
Páni ministři „právně lidští“ versus utajení vepři AGPI letští?
ZDENĚK LANZ
O plánovaném odkupu a zbourání vepřína v Letech v okrese Písek toho bylo v poslední době napsáno již tolik, že si asi mnohý čtenář řekne, že už další článek na toto téma číst nebude. A já se mu nedivím. Už toho je příliš.
Ovšem vzhledem k pátečnímu (29. 9. 2017) prohlášení ministra kultury Daniela Hermanna v rozhovoru na ČT24, že o odkupu zbourání vepřína rozhodla vláda ČR jednomyslně, se k tomuto tématu ještě krátce vrátím.
Vláda schválila odkup vepřína od společnosti AGPI již v srpnu 2017, kupní smlouva ještě podepsána nebyla a teprve po tomto obchodním aktu bude, podle Hermanna, zveřejněna kupní cena. O té se dlouho spekuluje. Některé odhady zmiňovaly částku blížící se až k jedné miliardě korun. Podle informací serveru lidovky.cz ze srpna letošního roku se částka pohybuje okolo 450 milionů korun. Odkupem ale celá kauza neskončí. Vepřín by se měl zbourat, bude potřeba odstranit případné ekologické škody a na jeho místě by měl vzniknout nový památník romského holocaustu. Další miliony!
Skutečností je, že odkup vláda schválila i přesto, že v roce 2009 stát investoval téměř deset milionů korun do úpravy nedalekého pietního místa na místě někdejšího táborového hřbitova. I přesto, že je, podle stanoviska sněmovního výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, památník romského holocaustu v Letech u Písku dostatečně pietně ošetřen a není třeba na tomto místě dělat další úpravy.
Ne nadarmo se říká: „Co je šeptem to je s čertem“. A tak utajování kupní ceny nutně vede k nejrůznějším dohadům a spekulacím. Co stojí za rozhodnutím vlády zveřejnit částku až po podepsání kupní smlouvy? Bojí se, že bude obviněna z nehospodárného nakládání se státními prostředky? Protahuje to záměrně kvůli blížícím se volbám? Nebo nechce cenu zveřejnit sama společnost AGPI? Nejen tyto otázky jsou ve hře.
A tak jsem napsal na Úřad vlády České republiky žádost o sdělení, za jakou cenu v Kč vláda České republiky 21. 8. 2017 schválila odkup vepřína v Letech od společnosti AGPI. Odpověď, která přišla začátkem září, jsem očekával. Žádost se zamítá, neboť žadatel svými dotazy směřuje k poskytnutí informací, které jsou v souladu se zákonem č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, označeny za utajovanou informaci a podléhají utajení v režimu „Vyhrazené“. Stupněm utajení „Vyhrazené“ jsou klasifikovány utajené informace, jestliže jejich vyzrazení neoprávněné osobě nebo zneužití může být nevýhodné pro zájmy České republiky.
Zamítnutí mé žádosti tedy vyvolává další otázky.
Jak může být zveřejnění této informace, tedy kupní ceny vepřína v Letech, nevýhodné pro zájmy České republiky?
A jelikož pravý důvod tohoto vládního tajnůstkářství se „vygooglovat“ nedá, zůstává prostor jen pro spekulace. A nejen o ceně.
Není utajování ceny spíše přáním společnosti AGPI než Vlády České republiky? Podle obchodního rejstříku bylo čtyřem členům představenstva z pěti již šedesát let, pátý dovršuje toto životní jubileum právě v těchto dnech. Tak proč by všichni nešli do penze s jistě více než štědrým zajištěním?
Jsou pravdivé informace, které uvádí Paul Polansky, americký spisovatel, básník, badatel a aktivista hájící lidská práva, především práva Romů ve východní Evropě a na Balkáně?
Ten počátkem devadesátých let dvacátého století objevil v českých archivech náhodou dokumenty o pracovním táboře v Letech.
