
Práce zotročující; práce osvobozující
URZA
Žijeme v úžasné době; a v nesmírně bohaté společnosti. Takové prostředí ve spoustě lidí vyvolává pocit, že lze žít zadarmo; že jejich základní potřeby jsou automaticky uspokojeny, což považují za danost, pro kterou není třeba nic dělat. To je však obrovský omyl.
Stále častěji se v naší společnosti ozývají hlasy lidí, kteří vnímají práci jako svazující, či dokonce zotročující. Ať už mluví o práci obecně nebo o té své konkrétní, ať už jde o ubíjející, jednotvárné a špatně placené směny u pásu či o uniformní zaměstnání v obřím korporátu s firemní kulturou, která dělá z jednotlivce pouhý zdroj, frustrovaní zaměstnanci jsou často nešťastní; mají pocit, že něco takového není správné, že je třeba „s tím něco dělat“.
V různých obdobích života mě živily dost různorodé činnosti; namátkou uvedu několik z nich – tahal jsem bedny ve skladu, navrhoval počítačové hry, prováděl údržbu výtahů zavěšený v šachtě, programoval vlastní menší projekty i velká rozšíření pro obrovské ERP systémy, uklízel hotelové pokoje, učil matematiku a programování na gymnáziu, pekl chleba, napsal celkem slušně prodávanou knihu; měl jsem firmu, nechával se zaměstnávat, nakonec pracuji sám na sebe – přednáším, točím videa, píši texty. Některé z těch prací mě bavily více, jiné méně; některé byly vyloženě naplňující, jiné nikoliv; některé se daly zvládat snadno, jiné vyžadovaly velké nasazení. V žádné z nich jsem však nebyl nespokojený. Nikdy. Žádná z nich mě nesvazovala, nezotročovala.
Ke každé své práci jsem měl pozitivní vztah. Ten určitě do jisté míry utvářelo vědomí, že se jedná o mou volbu, která však není finální a neměnná; vždy mohu jít dělat i něco jiného. Nikdy jsem se v žádné práci mentálně „nezaškatulkoval“ a neztotožnil s ní sám sebe. Především však za mou spokojeností stojí plné uvědomění si, proč vlastně pracuji; a s tím související vděčnost za to, co svou prací vlastně získávám.
Žijeme v úžasné době; a v nesmírně bohaté společnosti. Takové prostředí ve spoustě lidí vyvolává pocit, že lze žít zadarmo; že jejich základní potřeby jsou automaticky uspokojeny, což považují za danost, pro kterou není třeba nic dělat. To je však obrovský omyl. Civilizace, bohatství, města, hojnost – nic z toho jen tak nespadlo z nebe, na nic z toho neexistuje nárok; výchozím stavem je totiž nehostinná příroda, nedostatek použitelných zdrojů, absence všech výdobytků moderní společnosti – prostě chudoba! Všechen blahobyt, kterým jsme obklopeni, je beze zbytku produktem něčí práce; nás či našich předků. A chceme-li jej i nadále rozšiřovat – nebo alespoň udržet – je zapotřebí spousta další práce. Tohle bylo lidem v minulosti jasnější, neboť na to naráželi ve své každodenní realitě, jelikož se museli vážně otáčet, aby vůbec přežili; my naštěstí žijeme v době, kdy je zapotřebí daleko méně, za což jsem neskonale vděčný – nevýhodu však spatřuji v tom, že mnozí zapomínají, že uspokojení základních lidských potřeb není zadarmo.
Nespokojenost spousty lidí s prací, kterou vykonávají, je dle mého názoru způsobena nejen plným nepřipouštěním si (či dokonce úplnou ignorací) výše uvedeného, ale především srovnáváním svého aktuálního stavu s nesmyslnou utopií místo skutečné reality. Takového srovnání se mimochodem implicitně dopouští každý, kdo se domnívá, že každý člověk má právo (!) na to, aby byly splněny jeho základní lidské potřeby – aby nehladověl, nestrádal zimou a podobně. Každý, kdo něco takového tvrdí, žije v jakémsi iluzorním světě představ, kde lze plný talíř a střechu nad hlavou vyčarovat mávnutím kouzelného proutku; jinak totiž nelze splnění základních lidských potřeb garantovat jako právo, ale pouze jako možnost.
