VLAK2
14.12.2019
Kategorie: Ekonomika, Exklusivně pro PP

Lesk a bída české železniční liberalizace

Loading...
Sdílejte článek:

RUDOLF MLÁDEK

MLADEKRO neděle vypukne na českých tratích další fáze liberalizace železničního trhu a spoje se po objednávkách krajů opět navýší. To může znít zákazníkovi libozvučně. Ale zatímco soutěže na dopravní obsluhu krajů autobusy či parciálními trolejbusy nezřídka mají v podmínkách to, že provozovatel nasadí moderní vozidla, u železnic tomu tak není. A tak zatímco se letos registrovalo téměř 1300 nových autobusů, noví tzv. soukromí železniční dopravci vytáhli na železnici tak trochu se šrotem. Většina nabízených a vybraných vlakových jednotek je z osmdesátých až devadesátiletý let minulého století. To asi za pokrok nikdo moc pokládat nebude.


Ve výsledku tu máme řadu dopravců, kteří nám se vozí vysloužilé vyřazené vlaky, někteří alespoň nasadí původní vozy modernizované. Jde o motorové jednotky pod číslem 810 resp. 816 (1). Najdeme i kuriózní výsledky, když jeden z krajů vybral provozovatele, který nasadí motorové vlaky na trať, která je elektrifikovaná. To aby ta Gréta asi dostala rovnou mozkovou mrtvici. Pravda, má provozovatel za dva roky na nápravu, ale znáte to… Sliby chyby. Co je pro cestující další přítěží, že se zbořila jednotná jízdenka a ačkoliv ji Sněmovna se zpožděním roku schválila (2), zatím si ji přehazuje ze Senátem. Tak snad ten ping-pong brzy skončí.

Za nejpodivnější pojetí tzv. liberalizace železničního trhu můžeme pokládat to, že si státní moloch německých železnic tj. DB se souhlasem Evropské unie (EU) koupí soukromou společnost a vytvoří dceřinou společnost Arriva a s tou jde dělat konkurenci národnímu dopravci Českým drahám. (3) Takže asi i proto si České dráhy nakoupí autobusy, jak plánuje její současný nový generální ředitel. Autobusy mají být prvním krokem k rozšíření ČD mimo české hranice neboť se počítá, že během příštích deseti let se evropský železniční trh zbaví posledních překážek ke kompletnímu otevření soukromé konkurenci. Tahle zpráva německý FlixBus jistě nepotěší. Jenomže když státní firmy vypolštářované dotacemi vytvoří dceřiné společnosti, a dokonce i autobusové, o žádné vstupy soukromníků na trh se nejedná a žádnou liberalizaci to nepřináší. Spíše nekalou konkurenci skutečným soukromým dopravcům.

Ještě štěstí, že se v krátkém horizontu nepočítá s novými vlakovými zabezpečovači na regionální tratě. ETCS (European Train Control System) tedy evropský vlakový zabezpečovací systém se v prvním kole bude nasazovat na vysokorychlostních tratích a tranzitních koridorech. Ale už dnes někteří soukromí nákladní dopravci hlásí, že nákladnost ETCS převyšuje cenu staré lokomotivy a mnozí plánují svoji činnost ukončit. Jak to asi dopadne s tou liberalizací v osobní dopravě? Kdo ETCS namontuje na desítky let staré vlaky? Zůstanou jen ty dotované státní firmy a malé, které to zázrakem přežijí. Tak o čem ta liberalizace v režii EU vůbec je? Zatím to spíše připomíná plíživou okupaci malých národních dopravců velkým evropským. Takže se nedivme, že Britové, byť sami velcí, hlasovali pro Brexit.

Zdroje:

(1) https://zdopravy.cz/prehledne-10-nejvetsich-zmen-ktere-v-nedeli-nastanou-na-ceske-zeleznici-38776/
(2) https://www.lidovky.cz/domov/snemovna-schvalila-zavedeni-jednotne-jizdenky-na-draze.A190913_111133_ln_domov_ele
(3) https://cs.wikipedia.org/wiki/Arriva_holding_%C4%8Cesk%C3%A1_republika
(4) https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/vaclav-nebesky-ceske-drahy-autobus-vlak.A191209_200538_eko-doprava_mato

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc leden 2020: *****

František Šmíd 600,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Vladislav Vydra 100,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Marek Janičko 200,- Kč, Alena Fuszteiová 300,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Přemysl Hrůza 1000,- Kč, Jiří Dobruský 200,- Kč, Jiří Sieja 200,- Kč, Kamil Potoček 300,- Kč, Ivanka Podzimková 500,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Nezn. dárce 222,- Kč, Pavel Šána 107,- Kč, Jan Bezděk 1000,- Kč, Ladislav Adamec 100,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, Martin Vavrinka 100,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Miroslav Hloušek 111,- Kč, Miloslav Konopiský 200,- Kč, Květa Sekyrová 200,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, Michal Škurek 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Iva Floríková 300,- Kč, Ivana Benová 108,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, ing. Josef Musil 200,- Kč, Richard Kovaříček 200,- Kč


Celkem za měsíc: 10 698,00 Kč
Vybráno 30.56%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.

Po blokaci Pravého prostoru můžete sledovat novou stránku PP na facebooku.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 535 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (11 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Loading...
loading...
politicon-eshop voxpopuliblog
9 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.