
Nemám rád moderní auta
JAN POLANECKÝ
Na začátek a lehce od tématu musím poznamenat, že mě velice mile překvapilo, když jsem na stránkách iDNES v minulém týdnu naleznul tento a tento článek, které v záplavě vnucené eko-doktríny působí jako z jiného světa. Stále ještě existují výjimky, které plují proti proudu politické manipulace i v rámci mediálního mainstreamu. Moc jich už ale není a dříve či později zmizí nadobro. Věty typu: „Ať ekoaktivisté a ti, kteří chtějí jezdit na elektřinu, puknou vzteky“, nebo „Adventní věnec čoudí víc než diesel, proč ho nezakážou?“ zní pro mě v dnešní pomatené době jako balzám na duši. Za mě prostě obrovský palec nahoru, články rozhodně stojí za přečtení celé.
Pokud vlastníte novější auto, jistě znáte ten pocit, když s vámi všemožně šíbuje, usměrňuje vás či upozorňuje co byste měli nebo neměli dělat, případně dělá věci za vás. Opět, nic proti pokroku, spousta vylepšení posledních desetiletí (ABS, ESP, posilovač řízení atd.) opravdu ulehčuje běžnému řidiči život. I já jako člověk, kterého řízení baví, je oceňuji. Čeho je ovšem moc, toho je příliš. Prostě chci mít možnost řídit auto, ale nechci, aby auto řídilo mě.
Když si sednu do dva roky starého auta, které mám trvale k dispozici, palubní deska a stropní kontrolky se na mě okamžitě rozsvítí červeně a ukazují, ještě než zařadím jedničku, že jsem něco povinného neudělal (obvykle nezapnuté pásy, ačkoliv se vždy před jízdou poutám). Omezující tlačítko devastujícího start-stop systému výrobce záměrně umístil co nejdále od tlačítka startéru, abych na něj v polovině případů zapomněl a proklínal eurounijní emisní direktivy na první křižovatce, kdy mi motor samovolně zhasne (a já ho obratem musím nastartovat). Jako nádavek se samozřejmě start-stop systém nedá omezit trvale, pokud neautorizovaně nezasáhnete do mechaniky či softwaru auta, takže vás tahle pitomost obtěžuje neustále. Prostě nevím, proč mám mít pocit, že mě stát buzeruje i v momentě, kdy sedám do svého vlastního auta. Je to k vzteku.
Můžete namítnout, že mnohé otravné systémy lze v autech povypínat. Neplatí to ale absolutně. A už vůbec to neplatí v případě systémů, které jsou nám, běžným řidičům skryté a které nám do aut protlačili “chytří” bruselští regulovčíci, údajně pro naše dobro a bezpečí. Tak například, od druhého kvartálu minulého roku musí mít každé auto prodávané na unijním trhu namontovanou všemonitorující štěnici velkého bratra zvanou E-call. Zapomeňte, že bude časem sloužit pouze pro bezpečnost, díky které to EU, téměř bez povšimnutí, prodala apatickému stádu. A chystá se toho víc, mnohem víc. Například černá skříňka, která nesmazatelně zaznamená vše co se v autě a s autem děje. Myslím, že direktivní vývoj bude završen autonomními vozidly, která se za žádných okolností neodchýlí od pravidel, i kdyby mělo někomu jít o život. Absolutní kontrola státu nad lidmi v oblasti dopravy bude pak završena. Mnozí v tom vidí pokrok a jásají, mě z toho mrazí v zádech. Mimochodem, ne náhodou budou taková auta zřejmě plně elektrická, protože přeci co je elektrické, je moderní a co je moderní, u toho se totální dozor bere tak nějak samo sebou. Nevěříte? Podívejte se do Číny, kde jsou veškerá (ano opravdu všechna) elektro-auta a jejich řidiči pod naprostým on-line dozorem ze strany státu. Každou vteřinu. A můžete si být jisti, že tento trend velmi brzy dorazí i do „vyspělého“ přeregulovaného západního světa.