Moc bych si přál, aby to šlo jinak. Představa, že můžeme žít, aniž to kohokoliv cokoliv stojí, je vážně lákavá; leč bohužel prostě neodpovídá realitě. Člověk k životu potřebuje nejrůznější přírodní zdroje (třeba jídlo; ale zdaleka nejen to). A tyto zdroje je třeba nějak obstarat, což (minimálně zatím) nelze bez lidské práce. Z toho plyne, že pokud přiřkneme člověku na takové zdroje „právo“, zároveň mu tím dáváme „právo“ na plody něčí práce. Ale kdo z nás má „právo“ na to, aby pro něj druzí museli pracovat? A i kdyby se někdo takový našel, nemůžeme takové „právo“ přiřknout každému; nemusel by pak totiž zbýt nikdo, kdo by tu práci odvedl.
Můžeme se snažit – a myslím, že bychom měli – vybudovat svět, kde všichni budou mít možnost nehladovět a nestrádat; ale nazvat tuto možnost právem znamená ignorovat realitu, vydat se do utopického světa představ a lhát si – což je nejlepší cesta k frustraci plynoucí z následné konfrontace s reálným světem. To, čím se v současnosti živím, mě zcela uspokojuje a velice baví. Kdybych se však začal domnívat, že mé potřeby mohou být splněny bez toho, abych se o to musel nějak zapříčinit, možná bych i já mohl přestat vidět v práci smysl, v důsledku čehož bych s ní pak asi nebyl dvakrát spokojen.
Kdybych si totiž jako alternativu k práci představil iluzorní a nereálnou utopii plnou hojnosti, pro kterou nemusím nic udělat, dost možná by mě začala frustrovat prakticky jakákoliv cílevědomá činnost, která mi není v danou chvíli bezprostředně příjemná. Asi by mi to připadalo nefér – vždyť bych měl přece „právo“ nestrádat, aniž pro to cokoliv udělám! Když však zůstanu nohama na zemi a připustím si, že skutečnou alternativou k lidské práci je umírání hlady, zimou a nemocemi v nehostinné přírodě, moc rád půjdu něco dělat. I když jsem musel vstávat v půl páté na ranní směnu, cítil jsem vděčnost, že mám doma teplo, že netrpím hlady; a že ta směna potrvá třeba jen osm hodin. Ale i kdyby dvanáct či ještě víc s přesčasem, pořád toho musím pro materiální zabezpečení rodiny v součtu odpracovat mnohem méně a v daleko lepších podmínkách než mí předci o sto či více let dříve.
Tím určitě nechci říci, že není správné chtít lepší životní podmínky, více volného času a podobně; to všechno je samozřejmě naprosto žádoucí. Je dobré snažit se dosáhnout lepších možností, avšak je zhoubné zaměňovat možnost za právo. Jakmile si začnu myslet, že mám „právo“ na lepší život, jsem na cestě do pekel: Zaprvé proto, že v ten moment začnu implicitně chtít zlepšení svého života po někom (či něčem) jiném než po sobě, čímž utíkám před zodpovědností; a zadruhé proto, že nic takového jako „právo“ na lepší život neexistuje, nikdo mi ho mávnutím kouzelného proutku nezajistí – a já tím pádem nebudu spokojený, jelikož začnu mít pocit, že mi někdo něco dluží a krátí mě na mých právech, protože mi něco nedal zadarmo.
Pocity „zotročení“ či „svázanosti“ prací, které můžeme v naší společnosti stále častěji pozorovat (a z nichž vyplývá spousta nespokojenosti a frustrací), jsou tedy dle mého názoru způsobeny především srovnáváním současného stavu s neexistujícími alternativami (pohodlným životem bez nutnosti se o něj zapříčinit) místo jeho zasazení do rámce reálného světa, ve kterém je právě práce to, co nás dělí od nemožnosti naplnění základních potřeb v absolutní chudobě – ta je totiž výchozím stavem přírody. Akceptuji-li totiž realitu a jako alternativu úmorné směny v továrně beru hlad a zimu (a nikoliv pohodlí bez práce), neumím si představit, že bych se v takové továrně cítil „zotročen“.