V rozhovoru s Milošem Hrochem pro Radio Wave z 29. 4. 2016 Polansky říká: „Začal jsem v Letech dělat výzkum a zjistil, že během druhé světové války tam byl cikánský tábor. Někdo mu říkal převýchovný tábor, někdo pracovní tábor, další zas koncentrační tábor a místní v okolí Let a Orlíku mu říkali tábor smrti.“
Miloš Hroch:
„Ve své knize Tábor smrti Lety tvrdíte, že v jeho zřízení hrál roli rod Schwarzenbergů, jehož pozemky s oblastí sousedí…“
Paul Polansky:
„V prosinci roku 1939 zasáhla celou oblast největší sněhová vánice, jakou si místní pamatují. Karel Schwarzenberg, ne ten současný, ale jeho otec, měl 10 tisíc hektarů lesa a velká část byla zničena. Znamenalo to pro něj katastrofu. Potřeboval levnou pracovní sílu, aby dřevo co nejrychleji zpracoval, jinak by zbankrotoval. Požádal úřady o vybudování pracovního tábora. Nebyl ale zdaleka jediný, kdo využíval otrockou práci. V archivech a z rozhovorů s pamětníky jsem zjistil, že Schwarzenberg přivedl jako otroky Židy z Mirovic, kde byla největší židovská komunita, a snažil se je tím zachránit. To bylo ze začátku roku 1940. Všichni ale byli profesoři, obchodníci, právníci, učitelé a neuměli pracovat rukama. Schwarzenberg viděl, že takhle to nepůjde. Všichni odjeli do Terezína a vyměnil je za Cikány, ti uměli pracovat rukama. Nedělali jenom u něj v lese, ale také v nedalekém kamenolomu, takže od roku 1940 až do prosince 1942 využíval židovskou a cikánskou pracovní sílu na svých pozemcích jako otroky.“
Děti za své rodiče nemohou. Ani Karel Schwarzenberg. Navíc se nemuselo vše odehrát přesně tak, jak to Paul Polansky líčí. Ale na Schwarzenbergově místě bych byl ve výrocích na adresu jiných, a nejen otců (“Mladej Klaus je horší než fotr, plnej nenávisti,” řekl Schwarzenberg na setkání s voliči v poloprázdné hospodě) zdrženlivější.
Zásadně nesouhlasím se zdrcující Polanského kritikou současné úpravy kulturní památky Pietní místo Lety včetně existence vepřína.
Po letošní osobní návštěvě místa samého mohu s klidným svědomím konstatovat, že Pietní místo Lety je vkusně a citlivě upraveno a není potřeba provádět žádné další zásahy.
Redakce
S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)
***** Příspěvky čtenářů za měsíc únor 2019: *****
Milan Tahovský 1000,- Kč, Jakub Malinovský 55,- Kč, Petr Macura 500,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Radek Mrňa 500,- Kč, Helena Novotná 200,- Kč, Jitka Rytířová 800,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, Milan Černý 500,- Kč, Věra Heyduková 200,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč
Celkem za měsíc: 4 705,00 Kč
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Latest posts by Redakce (see all)
- Není ten Vojtěch Filip k nakousnutí? - 16.2.2019
- Tragikomedie amerických Demokratů - 16.2.2019
- Evropská zbabělost vůči Íránu - 16.2.2019
Po zkusenostech z munulych let se ptam, co za tim vsim humbukem vlastne doopravdy je, v ci prospech a koho vlastnicke zajmy jsou zde naplnovany? Nebo ne 😊😊😊
PRACHY!!!…a jak je “legálně” urvat z našich daní
.Nehledej nic složitějšího.
Vystavba tohoto DALŠIHO pamatniku pro Romy, sudružky a sudruzi zajiste vyznamně zlepši vztahy mezi romsku komunytu, zpopularizuje Romaky mezi majoritu a vylepši vysledky statniho rozpočtu. Tabor v Letech bude vyznamnu pijetni pamatku, ten předešly nemohl byt, protože nebyl tolik majestatni. Již vidim ohromne nekonečne procesi Romu z celeho světa, kteří tahnu do Let, aby se poklonili na obou pijetnich mistech pamatce romskych předku, kteři zahynuli při zachraně schwarzenberskeho panstvi a v krutych podminkach protentokratniho tabora.
A někteři si na tym ještě fajnovně namasti kapsu.
