AUTOBUSHYBR
5.2.2020
Kategorie: Ekonomika, Exklusivně pro PP

Plánované nákupy hybridních autobusů pro Prahu se také málo probírají, paní Marvanová

Sdílejte článek:

RUDOLF MLÁDEK

MLADEKRHovoříme-li o ekologii, pak hybridní autobusy se jeví krokem spíše vedle. Žádné baterie v současné době nemohou pokrýt provoz těchto vozidel (to by pak nebyl hybridní, ale elektrický autobus), a podíl škodlivých emisí se u hybridních autobusů sice sníží, ale stále zůstane vysoký. Navíc hybridní autobusy mají stále olejové hospodářství, jejich životnost je obvykle nižší než u trolejbusů (elektrobusů) a jejich hlukové parametry opět patří mezi vysoké škodliviny. S ohledem na svoji konstrukci pak vyžadují velmi perfektní dvojí údržbu. Opět tedy tlak na vyškolený specializovaný personál.
Proto odborná veřejnost provozovatelům městské veřejné dopravy věnovat zvýšenou pozornost výsledkům provozování hybridních autobusů nejen z pohledu emisí a hluku, ale i z pohledu údržby a provozních nákladů. Pouze porovnání všech parametrů s trolejbusy, parciálními trolejbusy, elektrobusy a s autobusy na zemní plyn by mělo být rozhodující pro úvahy volby nového vozového parku. Zdá se, že v takové Praze na tohle nikdo neslyší.

Nařízení z EU jako alibi špatných nákupů

Téměř cca dvojnásobná cena a snížení emisí o dvacet procent u hybridních autobusů opravdu něco zásadního řeší? Spíše nikoliv, než ano, byť přiznejme, že do Evropskou unií dočasně nařízených parametrů se tak mnohá města trefí, včetně Prahy. Otázkou politickou ovšem je, zda cílem komunálních politiků je ozdravění města nebo splnit počáteční nařízená čísla z EU.
Trolejbusová trakce (samozřejmě parciálních trolejbusů s bateriemi) by se v plánech měst měla stát páteřní, nikoliv doplňkovou dopravou, pokud se neupřednostní v daném městě výstavba metra, příp. tramvají. A ekologicky lepší než hybridní autobusy jsou autobusy s plynovými nádržemi na stlačený zemní plyn (CNG).

K upřednostnění tramvají před trolejbusy

Porovnání výstavby tramvajových tratí a trolejbusových musí zahrnout více, než jen staromilský pohled. Tramvaje se v dnešní výrobní podobě blíží spíše lehkým vlakům logicky s vysokokapacitní nabídkou. Zda mají představovat i obsluhu centrálních částí měst je ale dnes už na pováženou.

Původní váha tramvají, které vyráběly od roku 1905 Ringhofferovy závody na Smíchově a jejichž provoz byl definitivně ukončen v roce 1974 spolu s otevřením první linky metra C v Praze, byla jen 12 tun. Současný kolos tramvaj T15 váží 42 tun a po osazení klimatizačních jednotek se ještě zvýší. Této váze musí odpovídat těžká a stavebně náročná trať. To představuje v dané centrální části města dopady na celkový stav podzemních sítí a na stav okolních budov.

Pro srovnání s výrobou a váhou trolejbusů v České republice: Např. Český kloubový trolejbus ŠKODA Tr 31 SOR váží necelých 18 tun, kloubový trolejbus Škoda 25Tr z produkce Škoda Electric necelých 19 tun, ostravský parciální trolejbus Ekova Electron 12T váží také necelých 19 tun. Jde tedy o nezanedbatelný váhový rozdíl. Stejně tak nezanedbatelným rozdílem jsou provozní náklady, a je to otázka potřebné kapacity (poptávky, chcete-li), která by měla o jednotlivých trakcích a jejich nadsazení rozhodovat.

Podivné utrácení v Praze

Požadovanou poptávku a dopravní přínos nám v případě například návratu tramvají na pražské Václavské náměstí dosud nikdo neprokázal a tak celá stavba vypadá spíše jako předražený politický pomník. Za plánované vynaložené peníze by se ale jistě dalo vybudovat jiné, poptávkou žádané mnohem vhodnější spojení. Prodlužování stávajících tramvajových tras do okrajových částí Prahy se proto jeví jako mnohem přínosnější, než jejich centrální zpětné umístění.