Plné uvědomění si výše uvedeného je první krok k převzetí zodpovědnosti; jak s ní ale potom naložit? Osobně jsem velkým zastáncem neupínání se k jednomu oboru, nebo dokonce pozici; a už vůbec ne ke konkrétnímu zaměstnavateli. Domnívám se, že čím víc možností má člověk otevřených (a tím myslím především v hlavě a vlastním myšlenkovém nastavení), tím lépe může poznat, co ho vlastně nejvíc baví; a také je prakticky nemožné se pak skrze práci dostat po nějaký tlak či prožívat strach z nejistoty. Samozřejmě netvrdím, že je třeba měnit zaměstnavatele co pár měsíců. Nedělá mi problém setrvat roky na jednom místě; je však obrovský rozdíl zůstávat někde proto, že vážně chci, oproti tomu, když tam zůstávám z pocitu, že nemám jinou možnost.
Člověk má dost možností; dokud se o ně sám nepřipraví. To souvisí s určitou rozpočtovou disciplínou. Hodinová mzda mé nejhůře placené práce byla téměř stokrát menší než hodinová mzda té nejlépe placené; a i když pomineme extrémy, člověk si může za den programování vydělat mnoho tisícovek, zatímco za směnu u pásu méně stovek. Většina lidí zvyšuje své pravidelné výdaje spolu s rostoucími příjmy, což jsem v minulosti také dělal; pak mi ale došlo, že taková praxe velice zvyšuje transakční náklady na změnu povolání. To mě vedlo svůj postoj přehodnotit a čas od času se zamýšlet, k jak vysokým mandatorním výdajům mi vlastně vyhovuje se vázat s ohledem na flexibilitu, o kterou se tím připravím.
Snížením pravidelných výdajů se mi pak nejen otvírají nové profesní možnosti (typicky méně kvalifikované) a prostor pro vyšší nepravidelné výdaje, ale také mohu snáze spořit; nejen na stáří. Úspory totiž člověku poskytují další stupeň volnosti a snižují úroveň stresu. A podobně jako můžeme skrze kočírování životních nákladů docílit většího výběru možných povolání, skrze úspory lze dosáhnout klidu při hledání nové práce a rozmýšlení další cesty v případě ztráty podniku, živnosti či zaměstnání.
Stačí se na nějakou dobu uskromnit a něco našetřit; na tyto zásoby pak není ani nutné sahat, aby z nich člověk mohl profitovat. Vaše vyjednávací pozice prakticky v jakékoli práci silně závisí na tom, zda můžete kdykoliv odejít, nebo „potřebujete“ zůstat – ať už pro jakoukoli příčinu. Třeba umíte bezchybně číst lidi, máte nervy z oceli a dokážete při vyjednávání zahrát cokoliv – pak si můžete zajistit dobrou vyjednávací pozici v každém případě. Pokud však těmito kvalitami neoplýváte, mohou to být právě úspory a možnost bez problémů „jít jinam“, co zabrání tomu, abyste se báli jednat o změně podmínek, se kterými nejste v souladu.
Žije-li člověk „na doraz“ v tom smyslu, že jeho životní úroveň odpovídá jeho příjmům, připravuje se tím o prostor k růstu. Nejen, že může být zatlačen do pozice, která mu nevyhovuje; především tím demonstruje, že není schopen takovému tlaku odolat, což může snadno vést k dalšímu nátlaku – prostě proto, že to druhá strana může vnímat jako možnost, jak snadno dosáhnout svého. A naopak – kdo odolá, dává tím najevo, že tudy nejspíš cesta nepovede ani v budoucnu. Jinými slovy samotná možnost bez problémů opustit nějaké místo mi mnohokrát v životě výrazně zlepšila podmínky pro setrvání.
