
Peníze jsou barometrem naší mravnosti
BŠ
Právě čtu Atlasovu vzpouru od Ayn Randové. Moc se mi do těch 1100 stran nechtělo, ale nelituji. Naprosto nelituji, neboť bych se jinak připravil o opravdu silný zážitek. Doporučuji ho všem, kteří se snaží porozumět současnému dění ve světě. Osobně už teď ten román řadím i před Orwellův 1984. Obávám se, že není tak slavný jen pro svůj objem. Ale ubezpečuji vás: autorka věděla, co píše. Máte-li trpělivost, nabízím vám jednu částečku z jejího díla. Je sice taková “nerománová”, ale výstižná. Radím vám vydržet:
***
Rearden se zastavil nepovšimnut na okraji skupinky. Uslyšel, jak se žena s těžkými diamantovými náušnicemi a povadlou tváří nervózně ptá: „Seňore d’Anconio, jaký osud podle vás čeká lidstvo?“
„Přesně takový, jaký si zaslouží.“
„Ach, jak kruté!“
„Copak nevěříte v platnost mravního zákona, madam?“ pronesl Francisco vážně. „Já ano.“
Vtom Rearden uslyšel Bertrama Scuddera stojícího opodál, jak říká kterési očividně pohoršené dámě: „Nenechte se jím vyvést z míry. Abyste věděla, peníze jsou kořenem všeho zla – a on je typickým produktem peněz.“
Rearden si nemyslel, že ho Francisco zaslechl, tu však uviděl, jak se ke Scudderovi otáčí se zdvořilým úsměvem.
„Vy tedy tvrdíte, že peníze jsou kořenem všeho zla?“ prohodil Francisco. „Položili jste si někdy otázku, co je kořenem peněz? Peníze jsou nástrojem směny a směna nemůže existovat beze zboží a služeb a lidí schopných je poskytovat. Peníze jsou ztělesněním principu, že chce-li člověk spolupracovat s druhými, může tak činit jedině prostřednictvím obchodu, tedy nabízet hodnotu za hodnotu. Peníze nejsou nástrojem žebráků, kteří si váš produkt chtějí vyplakat, ani lupičů, kteří vám ho berou silou. Peníze se rodí pouze z lidské práce. To je podle vás od ďábla?
Pokud za svou práci přijmete platbu, učiníte tak z přesvědčení, že získané peníze obratem směníte za plody práce někoho jiného. Hodnotu penězům nepropůjčují žebráci ani lupiči. Ani oceán slz, ani všechny zbraně, co jich na světě je, nedokážou proměnit ty barevné papírky ve vaší peněžence na pecny chleba. Ony papírky, které by správně měly být kryté zlatem, jsou ve skutečnosti žetonem důvěry, vaší poukázkou na úsilí těch, kdo pracují a vyrábějí. Obsahem své peněženky vyjadřujete naději, že na světě jsou a budou lidé, kteří se k onomu mravnímu principu, který je kořenem peněz, neobrátí zády. To je podle vás zlé?
Zamysleli jste se někdy nad kořenem výroby? Vezměte si třeba takový elektrický generátor – jen si zkuste namluvit, že jde o dílo nemyslících primitivů! Zkuste vypěstovat jediné zrno pšenice bez znalostí, které vám zanechali naši předci, kteří je museli objevit vlastním důvtipem. Zkuste si obstarat potravu pouhou tělesnou silou – teprve pak si uvědomíte, že jedině lidská mysl je kořenem vší výroby a všeho bohatství, které kdy na této planetě existovalo.
Jenže peníze vydělávají silní na úkor slabých, chcete zřejmě namítnout. Jakou sílu máte na mysli? Jistě ne sílu svalů či zbraní. Bohatství je výsledkem lidské schopnosti myslet. Chcete snad říct, že člověk, který vynalezl motor, bohatne na úkor těch, kdo žádný motor nevynalezli? Že chytří bohatnou na úkor hlupáků? Schopní na úkor neschopných? Ctižádostiví na úkor povalečů? Peníze se rodí – dřív, než mohou být vyžebrány či uloupeny – z práce každého poctivého člověka, vždy do míry odpovídající jeho schopnostem. A poctivý člověk je každý, kdo ví, že nemůže spotřebovat víc, než kolik vyrobil.
Obchod prostřednictvím peněz je základem spolupráce mezi lidmi dobré vůle.
Peníze stavějí na nezpochybnitelné pravdě, že každý člověk je bezvýhradným vlastníkem své mysli a svého úsilí. Peníze vám nediktují hodnotu vaší práce; ta závisí pouze na svobodném úsudku každého, kdo je ochoten směnit svůj produkt za váš. Za své zboží a služby obdržíte tolik peněz, kolik uznají za vhodné ti, kdo si od vás něco koupí, ale ani o cent více. Peníze umožňují pouze takovou dohodu, která je oboustranně výhodná. Peníze vám připomínají, že lidé pracují ve svém zájmu, nikoli v rozporu s ním. Že pracují, aby získali, nikoli ztratili. Nabádají vás, abyste si uvědomili, že druzí nejsou tažná zvířata, jejichž údělem je nést břímě vašeho strádání, že jim musíte nabídnout protihodnotu, nikoli nářek, a že pravým tmelem lidského společenství není vzájemná výměna utrpení, nýbrž směna zboží a služeb.
Peníze žádají, abyste prodávali nikoli svou slabost hlouposti druhých, nýbrž svůj talent jejich rozumu. Abyste kupovali nikoli to nejpodřadnější, co druzí nabízejí, nýbrž to nejlepší, co za své peníze seženete. A pokud je nejvyšším soudcem lidské spolupráce obchod, nikoli hrubá síla, pak vítězí to nejlepší zboží, nejlepší služba, nejmoudřejší úsudek a největší schopnost. Vaše odměna je přímo úměrná vaší produktivitě. Takový je zákon existence a jeho nástrojem a symbolem jsou peníze. A to je podle vás špatné?
Peníze jsou pouhým pomocníkem. Zavezou vás, kam si budete přát, na sedadle řidiče vás ale nenahradí. Umožní vám splnit si i ty nejtajnější sny a touhy, budou to ale vaše sny a vaše touhy.
Peníze jsou metlou těch, kdo se pokoušejí převrátit vztah mezi příčinou a následkem – těch, kdo chtějí ovládnout mysl tím, že se zmocní jejích plodů.
