skola1
5.11.2019
Kategorie: Společnost

Potřebujeme vyrvat vzdělávání z rukou politiků

Loading...
Sdílejte článek:

RÓBERT CHOVANCULIAK

Nápady na zásadní reformu školství jsou velmi staré. Těžko byste hledali člověka, který by se nepodepsal pod tvrzení, že vzdělávání je dnes zastaralé a nedrží krok s dobou.

Pokud se o vás za poslední roky třeba jen trochu dotkly návrhy na reformu vzdělávání na Slovensku, možná jste zachytili, že potřebujeme, aby bylo vzdělávání více svobodné, neformální, vysoce individualizované a do středu zájmu je třeba postavit dítě.

Obsah vzdělávání se má zaměřit na praktický život a s tím spojené zlepšování komunikace, zdraví, kritického myšlení, podpory demokracie a dosažení smysluplného života. Učitel se má změnit z instruktora na průvodce.

Pokud vám napsaná hesla připadají jako nudné opakování frází, tak nejste sami. Tyto cíle a záměry jsem totiž nepopsal z nových reformních dokumentů (kde se také nacházejí), ale byly součástí plánů na reformu školství na počátku 20. století v USA.

Jde o konkrétní body z hlavních principů Sdružení progresivního vzdělávání a Národního vzdělávacího sdružení z let 1918 — 1919 a z iniciativy státního komisaře pro vzdělávání v New Yorku, který prosazoval v 70. letech tzv. Otevřené školství.

Nejsme pozadu

To, že je vzdělávání zastaralé a nedrží krok s dobou, si lidé myslí minimálně již jedno století. Od konce 19. století se intenzivně diskutuje, jak modernizovat školu a řeší se, jak změnit obsah vzdělávání — co se učí a jak se to učí.

Brlající Slovák si možná řekne, že na západě nic nového, ale pro nás jsou to novinky. Jako vždy jsme pozadu. Ale nic nemůže být dále od pravdy.

Již v roce 1906 se v Olomouci uskutečnil velký sjezd moravského učitelství, který odmítal „memorování a zapamatovávání si již hotových poznatků a vědomostí“ a požadoval školy „volné a činné“.

Mnozí reformátoři tehdy volali po nahrazení zastaralé „pedagogiky učitele“ — přílišného verbálního učení zpoza katedry novou „pedagogikou dítěte“, která volala po vyšším podílu přímé a aktivní činnosti žáků, píše Karel Kostka v publikaci „Tomáš Baťa a baťovské školství“.

Český pedagog, ředitel a inspektor Josef Úlehly si v roce 1899 postěžoval:

„Chceme děti učiti ctnostem, ale nedáme jim jednati, nýbrž mluvíme k nim slova, chceme je učiti pracovitosti, ale nedáme jim pracovati, nýbrž mluvíme k nim slova, chceme, aby poznaly řád a zákony zevnějšího světa, ale nedovolíme jim zevnější svět pozorovati, aby se zanítily silou mladistvé duše pro krásno a dobro a zavřeme je do čtyř školních zdí a mluvíme k nim opět slova“.

Reformní snahy, dokumenty a prohlášení tak nejsou ve školství nic nového. Lidé si zvyknou žít svou dobu a zapomínají, že jen relativně nedávno jejich blízcí předkové řešili podobné problémy. A co je ještě zajímavější, přicházeli s podobnými řešeními.

Spokojený zákazník

Problémem školství tak není nedostatek představ, jak ho reformovat. Jeho problém je, že uvízlo v kazajce státu, kterou svazují politici.

A politická aréna má svá specifika. Co se dostane pod ruce politikům, tam není prostor na diverzitu a vzkvétá monokultura. To není selhání jednotlivých politiků, ale vlastnost systému.

Když chcete něco řídit z ministerstva, musíte přesně stanovit mantinely a pravidla. To jsou základní principy byrokratického managementu. Proto v minulém režimu měla většina lidí stejné obývákové stěny a jeden typ televizoru.

Stát je navyklý hledat jedno stejné řešení pro všechny. A to časem nevyhovuje nikomu.

Je načase vyzkoušet jiný přístup, když centrálně řízený systematicky selhává. Svléknout si kazajku. Otevřít školství soukromé iniciativě, kde bude moci vedle sebe fungovat množství různých přístupů ke vzdělávání.

To ale znamená vzít vzdělávání z rukou politiků a dát možnost ukázat se vzdělávacím inovátorem. Tedy přenést vzdělávání z veřejného sektoru do soukromého.

Kde o úspěchu či neúspěchu nerozhodují politické sliby a preference, ale spokojenost zákazníků (tedy žáků a jejich rodičů) a ziskovost.

Autor: Róbert Chovanculiak

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc listopad 2019: *****

Jan Procházka 500,- Kč, Jakub Malinovský 36,- Kč, Eduard Ezer 1000,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Vladislav Vydra 100,- Kč, Václav Červinka 200,- Kč, František Šmíd 600,- Kč, Jan Bezděk 1000,- Kč, Ilja Baudyš 1000,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Jiří Sieja 200,- Kč, Pavel Šána 107,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Robert Schlesinger 100,- Kč, Roman Dejmal 200,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Marek Janičko 200,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Ladislav Adamec 100,- Kč, Květa Sekyrová 200,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Nezn. dárce 222,- Kč, Richard Urinovský 200,- Kč, Vít Fortelka 2020,- Kč

Celkem za měsíc: 10 435,00 Kč
Vybráno 29.81%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.

Po blokaci Pravého prostoru můžete sledovat novou stránku PP na facebooku.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 1 020 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (11 votes, average: 2,73 out of 5)
Loading...
Loading...
loading...
politicon-eshop voxpopuliblog
43 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.