Jaká je pak nádhera, když přesednu do svého „analogového“, 11 let starého, auta, kde se připoutám, protože to chci já a ne proto, že mě s tím otravuje auto. Motor vypnu v momentě, kdy dochladím turbodmychadlo, tedy když to chci já sám. Ve volantu stále cítím silnici a zpětnou vazbu. To auto prostě stále řídím já a ne naopak. Úžasné.
Dnešní moderní auta jsou jistě skvělá. Neustále se u nich zlepšují jízdní vlastnosti, aktivní bezpečnost, jízdní komfort i kvalita interiéru. Klobouk dolů před tím vším, vysloveně špatné auto si už dnes zřejmě nekoupíte. Současně se ale právě ta samá auta přirozeně, i vlivem drastického tlaku politiků a aktivistů, posouvají k plné automatizaci, absolutnímu (avšak nepozorovanému) dohledu nad lidmi a k totální shodě s vylhanou a agresivní eko-doktrínou. Mám pocit, že nastává soumrak automobilismu, přinejmenším soumrak svobodné individuální dopravy, tak jak ji dnes známe. A to je sakra špatně, protože k tomu moderní auta nutně směřovat nemusí.
Redakce
S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)
***** Příspěvky čtenářů za měsíc prosinec 2019: *****
Jiří Kubát 100,- Kč, Miroslav Hloušek 111,11 Kč, Rudolf Roedling 1000,- Kč, Václav Červinka 200,- Kč, František Šmíd 600,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Vladislav Vydra 100,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Eva Pilařová 200,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Ilja Baudyš 1000,- Kč, Jiří Sieja 200,- Kč
Celkem za měsíc: 5 711,11 Kč
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Po blokaci Pravého prostoru můžete sledovat novou stránku PP na facebooku.
Vemte si případ:Elektrické auto.Dojde k nějakému konfliktu v Evropě.Budete potřebovat někam ujet a nepůjde to nabít.Můžete v tom akorát přespat.Do normálního auta naházím kanistry a jedu i 2000km.Nafta se dá sehnat všude, proud a stojany?Problém.To jen tak v extrémní situaci jsou elektroauta na dvě věci.
Nádrž natankuji za pár minut, ale baterii dobiji v lepším případě za desítky minut. Kolik dobíjecích stojanů musí být k dispozici na jedné stanici, aby byla obslužnost elektromobilů srovnatelná s čerpáním benzínových a naftových automobilů?
Elektromobil se hodí lidem, kteří mohou nabíjet doma – cca polovina populace v ČR, jako druhé auto na cestu do práce. Nebo pokud jste taxikář.
Nemusí být válka.
Stačí si představit ucpanou D1. V elektrickém autě. Zima, sněží, auta stojí. A topí, abychom nezmrzli.
Topí chvíli a pak….
Po 2 – 3 hodinách popojíždění to stojí nafurt!
Že by “jim” to nedocvaklo? Ale ano, ale je jim to šumák. Občane, klidně zdechni. Ale ta kontrola bude !!
Pokrok nezastavíš, ale nevím, kde si všichni ustájí koně, oslíky a mezky
možná v těch opuštěných logistických centrech…
Taky nechci, aby mi auto (ale třeba i lednička a topinkovač) poroučelo!
Vzpomente si na televizory cs vyroby. Otec koupil Azurit a hned prvni den to vybouchlo.Barevny televizor ruske vyroby to byl blby vtip. Pokrok nezastavite.Ke konci 60 let jsem mel elektronickou kalkulacku a dnes si mohu vsechno co potrebuji najit nebo naprogramovat na svem Lap Topu a dokonce se na nem mohu divat na filmy a komunikovat ze Spojenych Statu s kymkoliv kdo je napojen na Internet,
a… co jako dál?
případně co tím bylo myšleno
Ma odpoved byla zaslana te pani D. Pokrok nezastvis a at jiz jsou to televizory , pocitace nebo automobily. Doufam ze me nyni rozumite?
Ono se to poséře…pokud budou tlačit na pilu a ohýbat (papírově) fyzikální zákony…
nastalo něpanimaju
a pokrok ???
hmm
To je právě důvod, proč se děsím toho tzv.”internetu věcí”
Úůůžasného pokroku, mnohými vzývaného a vyhlíženého. Kdy už vás bude udávat nejen auto, ale i lednička a kotel.