Řada lidí má pocit, že něco takového se jich netýká – že podobnými radami se mohou řídit až „ti úspěšnější“, co si mohou dovolit spořit; ale ne ti, kdo žijí takzvaně „z ruky do huby“. Jsem však přesvědčen, že se jedná o záměnu příčiny a následku – lidé žijí „z ruky do huby“ právě proto, že nejsou ochotni zkusit se ještě víc uskromnit proto, aby si do budoucna pomohli. Kdo však nežije doslova na ulici, vždy má šanci vymyslet, jak trochu ušetřit a uskromnit se, v důsledku čehož pak nemusí jen reagovat na vnější podněty, ale postupně se začít stávat pánem svého života.
Vím, jaké to je mít po zaplacení sdíleného pokojíku a nutných výdajů třicet korun denně na jídlo, muset čekat do výplaty s nákupem nových bot a chodit ve sněhu s dírou v podrážce. Kdybych však tehdy sám sobě dovolil zůstat pasivně reaktivní bez nějakého cíle či plánu a uvěřil tomu, že „nemám“ a „nemohu“ si dovolit víc, těžko by se má situace kdy změnila k lepšímu; zásah totiž málokdy přijde zvenku – to člověk sám tvoří svůj život. A zítřejší úrodu je třeba zasít už dnes; což nemusí nutně znamenat tvorbu finančních rezerv, může jít i o časovou investici do čehokoliv, co v budoucnu přinese zlepšení situace.
Milionové úspory, vlastní bydlení, auto i prosperující firma pochopitelně přinášejí výrazně větší manévrovací prostor než házení dvacetikorun do prasátka a rekvalifikace samostudiem na Internetu; ale to, co nakonec rozhoduje, nejsou dostupné prostředky, nýbrž ochota je všechny „neprojíst“ (ať už přeneseně či doslova), představivost, sen, cíl a vůle jej realizovat i navzdory překážkám. Kdybych si měl vybrat, zda vykročit do života bez jediné koruny a s pochopením tohoto principu, nebo zdědit sto milionů a nechápat – bez zaváhání volím to první.
Člověk málokdy doopravdy „nemá na výběr“, ačkoliv se tak spousta lidí často cítí. Ten pocit je typicky to jediné, co nám brání začít si vybírat; a když se ho zbavíme, možnosti se před námi začnou otevírat.
Redakce
S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)
Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.
***** Příspěvky čtenářů za měsíc leden 2021: *****
Blahomír Skoupý 500,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Dana Staňková 200,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, ing. Tomáš Šimčík 300,- Kč, Jiřina Gyárfásová 1000,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Jiří Dobruský 200,- Kč, Miroslav Červenka 300,- Kč, Ladislav Adamec 200,- Kč, Václav Žižka 500,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Ivanka Trávníčková 400,- Kč, Martin Vavrinka 100,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Ilja Baudyš 500,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Jan a Gabriela Horáčkovi 500,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Marek Janicko 200,- Kč, Pavel Janeček 500,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Anonym 100,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Olga Petrová 300,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč
Celkem za měsíc: 10 650,00 Kč
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Latest posts by Redakce (see all)
- BLM v Kapitolu - 15.1.2021
- Osmdesátníci, nástup na očkování! - 15.1.2021
- Hmyz a produkty z něj se již brzy objeví v evropských supermarketech - 15.1.2021
HOCHU HOCHU
nevím jestli Ti tento článek vynese dostatek pochval.
Podle mě žijeme v době, která je úplně špatná z jednoho hlavního důvodu, kterým je nasouvání komunismu a zotročování lidstva. Nevím jestli je to vhodná chvíle pro chvalozpěvy.
MORAVA A SLEZSKO NENÍ ŽÁDNÉ ČESKO !!!
VŠECHNY VOLBY BYLY PODVODNÉ !!! SMRT VLASTIZRÁDCŮM !!!
“Člověk málokdy doopravdy „nemá na výběr“, ačkoliv se tak spousta lidí často cítí.”
