elektromobilionig5
9.6.2021
Kategorie: Ekonomika

Nejlepší verze nového elektromobilu má mizerný dojezd už při obyčejném dálničním přesunu

Sdílejte článek:

PETR MILER

Není to žádné příměstské přibližovadlo s prťavými akumulátory, ale docela velký crossover ve špičkové verzi s 73 kWh bateriemi, 305 koňmi a cenou od 1,47 milionu Kč. Přesto budete mít problém s ním dojet Prahy do Brna podle předpisů.

 

Největším problémem elektrických aut jsou už přes 100 let akumulátory, u nichž se nedaří dosáhnout dostatečně vysoké energetické hustoty (tedy aby byly s to uložit větší množství energie při určitých rozměrech a hmotnosti), přijatelné rychlosti dobití, vysoké životnosti a nízké ceny. A přes veškerý pokrok na tomto poli je právě tato bolístka činí i dnes prakticky nepoužitelnými pro řadu způsobů využití automobilu, jaký dávno považujeme za běžný.

Pokud si elektrické auto pořídíte na popojíždění po městě či dojíždění ze „satelitu”, kde máte vlastní garáž, problém to není, třebaže s vysokou cenou, omezenou životností a jendoúčelovostí takového vozu se musíte spokojit stále. Pokud ale od elektrického auta začnete chtít cokoli více, narazíte na jeho limity.

Připomíná to test dojezdu nového Hyundai Ioniq 5 v jeho nejlepší verzi Style se dvěma elektromotory, pohonem 4×4, výkonem až 305 koní a akumulátorem o kapacitě 73 kWh. Není to tedy žádné ořezávátko, ale spíše jeden z nejlepších moderních elektromobilů s bateriemi na úrovni vrcholných Tesel Model 3. I když Ioniq 5 vypadá trochu jako malý hatchback, je to docela monstrum (4 635 mm na délku, to je skoro jako Skoda Kodiaq), čili rozhodně nejde o příměstský automobil – měl by to být vůz schopný posloužit pro všechna dnes obvyklá využití. Ale zjevně není.

Němec, který na Youtube provozuje kanál jménem Battery Life, vytáhl Ioniq 5 na test dojezdu po dálnici a příznivci elektrických aut jej označují za „extrémní” nebo „nejhorší možný scénář”. Uvážíme-li ale, že zkouška probíhala na Autobahnu s minimálním provozem a neomezenou rychlostí, má realita k jakémukoli extrému hodně daleko – řidič jel na tempomat 133 km/h (reálně dosáhl průměrné rychlosti 120 km/h) jedním směrem asi 100 km, pak se otočil a jel zpět. Bylo 12-13° C, klimatizace byla vypnutá, chvíli bylo zapnuté vyhřívání sedadla řidiče, teplota ventilace byla nastavena na 22°… Co je toto za extrém? To je úplně obyčejný dálniční přesun v jarním nebo podzimním počasí, extrémem by bylo možná -20°C, dálnice plná sněhu a snaha jet po ní 200 km/h v 30°C na palubě.

Přesto i při tomto docela normálním přesunu auto na 92 % baterek (tedy při vybití z 98 na 6 %, což bude v běžné praxi dost obtížně uskutečnitelné při penetraci alespoň trochu rychlejšími nabíječekami) ujelo pouhých 204 km dle Google Maps. A teoreticky by zvládlo 222 km na plnou kapacitu. To je mizérie non plus ultra – kdyby to řidič na Autobahnu rozbalil, byl hustý provoz nutící k časté akceleraci nebo cokoli podobného, bude dojezd ještě zásadně nižší.

Spotřeba paliva 30,9 kWh/100 km je označována za „velmi vysokou”, což je také trochu vtip. Budeme-li konzervativně počítat s 35% účinností spalovacího motoru, pak jde o ekvivalent spotřeby asi 10 litrů benzinu na 100 km. Neříkáme, že to je málo, ale „velmi vysoká” spotřeba u 305koňového CUV velikosti Škody Kodiaq vážícího 2 060 kg rozhodně není 10 litrů benzinu na 100 km, to je spíše normální spotřeba při normální rychlejší jízdě, jakou vidíme zde. Velmi vysoká a jistě dosažitelná bude spotřeba odpovídající 20 až 30 litrům paliva, to pak Ioniq 5 bude mít problém ujet 100 km na nabití. Což bude skutečný dojezd vozu při energeticky velmi náročném přesunu.

Staré problémy zkrátka přetrvávají, použitelnost elektrických aut ani dnes není zdaleka srovnatelná s těmi konvenčními, do kterých palivo doplníte za pár minut, ne desítek minut či hodin. Je trochu hořce komické, že se to nedá zastřít ani v případě, kdy se fanda elektromobility v podstatě snaží ukázat opak. A to nejlepší nakonec – Ioniq 5 s těmito možnostmi se v ČR prodává za cenu od 1 469 000 Kč a ani za takovou cenu nedostanete třeba zadní stěrač. To má opravdu daleko k čemukoli dostupnému.

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX), QR platby

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc leden 2022: *****

RNDr. Richard Čapek CSc. 400,- Kč, Ilja Baudyš 500,- Kč, Miroslav Příkopa 500,- Kč, MUDr. Richard Domín 200,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Pavel Fila 50,- Kč, ing. Jan Dvořák 500,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Marek Janičko 250,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Jiřina Gyárfásová 1000,- Kč, Matouš Gaudl 500,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Václav Žižka 500,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Daniela Frumarová 500,- Kč, Zdeněk Vybíral 1000,- Kč, Karel Klouček 500,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Vlastimil Kornas 111,- Kč, Karel Kubela 100,- Kč, Jiří Stejskal 500,- Kč, Ladislav Adamec 200,- Kč, Martin Vavrinka 50,- Kč, Pavel Janeček 300,- Kč, Jiří Obermaier 300,- Kč, Peter Keklak 100,- Kč, Anonym 500,- Kč, Jiří Dobruský 200,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Petra Rohlíčková 111,- Kč, Zuzana Karlová 300,- Kč, Miroslav Hloušek 111,- Kč, Blahomír Skoupý 200,- Kč, Jan Petr 300,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Pavel Sejrek 200,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, ing. Antonín Zlínský 1000,- Kč, Oldřich Smejkal 1000,- Kč, Radek Láznička 150,- Kč, Jiří Langr 1000,- Kč, Jaroslav Vlk 100,- Kč, Arpád Krausz 250,- Kč, Marie Tachezyová 200,- Kč, Anonym 333,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, ing. Jiří Klumpar 100,- Kč, Pavel Kosmata 200,- Kč, V. Trulley 333,- Kč, Věra Holá 200,- Kč, Aleš Votruba 250,- Kč, Zdeňka Jindrová 50,- Kč, Pavel Burget 200,- Kč, Zdeňka Horníčková 200,- Kč

Celkem za měsíc: 18 549,00 Kč
Vybráno 52.99%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 2 221 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (28 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
48 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-)