Vytáhl jsi z ledničky pivo? Další 2 hodiny nenastartuješ auto. Máš tam ještě jedno? No tak to ti zvýší zdravotní a zavolají na tě sociálku.
Topíš nad 18 stupňů? No tak to se ti cena plynu “upraví”. Nezaplatil jsi složenku? Nepojede ti ani (elektro)kolo….
Prumerna zivotnost automobilu je 10 let. Davam prednost novemu modernimu autu nez staremu ojetemu klinkaci..Pokavad si auto umite opravit tak zivotnost sveho plechace muzete prodlouzit ale ja mel vzdycky problem s automechanikem ktery mel k sikovnosti a poctivosti daleko . Radeji splacim nove auto dobre znacky.(Skodovky nejsou spatne) nez za sebe delat vola. Verte me nejlevnejsi provoz maji auta ne starsi nez 5 let.Pak ho prodam a koupim fungl novy,vyplati se to.
Hýčkám si svůj 20 let starý VW Transporter, 400 tis km, dalších 400 ještě najede. Masivní konstrukce, přežil bez potíží naraz do naspu v lese po smyku v 90km/h, 40tis to spravilo, jezdím dál.
Stačí zavřít dveře a slyšíte zvuk papudeklu.
U těch nových šmejdů se stovkami kurvítek si člověk nevymění ani žárovku, aby nemusel sundat celý nárazník.
Dobrá auta se přestala vyrábět někdy kolem roku 2005.
Vyhoda cechu je ta ze vetsina si dovedou sami udrzovat sve automobily v provozu.
no tak zkuste si u Fabie trojky vyměnit žárovku.
pokud vím, dosti krkolomné je to u fabia jedna, relativně pohodlné u Felicie a totálně předražené u Fabia trojky – musíte vyměnit celý světlomet a pokud možno ještě v servisu. No super.
Mám BMW 46 3litr šestiválec, automat, stáří 18 let. Najeto něco přes 500.000 km. Měním olej, filtry, brzdové destičky a podobně. Jednou jsem ho vařil, páč jsem musel dojet a tak jsem to prostě risknul. Dlouhodobá spotřeba 6,7 litrů a to ho fakt nešetřím.
Mě kára zradila jen jednou, zrovna před měsícem, vyklechtaná vodní pumpa týden před výměnou rozvodů, smůla. Asi to teď raději stáhnu ze 100tis km na 90.
Bydlím na vesnici a s automechaniky není problém.
Udrží při životě cokoli a k “moderně” mají stejný vztah, jak já. Se zatnutými zuby, jen když to jinak nejde…
Kamarád má starý Land Rower. A hýčká si ho. Festovní konstrukce “nafurt” a jediná “elektrika” jsou dráty ke světlům a blinkrům…
Na vesnici je Land Rover skvělá věc!
Pan Zita je prostě režimová ovečka a je jeho plným právem jí být, když chce. Mně takové ovečky, samy o sobě, nevadí.
Co mi vadí, je stav, kdy tihle dobroserové mi začnou diktovat, co jako s autem musím a co nesmím. Nádhernou ukázkou je právě autorem článku vypíchnutý eCall, který ovečky uvítají radostným bečením, zatímco svobodomyslní lidé si (i kvůli tomu) nové auto prostě nepořídí (můj případ).
A tak spokojeně jezdím s automobilem s věkem v oblasti plnoletosti. Ono když si spočítám, co by mne stál provoz a servis nového “zázraku”, vyjde mi v plusu i to udržování skoro-veterána. A tak jediná featura, kterou moje auto má, je reálně užitečný posilovač.
Jenže ono to dobroserství infiltruje i státní moc. Takže nám svobodomyslným stát dříve, či později uměle používání našich staroušků znepříjemí (daně, poplatky, zákazy vjezdu, emisní zóny, buzerace u STK) do té míry, že se situace stane neúnosnou.
A pak se divte, že občan stát nenávidí. Podle mne v řadě případů naprosto oprávněně a pochopitelně. Tohle je jeden z nich.
Já mám taky takového pana “Zitu” za souseda. Už má u ledničky připravený datový kabel. IDIOT!