Dále pak slibovat Pražanům, že jim úředníci místo ekologické dopravy nabídnou dvojnásobně dražší hybridní autobusy, to nepochybně není to řešení, které by v dlouhodobém horizontu obstálo. „Dočasně a za draho.“ Aby se byrokratický vlk EU nažral a koza budoucího utrácení zůstala celá. Tak by se takový pražský plán dal ohodnotit. Dejme přednost přístupu: „Dlouhodobě a levně.“

Praha autobusy na plyn neplánuje

Hlavní město Praha jediným akcionářem Pražské teplárenské a.s. Kdo tomu rozumí, že v Praze není zájem o plynové autobusy? Jiná česká města zřejmě mají výrazně odpovědnější politiky i šéfy dopravních podniků. Pochvalu si proto zaslouží Kladno, Trutnov, Havířov, Karviná, Ostrava.. a výčet by mohl pokračovat. V Česku jezdí hodně přes 1000 autobusů na stlačený zemní plyn a využívá je celkem asi 50 českých měst. Praha zcela nelogicky plynové autobusy odmítla a plánuje nákup hybridních autobusů. Proč, to se nikde nedočtete. Přitom z pohledu životního prostředí patří Praha mezi jedno z nejhorších měst.

Pak se nedivme, že ve společnosti koluje tak mnoho pražských konspirativních teorií, jejichž obviňujícím základem je možná korupce. Každé jednání by mělo vykazovat logiku a výsledky řádného hospodáře. U řízení Prahy a Dopravního podniku se ale začíná zvedat až příliš mnoho otazníků. Možná i proto radní Hana Kordová Marvanová naznačuje, že vedení dopravního podniku je zkorumpované a krade. (1) Jenom pro úsměv čtenáře dodáme, že ŠKODA TRANSPORATION má údajně výhradní práva, včetně práv duševního vlastnictví, k výrobní (! viz Pozn.) i údržbové dokumentaci k vozům metra 81-71M a to podle stanoviska právní kanceláře AK ROWAN LEGAL. (2) Kdo si to hned nevybaví, tak mu připomeneme, že za kariérou bývalého ministra dopravy Vladimíra Kremlíka se jako rudá nit vine jeho vztah s advokátní kanceláří Rowan Legal, kterému korunuje obvinění z korupce. Kremlík tvrdí, že mu jednatel Rowan Legal Martin Janoušek nabídl úplatek 1,5 miliónu Kč. (3).To se potom radní Kordové-Marvanové nedivme, že vznáší podezření. A až se podívá na ty plány s hybridními autobusy…..?!

Pozn. Mytiščinský strojírenský závod v tehdejším Sovětském svazu vyrobil vozy metra 81-71 M pro pražské metro a pokud výrobní dokumentaci neprodal se všemi právy Škodě Transportation je uvedený právní posudek lichý. Důkaz opaku zatím nikdo veřejně nepředložil.

 

Zdroj:
(1) https://zpravy.aktualne.cz/domaci/nenecham-si-kazit-jmeno-reditel-dopravniho-podniku-hrozi-rad/r~4e9361e841f611ea8776ac1f6b220ee8/
(2) https://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/tiskovezpravy/DPP-zajistil-udrzbu-souprav-metra-81-71M-plne-v-souladu-se-zakonem-o-zadavani-verejnych-zakazek-a-stanovami-spolecnosti-611199
(3) https://www.parlamentnilisty.cz/arena/nazory-a-petice/Petr-Nemec-Vztahy-exministra-Kremlika-a-advokatu-z-Rowan-Legal-skoncily-krachem-a-narcenim-612507

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX), QR platby

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc září 2021: *****

ing. Jan Dvořák 500,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Marek Janicko 200,- Kč, Rudolf Roedling 500,- Kč, Pavel Burget 200,- Kč, Pavel Jurášek 100,- Kč, Robert Schlesinger 100,- Kč, Alena Albrecht 200,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Matouš Gaudl 500,- Kč, Zdeněk Vybíral 1000,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Oldřich Smejkal 1000,- Kč, Dr. Ilja Baudyš 1000,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Karel Kubela 83,- Kč, Jiří Obermaier 300,- Kč, Martin Vavrinka 50,- Kč, Anonym 100,- Kč, Milan Tahovský 1000,- Kč, Pavel Janeček 300,- Kč, Jiří Cígler 250,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Anonym 200,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Karel Klouček 500,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Jana Slabá 100,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, L. Skrobacek 149,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Jan Petr 300,- Kč¨, František Vrána 50,- Kč, Arpád Krausz 250,- Kč, ing. arch. Marie Tachezyová 200,- Kč, Zuzana Karlová 300,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, ing. Jiří Klumpar 100,- Kč, Pavel Kosmata 200,- Kč

Celkem za měsíc: 13 432,- Kč
Vybráno 38.37%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 817 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (10 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
3 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-)