METRO
7.9.2019
Kategorie: Ekonomika, Exklusivně pro PP

Praha na smutném konci a ještě vlastní vinou

Loading...
Sdílejte článek:

RUDOLF MLÁDEK

MLADEKRJe až zarážející, jak neskutečně vedení města Prahy zaspalo dobu. A nejedná se o žádný krátký čas. Hovořme o deseti letech, ve kterých vedení pražské radnice prokázalo mimořádnou neschopnost v oblasti ekologické dopravy, zde tedy míněno v oblasti trolejbusů, parciálních trolejbusů a elektrobusů. Zatímco taková Ostrava už před deseti lety nasadila první elektrobusy a Hradec Králové v loňské roce otevřel doslova ukázkový provoz průběžně dobíjených elektrobusů, v Praze u tohoto typu dopravy trvá období ekologického temna. Nic na to tomto faktu nemění ani to, že současné vedení Prahy se snaží negativní stav zvrátit.


Řešení za deset let je pozdní

Každý soudný občan ví, že stavby metra jsou časově náročné, tak na jednu až dvě tzv. pětiletky. Trasa metra D rychleji nebude. Stejně tak je občanovi známé, že stavby tramvajových tratí můžeme rovněž počítat na roky, a že rychlou změnu stavu škodlivých emisí je možné (vyjma omezení provozu automobilů) zajistit pouze výměnou autobusové dopravy za jinou. Zpoždění Prahy u ekologických vozidel veřejné dopravy je o to více překvapivé, že v České republice existují výrobci, kteří nejenže umí pozastavit téměř bezporuchová vozidla, ale umějí to i do tvrdých provozních podmínek. Kdo vlastně na pražské radnici ví, že české elektrobusy jezdily už na olympiádě v Soči? Navíc české výrobky jsou výrazně levnější a systém dobíjení z vlastní trakce jejich provoz výrazně, oproti zahraničním koncepcím, zlevňuje.

Odzkoušená kvalita

Současní čeští výrobci nabízejí odzkoušené jednotky s moderním designem, s možností výstavby nabíjecích stanic v depech, s možností rychlého dobíjení elektrobusů na trati, s výborným technickým řešení umístění baterií pro snadné výměny a opravy, a výčet dobrého mohl by pokračovat. O ceně ani nemluvě, neboť zahraniční produkce jsou mnohem dražší. A vše je možné si v řadě českých měst prohlédnout. Jenom v Praze téměř nikoliv.

V Praze sice najdeme zkušební provozy dvou výrobců a to Škoda Transportation a SOR z Libchavy, ale zatímco první jmenovaný výrobce by měl svůj zkušební provoz rozšířit, u druhého sice Praha odebere téměř dvě stovky autobusů, ale o závěrech a vyhodnocení zkušebního provozu jejich elektrobusu jezdícího z otočky u stanice metra Želivského do Vršovic se veřejně nikde moc nedozvíte.
A to si české elektrobusy již odebrala Bratislava a Rumunsko si v České republice nakoupilo padesát takových jednotek. Co se vedení Prahy na těchto dopravních jednotkách nelíbí je skoro záhadou, ale opět platí, že pražský hřích lhostejnosti a nezájmu se zrodil už před deseti lety.

Praha potřebuje rychlá řešení

Současné vedení Prahy vykročilo se smělým plánem výstavby nové linky metra D a podpora Pražanů tomuto projektu je nesporná. Avšak první cestující se svezou až za mnoho let. Praha také plánuje řadu nových tramvajových tratí, ale zde některé plány vzbuzují otazníky. Jaký bude přínos tramvajové trati za miliardy korun (Pozn. Jeden kilometr tramvajové tratě se pohybuje v ceně 1,5 až 2 miliardy korun) vedoucí ulicí Washingtonova k Hlavnímu nádraží? Kolik Pražanů využije tuto trať v délce cca jednoho kilometru?

Za dvě miliardy korun by se dalo koupit přes sto elektrobusů a jejich přínos by se nepochybně mnohem rychleji projevil. A rozhodně by byl přínosem pro výrazně vyšší počet obyvatel Prahy.
A nejen to. Zavedení elektrobusů je oproti stavebně náročným stavbám podstatně rychlejší a přiznejme si, že pražští politici by za ně sklidili podstatně větší pochvalu třeba než za trať, která nejenže je tzv. „ve hvězdách“, ale o jejíž smysluplnosti a efektivnosti lze důvodně pochybovat.

Politika vyžaduje dohody

Je sice výborné, že současné vedení Prahy hledá cestu, jak Prahu dopravně ozdravit, ale ve vytyčené strategii metra a tramvají chybí výraznější strategie pro zavedení trolejbusů či elektrobusů. Ty jsou vzdor zkušenostem napříč Českou republikou poněkud ve stínu mnohem časově náročnějších a dražších staveb. Dvě plánované pražské trolejbusové linky 207 a 114 jsou sice dobrým plánem, ale ekologicky naprosto nedostatečným.

Námitka, že to vše je také o evropských dotacích, jistěže obstojí, ale i o této věci se dá jednat. Bylo by však dobré hledat dohodu se státem resp. s vládou ČR, aby i taková věc byla řešena a mohla být také oboustranně a uspokojivě vyřešena.

Jak se ukazuje, mnoho měst v České republice je dlouho a zdůrazněme už hodně (!) dlouho před Prahou. Lze to dohnat, ale musí se proto i něco udělat. Graficky působivé vizuály budoucího metra jezdícího za deset let jsou sice krásné, ale dnešní škodlivé emise v Praze nezlepší. Tento problém vyžaduje jiný a mnohem operativnější přístup. Přitom řešení je doslova na dosah. A za hodně příznivou cenu.

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc leden 2020: *****

František Šmíd 600,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Vladislav Vydra 100,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Marek Janičko 200,- Kč, Alena Fuszteiová 300,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Přemysl Hrůza 1000,- Kč, Jiří Dobruský 200,- Kč, Jiří Sieja 200,- Kč, Kamil Potoček 300,- Kč, Ivanka Podzimková 500,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Nezn. dárce 222,- Kč, Pavel Šána 107,- Kč, Jan Bezděk 1000,- Kč, Ladislav Adamec 100,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, Martin Vavrinka 100,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Miroslav Hloušek 111,- Kč, Miloslav Konopiský 200,- Kč, Květa Sekyrová 200,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, Michal Škurek 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Iva Floríková 300,- Kč, Ivana Benová 108,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, ing. Josef Musil 200,- Kč, Richard Kovaříček 200,- Kč, Vlastimil Kornas 66,60 Kč, Robert Schlesinger 100,- Kč, Ondřej Svatoň 50,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, Martin Reiser 200,- Kč, Milena Trulley 333,- Kč, Aleš Votruba 250,- Kč, Zdeňka Jindrová 50,- Kč, Pavel Kosmata 200,- Kč, Václav Tykvart 200,- Kč


Celkem za měsíc: 12 247,60 Kč
Vybráno 34.99%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.

Po blokaci Pravého prostoru můžete sledovat novou stránku PP na facebooku.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 1 257 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (7 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Loading...
loading...
politicon-eshop voxpopuliblog
18 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.