
Opravdu věříme, že jednou nastane anarchokapitalismus?
MATTHIAS LUKL
V diskuzích o anarchokapitalismu se někdy odkazuje na budoucnost, když se užívají obraty jako: “Až jednou bude anarchokapitalismus, jak se bude řešit, že…?” nebo “Až jednou budeme žít v anarchokapitalismu, tak…”, což značně implikuje, že něco takového v budoucích časech nastane.
Jenže – opravdu věříme, že něco takového bude? Ve vší vážnosti? Třeba za sto nebo dvě stě let? Jaké jsou vlastně reálné možnosti, že anarchokapitalismus nastane? Pojďme se na to podívat!
Osobně se domnívám, že stát, jak ho známe dnes, zanikne. Myslím si, že koncept centralizované demokratické vlády zkrátka zastará natolik, že od něj dají lidé ruce pryč. Z pohledu historie není ani pravděpodobné, že bychom zrovna žili v době ideálního systému, neboť téměř každý systém v historii byl vnímán jako: “Je to hrozný, ale nic lepšího nemáme,” a vždycky nakonec zanikl, takže proč by to tentokrát mělo být jiné?
Myslím, že i spousta neanarchistů a nelibertariánů bude souhlasit, že je nepravděpodobné, aby byla parlamentní demokracie ten poslední systém, ke kterému lidstvo došlo, a zůstane už na věky věků, dokud do naší planety nenarazí meteorit nebo nás nevyhladí smrtící virus.
Pokud se však shodneme, že tenhle systém nebude trvat věčně, ještě z toho nutně nemusí vyplynout, že až padne, nahradí ho nutně anarchokapitalismus.
Naštěstí se zdá, že každý systém obvykle bývá liberálnější a svobodnější než ten předchozí. Pochopitelně to nefunguje na sto procent. Je spousta zemí, které byly relativně svobodné, ale upadly do naprostého totalitního nebo diktátorského pekla, které zničilo mnoho životů, rozbilo ekonomiku a přineslo jen pohromu. Jistě, to se stává.
Nicméně v dlouhodobém měřítku spíše jdeme ke svobodě, a to, co dřív bylo zcela normální a běžné, je dnes naprosto nepředstavitelné. Představte si, že byste se klaněli králi tak jako ve středověku. A teď to nemyslím jako metaforu, ale doslova musíte padnout k zemi a poklonit se. Kdo by se dnes klaněl třeba Zemanovi, že? Nebo si představte, že by stále platilo útrpné a hrdelní právo, čili stát by vás mohl klidně mučit či popravit. Dnes naprosto nepředstavitelné. Není to tak dávno, kdy bylo normální zakazovat ženám chodit k volbám a černochům studovat na univerzitách.
Je tedy možné, že v budoucnosti bude lidstvo v některých ohledech spíše svobodnější než dnes a úloha státu se výrazně zmenší či zmizí úplně. Avšak věřím, že některé druhy svobod mohou naopak také zmizet.
Je možné, že anarchokapitalismus, jak si jej představujeme teoreticky a jak jej vykresluje literatura, nemusí nastat nikdy. Věřím ale, že nastane něco, co se k tomu v některých ohledech může blížit.
V některých ohledech stačí, aby se změnilo vnímání lidí v různých otázkách. Všiml jsem si, že mnoho lidí je extrémně citlivých na porušování ústavních pravidel. Pokaždé, když náš prezident udělá něco protiústavního, přijde z mnoha stran nějaká ta žaloba u ústavního soudu. Ze stran mnoha institucí, organizací a politických stran přichází stanoviska nesouhlasu a odmítání. Ze strany běžných lidí přichází bouřlivá kritika. Jasně, prezidentovi to téměř vždy projde, ale zkrátka pro většinu lidí je to tabu.
A možná přesně tenhle přístup potřebují vlastnická práva. Potřebujeme, aby pro lidi bylo tabu, že by stát bral lidem peníze, vstupoval na jejich pozemek nebo jim diktoval, jak mají nakládat se svým životem. A nemyslím si, že je to zase tak nereálné.
