
Manipulace průzkumů veřejného mínění
TOMÁŠ FLAŠKA
Určitě jste se s tím už mnohokrát setkali. Něco koupíte, třeba lux, a jste požádáni, jestli byste pár minut nevěnovali na vyplnění krátkého dotazníků. Tam se vás zeptají, jestli dáváte přednost ekologickým výrobkům, co děláte s odpadem, jestli máte jen jednu domácnost nebo i chatu (chalupu), na závěr se vás zeptají na věk, velikost města kde bydlíte a třeba vzdělání. A vaše údaje jsou někde uloženy. Stačí kontaktní mail, nebo telefon, nic jiného není potřeba.
Zvednete telefon a jste slušně požádáni v rámci ANONYMNÍHO průzkumu veřejného mínění o zodpovězení několika málo otázek. Jakou máte politickou orientaci, jestli jsou vaše příjmy spíše menší nebo vyšší, jestli občas přispíváte na dobročinné účely a ještě pár drobných dotazů. Na závěr je vám nabídnuta možnost zařazení do slosování, když ještě k vašemu již známému telefonnímu číslu sdělíte i svůj mail. A vaše údaje jsou někde uloženy.
Koupíte něco na internetu a už jsou o vaší mailové adrese známy údaje o tom, jaký druh zboží hledáte, co preferujete, co si nejčastěji prohlížíte. Pak stačí mailový dotazníček s časem na odpovědi pár minut, pro doplnění vašich preferencí, a prosba o sdělení vašeho mailu pouze za účelem zařazení do slosování. A vaše data jsou někde shromažďována.
A takto si různé firmy vytvářejí databáze uživatelů. Čím obsáhlejší, tedy čím více lidí, tím samozřejmě lépe. To je velké bohatství. protože jiné firmy jsou ochotny za takovéto databáze platit těžké peníze.
Pak přijde nějaký subjekt, řekněme firma, nebo i úřad či instituce, a ráda by postavila novou cyklostezku. Potřebovala by znát názor veřejnosti na tuto stavbu, která bude velmi drahá (samozřejmě). I zadá té firmě, která skoupila obrovské databáze osob, aby za úplatu provedla anonymní průzkum veřejného mínění. Samozřejmě že zadání je jasné – cyklostezka se musí postavit. A ta firma vlastníci ony rozsáhlé databáze osob, rozešle dotazníky, nebo obtelefonuje třeba tak 1000 z nich. Samozřejmě vybere ty, kteří někdy někde v nějaké anketě odpověděli, že rádi jezdí na kole, že preferují ekologické výrobky, nebo že mají rádi přírodu. A světe div se, rázem z anonymního průzkumu veřejného mínění vyplývá, že z 1000 anonymně dotázaných je dobrých 70% pro stavbu této velice předražené cyklostezky.
Tak můžete zadat průzkum na cokoliv. Předvolební, prodejní, místní, o stavbě průmyslové zóny, prostě o čemkoliv. Vhodným výběrem dotazovaných docílíte vždy žádaného výsledku. A vůbec nemusíte nějak švindlovat s odpověďmi. Je to jenom o penězích, co je ochoten zaplatit zadavatel, co potřebuje aby průzkum ukázal a jak dokonalé databáze lidí byly schopny koupit firmy zabývajícími se těmito průzkumy. Nic jiného než obchod.
Výsledek se přizpůsobí zadavateli. Pročpak se asi před minulými volbami předvolební průzkumy tak lišily od konečných výsledků? Proč si vysoké procento lidí myslí, že EET je užitečné? Proč Jiří Paroubek svého času “utrpěl” volební výhru s výrazně nižším procentem než všichni tušili? A proč vlastně všem těm výzkumům věříme? To je ta hlavní otázka.
Autor: Tomáš Flaška
Redakce
S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)
***** Příspěvky čtenářů za měsíc únor 2019: *****
Milan Tahovský 1000,- Kč, Jakub Malinovský 55,- Kč, Petr Macura 500,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Radek Mrňa 500,- Kč, Helena Novotná 200,- Kč, Jitka Rytířová 800,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, Milan Černý 500,- Kč, Věra Heyduková 200,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Vlatimil Běhan 50,- Kč
Celkem za měsíc: 4 755,00 Kč
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Latest posts by Redakce (see all)
- Třetí světová už začala … - 18.2.2019
- Trpí Navrátilová „transfobií“? - 18.2.2019
- Ministryně Nováková: Za drahá mobilní data si můžete sami! - 18.2.2019
Taky jsem byl postižen průzkumem veřejného mínění ale zřejmě to nedopadlo podle očekávání tak mám asi někde černý puntík, znovu se už nikdo nepokusil.
