stavba219
25.11.2019
Kategorie: Ekonomika, Exklusivně pro PP

Mnozí čeští politici neprocitli ze snu, že stát je ten, který se nejlépe o vše postará

Sdílejte článek:

RUDOLF MLÁDEK

MLADEKRJe otázka efektivnosti plánovaných dopravních staveb na pořadu dne? Zdá se, že pojem „elektivnost“ z pohledu užití a výstavby dopravních staveb se v poslední době příliš neskloňuje. Co nejvíce zaráží, je srovnání termínů výstavby jak silničních tak železničních staveb s tím, jak se staví v jiných částech Evropské unie, potažmo světa a toto srovnání vychází velmi špatně. Stav má změnit nový návrh na rychlost vyvlastňování, dokonce doplněný o možnost rozhodnutí o vyvlastnění pozemku doručit vlastníkovi pomocí fikce doručení. Příprava stavby se má tím zkrátit o tři roky na „pouhých deset let“. Tak to alespoň hlásá současný ministr dopravy Kremlík, který návrh na změnu předkládá. To je možná dobré, ale, žel, naprosto nedostatečné řešení.

Pokud dokázali britští a francouzští stavaři v devadesátých letech minulého století troj-tubusový železniční tunel pod kanálem La Manche postavit za 6 let, pak si klademe otázky, proč by se obdobná stavba měla dnes v České republice realizovat dvakrát i vícekrát déle. Proč, když takové Španělsko dokáže stavět 120 kilometrů vysokorychlostních železnic ročně, proč se Česká republika nezmohla za třicet let ani na jeden metr a to i za situace, kdy vláda premiéra Klause již v roce 1994 o takové výstavbě rozhodla. Pánem staveb je ale český úředník a nezdá se, že by se za třicet let změnil v manažera.

Obdobně si klademe otázky, jaký mají smysl plánované například tramvajové tratě v Praze v místech, jakým je Václavské náměstí či ulice Washingtonova, když v celé oblasti se potkávají tři linky metra. Dodatečné tratě budou stát miliardy korun a jejich využití bude sloužit jen velmi malé omezené skupince obyvatel a návštěvníků. A efektivnost takového projektu nikdo veřejně nedokládá. Proč se tyto prostředky raději nevkládají do projektů náhrady pražských dieselových autobusů, které jsou i přes všechny úpravy stále nejen neekologické, ale i hlučné. Připomínáme, že do škodlivých emisí musíme také počítat i hluk.

Opět jsme u toho, že se jeví, jako by se plánování dopravy ve státě i třeba v takové Praze stalo hračkou v rukách lidí, kteří za vynaložené výdaje nenesou žádnou odpovědnost a kde efektivita se neměří penězi a přínosem dopravní obslužnosti, ale mediálním účinkem. To ale se správou svěřeného majetku příliš nekoresponduje.

Místo plánů, které by reálně odrážely potřeby státu či města jsme až příliš často svědky „píárových“ předváděček, exkluzivních studií, vizualizací a honosně povznášejících se prezentací. Nic proti plánům, nové stavby jistě všichni uvítáme a vizualizace jsou samozřejmě dobrým projektovým nástrojem, ale pak konkrétní situace například na opravovaných Ejpovických tunelech (plánovanou rychlost při prvním měření vůbec nesplňovaly) ukázala, že cosi v tom balastu slibů a pózování nefunguje. A že se novým super-metrem pojede na pražské letiště v roce 2029 také skoro nikdo nevěří. A příkladů nereálného slibování a skeptického očekávání najdeme více.

Dnes veřejně konstatujeme, že Česká republika se stala dopravním skanzenem a není to vizitka nikterak příjemná. Co se týká Prahy, těžko najdeme v republice město, kde by doprava silniční byla vinou chybějícího dokončení jak vnějšího, tak vnitřního okruhu horší. Kritika za stav samozřejmě spadá do mnoha let zpět. Co ale čekáme od současných funkcionářů je to, že budou hledat a najdou cesty, jak stavy urychleně změnit. Sliby, že na místo pomalých a váhavých úředníků přijdou dnes úředníci manažerského typu moc přesvědčivě nevypadají. Praha místo toho zadává jednu zakázku za druhou bez veřejné soutěže až se nakonec do toho všeho musela vložit Policie ČR. Opět….