Za peníze si nekoupí štěstí ten, kdo netuší, po čem vlastně touží. Peníze mu nevštípí hodnotový žebříček, pokud se nikdy nenaučil, co má jakou hodnotu. Nestanoví mu cíl, pokud se nikdy nezamýšlel, čeho chce vlastně v životě dosáhnout Peníze nekoupí moudrost hlupákovi, obdiv zbabělci či úctu neschopnému. Pokusí-li se člověk koupit si do svých služeb ty, kdo ho převyšují, stane se obětí těch, které převyšuje on. Inteligentní lidé se mu budou vyhýbat a naopak šejdíři a podvodníci se k němu začnou sbíhat, vábeni známou pravdou, kterou si on neuvědomil – že penězi zdravý úsudek nenahradíš. Proto je nazýváte zlem?
Jedině lidé, kteří bohatství nepotřebují, jsou způsobilí ho zdědit – takoví, kteří by zbohatli stejně, bez ohledu na startovní čáru. Pokud se dědic svým penězům vyrovná, pak mu bohatství slouží. Pokud ne, pak ho zničí.
Vy se ale na něj podíváte a zvoláte, že peníze ho zkazily. Opravdu? Nebo zkazil on své peníze? Nezáviďte neschopnému dědici; jeho majetek vám nepatří a vy byste s ním nenaložili o nic lépe. Nenamlouvejte si, že měl být raději rozdělen mezi vás. Zatížit svět padesáti příživníky namísto jednoho by těm penězům počestnost nevrátilo. Peníze jsou živoucí silou, která beze svého kořene uhyne. Peníze nemohou sloužit člověku, který se jim nevyrovná. Proto je považujete za zhoubné?
Peníze jsou vaším chlebodárcem. Rozsudek, který vynesete nad svým živobytím, vynesete zároveň i nad svým životem. Pokud vaše peníze pocházejí z nečistého zdroje, zatratili jste svou vlastní existenci. Získali jste je podvodem? Zneužíváním lidských neřestí či omezenosti? Podlézali jste hlupákům s cílem zbohatnout nad rámec svých schopností? Klesli jste pod svou úroveň? Vykonávali jste práci, kterou jste opovrhovali, pro zákazníky, které jste nemohli vystát? Pokud ano, pak vám vaše peníze nekoupí ani špetku opravdového štěstí, ani chvilku pravé radosti. Pak všechno, co si za ně pořídíte, se promění nikoli v zaslouženou odměnu, nýbrž ve ztělesněnou výčitku; nikoli v zosobnění dosaženého cíle, nýbrž v připomínku hanby. Pak budete křičet, že peníze jsou zlé. Zlé, protože vám neposloužily jako náhražka sebeúcty? Protože vám nedopřály potěšení z nemravnosti? Je tohle snad kořenem vaší nenávisti k penězům?
Peníze jsou a navždy zůstanou důsledkem. Nikdy vás nenahradí coby příčinu. Peníze jsou produktem ctnosti, ctnost si však za ně nekoupíte, ani za ně neodčiníte své prohřešky. Peníze vám nedají nic nezaslouženého, ať už hmotného či duševního. Je tohle kořenem vaší zášti k penězům?
Nebo jste snad chtěli říct, že kořenem všeho zla je láska k penězům?
Milovat věc znamená znát a milovat její podstatu. Milovat peníze znamená znát a milovat skutečnost, že peníze jsou plodem toho nejlepšího v nás, že díky nim můžeme směňovat své úsilí za to nejlepší, co jsou druzí schopni nabídnout zase nám. Nejhalasněji svou nenávist k penězům vytrubuje ten, kdo je ochoten prodat svou duši za čtvrťák. Kdo peníze miluje, ten je ochoten na ně pracovat. Ví, že si je umí zasloužit.
Dám vám tip na klíč k lidskému charakteru: člověk, který haní peníze, zbohatl nečestně; ten, kdo si peněz váží, si je vydělal poctivě.
Bude-li vám někdo tvrdit, že peníze jsou zlé, prchejte od něj, jako by vám za patami hořelo. Ten výrok je jako zvoneček malomocného – varuje všechny v okolí, že se blíží lupič. Dokud budou lidé žít pospolu na zemi, budou muset nějak spolupracovat. A zavrhnou-li coby prostředek spolupráce peníze, zbude jim jediná alternativa – hlaveň pušky.
Peníze od vás vyžadují ty nejvyšší ctnosti, pokud je chcete vydělat či uchovat. Lidé beze špetky odvahy, hrdosti či sebeúcty, kterým chybí mravní přesvědčení, že na své peníze mají právo, kteří svůj majetek nejsou ochotni bránit jako vlastní život, kteří se za své bohatství omlouvají, takoví lidé dlouho bohatými nezůstanou. Takoví jsou lákavou kořistí celého houfu banditů, kteří se schovávají v temných norách po staletí, vyplíží se však, jakmile zvětří člověka, který žádá o prominutí, že je bohatý. Velmi rádi mu uleví od břemene viny – a často i života. Po zásluze.
Pak uvidíte nástup vyznavačů dvojího metru, černých pasažérů vezoucích se na ctnosti druhých. Těch, kdo uplatňují právo silnějšího, leč přesto spoléhají na ty, kdo se živí obchodem a jejich nakradeným penězům dodávají hodnotu. V morální společnosti platí za zločince a vás před nimi chrání zákony. Přepustí-li však společnost vymahatelnost práva banditům a psaní zákonů zločincům, pak se peníze stanou mstitelem svých tvůrců.
Bandité a zločinci jsou přesvědčeni, že jakmile všechny ostatní zákonem odzbrojí, mohou je začít beztrestně okrádat. Jejich kořist však začne vábit další bandity, kteří začnou okrádat zase je. Pak na vrchol vystoupají nikoli ti nejschopnější a nejproduktivnější, nýbrž ti nejbezohlednější. Pokud je měřítkem úspěchu síla, vrah vždy zvítězí nad kapsářem. Následuje kolaps společnosti, v kulisách všeobecného rozkladu a krveprolití.
Ptáte se, jestli je takový den za dveřmi? Sledujte peníze.
Peníze jsou barometrem naší mravnosti. Spatříte-li, že se pracuje nikoli dobrovolně, nýbrž z donucení, že lidé produktivní musejí žádat o povolení k obživě ty neproduktivní, že peníze plynou do kapes těm, kdo obchodují nikoli se zbožím, nýbrž s výsadami, že se bohatne nikoli z práce, nýbrž z úplatků a konexí, že zákony chrání nikoli vás před nimi, nýbrž je před vámi, že lidé úplatní jsou odměňováni, zatímco ti poctiví se jen obětují pro druhé, pak poznáte, že společnost je předurčena k zániku. Peníze jsou ušlechtilým nástrojem, který nesoupeří se zbraněmi a nevyjednává se surovci.
