AUTO12019
7.1.2019
Kategorie: Ekonomika

Nemám rád moderní auta

Loading...
Sdílejte článek:

JAN POLANECKÝ

Nechápejte mě špatně, nechci tím říct, že mi vadí pokrok ve vývoji nových automobilů. Právě naopak. Vadí mi jen to, co je s ním v posledním desetiletí uměle, zejména na politickou objednávku, spojeno.

Na začátek a lehce od tématu musím poznamenat, že mě velice mile překvapilo, když jsem na stránkách iDNES v minulém týdnu naleznul tento a tento článek, které v záplavě vnucené eko-doktríny působí jako z jiného světa. Stále ještě existují výjimky, které plují proti proudu politické manipulace i v rámci mediálního mainstreamu. Moc jich už ale není a dříve či později zmizí nadobro. Věty typu: „Ať ekoaktivisté a ti, kteří chtějí jezdit na elektřinu, puknou vzteky“, nebo „Adventní věnec čoudí víc než diesel, proč ho nezakážou?“ zní pro mě v dnešní pomatené době jako balzám na duši. Za mě prostě obrovský palec nahoru, články rozhodně stojí za přečtení celé.

Pokud vlastníte novější auto, jistě znáte ten pocit, když s vámi všemožně šíbuje, usměrňuje vás či upozorňuje co byste měli nebo neměli dělat, případně dělá věci za vás. Opět, nic proti pokroku, spousta vylepšení posledních desetiletí (ABS, ESP, posilovač řízení atd.) opravdu ulehčuje běžnému řidiči život. I já jako člověk, kterého řízení baví, je oceňuji. Čeho je ovšem moc, toho je příliš. Prostě chci mít možnost řídit auto, ale nechci, aby auto řídilo mě.

Když si sednu do dva roky starého auta, které mám trvale k dispozici, palubní deska a stropní kontrolky se na mě okamžitě rozsvítí červeně a ukazují, ještě než zařadím jedničku, že jsem něco povinného neudělal (obvykle nezapnuté pásy, ačkoliv se vždy před jízdou poutám). Omezující tlačítko devastujícího start-stop systému výrobce záměrně umístil co nejdále od tlačítka startéru, abych na něj v polovině případů zapomněl a proklínal eurounijní emisní direktivy na první křižovatce, kdy mi motor samovolně zhasne (a já ho obratem musím nastartovat). Jako nádavek se samozřejmě start-stop systém nedá omezit trvale, pokud neautorizovaně nezasáhnete do mechaniky či softwaru auta, takže vás tahle pitomost obtěžuje neustále. Prostě nevím, proč mám mít pocit, že mě stát buzeruje i v momentě, kdy sedám do svého vlastního auta. Je to k vzteku.

Můžete namítnout, že mnohé otravné systémy lze v autech povypínat. Neplatí to ale absolutně. A už vůbec to neplatí v případě systémů, které jsou nám, běžným řidičům skryté a které nám do aut protlačili “chytří” bruselští regulovčíci, údajně pro naše dobro a bezpečí. Tak například, od druhého kvartálu minulého roku musí mít každé auto prodávané na unijním trhu namontovanou všemonitorující štěnici velkého bratra zvanou E-call. Zapomeňte, že bude časem sloužit pouze pro bezpečnost, díky které to EU, téměř bez povšimnutí, prodala apatickému stádu. A chystá se toho víc, mnohem víc. Například černá skříňka, která nesmazatelně zaznamená vše co se v autě a s autem děje. Myslím, že direktivní vývoj bude završen autonomními vozidly, která se za žádných okolností neodchýlí od pravidel, i kdyby mělo někomu jít o život. Absolutní kontrola státu nad lidmi v oblasti dopravy bude pak završena. Mnozí v tom vidí pokrok a jásají, mě z toho mrazí v zádech. Mimochodem, ne náhodou budou taková auta zřejmě plně elektrická, protože přeci co je elektrické, je moderní a co je moderní, u toho se totální dozor bere tak nějak samo sebou. Nevěříte? Podívejte se do Číny, kde jsou veškerá (ano opravdu všechna) elektro-auta a jejich řidiči pod naprostým on-line dozorem ze strany státu. Každou vteřinu. A můžete si být jisti, že tento trend velmi brzy dorazí i do „vyspělého“ přeregulovaného západního světa.

Jaká je pak nádhera, když přesednu do svého „analogového“, 11 let starého, auta, kde se připoutám, protože to chci já a ne proto, že mě s tím otravuje auto. Motor vypnu v momentě, kdy dochladím turbodmychadlo, tedy když to chci já sám. Ve volantu stále cítím silnici a zpětnou vazbu. To auto prostě stále řídím já a ne naopak. Úžasné.

Dnešní moderní auta jsou jistě skvělá. Neustále se u nich zlepšují jízdní vlastnosti, aktivní bezpečnost, jízdní komfort i kvalita interiéru. Klobouk dolů před tím vším, vysloveně špatné auto si už dnes zřejmě nekoupíte. Současně se ale právě ta samá auta přirozeně, i vlivem drastického tlaku politiků a aktivistů, posouvají k plné automatizaci, absolutnímu (avšak nepozorovanému) dohledu nad lidmi a k totální shodě s vylhanou a agresivní eko-doktrínou. Mám pocit, že nastává soumrak automobilismu, přinejmenším soumrak svobodné individuální dopravy, tak jak ji dnes známe. A to je sakra špatně, protože k tomu moderní auta nutně směřovat nemusí.

jan-polanecky2206357_0

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc únor 2020: *****

Vladislav Vydra 100,- Kč, František Šmíd 600,- Kč, Petr Koubský 500,- Kč, Jiří Nováček 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Jiří Sieja 200,- Kč, Marek Janičko 200,- Kč, Zdeněk Palička 500,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Ladislav Adamec 100,- Kč, Nezn. dárce 222,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Martin Vavrinka 100,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Miloslav Konopiský 200,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Vlastimil Kornas 666,- Kč, Květa Sekyrová 200,- Kč, Pavel Janeček 200,- Kč, Milan Tahovský 1000,- Kč, Pavel Šána 107,- Kč, Tomáš Klikar 1000,- Kč, ing. Jiří Lechner 800,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Milan Černý 500,- Kč, Josef Malý 250,- Kč, MUDr. Jiří Roh 1000,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, Mario Valent 484,78 Kč (20 eur), Karel Kubela 50,- Kč, Marie Kouklíková 500,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Pavel Jurášek 200,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Michal Škurek 100,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Ivana Benová 108,- Kč, Martina Kosková 500,- Kč, Zuzana Karlová 200,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Ondřej Svatoň 50,- Kč, Richard Kovaříček 200,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, Martin Reiser 200,- Kč


Celkem za měsíc: 16 237,78 Kč
Vybráno 46.39%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.

Po blokaci Pravého prostoru můžete sledovat novou stránku PP na facebooku.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 1 914 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (26 votes, average: 4,85 out of 5)
Loading...
loading...
Loading...
41 komentářů

Napsat komentář: Driver Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.