Jenom bych se zeptal: KOlik peněz na zbourani vepřina a na vystavbu dalšiho pamatniku pro Romy da dědic schwarzenberskeho panstvi sudruh Čiro, jehož papá požadal o zřizeni tabora v letech?
Vy si neumíte představit takovou dohodu?
Třeba: Clapi, je vás 5. Tak každýmu sto mega na ruku. Peněz je dost, a když nebude, i Brusel se podojí. Na cikány oni slyší… Ale má to podmínku – stovku chci zpátky!
Pochopte, mám děti, no a taky bude spousta vydání. Vy ani netušíte, kolika lidem musím ucpat hubu…. Naštěstí nebudou drazí.
Takže ujednáno – bude to za 600, jo?
P.S.: Jde samozřejmě o čirou fabuleci, nesouvisející vůbec s ničím. Natož pak se ctí našich nejlepších. Tedy vládních.
Jo, jo, fabulaci, ale tváří se to jako skutečnost!
Víme, jak to u politiků chodí a co jsou dobroseři zač…
Nejtezsi zlocin ze vsech je prinutit cikana pracovat, ma nas stat dost penez na to takovy hrich odcinit?
Zapomněl jste dodat v nelidských podmínkách za bestiálního násilí ze strany českých dozorců a jako “bonus” za práci transport do Osvětimi, do takové práce byste se jistě hnal že vy pracante…
Chybí vam tam kličova sluvka: V PROTENTOKRATU BOHMEN UND MAHREN. Jinak jak vite, jstli ti dozorci nebyli s Henlajnovske neziskovky? Tedy že to byli Češi?
Klasika. Připusťme, že článek má pravdu. Proč si cigoši neřeší vzniklý problém s Karlem? (A řeší tento, asi uměle vytvořený a nafouklý, problém vůbec samotní cigoši?!
Nejsou to zase jenom “bílí dobroserové”, kteří v záležitosti vidí bezpracný zdroj peněz a levné obživy?)
Proč je do toho tahán celý národ, a ještě s požadavkem, aby celou záležitost ze svých daní financoval?!
protože s tím Karel nemá nic společného.
Tak ona se otrocka prace zase pekne rozsiruje …. pelikan misto aby navrhl konec nesmyslne nezavislosti na zakonech soudcum tak radeji rozsiruje spolupraci s firmama co by radi meli zadarmo pracovni silu veznu….. a uz par soudcum dal jasne najevo ze kdo nebude dodavat pracovniky pujde z talaru …. otrokarsky system tak nejak po demokraticku ze …. znicit veprin je jen dalsim skvelym tahem jak se zalibit slimakum o nic jineho samozrejme nejde …. pomnik tam uz je takze ta saskarna kolem zniceni veprina uz je velmi ale velmi trapna … nemel by se rovnou zrusit chov nejmene ve 100km okruhu od tohodle pozemku?
Jedná se morální vyrovnání s českými zločiny minulosti, společnost která se není schopna vyrovnat se zločiny minulosti a zajistit důstojnou pietu obětem svých zločinů, tak taková společnost je, jak říkají Židé chucpe v překladu nemorální, pokrytecká, a že na spoustu těch tzv. rádoby slušných Čechů to sedí jako prdel na hrnec…
Však co, vždyť se vlastně nic nestalo, jenom česká policie a úředníci zapříčinili smrt stovek lidí umučených v nelidských podmínkách, navíc to byli “jenom Cikáni” , tak co to my “nadrasoví Češi” budeme řešit že jo, vždyť se vlastně nic nestalo… , jedeme dál, jako by se nechumelilo, jaká opovážlivost připomínat si oběti holocaustu, co si to ti Romové vůbec dovolují…
Jistě, že dnešní společnost už za to nemůže, nicméně to neznamená, že se to bude zametat pod koberec, nebo dokonce popírat a schvalovat vinu jen na německé nacisty. Prvorepublikový anticikánismus byl na úrovni anticikánismu v nacistickém Německu, v údajně “demokratické” české zemi platili zákony omezující svobodu pohybu a celkově omezující svobodu žití, stejně jako v nacistickém Německu, to je fakt, který nikdo nevymaže a zapomínat by se na něj rozhodně nemělo, protože tady někde se začalo s genocidou Romů, ne náhodou jsou prvorepublikové zákony k vidění v muzeu holocaustu, protože se jednalo o první krok, samozřejmě asi nikdo nemohl v roce 1927 tušit, že nás obsadí Němci, nicméně každý ať se podívá na to jak “liberální a demokratické zákony” platili za První republiky.