Peníze nedovolí, aby národ přežíval v polostínu, ve kterém se mísí majetek s lupem. Kdykoli se mezi lidmi vynoří kazisvěti, vždycky začnou s demontáží peněz, neboť peníze jsou naší obranou a základem mravní existence. Tito ničitelé zabaví lidem zlato a ponechají jim pouze hromadu papírových konfet. Tím rozdrolí všechna objektivní měřítka a vydají celé hospodářství na pospas svévolné moci těch, kdo svévolně stanovují cenu peněz. Zlato má objektivní hodnotu, jež odpovídá objemu vytvořeného bohatství. Papírová měna je jen půjčkou zajištěnou bohatstvím, které dosud neexistuje, a krytá je toliko puškou namířenou na ty, kdo ho teprve mají vytvořit. Papírová bankovka je šekem, který vám řádně volení lupiči vystavují na cizí účet a který je podložen pracovitostí jejich obětí. Vyhlížejte den, kdy se vám vrátí s odůvodněním Účet přečerpán.
Pokud svou obživu založíte na nepoctivosti, nečekejte, že lidé zůstanou poctiví. Nečekejte, že si zachovají mravnost a položí život pro blahobyt nemravnosti. Nečekejte, že budou vyrábět v zemi, kde výroba je trestána a loupež odměňována. Neptejte se: Kdo nám to ničí svět. Vy sami si ho ničíte.
Stojíte uprostřed výdobytků nejproduktivnější civilizace v dějinách lidstva, haníte její životodárnou mízu – peníze – a říkáte si, proč se kolem vás všechno rozpadá? Pohlížíte na peníze stejně jako dávnověké pronárody, a pak se divíte, že se na okrajích vašich měst znovu rozrůstá džungle? V průběhu lidských dějin si peníze vždycky přivlastnili takoví či onací bandité; říkali si různě, leč postupovali vždy stejně – zmocnili se bohatství silou a nastolili systém, který tvůrce peněz držel v okovech, který je nepřetržitě ponižoval, haněl a upíral jim zásluhy. Ono rčení o zhoubnosti peněz, které bezduše papouškujete se slepou vírou ve vlastní morální převahu, pochází z časů, kdy se bohatství rodilo z práce otroků – nevolníků, kteří jen bezmyšlenkovitě opakovali výrobní postupy jednou vynalezené, leč po staletí nezdokonalované. Dokud se výroba vynucovala silou a bohatství hromadilo válkami, společnost strádala. A přesto, po všechna ta staletí stagnace a hladovění, lidé velebili své loupeživé vládce, oslavovali je coby aristokracii meče, aristokracii původu, aristokracii úřadu, zatímco opovrhovali tvůrci bohatství – otroky, kupci, kramáři, průmyslníky.
Lidstvo se však dočkalo spásy, když se za oceánem zrodil vůbec první národ peněz – a já nedokážu ani vyjádřit, jaký vděk, jakou pokornou úctu chovám k Americe. Neboť vláda peněz znamená vládu rozumu, práva, svobody, výroby, úspěchu. Poprvé v dějinách se lidská mysl a peníze zbavily pout, poprvé se bohatlo nikoli z dobyvačných válek, nýbrž z práce, a místo rytířů a nevolníků vstoupil na scénu skutečný tvůrce bohatství, největší z dělníků, nejvyšší stupeň člověka – selfmademan, americký průmyslník.
Ptáte-li se, na co mohou být Američané nejvíce hrdi, pak odpovídám, neboť je v tom obsaženo vše ostatní: Na skutečnost, že vynašli slovní spojení ,vydělávat peníze’. Žádný jiný národ či jazyk ten obrat dříve neznal. Předtím lidé pohlíželi na bohatství jako na neměnnou veličinu, kterou si lze nakrást, vyžebrat, zdědit, rozdělit, získat podvodem či darem z přízně. Američané jako první pochopili, že bohatství lze i vytvářet. Výraz ,vydělávat peníze’ obnáší samu podstatu lidské mravnosti.
Přesto právě za něj byli Američané pranýřováni zpuchřelými zlodějskými režimy Starého světa. A na základě této rétoriky vy dnes označujete své nejpyšnější výdobytky za vrchol hanby, svůj blahobyt za hřích, své největší osobnosti, průmyslníky, za ničemy a své velkolepé továrny přirovnáváte k egyptským pyramidám – vydáváte je za dílo a právoplatný majetek údajných otroků pod bičem. Hlupák, který se samolibým úsměvem tvrdí, že nevidí rozdíl mezi mocí dolaru a mocí biče, by si měl ten rozdíl vyzkoušet na vlastní kůži. Však se také jednoho dne dočká.
Dokud si neuvědomíte, že peníze jsou kořenem všeho dobra, budete si pod sebou dál podřezávat větev. Pokud přestanou být nástrojem lidské spolupráce peníze, stanou se jedni nástrojem druhých. Buď krev, bič a zbraně – nebo dolary. Vyberte si, jinou možnost nemáte. A čas se vám krátí.“
Francisco se během řeči ani jednou nepodíval na Reardena, jakmile však domluvil, otočil se přímo na něj. Rearden stál bez hnutí a skrze popocházející postavy a hněvivé hlasy vnímal pouze Francisca d’Anconiu.
Někteří lidé doposlouchali až do konce, ale nyní kvapně odcházeli, jiní si říkali: „To bylo ohavné!“ – „To je lež!“ – „Jak bezohledné a sobecké!“ Říkali to nahlas, ale zároveň obezřetně, jako by si přáli, aby je slyšeli všichni kromě Francisca.
„Seňore d’Anconio,“ zavolala na Francisca žena s těžkými náušnicemi. „Já s vámi nesouhlasím!“
„Pokusíte-li se vyvrátit jedinou mou větu, rád si vás vyslechnu.“
„Ach, seňore, to já nesvedu. Nemám pro vás žádné odpovědi, já nepřemýšlím jako vy, nicméně cítím, že nemáte pravdu, a proto vím, že se mýlíte.“
„Jak to víte?“
„Cítím to. Já se neřídím hlavou, nýbrž srdcem. Logiku sice ovládáte mistrně, jste ale bezcitný.“
„Madam, až kolem vás začnou lidé umírat hlady, plody vašeho srdce je nenakrmí. A protože jsem tak bezcitný, otevřeně vás varuji – až se budete dušovat ,Ale to já nevěděla!’, nebude vám odpuštěno.“
Žena se od něj odvrátila. Povadlé líce se jí chvěly a v hlase jí zněl zděšený hněv: „Věru nevídané, vést takové řeči na svatbě!“
Redakce
S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)
***** Příspěvky čtenářů za měsíc prosinec 2019: *****
Jiří Kubát 100,- Kč, Miroslav Hloušek 111,11 Kč, Rudolf Roedling 1000,- Kč, Václav Červinka 200,- Kč, František Šmíd 600,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Vladislav Vydra 100,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Eva Pilařová 200,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Ilja Baudyš 1000,- Kč, Jiří Sieja 200,- Kč, ing. Jiří Nevrkla 300,- Kč, Pavel Janeček 500,- Kč, Jan Bezděk 1000,- Kč
Celkem za měsíc: 7 511,11 Kč
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Po blokaci Pravého prostoru můžete sledovat novou stránku PP na facebooku.
