elektromobil_1
25.5.2021
Kategorie: Společnost

Mýtus o další velké výhodě elektromobilů definitivně padl, realitou je pravý opak

Sdílejte článek:

PETR MILER

S jejich postupným rozšiřováním a bujícími diskuzemi o nich spousta mýtů o domnělých výhodách elektrických aut padá, jeden ale v lidech stále přežívá – prý jsou levnější na provoz díky nízkým servisním nárokům. Makrodata ukazují něco jiného.

Kdyby elektromobily byly skutečně takové, jakými je malují někteří politici a aktivisté, mohly by skutečně učinit náš svět lepším, realita je ale bohužel komplikovanější. Je jedno, jestli se podíváme na jejich ekologickou zátěž při výrobějejich ekologickou zátěž při provozu nebo jejich velmi omezenou životnost a vidíme docela jiný obrázek, než jaký je nám malován. A to ani nemluvíme o cenách či o tom, že fungování těchto aut v náročnějších podmínkách je dalece vzdáleno od benzinů a dieselů. A to ještě jen v případě, kdy jde všechno jako na drátkách – jinak strávíte hodiny dobíjením téměř ničeho.

Zejména za uplynulé měsíce tak byla vyvrácena spousta mýtů, což nejlépe vysvětluje, proč se tolik majitelů elektromobilů vrací zpět ke spalovacím motorům – nedá se s nimi rozumně žít. Jistě existuje spousta využití, pro která umí bezproblémově posloužit, ale v momentě, kdy jsou elektromobily předkládány jako univerzální řešení pro všechny, logicky musí podstatnou část kupců zklamat. Někteří se nicméně i s vědomím všeho zmíněného rozhodli dát jim přednost v očekávání, že získají provozně levnější vůz, což se též traduje.

V případě elektřiny bude záležet, kde budete „tankovat”, někde vyjde i dráž než benzin, někde naopak – záleží na zdanění a zdrojích elektřiny. Jinou a v tomto případě i logickou domněnkou je, že elektromobily budou levnější na servis, protože zejména elektromotory jsou výrazně jednodušší a servisně méně náročnější než benziny nebo diesely. Jenže praxe nic takového neukazuje.

Nejnověji to ve své studii tvrdí firma We Predict, podle níž jsou průměrné servisní náklady na automobil v průběhu prvních 90 dnů vlastnictví v přepočtu 1 107 Kč u konvenčních aut, zatímco u těch elektrických je to 2 570 Kč. To je obrovský, skoro 2,5násobný rozdíl a dán je vyšší průměrnou cenou náhradních dílů (opět více jak dvojnásobný, 1 358 vs. 585 Kč) i práce (podobná píseň, 1 212 vs. 522 Kč). A pokud by někdo namítal, že elektromobily jsou obvykle auta vyšších tříd, ani pohled na vozy stejné třídy situaci nemění. V extrémech vlastně právě naopak – mezi obyčejnými modely najdeme na údržbu i extrémně levné modely, které mezi elektrickými alternativami neexistují.

Studii provedenou nad miliony údajů o servisních zásazích lze jen stěží zpochybňovat, toto jsou zkrátka fakta. A nelze očekávat, že by se z dlouhodobého hlediska situace změnila: „Auta, která mají nízké servisní náklady v prvních třech měsících mají tendenci mít je nízké i za tři roky. A naše predikce ukazují, že data z prvních těch měsíců často indikují, jak si auto povede během celého životního cyklu,” říká James Davies z We Predict.

Data tak potvrzují dřívější evropskou studii konstatující něco velmi podobného. Elektromobily jsou zkrátka zásadně dražší na pořízení i provoz a i když v nich třeba nemusíte měnit tolik provozních kapalin každou chvíli, jiné nevýhody převáží – jsou to těžší auta s vyšší spotřebou dražších, protože větších brzd či pneumatik. Mimo jiné.

 

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX), QR platby

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc prosinec 2021: *****

ing. Jan Dvořák 500,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, RNDr. Richard Čapek CSc. 400,- Kč, Eva Edler 300,- Kč, Rudolf Roedling 500,- Kč, Lenka Poncarová 300,- Kč, Martin Dindoš 500,- Kč, PharmDr. Lubomír Vylíčil 5000,- Kč, Matouš Gaudl 500,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Jiří Sika 200,- Kč, Zdeněk Vybíral 1000,- Kč, Václav Žižka 500,- Kč, Pavel Fila 50,- Kč, Pavel Sejrek 100,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Lukáš Vašíček 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Bc. Michal Hajdučko 300,- Kč, Martin Kubíček 2000,- Kč, Gabriela Kolomazníková 100,- Kč

Celkem za měsíc: 15 000,00 Kč
Vybráno 42.97%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 2 706 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (23 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
19 komentářů

Napsat komentář: A. S. Pergill Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-)