Berlin_Tempo_30_prvni_foto_02_503_0
12.1.2020
Kategorie: Společnost

Omezení rychlosti na 30 km/h v Berlíně přineslo pravý opak toho, co přinést mělo

Loading...
Sdílejte článek:

ADAC/PETR PROKOPEC

Před více než rokem došlo v Berlíně na zavedení zón s maximální rychlostí 30 km/h. Cílem bylo zlepšit kvalitu ovzduší, první výsledky měření dopadů ale ukazují, že k ničemu takovému nedošlo.

Prakticky celý rok 2018 se v případě Německa nesl ve znamení zákazů vjezdu starších dieselových vozů do center měst. Loni tyto už nebyly tak horečnaté, nicméně i tak se naši sousedé snažili bojovat proti klimatickým změnám docela vehementněji. Na některých místech proto lokální politici nezůstali pouze u oněch zákazů, ale zredukovali také rychlost, jakou se motoristé mohou po daných metropolích pohybovat. Typickým takovým příkladem je Berlín, kde byly zavedeny zóny umožňující jízdu rychlostí maximálně 30 km/h.

Nová omezení byla zavedena na konci roku 2018 a nyní tu máme první výsledky, které ukazují jejich dopad. A právě podle nich jsou i tyto snahy jsou v nejlepším případě k ničemu. Kompletní data budou známa až v březnu, německý autoklub ADAC ale zveřejnil výsledky měření v Leipziger Straße, podle nichž nedošlo prakticky k žádné změně.

To je docela tristní, uvážíme-li, že povolená rychlost tam byla snížena téměř na polovinu a v mezičase došlo k alespoň částečné modernizaci vozového parku, která přivedla do hry novější vozidla. Stav by tedy měl být lepší zcela jednoznačně, jenže není, spíše se vzhledem k novějším autům v provozu jeví celé opatření jako kontraproduktivní.

Na důvody poukazují vědci z národní akademie Leopoldina. Ti zmiňují, že třicítkové zóny jsou v rámci ochrany klimatu kontraproduktivní proto, že moderní vozy produkují nejméně škodlivin při rychlostech okolo 60 km/h. Ve chvíli, kdy jedou polovičním tempem, jsou jejich emise naopak vyšší. V případě nejvíce sledovaných emisí NOx pak platí, že u moderních dieselových aut na jejich redukci právě až po překročení rychlosti 30 km/h.

Tato data jsou ovšem v přímém rozporu s požadavky aktivistů, kteří zavádění třicítkových zón prosazují nikoliv s ohledem na zvýšení bezpečnosti chodců, nýbrž právě z klimatických důvodů. Jsou to tedy především oni, kdo životnímu prostředí nakonec škodí. Potvrdil i to i test magazínu Auto Motor und Sport, který byl proveden v roce 2017 a na jehož základě bylo zjištěno, že spalovací motory při pomalém tempu mají horší efektivitu než při vyšším. Narůstá tedy jejich spotřeba i emise.

Suma sumárum zde tak máme jasný důkaz, kterak politické snahy zavděčit se zejména aktivistickým spolkům nevedou k ničemu dobrému. Vědecké závěry jsou ignorovány, aby postupně mohlo dojít k ještě většímu utahování šroubů. Vůbec bychom se totiž nedivili, kdyby němečtí politici zakrátko rozhodli, že když ke zlepšení ovzduší nestačil ani zákaz starších aut, ani snížení tempa těch novějších, bude zapotřebí dalších zákazů, aby se pozitivní efekt konečně dostavil.

 Zavedení třicítkových zón v Berlíně ničemu nepomohlo, dle vědců jde dokonce o kontraproduktivní krok. Přesto bychom se nedivili, kdyby politici ve svých snahách přitvrdili …
  • ADAC, Petr Prokopec
Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc leden 2020: *****

František Šmíd 600,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Vladislav Vydra 100,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Marek Janičko 200,- Kč, Alena Fuszteiová 300,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Přemysl Hrůza 1000,- Kč, Jiří Dobruský 200,- Kč, Jiří Sieja 200,- Kč, Kamil Potoček 300,- Kč, Ivanka Podzimková 500,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Nezn. dárce 222,- Kč, Pavel Šána 107,- Kč, Jan Bezděk 1000,- Kč, Ladislav Adamec 100,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, Martin Vavrinka 100,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Miroslav Hloušek 111,- Kč, Miloslav Konopiský 200,- Kč, Květa Sekyrová 200,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, Michal Škurek 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Iva Floríková 300,- Kč, Ivana Benová 108,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, ing. Josef Musil 200,- Kč, Richard Kovaříček 200,- Kč, Vlastimil Kornas 66,60 Kč, Robert Schlesinger 100,- Kč


Celkem za měsíc: 10 864,60 Kč
Vybráno 31.04%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.

Po blokaci Pravého prostoru můžete sledovat novou stránku PP na facebooku.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 1 947 times, 3 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (24 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Loading...
loading...
politicon-eshop voxpopuliblog
7 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.