17.9.2013
Kategorie: Společnost

Mýtus o českém pivu

Sdílejte článek:

ROBERT J. HŘEBÍČEK 17|09|2013

České pivo je nejlepší na světě – tímhle medem si mažeme huby docela často. Vážně to ovšem může myslet jenom balík, co nikdy nebyl dál než v sousední čtvrti nebo vsi. Dnes tedy o českých sebeklamech.

 

 

My Češi máme několik národních mýtů, jakože máme nejhezčí holky nebo nejlepší pivo. Spíš než podstatu věci tím spíš vystihujeme svoje zápecnictví a omezenost obzorů. Pokud váš svět končí tři zastávky MHD od místa trvalého pobytu, anebo (jste-li synové venkova) někde za kravínem, co se hrdě pne na obzoru a za nímž už jsou lvi, tak to možná můžete myslet vážně.

 

Když ovšem soudný člověk kouká na přesycený, podměrečný – a obecně trestuhodně ošetřený – splašek eurobeeru, „výčepní“ tovar většiny tuzemských velkých značek, je mu spíš stydno.

 

Staré pověsti české

 

Možná to kdysi byla pravda. Když se pivo vařilo všude poctivě a hlavně když každý hospodský i v té nejposlednější špeluni chápal jako otázku osobní cti, že umí pivo pořádně ošetřit a točit, chcete-li čepovat. (Mimochodem: trend poslední doby, kdy pivní a jazykoví puristé vyžadují pro pivo toliko čepování, nikoli točení, se nezakládá na ničem jiném než na určité formě jazykového snobismu a chvilkové módě. Jinými slovy – že by se pivo mělo výhradně „čepovat“, je naprostá kravina, „točit“ je z hlediska naší mateřštiny a jazykového úzu zcela správně. Hlavně aby se správně točilo/čepovalo.)

 

S českým pivem je to jako s českým dabingem. Kdysi to byla naprostá špička a dodnes přetrvává jakési povědomí o tom, že se má jednat o nějakou kvalitu. A zatímco český dabing je v současné době stoprocentně jistá cesta, jak i z nejlepšího filmu nebo seriálu udělat trapnou šmíru, i o naší tekuté národní chloubě může zhusta platit, že si s ní uženeme leda ostudu a zažívací potíže.

 

Aby hned na začátku nevznikla mýlka: V naší zemi se vaří nespočet skvělých piv, piv vpravdě božských. (Poslední výzkumy ukazují na možnost, že pivo, pivečko, vynalezlo lidstvo dřív než chleba; ten měl vzniknout coby vedlejší produkt, tedy naopak, než se doposud tvrdilo. Stojí tedy pívo na samém počátku našeho člověčenství, v dobách Adamů a Ev, přídomek božský proto není od věci.) Právě tak jsou místa, kde vám ta báječná piva uchystají s důstojnou důsledností, abyste si je mohli opravdu užít.

 

Taková piva a taková místa mají i všude jinde na světě – někde více, někde méně, někde nečekaně. Indický populární Ledňáček (Kingfisher) je neskonale lepší, než většina českých výčepních kapalin, které chodíme po večerech průtokově ohřívat.

 

Komická je pak zejména česká lidová představa špatného anglického piva – celá Británie je zemí zaslíbenou pro fajnšmekry a naštěstí všelijaké zajímavé kousky pronikají i sem – jako třeba z vyhlášeného pivovaru Joseph Holt.

 

V Čechách i v Moravě brutálně upadla a stále upadá kultura všeho. Kultura chování, kultura projevu, kultura správy věcí veřejných, kultura výroby i konzumace potravin – a samozřejmě i kultura piva. Ta všední bída, jíž svědky se denně stáváme, nám už připadá normální. Co „nejlepšího na světě“ představuje všudepřítomný gambáč desítka nebo podobný výčepní samoser velkých pivovarů, chutnající jako podivně štiplavá voda s hlínou, natočený fušérsky a servírovaný s velkorysým odstupem od rysky, to ať mi naši pivní vlastenci vysvětlí.

 

 

Hledání Ráje

 

Jistě, máme skvělá piva, hlavně ta z malých pivovarů, piva speciální, máme i plzeň, svým způsobem světové unikum. Opravdu nechci tvrdit, že je u nás nějak extra špatně a že nemáme nač být hrdi. Máme, ale na proklamovaný pivní ráj to je proklatě málo.

 

Toho, co nám chybí, je ve skutečnosti daleko víc, než kolik toho máme. Z českého povědomí zmizely skoro všechny typy piva krom lágru. V poslední době si naštěstí opět zvykáme na piva pšeničná, ales, stouty, altbier a tak dále a tak podobně. Jsme spíše v pozici žáčků než někoho, kdo by někoho měl školit. Teď nemluvím o sládcích a dalších profících, teď mluvím o obecném lidu, který se stále sám utvrzuje v populárním bludu, že zná a pije to nejlepší pivo.

 

Myslím, že je jedna země, která má jakési právo na to, zvát se pivním rájem – Belgie. Fantastická škála typů piva, ať už podle způsobu vaření, síly, přísad atd. atp., a tradice, která je provází, dle mého skromného úsudku nemá obdoby a zvláště odchovanec našeho obvyklého, nepříliš pestrého systému “desítka-dvanáctka” si tam přijde jako v Jiříkově vidění.

 

Všude jinde – mluvíme-li o zemích s rozvinutější pivní kulturou – mají svoje vrcholy a pády.

 

Mýtus o českém pivním ráji je jeden z těch mýtů malonárodních a zápecnických, kterými sami sebe utvrzujeme v domnění vlastní výjimečnosti. Podobně jako další mýty: „Co Čech to muzikant“ a „zlaté české ručičky“.

 

Jistě, Pilsen dala jméno celé jedné větvi pivního stromu, Dvorak dobyl Nový svět a celý svět zas nosí kontaktní čočky. Jenže taky jsme svědky každodenní české fušeřiny provázené ztrátou jakékoli stavovské hrdosti, k čemuž nám vyhrává Michal David a což potom zapijeme nějakou nakyslou žbryndou průměrného eurobeeru.

 

Ale i tady se snad blýská na lepší časy. Přibývá podniků, kde pro obsluhu nejste obtížný hmyz a kde se naopak snaží, aby vám nabídli když ne to nejlepší, tak aspoň to dobré i co se piva týče.

 

A kde můžeme být doopravdy a bez nějakého sebeklamu pyšni na to naše domácí.

 

Tak zum Bahnhof!

 

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc duben 2021: *****

ing. Jan Dvořák 500,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Jakub Malinovský 77,- Kč, Miloš Kraus 400,- Kč, Dagmar Bowyer 200,- Kč, Rudolf Roedling 500,- Kč, Peter Keklak 100,- Kč, Mirko Hampl 168,- Kč, Karel Klouček 500,- Kč, Milena Práglová 500,- Kč, Mgr. Luděk Tesarčík 200,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Anonym 222,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Ilja Baudyš 500,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Miroslav Hlousek 111,- Kč, Bc. Romana Kopecká 500,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč

Celkem za měsíc: 7 378,00 Kč
Vybráno 21.08%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 163 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (6 votes, average: 3,67 out of 5)
Loading...
politicon.cz

Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.