Berlin_Tempo_30_prvni_foto_02_503_0
12.1.2020
Kategorie: Společnost

Omezení rychlosti na 30 km/h v Berlíně přineslo pravý opak toho, co přinést mělo

Sdílejte článek:

ADAC/PETR PROKOPEC

Před více než rokem došlo v Berlíně na zavedení zón s maximální rychlostí 30 km/h. Cílem bylo zlepšit kvalitu ovzduší, první výsledky měření dopadů ale ukazují, že k ničemu takovému nedošlo.

Prakticky celý rok 2018 se v případě Německa nesl ve znamení zákazů vjezdu starších dieselových vozů do center měst. Loni tyto už nebyly tak horečnaté, nicméně i tak se naši sousedé snažili bojovat proti klimatickým změnám docela vehementněji. Na některých místech proto lokální politici nezůstali pouze u oněch zákazů, ale zredukovali také rychlost, jakou se motoristé mohou po daných metropolích pohybovat. Typickým takovým příkladem je Berlín, kde byly zavedeny zóny umožňující jízdu rychlostí maximálně 30 km/h.

Nová omezení byla zavedena na konci roku 2018 a nyní tu máme první výsledky, které ukazují jejich dopad. A právě podle nich jsou i tyto snahy jsou v nejlepším případě k ničemu. Kompletní data budou známa až v březnu, německý autoklub ADAC ale zveřejnil výsledky měření v Leipziger Straße, podle nichž nedošlo prakticky k žádné změně.

To je docela tristní, uvážíme-li, že povolená rychlost tam byla snížena téměř na polovinu a v mezičase došlo k alespoň částečné modernizaci vozového parku, která přivedla do hry novější vozidla. Stav by tedy měl být lepší zcela jednoznačně, jenže není, spíše se vzhledem k novějším autům v provozu jeví celé opatření jako kontraproduktivní.

Na důvody poukazují vědci z národní akademie Leopoldina. Ti zmiňují, že třicítkové zóny jsou v rámci ochrany klimatu kontraproduktivní proto, že moderní vozy produkují nejméně škodlivin při rychlostech okolo 60 km/h. Ve chvíli, kdy jedou polovičním tempem, jsou jejich emise naopak vyšší. V případě nejvíce sledovaných emisí NOx pak platí, že u moderních dieselových aut na jejich redukci právě až po překročení rychlosti 30 km/h.

Tato data jsou ovšem v přímém rozporu s požadavky aktivistů, kteří zavádění třicítkových zón prosazují nikoliv s ohledem na zvýšení bezpečnosti chodců, nýbrž právě z klimatických důvodů. Jsou to tedy především oni, kdo životnímu prostředí nakonec škodí. Potvrdil i to i test magazínu Auto Motor und Sport, který byl proveden v roce 2017 a na jehož základě bylo zjištěno, že spalovací motory při pomalém tempu mají horší efektivitu než při vyšším. Narůstá tedy jejich spotřeba i emise.

Suma sumárum zde tak máme jasný důkaz, kterak politické snahy zavděčit se zejména aktivistickým spolkům nevedou k ničemu dobrému. Vědecké závěry jsou ignorovány, aby postupně mohlo dojít k ještě většímu utahování šroubů. Vůbec bychom se totiž nedivili, kdyby němečtí politici zakrátko rozhodli, že když ke zlepšení ovzduší nestačil ani zákaz starších aut, ani snížení tempa těch novějších, bude zapotřebí dalších zákazů, aby se pozitivní efekt konečně dostavil.

 Zavedení třicítkových zón v Berlíně ničemu nepomohlo, dle vědců jde dokonce o kontraproduktivní krok. Přesto bychom se nedivili, kdyby politici ve svých snahách přitvrdili …
  • ADAC, Petr Prokopec
Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc říjen 2020: *****

ing. Jan Dvořák 400,- Kč, František Šmíd 600,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, Pavel Kl*ka 222,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Jan Petr 300,- Kč, Jiří Sieja 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Miroslav Paták 200,- Kč, Marek Janičko 250,- Kč, Anonym 1000,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Pavel Janeček 500,- Kč, Pavel Jurášek 100,- Kč, Jan a Gabriela Horáčkovi 500,- Kč, Miloš Kraus 200,- Kč, Ludmila Kárská 300,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Martin Vavrinka 100,- Kč, Květa Sekyrová 200,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, Miloš Kraus 200,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, MUDr. Markéta Hansli 500,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Miloslav Konopiský 200,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Jiří Meissner 500,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Arpád Krausz 250,- Kč, Bohuslav Maceška 50,- Kč, Jiří Sika 100,- Kč, Ondřej Svatoň 50,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, Martin Reiser 200,- Kč, ing. Jiří Klumpar 100,- Kč

Celkem za měsíc: 12 572,00 Kč
Vybráno 35.97%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 2 026 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (25 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
politicon.cz
7 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.