A ted si vemte mě. Pokud mě stát přesvědčí, že je pro mě vlastnictví auta buržoazním přežitkem. Dojezdím a nové už nepořídím, nějaká oturbená plečka s nejasnou životností motoru mě nezajímá, dál mě nezajímá auto, které se chlubí, že jede na elektřinu. No pokud to není Tesla, tak nemá cenu o tom ani uvažovat. Ty tintítka, která se dělají pro Evropu, to bych měl být asi padlej na hlavu. Ted mám v autě Hi-Fi Sony rádio s CD a s AUXem, dál tam mám topení. Nejsem zvědav na e-auto, které mě bude chvlálit za to, že jsem se vzdal hifiny a tepla v prospěch dojezdu. No a pak mě neberou ty LiPol baterie. Tady každej tvrdí, jak je to cool, ale vemte si zimu. Co se stane při teplotách pod nulou? Jak to, že vlastností LiPolek je sice úžasná síla, a téměř nulový pamětový efekt, či jaxe to jmenuje. No a při pravidelném nabíjení a vybíjení ztrácejí po třech měsících třetinu nabíjecí kapacity a za dva roky je po nich. Víte, co pohání v kosmu všechny orbitální stanice krom slunečních článků? Ni-Cd baterie – tyhle zvládají brutální tepelné přechody nejlépe. Samozřejmě pamětový efekt je strašný, ale jistě to tam mají ošéfováno nějakou automatikou která dbá na to, aby se nabíjely jen kompletně vybité baterie.
Až mi můj dědeček doslouží, asi si nechám přivézt nějakou ojetinu z US. Tím mám na mysli nějaké opravdové auto, ne ty chrastítka na steroidech, co se hemží Evropou. Na dvůr se vejde, jezdit do města je marnost už teď a ANO, bude čím dál, tím líp.
S věkem moje dopravní potřeby klesají a nějaká ta americká klasika bez kurvítek bude hezkým závěrem mé řidičské kariéry.
Nové auto bych nechtěl ani za zlaté prase! Je fakt, že starý Favorit, Felicia a Peugeot 205, se kterými jsem se naučil jezdit, měla 2 výhody – 1) nic člověku neodpustila a pomohla mu se stát dobrým řidičem, třeba jen absence posilovače řízení či jakýchkoliv asistentů vedla k používání mozku při řízení a nutné předvídavosti, 2) dala se kdykoliv do hodiny levně zprovoznit. Od těch dob se držím už sedm let BMW E36 (r.v. 1990-1999), které má výhodu jednoduchosti taktéž, ale je navíc dokonale komfortní. Měl jsem těchto aut rovných deset, všemožných karosářských variant, motorizací, ročníků výroby a výbav a přestože jsem od té doby seděl jako řidič v mnoha a mnoha vozech, nemohu se zbavit dojmu, že je to auto, co mi ze všech aut sedí nejvíc – nemá pro mne žádné nedostatky a má všechny výhody. Je to auto charismatické “s koulemi”, auto pro řidiče, který si chce jízdu užívat a baví ho řídit. Je to auto, které vám dá maximální zážitek z jízdy, do ničeho vám nekecá, ale nemusíte ho ovládat býčí silou, naopak všechno je jemné a citlivé, přesto ještě ze staré poctivé školy. Z asistentů má jen ty potřebné a pomáhající, ale neobtěžující, navíc vypínatelné… silným objemným motorům nechybí nikdy dostatek výkonu a navíc jsou na svůj objem neskutečně skromné na příděl paliva… auto je uvnitř vysoce kvalitní, materiály jsou opravdu na úrovni, kůže je ještě pravou kůží a dřevo pravým dřevem, nic ani po letech nevrže a při dobré údržbě jede E36 jako nové auto. Prostě pro mne samá pozitiva a žádná negativa. Pro ženu a pro syna jsem pořídil už novější BMW E46 s více airbagy a asistenty a musím říct, že sice většina pozitiv E36 pro ně také platí, ale cítím už ten zlom v tom, že prémiovka kolem r. 2000 je už vyměklejší a už začíná pomalu za člověka myslet… například