Svým způsobem také může fungovat minarchismus tak, jak si jej představoval samotný Ludwig von Mises. Sice jsem přesvědčen, že každý malý stát se jednou stane velkým státem, ale za určitých podmínek by reálný mohl být. Pokud se změní celkové paradigma lidí a stanou se z některých státních zásahů naprostá tabu, která donutí většinu lidí vyjít do ulic a hlasitě protestovat, tak by se mohlo dát držet stát na uzdě. Pokud nás čeká budoucnost, kde bude stát hrát spíše menší úlohu, je to pro mě jako pro anarchokapitalistu zcela nepochybně lepší představa, než že by zůstal stejně velký a mocný jako dnes.
Co je však hlavní pointa toho všeho, je fakt, že anarchokapitalismus není zase tak binární filozofie, jak by se mohlo na první pohled zdát. Anarchie i kapitalismus jsou spíše věc míry. Pokud stát legalizuje prodej marihuany, zvýší se míra anarchie a kapitalismu. Pokud naopak některé druhy látek zakáže, tak se míra kapitalismu a anarchie sníží.
Ač je anarchie pro mnoho lidí sprosté slovo, tak věřte, že je všude kolem vás. Všechno, co vám nezařizuje stát, je anarchie. Jak budete trávit čas o víkendu, jaké lidi si zvolíte za vaše kamarády, jaké budete mít koníčky, jaké budete zastávat názory. To všechno si můžete zvolit, aniž by vám do toho někdo mluvil. Samozřejmě to není stoprocentní anarchie, protože je mnoho věcí, které o víkendu dělat nemůžete, neboť je stát nedovoluje. Je mnoho koníčků, které jsou regulované. A některé názory rozhodně nemůžete zcela otevřeně šířit, aniž byste nenarazili na nějaký problém se zákonem. Přesto je váš život tak na 80 % anarchie. A čím víc, tím líp.
To samé platí pro kapitalismus. Vždycky bude v nějaké míře existovat. Představte si, že bychom žili v nějaké totalitě, kde je vše státní a neexistuje ani jeden soukromý podnik. Přesto stále bude nějaká míra kapitalismu. Pokud budu chovat třeba slepice a vyměním plato vajec se sousedem za flašku vína, došlo tu ke směně, které jen těžko nějak zabránit, natož pak odhalit a potrestat.
Nastane tedy v budoucnu anarchokapitalismus? Inu, možná ne, ale to neznamená, že nemůžeme usilovat o větší míru anarchie a kapitalismu, protože čím víc, tím líp. Věřím, že jednou se můžeme dostat někam, co se bude představám současných anarchokapitalistů, blížit. Možná tam stále bude existovat stát, ale bude tam rozhodně velká míra anarchie i kapitalismu.
Redakce
S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)
Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.
***** Příspěvky čtenářů za měsíc leden 2021: *****
Blahomír Skoupý 500,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Dana Staňková 200,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, ing. Tomáš Šimčík 300,- Kč, Jiřina Gyárfásová 1000,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Jiří Dobruský 200,- Kč, Miroslav Červenka 300,- Kč, Ladislav Adamec 200,- Kč, Václav Žižka 500,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Ivanka Trávníčková 400,- Kč, Martin Vavrinka 100,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Ilja Baudyš 500,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Jan a Gabriela Horáčkovi 500,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Marek Janicko 200,- Kč, Pavel Janeček 500,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Anonym 100,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Olga Petrová 300,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč
Celkem za měsíc: 10 650,00 Kč
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Latest posts by Redakce (see all)
- Oni si z nás už vážně dělají nepokrytě srandu! - 18.1.2021
- Tenkrát na Východě: Opravdu bylo za komančů lépe? - 18.1.2021
- Za demokracii - 18.1.2021
Mě optimismus naopak pozvolna opouští. Nikdy bych býval neřekl, že se bude dít takový socialismus, kterého jsme svědky v souvislosti se současnou pandemickou krizí. Tak masivní přerozdělování majetku vedené totálním diletantstvím vlád, které jsou schopné dohlédnout maximálně skrz prvních pár metrů mlhy následků přírodní pohromy… Ta neskutečně arogantní nárokovost a překotná ochota lůzokratické vlády šup šup vyhovět, aby se udržela u moci i pro příště…. To je hodně pesimistický obrázek.