Sudruhu Polaku (pravicovy romsky)
v Letech již byl zřizen dustojny pamatnik. Co byste ještě chtěli vy romšti sudruzi? Co bude přiště? Budete si narokovat Pražsky hrad, každy 5 milijonu a pečene holuby, pamatnik v každem městě? Co kdysbyste se obratili na neZiskovkaře jejichž předchudcem byla předchudkyně dnešnich Posseltovcu v Československu? Anebo rovnu do Reichu k Makrele – diky Němcum zde byl Protentokrat – nasledky by tedy měla řešitčtvrta řiše.
To ano, ale podíl na romském holocaustu mají i Češi, jen se stačilo chovat jako lidé ,ale to bylo na rasistické Čechy moc složité…, ti se museli chovat jako zvěř. Celé vedení koncentráku v Letech u Písku bylo v české režii, nebyl tam ani jeden Němec , tedy kromě německy mluvících Romů.
Byla to česká policie a úředníci, kteří sepisovali a následně deportovali romské občany na základě jejich národnosti, do Let u Písku a Hodonína u Kunštátu, sice na základě rozkazu německých nacistů, nicméně vždy byla možnost, vyjmout některé Romy ze seznamu, někteří čeští představitelé to udělali, ale více bylo těch, kteří Romy chtěli vidět v koncentráku, tito Češi byli stejní jako němečtí nacisté a o českých dozorcích v Letech ani nemluvně , ti byli horší než nacistická kápa v Osvětimi, podle výpovědí přeživších Romů, byly Lety u Písku horší než Osvětim, tím samozřejmě Romové mysleli bestiální chování českých dozorců, které odhalujeme až v poslední době, Lety u Písku už nikdy nebudou tabu a Češi by konečně měli přiznat svůj podíl na rasových zločinech 2.světové války.
Nikdy nedošlo z české strany k vyrovnání a odškodnění Romů internovaných v Letech u Písku a v Hodoníně u Kunštátu, žádný český bestiální dozorce nebyl nikdy potrestán, což je logické, protože by pak česká garnitura musela uznat svůj podíl viny na holocaustu, takže taková klasika v českém podání, ruka ruku myje…
Taková “spravedlnost po česku”
Češi nás týrali a tyto vrahy a tyrany osvobodili zase jen Češi, to jsou slova romských pamětníků, do zlata vyrýt tyto slova ,svatá pravda.
Sudruhu Polaku (pravicovy romsky)
1/ tabor v Letech vzniknul pry na popud ctihodneho hráběte Švarcnberka. Již jste se obratili na jeho synka restituenta se žadosti o odškodněni za romske oběti?
Dejte vědít – moc by mě to zajimalo.
2/ Protentokrat vzniknul diky činnosti neZiskove organyzace slujici nazvem Henlajnova sudetoněmecka strana. A zavedeny byl pote co Mnichovske ultymatum ktere splnila československa vlada bylo jednostranně bez nasledku porušeno čtvrtu řisi. Československa vlada emigrovala a fungovala v cizině – nedala žadne nařizeni k e zřizeni nějakeho pracovniho tabora v letech.
Vznikla protektoratni lutkova – nelegitymni vlada čtvrte řiše. Takže co z teho všeho plyne sudruhu?
1/ obraťte se na sudruha Čiro se žadosti o odškodněni
2/ obraťte se na zapadni “spojence” Československa z Mnichova, kteři odevzdali československe pohraniči 3. řiši a NEKONALI pote, co 3. řiše zabrala i zbytekčeskoslovenskeho uzemi v rozporu s mnichovskym dyktatem.
3/ obraťte se se žadosti o odškodněni na pravniho nastupce 3. řiše = 4.tu řiši s Merkelku v čele
4/ československy potažmo česky stat nema s taborem Lety co do činěni protože v době jeho zřizeni a exystence PRAVNĚ NEEXYSTOVAL.