Jak kdo a jak kdy. Záleží na pozici. V ČR při výběru ze 2 zel si vybereme obě.🧟
No taková samoživitelka se 2 dětmi,která maká na pokladně v supermarketu,tak ta co i utrhne od huby(našetří) to ji sežere inflace.Takže ve výsledku bude bude mít ještě větší prd.A že takových je u nás opravdu hodně o tom nepochybuji.Druhý extrém je,že lidi kupují kokotiny,které ani nepotřebují a ještě se kvůli tomu zadluží,tak ono to s tou změnou práce není taky tak jednoduché.Největší problém je to kolik stát lidem sebere na daních,ale hlavně,že se veliká část daní doslova projebe,protože politici ani úředníci nemají konkrétní odpovědnost a ani morálku.Zákony jsou nepřehledné a,,gumové”,kdo má prachy na drahé advokáty,má i spravedlnost a to je taky špatně,mělo by se měřit(v právu)všem stejně.
zacyklený grafoman…
No mozno to bolo do roku 89 tavarisc Urza,.
Se spoustou myšlenek páně Urzy lze polemizovat.Budiž.
Ovšem nechápu kde má vzít máma dvou dětí s nízkou kvalifikací peníze na úspory,kde vzít čas na samovzdělávání když lítá kolem plotny a dětí,protože se tatík dětí jaksi zdejchl,ovšem nezastávám se těch nanynek,které si nechaly upíchnout 2-3 haranty a každé má jiného tátu….”nezvěstného” a dotyčná zjistí že se princ nekonal a natahuje pařáty k poplatníkům.Autor také opomněl skutečnost,že ne každý má IQ140 a není schopen třeba spočítat trojčlenku ,naučit se cizí jazyk alespoň v základu.Proč,protože na to prostě nemá a i kdyby seděl nad knižkami denně pět hodin,do hlavy to nedostane a Gausova křivka je neúprosná.
A také ti “chytřejší” by na to měli myslet a brát v úvahu.
Každý by měl mít svoje místo ve společnosti, když se snaží. Mělo by být i důstojné.
Co jsem dělal,dělal jsem rád. Jeden citát klasika – koment k 1/2 článku. Bez práce nejsou koláče – další ke zbytku.
Jinak, procento darmožroutů má vzestupnou spirálu.
Práce práce práce a strč prst skrz krk. Greténismus s verky se 7x horší ekologickou stopou co nemají roční denní nájezd. 200 cyklů a šrot. Pro případné řadové dnešní uživatele aut vynásobené průměrnou délkou životnosti spalovacích aut tyhle šmedy to pálí v komínech ale přilétne jim to do huby stejně. Pod komínemje nejčistší vzduch. Že to gretě nikfo hretě neřekl že kyfozak tankery přes oceám idělá víc exhalací jak auta v evropě za rok. To už jsou všichni idioti?
https://www.garaz.cz/clanek/s-hasici-otevrene-o-elektromobilech-je-to-prusvih-21005165#seq_no=4&dop_ab_variant=497900&dop_source_zone_name=autoweb.web.nexttoart&dop_req_id=NSV3dPhCixB-202101140725&source=article-detail
pýžu pjeknje
Urzo Chlapče chlapče všechno sis to dobře vymyslel a tvoje řečnění se moc dobře poslouchá …. až na tohle … tohle si nedomyslel ani trochu .. řeknu ti proč … si ještě moc mladej a blbej na to, aby si znal život a státní aparát ze všech stran.