mě vytáčí systém vnitřního osvětlení “follow me home” a další nevyžádané nesmysly, kterými se mi auto snaží “lézt do zadku”, ale pro mne je to obtěžující a nepříjemné… Rozhodně evropské auto z r.v. 2006 a více bych si nekoupil ani za cenu toho, že bych chodil všude pěšky nebo jezdil hromadnou dopravou. Takže souhlasím tady s kolegou výše, že auta byla jakž takž použitelná tak do r.v. 2005 maximálně… Navíc, navzdory všem rádobyekologům: já sám jsem vystudovaný ekolog a tak jsem si dobře spočítal, že z ekologického i ekonomického hlediska se vyplatí používat a levně opravovat staré jednoduché a spolehlivé auto, než plýtvat zdroji na stavbu stále nových a nových spotřebních “mrdek” s životností pět let a oturbeným tříválcem s objemem 1litr a reálnou spotřebou na dálnici větší než můj 2.8 litrový šestiválec, navíc náchylných na fatální poruchy, prošpikovaných špehovacími zařízeními a nádavkem ještě s designem nafouknuté shnilé třešně… pro omezenější dobrosery: elektřina nevzniká v zásuvce, existují jen dvě pohlaví, islám není náboženstvím míru a svět jde také díky vašim nevyžádaným iniciativám do hajzlu …a třeba zrovna na autech se to pozná celkem dobře… Howgh!
Pokud je protivný Start/Stop vypínatelný tlačítkem, tak není problém tuto eurohujeřinu ošetřit tak, aby již nikdy neotravovala. Pokud přijdou autonomní auta, tak ta se v případě hrozící havárie budou rozhodovat podle nařízeného algoritmu, kdo bude mít šanci a kdo bude obětován
přece řídit auto je tak zábavné. Mě to třeba baví.
Také mne současný vývoj děsí. Člověk už auto neovládá, ale ono ovládá člověka.
Dosud šikovní Češi umí ty otravující kontrolky a slídidla vyřadit, ale to brzy skončí, jak vymře generace řemeslníků, která žila za minulého režimu.
Vrátíme se ke koním, ten je zcela nezávislým dopravním prostředkem.
račte si přečíst…
https://www.databazeknih.cz/knihy/planeta-eden-373987
Stanislaw Lem to věděl už v roce 1959
Mám dvě auta, starší VW a obytné Opel, když se o to starám, nic neřeším a zatím jezdím po Evropě bez poruch.Auto musí sloužit, ale potřebuje údržbu, jako ženská.Není to laciné, ale nové auto, kde nevyměním sám žárovku, je k hooovnu!!
Na opravu staré škodovky, stačilo vozit kladivo:-))))
Opravdu pěkný článek.Nedávno jsem si kupoval nové auto a velice jsem dbal na to,aby těch hovadin tam bylo co nejmíň,protože i já chci řídit svý auto,a ne aby auto řídilo mě.V tom spatřuji alespoň malou část svobody.Dík za ni.Brzy už nemusí být ani to.
Plus to ze za vsechno to extra musite extra platit.Co ale bylo extra pred 35 lety tak jako automaticka prevodovka ,air condition, disk player automaticke stahovani oken je dnes stardartni vybaveni autaku a kazdy to bere za samozrejnost.
..standartni vybaveni.
Kvapem se blíží doba, kdy nebude potřeba řidiče buzerovat na silnicích. Černá skříňka (společně s navigací) odešle záznam o přestupku/ nabonzuje řidiče. Myslím, že i ztrhávání pokut z účtu bude automatické. Bude líp…
Jděte do zadele, amatéři. Už jste viděli, že by pro vás stát cokoli udělal?
V létě město Jihlava nainstaluje měřiče a platíte v souhrnu miliony za rychlost 83. Když to stojí, neudělá Jihlava nic. Jen, když je vybráno.
Chápu, proč nejde koupit jednodenní dálniční známku. Parkování u Jihlavy není jistě zadarmo.
A koneckonců, billboardy mi nevadí. Státu taky ne, jen je třeba okolo nich kecat a vytvářet záááákony.
