PRAHAELKTROMOBIL
15.9.2021
Kategorie: Ekonomika

Nucený rozmach elektroaut přinese další krizi

Sdílejte článek:

PETR PROKOPEC

Tvrdit to někdo, kdo hoří pro benziny a diesely, mohli bychom nad tím mávnou rukou, říká to ale spoluzakladatel firmy vyrábějící „zelené” pohony. Nedostatek čipů bude prý legrace vedle toho, co přijde.

 

V poslední době se nemluví pomalu o ničem jiném, než o elektromobilech. Jejich zastánci je vnímají jako jediný čistý pohon, jejich výrobci pak slibují snížení cen. Že to první není tak úplně pravda, jsme probírali nejednou. Co se druhého tématu týče, pak na zlevňování můžete zapomenout, i kdyby vám to přísahal Elon Musk na život svých dětí. Pokud totiž nedojde k „velkému třesku“ v rámci technologie baterií, pak je skoro jisté, že i na letošek ovlivněný nedostatkem čipů budeme vzpomínat ještě s úsměvem na rtech.

Zatímco v uplynulých dekádách bylo strašákem beztak nereálné vyschnutí ropných vrtů, do budoucna se experti obávají mnohem reálnější hrozby – nedostatku lithia. Varuje před ním firma Viritech ústy jednoho ze svých zakladatelů Matta Faulkse. Hovoří o tom, že velmi rychlé rozšíření elektromobilů, o jaké se momentálně snaží politici v Evropě, Americe i Číně, přinese novou a mnohem vážnější krizi. Faulks jí příznačně říká „litihová”, přijít má okolo roku 2028 a zabránit se jí podle něj dá jen tím, že stávající zásobování lithiem budeme schopni využívat déle, tedy snížíme jeho spotřebu.

Viritech přitom nevyrábí zrovna benzinové dvanáctiválce, je to firma specializující se na elektrické pohony v dopravě všeho druhu. Pokud tedy někdo takový varuje před uspěchaným rozšířením elektrických aut, těchto to lze brát jako oportunistické.

Tyto obavy ale působí jako oprávněné i z jiných úhlů pohledu. Aktuálně se ročně ve světě vytěží a zpracuje 520 tisíc tun lithia, které je určeno do baterií, přičemž jejich výrobci jich potřebují jen 300 tisíc. Pokud ovšem bude elektrifikace pokračovat stejným tempem jako dosud, pak v roce 2028 bude poptáváno 2,8 milionu tun lithia ročně. Reálná kapacita těžby ale tou dobou ale podle magazínu IEEE Spectrum nebude více než dvoumilionová.

Již z těchto několika málo čísel je zjevné, že skutečně hrozí nedostatek zásadního kovu. Na jeho nedostatek navíc mohou výrobci narážet už dříve, nikoli až v roce 2028. A čím vyšší bude poptávka, tím vyšší budou ceny, a to nejen baterií, ale i celých aut. Pokud by automobilky kvůli chybějícímu lithiu nevyrobily odhadovaných zhruba 3,3 milionu aut, logicky to způsobí ještě větší nerovnováhu nabídky a poptávky, než s jakou jsme konfrontováni dnes. A pokud se do té doby neobjeví efektivní řešení, pak má vše jen eskalovat a v roce 2030 kvůli stěžejnímu materiálu nevznikne dokonce 20 milionů aut.

Výše řečené nicméně neznamená, že by nebyl dostatek lithia v zemi. Nedostačující je pouze těžba, neboť veškeré existující či naplánované projekty povedou pouze k oněm 2 milionům tun ročně. Velké doly v Austrálii, Chile a Argentině jsou navíc již rozebrané, těžební firmy, které zde budou operovat, však čekají nemalé investice. Ostatně jen potrubí do roku 2025 spolkne dalších 14 miliard dolarů (cca 301 mld. Kč). Pokud se však nevybuduje, lithium bude výrobcům chybět ještě dříve.

Kromě hlavních dolů tu pak jsou samozřejmě i ty malé, v jejich případě však jde spíše o pověstné kapky v moři. Třeba společnost Vulcan Energy má v Německu těžit zhruba 15 tisíc tun ročně. Lithium nicméně musí dostávat z hloubky tisíce metrů pod řekou Rýn, což není jednoduchá nebo levná záležitost. O trochu jednodušší pak bude těžba v kalifornském Salton Sea, nicméně i v tomto případě se bude jednat o zanedbatelné množství (20 tisíc tun), přičemž projekt odstartuje až v roce 2024.

Jak je tedy patrné, vize rychlého přechodu k elektrické budoucnosti má řadu trhlin. I proto, že v současné době naprosto nefunguje recyklace použitých baterií – ta je momentálně méně než 5procentní, neboť rozmontování paketů je náročné a drahé, ještě dražší než nová těžba. Jak tedy dlouhodobě říkáme – vyrobit elektromobil není těžké. Učinit ale celý životní cyklus ekologickým i ekonomickým a samotný vůz žádoucím ze strany zákazníků, je něco docela jiného.

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX), QR platby

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc září 2021: *****

Ilja Baudyš 1000,- Kč, ing. Jan Dvořák 500,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Ladislav Adamec 200,- Kč, ing. Tomáš Šimčík 200,- Kč, Vlastimil Kornas 111,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Matouš Gaudl 500,- Kč, Mgr. Luděk Tesarčík 200,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Oldřich Smejkal 1000,- Kč, Pavel Burget 200,- Kč, Karel Kubela 83,- Kč, Martin Vavřinka 50,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Václav Žižka 500,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Jiří Obermaier 300,- Kč, Dagmar Sokolová 200,- Kč, Josef Tichý 1000,- Kč, Martina Kosková 350,- Kč, Karel Klouček 500,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Jan Petr 300,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Zuzana Karlová 300,- Kč, Vlastimil Kůs 500,- Kč, Martin Ondráček 200,- Kč, Bohuslav Maceška 100,- Kč, Arpád Krausz 250,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, ing. Jiří Klumpar 100,- Kč, Pavel Kosmata 200,- Kč, V. Trulley 333,- Kč

Celkem za měsíc: 12 877,- Kč
Vybráno 36.79%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP

Latest posts by Redakce (see all)

(Visited 2 169 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (21 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
45 komentářů

Napsat komentář: trtal Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-)