Je sice pěkné teoretizovat o anarachokapitalismu, ale prostě v něm nežijem a přirovnávat ideální stav společnosti k té reálné jak se mají nebo nemají lidé cítit co můžou a nemůžou v tomhle bolševistánu kde tě sejme kdejakej zmetek na jakýmkoliv úřadě a to totálně že nejen že nebudeš aktuálně nebo příští měsíc mít ani na tu děravou podrážku ani jít kam na tu směnu ani kde složit hlavu ani už nikdy nebudeš třeba chodit a nikdo ti nepomůže dokonce kdo by ti chtěl pomoct toho státní bolševickej aparát sejme spolu s tebou, buď si jict že protředků a lidí fízlů a úředníků na to mají fakt dost a práva se chlapče nikde nedovoláš ….. Ono je rozdíl si zapolemizovat s policajtem při silniční kontrole že nezná vyhlášku a tvoje práva a nechystá se ti zmasakrovat zdraví za to že mu to vysvětluješ .. to se z tvých řečí cítím cítíš jako největší borec .. jenže výš chlapečku oni existujou a jejich fakt hodně tací strejdové u pčr kteří vědí jak se vzájemně podržet jak tě okrást jak tě beztrestně zmračit jak nasměrovat ovečky v okolí proti tobě aby si byl totálně v pr a neměl žádnou volbu a jen tiše trpíc chcíp … sorry jako tohle se ti fakt nepovedlo takhle život fakt aktuálně nefunguje a máš růžovoučké brýle protože si tu pravou realitu ještě nezažil, resp si ještě nikdyu nezkoušel dělat něco u čeho by si narazil na tu byrokratickou překážku kdy se zkrátka jeho výsost ouřada rozhodně tě nepustit dál nebo jen tak sejmout a celej ten cirkus státní zprávy se za něj postaví… taky jsem si ve 20ti myslel to samé co tu popisuješ neboj … z toho fakt ale vyrosteš … ozvou se stařecké bolístky nebo něco horšího nezájem zaměstnat staršího nezájem o výrobek nebo nemožnost jej prodávat nově od loňska je tu protože kovid… ve zprávách si tě na objednávku podají aby tě ovečky začli nesnášet a měl si s přednášením a sponzoringem útrum do toho exekutorek třebas nezákonně …. bude to tvrdé probuzení do reality to mi věř …
Tím fakt netvrdím že nexistujou lidé kteří si jen stěžují přitom můžou vše nikdo jim nic nedělá i jakejkoliv úředník jim vleze do zadku ale oni stejně nic pořádného nedělají a jen brblaj .. vo tom žádná … říkám že takové články vydávat v téhle době totální bolševické diktatury který pořesáhla dávno válečný stav kdy už se celé roky zase vyhazuje z práce za pouhej názor jsou fakt pitomé … dokud má jakejkoliv přemnoženej úředník plnej přetékající žlab za nic nebo dokonce za páchání vyloženě trestný činosti z mých daní tak jakékoliv polemizování o právu mít střechu nad hlavou a co jíst považuju za mimoňství … vlastně by se dalo říct že tímhle článkem se dal urza na politiku a chce zapdnout mezi smetánku která nadšeně přijme poté co zničila ekonomiky vykradla daně a žije si jak králové a má veškerou moc jen čeká až nebude muset lůze kterou vyrobyla dát z nakradeného jí samotné ani ten pověstný drobek …
Taky se mi zda ze sidal smazenici z houbicek. Zobecnuje veci, ktere na kazdeho nesedi. Po 40 se co bylo kdysi nastudovano, vykouri z hlavy, pokue to neni podepreno praxi v oboru a zkusili jste nekdo po 40 ci po 50 studovat? Treba cizi jazyk. Proste ta hlava to uz tolik nepobira, a je jedno jestli makate u kompu, nebo rukama.
Studium cizch jazyku doma na zadku je totalni vopruz a kravovina .. nikdy to do hlavy nepujde .. par tydnu mezi domorodcema a nauci se i blbec ….
A co se studia na skole a praxe tyce no … netusim jak ted ale takove hovadiny nikde nikdy v praxi pouzite ktere nam tloukli do hlav …. fakt netusim komu by to v zivote a k cemu bylo? A to se bavim daleko sirsim zaberem oboru nez urza … a to do fakt do hloubky me vzdy neco nadchne …. s nejakym takhle se to zapne a takhle se do toho tohle strka se fakt nespokojim nikdy … je k necemu vedet kdy byla ta a ta bitva ktera strana za co bojovala a kterej rok se kdo narodil a umrel kdyz pak lidem staci nakecat ze nesmi chodit po 9 ven nesmi chodit do hospody a musi kazdyho udat kdyz to tak nedela taky? Vzdyt lidi se z takovyho dejepisu nenaucili vubec nic … proc je to teda porad povinnej predmet? Ani posledni svetova jim vubec nevadila chovaj se stejne fanaticky a stadovite a vubec jim to nedochazi ze smerujem ke 3 … k cemu je ta cestina a ty gramaticky fantici kdyz obsah jakehokoliv textu nedokazou pochopit natoz se z nej poucit? Ci je tolik psychopatu kterym je jedno kolik lidi znici jen pro svoje koryto?