa, kudy takové škodliviny mohou pronikat. Zároveň je třeba otevřít široké průduchy ve směru informací korektních, ideově správných, konstruktivních.

Souboj propagand

Může se stát, že naše pečlivě pěstované stádečko začne ovlivňovat cizí, nepřátelská propaganda. Pak je třeba ovečky ochránit, pokud možno imunizovat. Nejlepší metoda by asi byla otevřeně vyložit a následně analyzovat nepřátelskou propagandu a dokázat, v čem je chybná. Tady se ovšem dostáváme na tenký led: ovečky by mohly nahlédnout, že v důkazech proti tvrzením nepřátel argumentujeme ne zcela logicky nebo v rozporu se zkušenostmi starších a světa znalejších ovcí.

Pak je třeba nasadit metodu jednodušší, a přesto dostatečně účinnou. Převyprávíme vývody nepřátelské propagandy téměř pravdivě, ale výběrově. Zdůrazníme některé okrajové úlety a budeme je prezentovat jako stěžejní body, zatímco ty závažné potlačíme. Vyvrácením těch několika úletových bodů pak snadno přesvědčíme většinu oveček, že to, co slyší z druhé strany, je nesmysl jako celek.

Aby bylo jasno

Je třeba říci, že popisované metody nemají nic společného s metodami konkrétních států. Jedná se postupy užívanými v hypotetickém státu Propagandistánu.

O informační válce mluví daleko konkrétněji tento článek.

 

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc říjen 2019: *****

Vladislav Vydra 100,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Miroslav Hloušek 111,- Kč, František Šmíd 600,- Kč, Václav Červinka 200,- Kč, Eva Myslivečková 100,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Jan Bezděk 1000,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Marie Fulková 100,- Kč, Pavel Šána 107,- Kč, Oto Tvrz 200,- Kč, Petr Pisan 100,- Kč, Jiří Sieja 200,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Ludmila Karská 300,- Kč, Petra Rohlíčková 200,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Vlastimil Kornas 666,- Kč, Jana Hašlarová 200,- Kč, Ilja Baudyš 1000,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Miloš Kraus 300,- Kč, Rostislav Jendrejčík 50,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, Anonymní dárce 222,- Kč, Květa Sekyrová 200,- Kč, Jan Šmrha 100,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Michal Škurek 100,- Kč, Miloslav Konopiský 200,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Marek Janičko 200,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Martina Kosková 500,- Kč, Ivana Benová 108,- Kč, Soňa Holcová 200,- Kč, Václav Tykvart 200,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, Martin Reiser 200,- Kč, Ondřej Svatoň 50,- Kč, Ladislav Adamec 100,- Kč, Milena Trulley 333,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, Lukáš Vašíček 200,- Kč

Celkem za měsíc: 13 147,00 Kč
Vybráno 37.56%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.

Po blokaci Pravého prostoru můžete sledovat novou stránku PP na facebooku.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 656 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (12 votes, average: 4,50 out of 5)
Loading...
loading...
politicon-eshop voxpopuliblog
8 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.