Ale abych nebyl úplně pesimistický… Anarchokapitalismus vyhraje přinejmenším ve formě kryptoměn. To je čím dál zřejmější. Stát – nucen něčím financovat své gigantické dluhy – okrade ty, kdo investují do veškerých tradičních aktiv. Včetně těch zdánlivě nedotknutelných, jako jsou nemovitosti. Kdo si myslí, že ne, bude nepěkně překvapen. Řečeno s Cimrmanem: Důl, to je díra v zemi, to vám nikdo nemůže vzít. Jo, tak určitě.
Tak jako může stát sdírat majitele nemovitostí (od brutálního zdanění až po regulaci nájemného), tak klidně (a nejspíš to již brzy i udělá) jednoduše zreguluje virtuální měny (třeba je i zakáže a bude tvrdě trestat jakoukoliv transakci), tak že se jich sám zbavíte.
TATO HROZBA TADY KAŽDOPÁDNĚ JE !!
Svět se musí bránit proti této hrozbě, protože tady už není SSSR.
Už v názvu spojuje neslučitelné – anarchii a kapitalizmus. Kapitalizmus je marxistický pojem, anarchizmus je extrémně levicové často marxistické hnutí. Anarchokapitalizmus je jen vějička k jiné totalitě. Použijeme-li jejich termíny, pak anarchie znamená vzdor a chaos, kapitalizmus pořádek, organizaci, spolupráci a dělbu práce. Chaos v podnikání vede ke krachu.
Utopisté mají dobrou vůli vylepšit společnost, jen kdyby ti lidé, se kterými pracují byli, uvědomělejší. A to platí pro všechny utopisty, aktuálně pro liberální demokraty, enviromentály, anarchokapitalisty, genderisty a feministy….
Správný postřeh a souhlas
Ostatně těch protimluvů je v současné politice mnohem víc a obyvatelstvo je považuje už za správný pojem. Jenže to tak není. Například spojení slov “sociální demokracie” mě vždy rozesměje. Co je sociálního – nemůže být NIKDY demokratické. A co je opravdu demokratické – nemůže být principiálně sociální. Je to jako kočka a pes. Ale soudruzi měli zjevně pokrokové myšlení a dokázali i z těchto pojmů oblbnou veřejnost. Dokonce je za tuto mystifikaci i volí
Sýčku, možná by bylo jednodušší si prostě přečíst, co to anarchokapitalismus je. Takhle jste ze dvou slov odvodil, co si VY myslíte, že by to mohlo být a pak to slavně vyvracíte…
si prostě přečíst, co to anarchokapitalismus – to môže iba človek, ktorý pozná skutočný význam základných pojmov. Tamten to evidentne nie je.
jedinou jistotou je že nenecháte chocholouškovy instituce zeti prázdnotou…
V některých ohledech stačí, aby se změnilo vnímání lidí v různých otázkách a v jiných ohledech stačí, aby se změnilo vtloukání mýtů a manipulací do lidí v těch samých otázkách. Výsledky známe – myšlení stáda se mění. Němci taky vraždili Slovany a dokonce rádi a s láskou je napřed hromadně mučili. Kdo by to do nich před válkou řekl, že… Stačilo jim jen trochu zmanipulovat mozek a šlo to. I když… ehm… u Němců to jde snadno
Anarchokapitalizmus je systém, ktorý môže fungovať iba tam, kde sú pracovití, čestní a MÚDRI ľudia. Keď vidím, ako vlády v 2/3 sveta oblbli svojich ovčanov, a vytvorili im peklo na zemi, tak vidím anarchokapitalizmus najbližších 500 rokov ako mŕtvy.
Ak by dnešným ovčanom vnútili ANCAP, nastalo by tam peklo. Dnešní ovčania sú schopní a ochotní žiť iba v demokratickej totalite.