Latest posts by Redakce (see all)
- ODS – zoufalé želé na systemizovaném místě lídra - 8.12.2019
- Hidžáb nemá v českých školách co dělat - 8.12.2019
- Proč to dochází jen některým? - 8.12.2019
Všímáte si myšlenkového okruhu kolem peněz – zde bych asi vybral to samé, ale je tam ještě okruh kolem společenské morálky:
„Ale kdepak, samozřejmě že ne – ale proč zacházet do krajností? Vždycky je možné najít zlatou střední cestu.“ „Střední cestu mezi vámi a vaším katem?“
————-
Dnes ho viděl dovedený do všech důsledků, stejný způsob uvažování coby životní styl v celosvětovém měřítku – režim, který se sytil ctností svých obětí. Jeho kov mu zabavil zkrátka proto, že ho Rearden vynalezl. Dagninu čest a hloubku jejich vzájemného citu využil coby nástroj vydírání, nástroj, vůči němuž by nemravnost byla imunní. A v lidových republikách Evropy zotročil miliony lidí prostřednictvím jejich touhy přežít, prostřednictvím jejich energie vkládané do nucených prací, prostřednictvím jejich schopnosti živit své vládce, prostřednictvím jejich lásky k dětem a partnerům a přátelům, které režim držel jako rukojmí. Na jejich lásce a schopnostech a radostech stavěl své výhrůžky a vyděračské praktiky, lásku svázal se strachem, schopnost s hrozbou trestu, ambice s hrozbou konfiskace. Ze zločinu udělal zákon, a snahu vyhnout se trestu, nikoli touhu po štěstí, povolil coby jedinou pobídku k práci, jedinou odměnu za vynaložené úsilí. Svým poddaným nasadil jho vyrobené z jejich vlastní píle a elánu, z jejich vlastní radosti ze života. Takový byl mravní řád, který si osvojil celý svět, a takový byl klíč k němu – že vsadil lásku člověka k existenci na mučidla, takže pouze ten, kdo nemá co nabídnout, se nemá čeho bát, takže ctnosti, které jsou kořenem života, a hodnoty, které mu dávají smysl, se staly nástrojem zkázy, takže to nejlepší v člověku se stalo nástrojem jeho tortury, a náš život na zemi se ze dne na den stal nepraktickým.
————-
Dagny, tvoji nepřátelé tě ničí prostřednictvím tvé vlastní síly. Tvoje štědrost a odolnost jsou jejich jedinými zbraněmi. Jedině tvá neopětovaná bezúhonnost jim nad tebou dává nějakou moc. A oni to vědí, zatímco ty nikoli. Den, kdy si to uvědomíš, je to jediné, čeho se bojí.
———–
Bůh nám pomáhej, madam! Už chápete, co se tam tenkrát stalo? Schválili jsme zákon, prý ‚mravní zákon‘, jak mu říkali, který trestal každého, kdo ho dodržoval – za to, že ho dodržoval. Čím svědomitěji se jím člověk řídil, tím víc trpěl. A čím víc ho naopak šidil, tím lépe se mu žilo. Jeho poctivost byla jako nástroj sloužící nepoctivosti druhých. Poctiví jen dávali, nepoctiví jen brali. Poctiví prohráli, nepoctiví vyhráli. Jak dlouho může zůstat dobrák dobrákem za režimu, který má za cíl páchat dobro? Když jsme začínali, byli jsme kamarádská parta. Moc vyložených lumpů mezi námi nebylo. Vyznali jsme se ve své práci a byli jsme na to hrdí a pracovali jsme v nejlepší fabrice v zemi, kam starý Starnes bral jen samou elitu. Do roka od zavedení nového systému mezi námi nezbyl jediný čestný člověk. Poznali jsme čiré zlo, pekelné, děsivé zlo, kterým nás kdysi strašili v kostele, akorát člověk nikdy nevěřil, že ho někdy zažije na vlastní kůži. Nový režim jen nedodával odvahy té hrstce darebáků, která tenkrát u Starnese pracovala. On navíc měnil v darebáky i dříve slušné lidi; nic jiného ani nedokázal. A to že byl ‚mravní ideál‘?
dobrý, ale pak jdu po ulici a vidím debily, kteří si neumí přečíst ani smlouvu od Profikreditu nebo jiné půjčkové firmy, a žádají po státu, aby je jejich dluhů zbavil .
Začíná t splátkovými firmami a končí to znárodňováním, totalitou, koncentráky, šibenicí, rozpadlými kostely, a cizinci v našich zemích, městech, domech a ložnicích.
Idioti mezi námi drží tu svoloč u kulometu stejně jako ona “neopětovaná” bezúhonnost.
Dokud budem mít volební právo příživník, vrah, násilník, neschopa a lenoch, nemá smysl si hrát na perspektivu pro další generace. Doteď se to zhoršovalo pmalu, ale teď na nabírá na rychlosti.
Hlavně nesmíme mehi sebe pustit ty “náhle osvícené demokraty ze západu” – oni si nevratně zničili své země, města, rodiny a teď by chtěli říct “už to chápu, budu rozumný, pusťte mě k vám”.
Nepustíme.
Problém peněz je, že dnes nereprezentují skutečnou práci a přínos této práce.
Proč by dnes nereprezentovaly práci? Co se změnilo?
Co obrovské dluhy , které dnes většina států má , kde se ty peníze vzaly, jakou práci reprezentují ?
Za prvé: Co je nám (lidem, reálné ekonomice) do toho, co si dělají státy, jaké dluhy si kde nasekají? To snad má něco měnit na významu peněz jako vyjádření hodnoty práce?