Kapišto sudruhu s věčně otevřenu nenažranu hubu a nataženu ruku?
Německá strana už Romy odškodňuje.
Tábor v Letech vznikl za 2.republiky, pochybuji, že na popud hraběte, vznikl původně jako kárný tábor, 7.července 42 na základě rozkazu německých nacistů o “potírání cikánského zlořádu” byl účel tábora změněn na romský tábor, ze kterého vedla cesta už jen do Osvětimi, tábor Němci přenechali do české režie a protože se někteří “slušní Češi” báli , aby náhodou nějací Romové nepřežili transport na východ, tak raději pro sichr utvořili v táboře takové podmínky, že tam zemřelo téměř 400 Romů z toho 280 dětí.
Je to neomluvitelné.
Sudruhu Polaku
a co s tim všim ma československa vlada, když Československo v te době neexistovalo? Existoval pouze lutkovy Protentokrat pod spravu řišskeho protektora. Obraťte se tedy do Berlina a neotravujte česku vladu. Klaidně ať vam postavi pamatnik holokaustu v Berlině. Samo s přispěnim sudruha Čiro, ktery zajiste chce smit ostenhanby na šlechtickem erbu sveho tatika. V Letech již jeden pamatnik na naše utraty vybudovany mate.
Však já neříkám, je to pěkný památník.
Tady jde hlavně o ten vepřín, ale to jste, jak tak na to koukám nepochopil, vepřín nepatří na taková místa a druhak ten vepřín brání dalšímu archeologickému pátrání po přesně historii tábora, až tam ten prasečák nebude, konečně budeme moct s určitostí řict, kde přesně tábor stával a kolik lidí tam zemřelo, zatím se uvádí 379, což je podle mě není pravda, z logiky věci tam muselo zemřít mnohem více Romů.
Polách, víte o tom, že tam, kde započne archeologický výzkum se nemůže stavět třeba několik let? A třeba tam archeologové vykopou nějaké kosti z mamuta
Sudruhu Polaku
ja proti vašemu vyzkumu vubec nic nemam. Pokud si to všechno zaplatite vy pravicovi Romaci ze svych sbirek anebo z peněz ktere vam na to daji – stary lidskopravnik a humanysta z Orlika a Berlinska nastupnicka řišska vlada.
Česka vlada, ktera s TIM NIC SPOLEČNEHO NEMA vam nato ze společnych peněz dala vic než dost.
Polách, měli byste poděkovat Schlafenbergovi, že jeho fotr zachránil vaše soukmenovce před Terezínem a ne si tady pořád vyskakovat. Naprostá většina Židů, které za Cikány vyměnil, se z Terezína nevrátila…
Mimo jiné, už jste našli nějakého šikovného rómského architekta na ten váš vysněný památník nebo necháte projekt na nějakém gádžovi?
To je lež jako věž Pavlíku…
Němečtí nacisté rozlišovali Židy a Romy a Terezín byl výhradně určený pro Židy, v roce 1942 se tam stal incident, kdy se do Terezína omylem dostal nějaký Rom, okamžitě ho čeští úředníci deportovali do Let u Písku, takže asi tak, a i v Osvětimi byly tábory určené jen pro Romy, pravdu máte akorát v tom, že Romové nebyli první na řadě a v plynových komorách dostávali přednost jako první Židé.
A kolik Romů se vrátilo z Let u Písku a později z Osvětimi. Romský holocaust na českém a moravském území, ve Slezsku a v německém pohraničí nepřežila drtivá většina Romů, zachránilo se maximálně 20% Romů a to ještě přeháním, maximálně 2 z 10ti přežili.
Polách, vás na té cigánologii naučili pěkné blbosti.