Kdybychom si připomněli amerického prezidenta Ronalda Reagana, tak ten říkal: „Největší lež říká státní úředník, který tvrdí, že Vám přišel pomáhat s podnikáním.“ Když budeme parafrázovat tato slova, tak za posledních třicet let nás přesvědčil státní úředník, že je tou poslední osobou, která by nám mohla zajistit kvalitní, rychlou a bezpečnou dopravní síť. Co bylo za socialismu státní a mizerné, to pokud zůstalo i dnes státní, je stále stejně mizerné. A pár slušných a snaživých lidí v těchto institucích stav nezmění. Na to sílu nemají. Ukazuje se, že poslední Kremlíkův návrh na zrychlení přípravy staveb je sice dobrý, ale stále ještě není tím dostatečným lékem.

A to proto, že ani za třicet let mnozí čeští politici neprocitli z falešného snu, že stát je ten, který se nejlépe o vše postará. Nepostaral se ani v minulosti, a nepostará se v této podobě ani dnes. Nejhorší však je, že když srovnáme za posledních třicet let objemy výstavby dálnic, metra, či jaderných elektráren s dobou dvaceti let normalizace, tak současnost v tomto srovnání, žel, neobstojí. Otřesná vizitka za uplynulých třicet let. A to se ti, kteří se na to nejvíce podíleli hodlají vrátit k moci?

O zásadní změně ale nehovoří ani ti současní vládnoucí, ani ti křičící z Letné. Místo toho se řeší, kdo byl významnější osobou v jakési Bush-Gorbačovské revoluci s loutkou Havel. Asi jako kdyby se v roce 1978 hádali novináři, kdo byl nejzasloužilejší prezident socialismu, zda Gottwald, Novotný, Zápotocký či Svoboda. Naprosto zbytečné a víceméně při rozvalu tajností, jako to vše ve skutečnosti bylo, je to už i hloupé. V krátké době si tedy zřejmě moc nepolepšíme.

Problém českého dopravního skanzenu má tedy podstatně širší kontury a je nutné o tom opakovaně hovořit. I proto, že mnohá média si nežádoucího stavu podivné efektivnosti dosud vůbec nepovšimla. Jiná zase až překvapivě halasně tleskají plánům, které jim státní úředník předhazuje. Podivná to novinářská víra v úspěch těch samých státních lidí, když vidíme ty jejich tristní výsledky za uplynulých třiceti let.

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX), QR platby

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc leden 2022: *****

RNDr. Richard Čapek CSc. 400,- Kč, Ilja Baudyš 500,- Kč, Miroslav Příkopa 500,- Kč, MUDr. Richard Domín 200,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Pavel Fila 50,- Kč, ing. Jan Dvořák 500,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Marek Janičko 250,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Jiřina Gyárfásová 1000,- Kč, Matouš Gaudl 500,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Václav Žižka 500,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Daniela Frumarová 500,- Kč, Zdeněk Vybíral 1000,- Kč, Karel Klouček 500,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Vlastimil Kornas 111,- Kč, Karel Kubela 100,- Kč, Jiří Stejskal 500,- Kč, Ladislav Adamec 200,- Kč, Martin Vavrinka 50,- Kč, Pavel Janeček 300,- Kč, Jiří Obermaier 300,- Kč, Peter Keklak 100,- Kč, Anonym 500,- Kč, Jiří Dobruský 200,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Petra Rohlíčková 111,- Kč, Zuzana Karlová 300,- Kč, Miroslav Hloušek 111,- Kč, Blahomír Skoupý 200,- Kč, Jan Petr 300,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Pavel Sejrek 200,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, ing. Antonín Zlínský 1000,- Kč, Oldřich Smejkal 1000,- Kč, Radek Láznička 150,- Kč, Jiří Langr 1000,- Kč, Jaroslav Vlk 100,- Kč, Arpád Krausz 250,- Kč, Marie Tachezyová 200,- Kč, Anonym 333,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, ing. Jiří Klumpar 100,- Kč, Pavel Kosmata 200,- Kč, V. Trulley 333,- Kč, Věra Holá 200,- Kč, Aleš Votruba 250,- Kč, Zdeňka Jindrová 50,- Kč, Pavel Burget 200,- Kč, Zdeňka Horníčková 200,- Kč, Miroslav Andreska 500,- Kč, Dagmar Sokolová 200,- Kč, Jiří Sika 100,- Kč

Celkem za měsíc: 19 349,00 Kč
Vybráno 55.28%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 961 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (14 votes, average: 4,86 out of 5)
Loading...
36 komentářů