Za druhé: Ptáte-li se, jakou práci reprezentují peníze, tak v okamžiku, kdy jsou vytištěny, samozřejmě žádnou. Práci začínají reprezentovat, když se začnou používat při směně. Stát (centrální banky) mají dnes bohužel monopol na vydávání peněz, ale ani to na věci nic nemění. Tisknutí peněz z libovůle vlád má pouze jediný dopad na naše chování – přestáváme používat peníze jako dlouhodobé úložiště hodnoty. Ale pro vyjádření hodnoty práce se normálně dál používají. Ekonomika si dovede poradit s libovolně velkou inflací. Jsou to jen čísla, letos klidně jiná než loni.
Jestli jsou to jen čísla , tak nepředstavují žádnou hodnotu,protože nejsou ničím podloženy , ani prací , výrobky , zlatem !!Je to jenom číslo pro vytváření bohatství pro pár lidí a chudobu pro většinu !
Mikroekonomicky se na vnímání peněz nic nezměnilo – prostě za svoje služby chcete peníze, abyste za ně dostal služby někoho jiného. Neřešíte, jestli někdo vydělává neeticky na samotné existenci systému fiat-peněz. A ten úryvek z Randové o ničem jiném než o mikroekonomii není.
Makroekonomie, monetární politika, atd. jsou na jinou debatu. V ní by se ode mě určitě mainstream čekat nedal. :)
puberťáčik Aleš : naštuduj si, aký vplyv mala makroekonomia štátu na mikroekonomické finančné pomery počas fin. krízy v Nemecku 1925 – 30 .
Tam vďaka makroekonomike zarábali ovčania mesačne 100 milionov mariek, za ktoré si kúpili v obchode 5 kg chleba.
===
A ak nie si puberťáčik , tak ťa ľutujem duplovane. Byť mladý a hlúpy je príjemné. Byť starý a hlúpy je tragedia.
Vy jste prostě labilní osoba. :)
Debata začala tím, že Jirka napsal, že peníze dnes nereprezentují hodnotu práce. Já jsem napsal, že reprezentují. Je-li inflace 2 nebo 3 procenta, dají se peníze používat v běžném životě pro směnu. Kdyby byla 10 procent, pořád to jde. Kdyby byla milion procent jako v tom Německu, tak už to nejde. V takové situaci by lidé dnes okamžitě přešli na kryptoměny. A já, jak možná víte, jsem velký propagátor kryptoměn. Ale jelikož nejsem ten labilní puberťák, tak mám také nějakou soudnost a umím střízlivě posoudit, kde je ta hranice.
Aleš :
Počuvaj mudrejších a nepleť sa do diskusie.
Ty jo, až tak vás to s tím Orbánem ranilo?
Keď som bol puberťák, učil som sa od mudrejších.
Dnes poučím puberťákov, ktorí chcú dostať rozum a info.
Puberťákov, ktorí chcú zostať na puberťáckych vedomostiach – s radosťou ponechám hlúpych.
============
Ale podstatné je toto :
Vy hlupáčíkovia si tu vytvoríte pomery, v ktorých budete fest trpieť. Ale ja tu už nebudem.
No však poučte. Já tu nepatřím k těm, kteří jsou alergičtí na to, když je někdo “poučuje”. Ale už s tím začněte. Zatím uplynuly dva příspěvky a skutek utek. :)
“Problém peněz je, že dnes nereprezentují skutečnou práci a přínos této práce.”
– Dnešné “peniaze” NIE SÚ PENIAZE. Sú to také poukážky, ktoré štát udeluje svojim ovčanom , aby mali na prežitie. Peniaze to boli iba dovtedy, pokiaľ vznikali iba ako dôsledok skutečnou práci a přínos této práce.
Ale zase neblbněte. Jak si tedy vysvětlujete, že ekonomika pořád funguje? Že se zákazníkem smlouváte, za kolik mu postavíte dům? Že za to chcete eura a ne bitcoiny? No prostě víte, že ty bitcoiny (nebo zlato, atd.) si ty eura vyměníte až potom, těch pár týdnů nebo měsíců to přežijete. Nežijeme v hyperinflaci, ani není omezená směnitelnost státních peněz jako byla za ČSSR, takže nemusíte hysterčit.
Funguje jenom do příští kapitalistické krize nebo války !!
To, o čem mluvím, že funguje, je používání peněz (byť těch vnucených nám vládami) k tomu, k čemu se peníze od pradávna používaly – ke směně, k vyjádření hodnoty práce (byť už jen krátkodobě).
Nevím, proč do tématu práce a peněz pletete takový ryze státní vynález jako jsou války. A co to jsou “kapitalistické krize”, to byste asi musel vysvětlit. Máte-li na mysli hospodářský cyklus, tak ten je přirozený, asi tak jako že ve dne bývá teplo a v noci bývá zima, a tak je dobré si ve dne pořídit svetr a ten si v noci oblíct. Nebo jako příliv a odliv. Nic, co by znamenalo, že ekonomika “nefunguje”.
Aleši. velice vzácně s Vámi nesouhlasím. Ale v případě hospodářské krize jednoznačně. Ekonomika sama o sobě nemá “zabudovaný” žádný fundament, který by mohl krizi způsobovat. Teorií krizí je několik, ale jedině v ABCT jsem nedokázal najít nějaké nekonzistence. Tato teorie popisuje vznik hospodářské krize jako jednoznačný důsledek vlivu politiky na ekonomiku. Tím, že politici násilně přelévají na daních uloupené peníze z jedné fáze ekonomiky do druhé nebo dokonce QE peníze “nalijí” do nějaké fáze ekonomiky (aby “roztočili kola”), vzniká nerovnováha a nepřirozenost toku kapitálu, zdrojů a práce od jedné fáze do druhé. Také proto, že to ještě navíc způsobí jejich neefektivní vysávání z jiných fází do těch podpořených – dopovanou poptávku po pracovní síle, službách, zdrojích, technologiích, … za čímž investoři přesouvají samozřejmě i kapitál. V těch daněmi vycucaných fázích ekonomiky pak tedy chybí dostatek zdrojů, kapitálu a práce na zpracování produktů a služeb od uměle daněmi nebo dokonce QE vykrmeného “přidavače” (předchozích fází) a u toho nadopovaného “přidavače” pak dojde k “prasknutí bubliny”, neboli tomu, co socialisti nazývají nadvýroba. Se všemi důsledky = zmařený kapitál a zdroje a nadbytečná pracovní síla. Sama sebe ekonomika, pokud je bezzásahová = volnotržní, nemá jak/čím dostat do krize.
Určitě stát svými zásahy v poslední době krize a výkyvy spíše prohlubuje, než aby je vyrovnával.
Pokud jste ty teorie dokonce prozkoumal natolik, že si myslíte, že bez států by krize neexistovaly vůbec, tak vám budu věřit. :) Díky za doplnění.