Jaké blbosti, to je holý fakt, Romové byli největší obětí nacistických perzekucí v Česku, v průměru jich bylo vyvražděno největší procento 80 až 90%, zatímco u Židů to bylo v průměru 60-65 %
Holocaustu v Česku nahrávaly i prvorepublikové zákony, kdy Romové neměli svobodu pohybu , nemohli tak vlastně ani pořádně utéct, všude je buzerovalo a obtěžovalo české četnictvo, jediná šance pro Romy byla někoho z gádžů uplatit , aby je pustili alespoň na Slovensko, Prvorepublikové Romové, na tom byli finančně docela dobře, takže ještě cpali peníze do chřtánu Čechům, aby je alespoň pustili do míst, kde bylo relativně bezpečno, místo toho, aby se česká společnost svých Romů, svých občanu zastala, a uchránili je před německými nacisty, vy se můžete leda tak stydět, já se o toto období Protektorátu velmi zajímám a studuji ho, jen čistě z důvodu toho, že mě to zajímá a tedy moc dobře vím, jak to tehdy vypadalo, měli byste se stydět, alespoň tedy vaši pradědové, jenže ti se alespoň už smaží v pekle.
Pane Polaku, jsem na vaši straně. Už jste požadali svoji sudružku Merkelovu o zvyšeni odškodneho pro přeživši stradajici Romy a jejich rodiny? Tak aby již nikdy nemuseli pravicovi Romaci potupně pracovat a mohli se věnovat pouze obohacovani? Tedy pravicove společnosti jsem myslel, ne svemu.
Prvorepublikoví Romové už pomalu vymřeli, ale na odškodnění mají národ jejich potomci a kolik Němci dali , tolik dali, jedná o částky cca 70 000 Kč na osobu, vzhledem k tomu, že se jedné často o rozvětvené rodiny, tak celkově ta částka jde do miliónů korun, samozřejmě ale žádné peníze nenapraví ,to co se stalo.
nárok
70 tisic je malo. Měli byste požadat o mnohem vic – v Německu. Ovšem proč otravujete česku vladu, ktera s celym tim problemem vubec nic neměla a navic vam nechala velkoryse postavit hezky pamatnik v letech z peněz nas všech? Co tim stale většim natahovanim pravicovych romskych rukou směrem ke statni kase chcete docilit? Myslite, že vas kvuli tomu majorita bude mit raději? Proč si nevyberete penize mezi sebu a nefinancujete si sve projekty sami? Vždyť tvrdite že jste sami pravičaci.
No jo ale my jsme ten prasečák nepostavili víte…., ten tam postavili čeští komunisté, aniž by se Romů na cokoliv ptali. Takže je to vaše dílo a co jste si nadrobili, to byste se taky měli sníst, nehledě na to, jak dlouho už to trvá, Romové požadovali řešení toho prasečáku už v roce 1990, kdy tu fungovala Romská občanská iniciativa, tehdy by to stálo 3 milióny, dnes tři sta…a to je naše chyba? Já bych řekl , že je to spíše vaše chyba, vaše liknavost a zlehčování zločinů páchaných na Romech.
Sudruhu Polaku.
Komunyste tam vybudovali
podnik, ktery sloužil a přinašel užitek všem. I Romakum. Někteři tam možna byli zaměstnani, předpokladam že Romaci papali vepřove z Letu a nehloubali nad tim odkud je. Zrovna tak jako gadžove nezkoumaji odkud je jidlo ktere papaji a nemedituji při tym o tym, kdo byl kdysik v minulosti pohřben na mistě masokominatu anebo kafilerky.
Polách, to vás asi alkoholik a dramatik zase tolik rád neměl, jinak by nápravu stavu ve prospěch vašich soukmenovců zcela jistě prosadil
Taky proč se vy pravicovy romšti sudruzi neobratite na sudruha Čiro, aby vam postavil pamatnik v mistech, kde jeho taťulda nechal postavit tabor pro Romy?
Soudruhu Jonasi, je tu ještě další věc, kterou jste taktně zamlčel a to že Romové byli tehdy okrádáni. Při internaci Romů do koncentračního tábora v Letech u Písku, museli Romové odevzdat českým četníkům všechny svoje cennosti, peníze,zlato,šperky,hodinky,protektorátní koruny,říšské marky,říšské mince, bižuterii atd. A z těchto romských peněz pak čeští dozorci pořádali žranice,( přitom oni sami mučili Romy hlady) chodili za ně do divadla atd. To vám přijde v pořádku. Máte pravdu, že právně dnešní ČR nemá nic společného s Protektorátem, ale morálně podle mě rozhodně ano, jste pořád ti samí Češi.