Jak se vám to podařilo? Přesto, že je vždycky pošlu do víte kam, pravidelně otravují…
Stačí odpovídat korektně ale nepoužitelně pro jakýkoli kladný výsledek. Zas tak těžké to není.
Ano, autor článku pěkně popsal některé manipulativní praktiky.
To snad víme všichni jak k manipulacím dochází. Přesně to vždy vystihne nějaká anketa on line, kde jsou výsledky volby téměř opačné. Dnes dokonce přiznali, že SPD by mohla být na druhém až třetím místě. Tak to druhé místo před ČSSD je asi přesnější.
třetí místo SPD uvedl včera SANEP. Včerejší průzkum SANEP rovněž ukázal, že u ČSSD došlo k poklesu rozhodnutých voličů z 10.2 % na 7.2 %.t.j. o 29.6 % !!
Žádná jiná strana nezaznamenala během pouhého měsíce tak obrovskou ztrátu. Průzkum SANEP září a říjen – srovnání: https://abload.de/img/zari_rijenrtsc9.jpg
na Novinkách je další anketa předvolebního průzkumu,které kraluje Bakšiš,ALE……TFUJka má nějak móóóc procent-i ostatní “profláklé”tradiční straničky
Autor má pravdu, všechny výzkumy jsou s jediným cílem a to ovlivnění nerozhodnutých. Takže vše ve stylu “mámo tv NOVA říkala, že lidi budou nejvíc volit Sobotku se Zaorálkem, tak jim to tam hodíme také….!” ( lze použít na kohokoliv)
Vědci Karlovy univerzity vytvořili nejkomplexnější predikční model výsledku voleb, který bere v úvahu kurzy sázk. kanceláří + všechny průzkumy veřejného mínění, které jsou váženy stářím a kvalitou:
http://kdovyhrajevolby.cz
Také plně souhlasím s autorem článku.
Myslím si, že nejméně půl roku před volbami by se neměly zveřejňovat statistiky preferencí. Nejvíce na ně doplácejí malé strany, které pak voliči nakonec raději nevolí v obavě ze ztráty hlasu. Je to snad cíl “průzkumů” podobně jako pětiprocentní klauzule, páni megapolitici?
“Je to snad cíl „průzkumů“ podobně jako pětiprocentní klauzule, páni megapolitici? ”
Nepochybně ano. – Možná jsem měl raději napsat: nepochybně ANO – takhle je to výstižnější.
Tak asi lepší bude do voleb to slangové “jo”.
Otázka reportéra: “Budete volit?”
Odpověď respondenta: “Ano”.
Interní statistika deníku: další bod v kolonce ANO.
Souhrnná prognóza deníku: 37% dotázaných bude volit ANO.
Tak to byla opravdu trefa do černého
Jenom preference?! Díval jsem se na spoty v TV jednotlivých stran. 4/5 jich je rozumných. Jak to ČT dělá, že do předvolebních žvaníren vybere zrovna ty největší šmejdy?! (Nemluvím teda o okrajových vysílacích časech..)
Tak čo sa predvolebných prieskumov týka, to je úplne iná kategória. Tam sa s tým nepárajú a bez škurpulí plnia zadanie. Samozrejme musí to byť v určitých mantineloch, aby to až moc nebilo do očí, ale ono aj tak bije. Stačí sa pozrieť na akom vzorku sa to robí. Spravidla okolo tisícovky respondentov. Pokiaľ by ste chceli objektívne pokryť rozdieľnosti jednotlivých lokalít, ale aj sociálneho postavenia, či vzdelania dotazovaných, tak tisícovkou nezískate relevantný výsledok ani náhodou, ani keby ste sa snažili o objektivitu.
Nie, predvolebné “prieskumy” sú len ďaľšia forma predvolebného boja a manipulácie. Zbytočné vobec posielať niekoho s dotazníkmi na ulicu.
No a přesně proto žádné takové anketu už při nákupu nevyplnuji a kontakty na sebe zásadně nedávám…
Pamatuji, jak cca před 20lety dopravní podnik ve spolupráci s magistrátem Brno “zaváděli” novou šalinkartu. Celé Brno stálo ve frontě na “digitalizaci”. Byly to 2, nebo dokonce jedno pracoviště – teď už nevím. Tam se sbírali veškeré údaje vč. fotografie! Po roce se nová, lépčí šalinkarta hodila pro nefunkčnost do hajzlu a přešlo se v tichosti na starý model. A databáze?!
To, co autor popisuje, je ještě poměrně solidní průzkum. Co mám zkušenosti, tak 99% telefonátů, co se údajně zajímá o můj názor, jsou šmejdi, kteří mě chtějí ve výsledku okrást nebo nějak jinak podvést…