Já jsem vždy inklinoval k chápání hospodářského cyklu jako něčeho, co plyne z psychologie davů. Něco jako bull a bear fáze na různých trzích.
Obvykle se krize spojuje s nadvýrobou, jako že nenažraní kapitalisti. Tak si to představte:
Pan “Škoda” přijde za paní MTZetovou a zeptá se jí, kolik objednala z Košic plechu. Paní MTZetová řekne, že objednávky na příští čtvrtletí od prodejců jsou na 5 aut, tak objednala z Košic plech na 5 aut. Pan “Škoda řekne: “Ne ne ne, já jsem nenažraný kapitalista, objednejte plech na 7 aut. A řetězec můžeme obdobně posunout do Košic, kde tamní paní MTZetová objednává rudu… Doufám, že máte představu, jak ve firmě probíhá zásobování surovinama a umíte si představit, jestli nějaký podnikatel´navyšuje objednávky surovin, aniž by měl objednávky nebo reálně mohl očekávat nějaké (třeba sezónní) zvýšení prodejů.
Ekonomika je tak rozexraná, že Bůh suď, jestli jsou Bull/Bear fáze na burze vůbec přirozené. Kdo dokáže rozklíčovat, jestli to není jeden z důsledků politických zásahů do ekonomiky. Oni burziáni sledují pinožení politiků víc, než potřeby zákazníků, protože rozmary politiků (v čem budeme nosit nákup z krámů) mají na trh daleko větší dopad, než potřeba zákazníků odnést si domů nákup nejefektivnějším způsobem. Odpadní ropnou frakci, ze které se vyráběly tašky, kelímky, plastové nádobí, … zasáhne drsný propad. Burziáni už určitě sondují, jaký průmysl se bude zabývat nějakou formou “likvidace” najednou politickým rozhodnutím přebytečné a jinak nevyužitelné suroviny. A jen tak mimochodem dost neekologického odpadu. I takováhle “blbost” totiž má dalekosáhlý vliv na mnoho odvětví průmyslu a s ním spojené burzy komodit.
“Funguje jenom do příští kapitalistické krize nebo války !!”
– Toto puberťáčik nepochopí. Tomuto sa u nás hovorí : “sypať perly sviniam” . Sviniam treba sypať burgyňu.
Třetí. :)
Proč jsou tedy ty obrovské ” dluhy ” když ekonomika funguje ??
Dluhy jsou zřejmě proto, že je někdo nasekal, ne?
Ty státní dluhy nasekaly státy , něco je špatně, když nemohou žít bez obrovských dluhů ! Vy dluhy máte ??
Jistě že je něco špatně. Hodně je toho špatně, co se týče státu.
No ale správně se mě ptáte, jestli mám dluhy já. No nemám (tedy rozdíl pasiv a aktiv). To je to, co myslím tím, že ekonomika funguje, lidi fungují. Dluhy nemám, funguju, prodávám své služby, nakupuju jiné služby… To je ten mikroekonomický pohled. Chovám se naprosto stejně, jak bych se choval i v teoretickém systému se zdravým peněžním systémem.
Proč tedy má dluhy stát ? Nejspíš vám něco dotuje !? Neměl byste platit větší daně ? Ten státní dluh je i váš dluh !!
Bože, vy se ptáte jak malé děcko… Proč má stát dluhy? Ne, mě nic nedotuje. Dokonce mi ještě nebylo 65, takže za vlak platím plnou cenu a naopak se na něj skládám já těm důchodcům a studentům (kteří kvůli tomu přestávají bydlet na kolejích a radši dojíždějí, tudíž si zase stěžují koleje).
Můj dluh to s prominutím není, já jsem nevolil ani Babiše, ani ČSSD ani komunisty.
bolek.vala :
” Proč jsou tedy ty obrovské ” dluhy ” když ekonomika funguje ?? ”
– Pretože Keynes, Aleš a ČNB tvrdia, že “dlhy sú výborná vec”
Ale Aleš nic takového neřekl.
Že vás to baví se tak ztrapňovat. O to smutnější, že občas máte zdravé názory směrem k libertariánství a ancapu, které tu dost chytí. Lidi si pak řeknou, že jsou všichni takoví pošuci.
chybí.
Ktosi-iný je ukřivděné neštěstí.
cit: …chce-li člověk spolupracovat s druhými, může tak činit jedině prostřednictvím obchodu, tedy nabízet hodnotu za hodnotu….
…typický západně-civilizační přístup, jedině něco za něco !! ..dlužno dodat, nejradě ji předem, popřípadě s pokutou za zpoždění.
Spolupráce přece nespočívá pouze ve zpeněžení každého hnutí. Spolupráce je společná snaha k dosažení společného zájmu a to i nezištně. Výsledkem spolupráce není vždy hmotný, či zpeněžitelný výsledek. A mimochodem, všimli jste si, že v našem mainstreamovém sdělování se slovo spolupráce vyskytuje skoro výhradně v souvislosti s vojenskou oblastí ….
Tak spolupracujte nezištně a najezte se společného úsilí.
vy si necháte za záchranu topícího se zaplatit ?
Asi jste článek vůbec nepochopil.
…já jsem se věnoval výhradně výrazu spolupráce…a to proto, že dnes je tento výraz spojován povětšinou se zištným konáním…a je li ve zmíňované knize uváděno, že spolupracovat lze pouze prostředníctvím obchodu, tak je to evidentně mělká pasáž…
Vy mi připomínáte kritiky sdílené ekonomiky. Prý co to je za sdílení, když si za to nechají platit, prý to je obyčejný byznys. Nepochopili ten pojem.
Příležitostná záchrana topícího není práce. Těžko budete profesionálnímu záchranáři vyčítat, že to dělá za prachy.
Mám-li vám napovídat, měl jste jako lepší příklad uvést open source software. To je oblast, nad níž laik vrtí hlavou a mluví o komunismu. Ale i tam je v pozadí chladný výpočet rentability a v konečném důsledku jde spíš o barter.
cit: Příležitostná záchrana topícího není práce. Těžko budete profesionálnímu záchranáři vyčítat, že to dělá za prachy.
..původní tvrzení v článku : chceli člověk spolupracovat, může tak činit pouze prostředníctvím obchodu…..a vy jste se dostal k úvaze o práci záchranaře….tako
vý malý oslí
můstek…
“chce-li člověk spolupracovat, může tak činit pouze prostředníctvím obchodu”
– no a to je pravda. Pojem práce (včetně spolupráce) chápu jako něco soustavného, dlouhodobého a s globálním záběrem, tedy v interakci se spoustou cizích lidí (v roli zákazníků, dodavatelů či spolupracovníků). A to lze opravdu dělat leda formou obchodu… nebo jako komunismus.