Sudruhu Polaku,
a co ja s tim mam společneho? A co česka, potažmo československa vlada? Nařidila snad nějaka ČESKOSLOVENSKA LEGITYMNI (ne protektoratni loutkova ktera musela bezpodminečně plnit přikazy shury, ktera byla podřizena cizimu protektorovi) VLADA ZŘIZENI NĚJAKEHO TABORA pro cikany v době protektoratu? Nařidila snad okradat pracovite pravicove Romy, kteři nikdy nic nikomu nikde neukradli?
Nenařidila ani pracovni tabor ani okradani Romaku. Proč si sudruhu myslite, že mi okradani kohokoliv přijde v pořadku?
Morálka sudruhu ma tisice koncu a je velice relatyvni. Z moralniho hlediska by byvalo stačilo, kdyby česka vlada vyjadřila litost nad hruzami, ktere si museli Romaci a ne jenom oni ale třeba i žide, komunysti, postiženi atd. projit za protentokratu. A nemusela vam dat vubec nic. ANI PĚTNIK. A vy sudruzi namisto vděku si stale otevirate svoji stale vic nenažranu hubu a natahujete stale vic sve pravicove ruce.
Polách, vy jste tam byl osobně? Já jen, že to tak přesně všechno víte. Možná máte i jídelníček těch dozorců k dispozici nebo možná by ho měli na fakultě cigánologie. kde jste studoval. Nevíte, na co tenkrát chodili do divadla ti dozorci? Možná, že dávali Cikánskou lásku od Lehára.
A hlavně je nutné zbourat vepřín, aby bylo možné pokračovat v dalším zkoumání toho tábora, ten vepřín jen brání pravdě, což chápu, pravda bolí, současné nálezy v okolí tábora, našly oblečení a některé věci zavražděných Romů, hrozím se toho co bude pod tím vepřínem, viděl bych to na masové hroby, mučící nástroje atd. ono někteří Češi se za války “pěkně činili”
Někteří cigáni se činí i teď. Já vím, pravda bolí…
No pan Havel z pozice prezidenta, toho moc svést nemohl, můžeme být rádi , že na popud pana Havla, český parlament v roce 1997 přijal první romský integrační program, a že pan Havel některým Romům udělil milost prezidenta republiky, těm Romům které někdo zatáhl do trestné činnosti nebo se ne vlastní vinou dostali do křížku se zákonem.
Pan Havel také zastřešoval historicky první romský festival na českém území, který se konal v roce 1990 v Brně Líšní.
Např. si vzpomínám, že v roce 2002 pan Havel udělil milost jedné romské mamince, která dlužila cosi na nájemném a na dalších věcech, a několikrát jí napadli čeští neonacisté, ta romská maminka byla v neuvěřitelně těžké situaci, živila 4 děti ,ale hrozilo jí dokonce vězení za jakési dluhy, naštěstí pan Havel zakročil, byla to úplně neškodná paní.
Pan Václav Havel by opravdu příkladný hrdinný státník, navíc umělec, takže měl mnohem širší obzory než jiní, Masaryk a Havel elita českého národa
Ja,ja,
pan Havel osvobodil same romske politycke vězně, bojovniky svědomi proti totalitě. Většinu z nich chytili buďto s ruku v cizi kapse, při pasactvi, šmelině s ukradenym zbožim, nasilne anebo jine trestne činnosti.
Všichni tito rasově diskriminovani svobodomyslni pravicově smyšlejici spořadani občane se “ne vlastni vinou dostali do křižku se zakonem”. HaHaHa –
proč tyto vtipy nejsu v rubrice Jak se bavi internet?
Polách, nezbývá mi nic jiného než s vámi souhlasit. Spisovatel a dramatik kromě politických vězňů propustil i hordu grázlů včetně vašich soukmenovců. Lze se pouze domnívat, kolik neštěstí tím přinesl některým obyčejným lidem. Znásilněným, okradeným, zbitým a zavražděným. Pak všechny ty grázly v júesej vydával za politické vězně a dnes tam má za to na chodbě kongresu hlavu.