Zatím se všechny velké automobilky drží mainstreamu,ale až udeří krize,budou potřebovat odbyt možná se některá chytne,,díry na trhu”což jsme my 50+,kteří ty moderní píčoviny v autech nechceme a začne vyrábět,,retroauta”tzn.dobrý motor,z elektroniky max ABS a jinak nic.Mě by taková kára určitě oslovila a myslím si,že by nás bylo dost.Chce to pořádnou krizi,aby výrobci museli NABÍZET TO CO CHTĚJÍ LIDI A NE POLITICI.
Davalo by smysl do elektroaut montovat benzinove bufiky, mely je VW i T603, proste vzduchem chlazena auta.
Jo a neplnit emisní normy… Cestující si pěkně pořídí čepici a rukavice, aby zachránili planetu!
S autorem souhlas.
Chci, aby auto sloužilo mně, a ne já, abych lítal okolo auta, a dělal mu negra! Jenže ono se nejedná pouze o auta. Stejný trend můžeme vidět např u PC/mobilů. Povinný aktualizace, který někdy jdou zatím vypnout, někdy ne, různé kroky a úkony při instalaci, jinak vás nepustí k dalšímu kroku atd…
A věřte, že to za chvíli tak bude…
Už jste dnes chcali do nádrže? NE? Tak nikam nepojedete!
Vsak v mobilech to uz je. Nikdo mi nevymluvi, proc bych mel mit chytry telefon. mel jsem, ale pak jsem nahradil par aplilaci gugl takovyma, co na me nedonasely. Nejdriv vyhruzky, ze zarizeni nebude spravne fungovat. Taxem ty origose odinstaloval. Najednou mp3 player neregistruje skladby zatimco jichje na karte nepocitane. Pak fotak sice foti, ale nic neulozi a to co smazu 9 telefonu mi Cloud nahraje zpet.
No a pak me stve jeste to ze mobil casto zamrzal, a to asi quli tomu, ze jsem do nej ulozil map vrchovate, pac nechci aby mel dost mista aby se mi bez meho vedomi zaktualizoval soft. mam kitkat. Takze mobil pouzivam ale nokia 6230i, a ten chytrej krap s vypnutym gsm tak akorat jako minitablet na net, sachy a navigaci. Vsak uz Merkelova rekla, ze v eu vsechny nove mobily musi mit v sobe stenici.
Co se tyce auta, mam Fabia sedan 1.4 benzin, jediny, co me stve je kontrolka pasu, ale ta jen blikne, zadne vresteni jako v roomsteru, kde to pipa kdyz mate zpatecku – uvnitr. to mi hlava nebere.
Konecne som sa dostal ku clanku aj jaaaa!
Rozumne jednoducho logicky napisane.
Bravoooo autore.
Ak si dobre spominam mal som
American motors -Javelin JUNK!
Ford – Maverick …JUNK!
Citroen DS21 – SUPER, az na prilis make sedadlo
Zastarala technologia motoru le startovacia kluka a hydraulicke perovanie. Nadherna spotreba, a kedykolvek som si sadol citil som s ako byvaly Charles!
Peugeot 505 – JUNK!
BMW-320 5spd manual, po dlhsej dobe prilis hlucne.
Nissan Maxima 5spd. ULTRA SUPER!
Ford Explorer – SUV……JUNK! Nestbilne az strasidelne.
Hyundai Santa Fe3.3L auto…..ziaden problem (11 rokov)
Nissan Frontier (pickup/truck) BEHEMOT, sedi v garazi a caka na dalsiu lovecku sezonu.
Chce to Manual, najjednoduchejsieho prevedenia a minimalne 5 rokov zaruku ked sa kupi nove. A to jest:
H Y U N D A I…..a ma kluc! 4 nahon, protismykove Ziadne tlacitka mimo svetiel a zamknutia nahonu a kontroly smyku.
Nenavidim auta co sa so mnou chcu rozpravat a navrhuju kam mam ist.
A stoji za to spomenut este stale CD prehravac tym ze mam (svojej) hudby na tucty a podla mojej chute.
To je uz ale viac a viac nedostupne.
To anjhlavnejise? Pravidelna udrzba oleja a filtre, mazanie ak este existuje, a peclive osetrovanie od soli piesku a spiny….a Garaz!