Když však pomůžete tonoucímu nebo odvezete nemocnou babičku k lékaři, určitě vám neřeknou: “Děkuji za spolupráci”. :)
tak až někdy pochopíte, že slovo spolupráce se vztahuje nejen k obchodu…oslavte to
Taktéž vy, až pochopíte, že já ani Randová nejsme tak blbí, že bychom odmítali občas si navzájem bezúplatně pomáhat. A že o tom opravdu řeč není.
Co se týče slova spolupráce, beru na vědomí vaši definici. Není to tak mentálně složité, abych se vám přizpůsobil.
Ale,on i ten zachránce tonoucího tak činí ve vlastním zájmu!Předpokládá (podvědomě), že až se bude sám topit,někdo mu taky pomůže.Určitou empatii nám dala příroda do vínku.
A nejenom nám,ale i některým vyšším savcům.
Proto od pradávna existuje charita.Boháči dělá dobře vypomoci chudému.Je na to docela i pyšný.Znuděné paničky boháčů v tom často našly náplň života.
ano, to je ta “jiná” dimenze
spolupráce či
součinnosti, která se děje
ne z obchodní
nezbytnosti,
ale pro
vlastní dobrý
pocit, nebo
pro ten
morálně vyšší stupeň
kterým je
vědomí sounáleži
tosti..
ale to je
jiná oblast nazírání
na svět
, ve které
se
někteří
nepohybují
Mě se jako akutnější, jako to, čím se potřebujeme vypořádat s bolševickým myšlením, jeví přestat nazírat skrz prsty na lidi, kteří vše dělají “jen pro peníze”. Pokud si člověk za svou práci řekne tržní cenu a je to člověk pracovitý, svědomitý a není to šmejd, tak přispívá k budování světa, kde budou věci levnější a dostupnější pro všechny. Jasně, že asi všichni občas přispíváme na charitu. Ale primární je, aby bylo z čeho.
A ještě čistě psychologicky – charakter může klidně zkazit i ta charita. :) Ten pocit morální nadřazenosti, když ty paničky, co zmiňuje Helena, ukazují prstem, komu se má pomoct. Důležitější je přispívat k budování světa, kde si hlavně každý pomůže sám. A to je zase jen skrz ty nenáviděné peníze a obchod.
Aleši
ale já
jsem se
celou
dobu
věnoval
pouze
neobch
odní
spolu
práci
a prvo
tně
jsem
rea
goval
na ulti
mativ
nost
tvrze
ní že
spolu
práce
je
obchod
Nojo :
“všimli jste si, že v našem mainstreamovém sdělování se slovo spolupráce vyskytuje skoro výhradně v souvislosti s vojenskou oblastí ….”
– ano, vo vojenskej.
A dôsledok toho bude to, o čo sa všetci títo toľko snažia : tretia svetová atómová. Výsledok ich spolupráce.
V mainstreamovém zpravodajství skoro výhradně v souvislosti s vojenskou oblastí?
http://hledej.idnes.cz/clanky.aspx?q=spolupr%e1ce
Kdyby aspoň lidi přestali střílet od boku každý dojem, co je před vteřinou napadnul.
“Bandité a zločinci jsou přesvědčeni, že jakmile všechny ostatní ZÁKONEM ODZBROJÍ, mohou je začít beztrestně OKRÁDAT. Jejich kořist však začne vábit další bandity, kteří začnou okrádat zase je. Pak na vrchol vystoupají nikoli ti nejschopnější a nejproduktivnější, nýbrž ti NEJBEZOHLEDNĚJŠÍ. Pokud je měřítkem úspěchu síla, vrah vždy zvítězí nad kapsářem. Následuje KOLAPS SPOLEČNOSTI, v kulisách všeobecného rozkladu a krveprolití.
Ptáte se, jestli je takový den za dveřmi? Sledujte peníze.
Peníze jsou barometrem naší mravnosti. Spatříte-li, že se pracuje nikoli dobrovolně, nýbrž z donucení, že LIDÉ PRODUKTIVNÍ MUSEJÍ ŽÁDAT O POVOLENÍ K OBŽIVĚ TY NEPRODUKTIVNÍ, že peníze plynou do kapes těm, kdo OBCHODUJÍ nikoli se zbožím, nýbrž s VÝSADAMI, že se BOHATNE nikoli z práce, nýbrž Z ÚPLATKŮ A KONEXÍ, že ZÁKONY CHRÁNÍ nikoli vás před nimi, nýbrž JE PŘED VÁMI, že lidé úplatní jsou odměňováni, zatímco ti poctiví se jen obětují pro druhé, pak poznáte, že SPOLEČNOST JE PŘEDURČENA K ZÁNIKU. Peníze jsou ušlechtilým nástrojem, který nesoupeří se zbraněmi a nevyjednává se surovci.”
———————————————————————————
Není co dodat, končíme…nebo se musíme vzbouřit!
Afrikanizace evropy,
Takto vznikaly v africe černé státní gulagy !!
S tím vzbouřením se to nebude tak horké. Produktivní lidi (= sloužící dobrovolně platícímu zákazníkovi) na to nebudou mít čas a budou postupně ofiko ekonomiku (= vládci násilně nastavený pasystém nesmyslných kooperací) opouštět spolu s tím, jak se ta ofiko ekonomika bude stávat čím dál nefunkčnější. A ti neproduktivní (= žijící z peněz pocházejících z daňového lupu, QE, zákony vynucených kooperací nebo grantů a dotací) zase nebudou mít za co žrát a na nějaké rebelie nebudou mít nejen zdroje, ale ani sílu. Nebude to sranda a možná dojde třeba i k takovému kolapsu, jako je rozpad energetické sítě (ta je navýsost politická = neefektivní) a vůbec celé konstrukce společnosti, která je minimálně po staletí budována nikoli ve prospěch efektivních kooperací, ale efektivního ovládání poddaných. Domnívám/obávám se, že dojde k totálnímu rozkladu všeho, co kolem sebe vidíme a na těch troskách začnou produktivní od nuly. Bůh suď, jak si třeba v Evropě cca 100 mil produktivních poradí s cca 400 mil vyžírků. Produktivní člověk se bude muset obrnit a nemít s nimi příliš velkou účast, natož soucit. Doufám, že alespoň někteří z těch v současnosti tzv. bohatých nejsou úplná paka a žijí v tomto pasystému vlastně stejně ve vleku, jako třeba já a jen s vládci hrají tu hru, dokud to jinak nejde a na ten kolaps se na své úrovni připravují tak, jako já na své. Doufám, že své bohatství v nějaké míře přeměňují na nějaké stálé hodnoty (Au, Ag, krypto, …), které po kolapsu budou představovat základ kapitálu. Vzhledem k tomu, že např. banky hromadí zlato (= budoucí podkladové platidlo pro kapitál) a možná i krypto (!), je možné, že restart ekonomiky po kolapsu nebude alespoň pro lidi zvyklé žít produktivním způsobem tak krutý.