Amnestie byla zcela v pořádku, za 40 let totalitního soudnictví sedělo ve vězení spousta politických vězňů , bojovníků proti režimu, podnikatelů atd.
Ještě si vzpomínám na radost mnoha romským rodin , když se k nim domů vrátili romští odbojáři které věznil komunistický režim.
Neměl ty romske politycke vězně odsouzene za kradeže, nasili, loupeže… na svědomi sudruh prokurator Emil Ščuka?
Polách, můžete nám sdělit, jakým způsobem ti vaši soukmenovci bojovali proti komunistickému režimu? A konkrétně, prosím. Bez vytáček.
Tak např. se odmítali přizpůsobovat určitým věcem, snažili se vyhnout vojně, což bylo zcela správné, to byly jen 2 roky zmařeného života, snažili se podnikat, což bylo tehdy zakázané, jakožto členové hudebních kapel, často cestovali po světě, např. Antonín Gondolán s Karlem Gottem a svých romským orchestrem, procestovali skoro celý svět a pak tito Romové doma vykládali o tom ,jak je to venku lepší a tím podrývali autoritu komunistické strany, dále Romové byli členy některých protirežimních uskupení, u Romů se scházeli např. Václav Havel, Vlasta Třešňák nahrál s romskou kapelou svou desku atd. Pamětníci ví, že Václav Havel např. ve svém Mercedesu vozil Romy do práce.
Když už se pak blížil konec režimu, tak Romové pod vedením svých šéfu, odmítali pracovat a následující dny ani nepřišli do práce, byli to právě Romové kteří velmi často chtěli opustit Československo, protože se jim jako každému slušnému člověku nezamlouvaly praktiky v socialistickém Československu, Romové u sebe vítali každého antikomunistu, každého kdo nebyl jak ovce, Romové nejvíce vítali pád režimu, naopak mnoho lidí z majority smutnilo, že se jim nepodařilo udržet totalitu.
Takže cikánská kapela nabourala komunistický režim nahráním nové desky? Nebo cigáni podkopávali minulý režim vekslováním, jak jste tu nedávno napsal? Ano, ČSLA ta byla totálně v řiti, protože se cigánům nechtělo na vojnu. A cigáni, kteří nechodili do práce, protože jsou od přírody líní, ti totálně rozložili socialistické hospodářství.
Díky za vysvětlení.
ten Polansky dobře lže! Sluníčkář a komouš!
sudruhu,
měl by sis do toho sveho nicku zakomponovat pismenko i. Anebo na začatku ur. Lepe by to vystihovalo tvoji duševni poruchu.
Téda, ten Polách toho nakecá…to je jedna pohádka za druhou…
Jenom nechápu, proč se morgoši neseberou a neodejdou od nás. Vždyť jsou tady nešťastní…a zároveň je tu nikdo nedrží.
Jo a přidám ještě jednu pohádku o zlých Češích. Za všechno totiž může praotec Čech a jeho družina, kteří si cigány přitáhli jako otroky na práci. Jenže zjistili, že nic neumí a tak je nechali jít….
A na vysvětlenou, proč se tady budou držet jako klíšťata svého hostitele – protože by jinak chcípli hlady.
“stačí sa chovať ako ľudia” – citácia z príspevku pána Polácha.
Pán Polách, to ste mali odkázať svojim súkmeňovcom, vy Cigáni ste tu v Európe už pár storočí a ešte ste sa to nenaučili.
Kdyby tech cikanu za valky trochu neubylo, dnes bychom je uz nedokazali uzivit.
Rudi, vis,kolik jich bylo na uzemi Cech, Moraravy a Slezska po valce?
800 kousku,ted kdyby si pridal nulu,tak budem take na spravnych poctech,tolik jich tu je vegetuje a saje nam krev.
Přidejte nuly dvě a vynásobte dva a půl.
Pak dostanete přibližně správné číslo.
má cenu sem něco psát?Určitě víc jak polovina příspěvků-co lká nad nebožátky z tábora-bude jeden nenažraný z cesty blekotající “Pepé”…hnus