Článek není určen čechům. Ve spolku kde 2/3 je blbců nebo socanů nikdy nenajde správného adresáta !!!
Házení perel svin.m´.m !!!
možná 2/3 , pak ale ze zbyvajici 1/3 je 95% v textu zminených lupičů a parazitů ,
jeste bych vzal v uvahu rok vzniku knihy a geny autorky,
mistrne smichane pravdy a lzi, ostatne jako obvykle u JEJICH propagandy
Článek je zbytečně složitý a komplikovaný rozbor, který pravou podstatu věci spíše zatemňuje.
Peníze jsou symbolický ekvivalent energie. Energie není ani dobrá, ani zlá, nemůže nikoho ani zkazit, ani pozvednout.
Od te doby, co jsou penize kryte hovnem a ne zlatem, je to nejvetsi zidovsky podvod na lidi. Bankeri nevyrobi zasdne hodnoty, jen vydelavaji na lichve. Proc se FED a Evropska banka brani, abychom platili vsechno ve zlate?. Kdyz udelal Obama spoustu dluhu, nahodili USA tiskarny a natiskli si miliardy zelenych toaletaku, Takove to jsou penize. Protoze Maduro jim je uz nechce brat a necha si platit za naftu Jeny, Juany a €, tak je treba ho znicit. Od kdy jde USA o nejake umirajici lidi. Rocne jich namorduji ve svete tisice. Kdyby se zaclo platit zlatem, tak by se ukazalo, v jake prdeli USA jsou.
Nikdo vám nebrání zlatem platit. Můžete mi dát zlatou minci a já vám za to dám motorku. Pokud by to byla větší věc, stát požaduje, aby na to byla písemná smlouva. Pro potřeby účetnictví pak musíte motorku i zlato ocenit v účetních penězích, tedy eurech nebo korunách. Ale používat je nemusíte. Směna zlata za peníze je navíc osvobozena od DPH (stejně tak u kryptoměn). Takže všechno se zdá být v pořádku.
Skutečný problém se jmenuje AML a KYC – můžete platit zlatem, ale nesmíte zneužít jeho anonymitu.
Dalším problémem (ne tak velkým) je povinnost obchodníků přijímat oficiální měnu státu. Ale kromě toho klidně můžou přijímat zlato nebo bitcoiny.
No a především zlatem asi těžko dnes budou lidi chtít platit. Už jsem se vás ptal, jak platíte složenky, že jo. :) Zlatem se prostě platit reálně nedá, nakonec byste tam zase musel mít banky jako prostředníka. Na pořadu dne jsou pochopitelně kryptoměny, coby digitální analogie zlata, která se bez bank obejde.
Vládcova moc se odvíjela v historii vždy od jím ovládané královské mincovny a privilegia razit vlastní mince poskytnuté několika vybraným šlechticům. Teprve dozor nad peněžními pohyby mezi kooperujícími lidmi znamená skutečný dozor nad těmi lidmi samotnými. S tím byla spojená snaha nějak se obohatit na pančování mincí.
Analogie dnes. Státní moc se odvíjí od vládami ovládané centrální banky a privilegia vydávat vlastní peníze poskytnuté tzv. komerčním bankám. Ochillipapričkovaná Keynesovým vynálezem účetních/fiat peněz, který umožňuje libovolně ty papírky pančovat a podpořit to hromadou vědecky se tvářících floskulí a počítáků.
Svádět tohle na Židy je směšné. FED, EB a CB se brání zuby nehty. Pokus o vymanění se z jejich vlivu pomocí e-Goldu úspěšně okamžitě odvrátily, protože tento centralizovaný systém bylo možno zasáhnout na “komoru”. Nejrůznější krypta už existují 10 let. Kdyby to bylo možné, už by je dávno tyto instituce zařízly. Naštěstí tyto systémy žádnou komoru nemají. Hurá! A do jisté míry dokonce přestávají být závislé na internetu! Ne, že by ho nepotřebovaly vůbec, ale nepotřebujete pro vlastnictví krypta a nakládání s ním mít v každém okamžiku k dispozici internet. V Pchojngjangu mi něco poskytnete, já Vám hubou dám kód a až budete v nějaké rozumnější destinaci, tak tu platbu “zaregistrujete” na blockchainu. Jsem zvědav, jaké sebevražedné šaškarády FEDové a CBové budou podnikat. Ale to, že si rozvrátí svou královskou mincovnu je čím dál jasnější.
“Poprvé v dějinách se lidská mysl a peníze zbavily pout, poprvé se bohatlo nikoli z dobyvačných válek, nýbrž z práce”
Autor si zřejmě dělá prdel. Kdyby nebyly US dobyvačné války a zotročování dobytých území, počínaje domorodými Indiány, tak jsou Američané žebráky.
100% pravda…Vyvraždění indiánů,dovoz černých otroků,to udělalo z USA hegemona,který válčí a zotročuje další státy na celé zeměkouli.
Kapitalistická ekonomika ” funguje ” jenom díky obrovským státním dluhům , z kterých profitují hlavně kapitalisti pomocí předražených státních zakázek , slev na daních , různých dotací , atd.!!
A na to jste přišel jak? To už i pojem “kapitalistická ekonomika” má ve zdejších končinách nějaký úplně nový význam, který mi uniknul? (podobně jako cenzura, korupce, kádrování a plno dalších pojmů :))
Pokud výrobní prostředky a zisky patří soukromníkům tedy kapitalistům jedná se o kapitalistickou ekonomiku , čemu nerozumíte na termínech cenzura , korupce , atd. ?? Hlavně nepište , že kapitalizmus je volný trh , různá embarga a sankce proti neposlušným státům od USA a jejich poskoků to rozhodně nepotvrzují !!
No ano, tentokrát jste napsal správnou definici kapitalistické ekonomiky – výrobní prostředky patří soukromým osobám. Nikde se v té definici nepíše o státu. Natož státních dluzích. Je tedy nesmyslné tvrdit, že kapitalistická ekonomika funguje díky státním dluhům, že?