SKODA
20.9.2019
Kategorie: Ekonomika

Kola se točí naprázdno

Sdílejte článek:

HANA LIPOVSKÁ

Dva dny před „Černým čtvrtkem 1929“ vyšel v Lidových novinách článek, který řešil zásadní otázku tehdejšího automobilového průmyslu: co bude s automobilkami, až se jednou automobilový trh nasytí?

V předvečer Velké hospodářské krize mělo ve Spojených státech automobil již 60 % dospělých mužů. Plně v duchu logistické S-křivky proto začaly prodeje automobilů poněkud přibrzďovat. Legendární průmyslník Walter Chrysler na tuto otázku s nadhledem odpověděl, že nasycení automobilového trhu nastane, až „každý jeden člověk na světě bude mít auto a každé auto bude nezničitelné“. Během první vlny hospodářské krize, v letech 1929–1932, se navzdory Chryslerovu optimismu prodeje automobilů na americkém trhu propadly o plných 75 %.

Dnes vykazují Spojené státy celosvětově největší počet automobilů v přepočtu na obyvatele — zhruba dvojnásobný oproti východní Evropě. Automobil vlastní zhruba 91 % amerických domácností. Právě americký trh osobních automobilů však letos v létě klesl o 2,4 % a vykazuje patrně nejhorší výsledky za poslední pětiletku.

Z poslední recese si i neekonomové zapamatovali obrat „podřadné úvěry“, tedy úvěry, které dlužníci ani 90 dní po splatnosti nedokázali nebo nechtěli uhradit. Podřadné úvěry jsme byli zvyklí spojovat především s hypotékami, dnes však ve Spojených státech dominují právě prodejům automobilů. Každá pátá spotřebitelská půjčka na automobil je podřadná, úvěr nesplácí zhruba sedm milionů Američanů — nejrychleji pak narůstá platební neschopnost zvláště v generaci mileniálů.

Zejména pro americké ekonomy se jedná o obtížně vysvětlitelný paradox. Dlouhou dobu se zdálo, že dostane-li se Američan do platební neschopnosti, přestane sice splácet hypotéku i dluhy z kreditní karty, ale splátky úvěru za svůj vůz coby symbol i prostředek osobní svobody bude hradit až do nejzazšího finančního konce.Spojenými státy však automobilový závod z vrchu nekončí. Britský automobilový průmysl klesá čtrnáctý měsíc v řadě, poprvé po třiceti letech poklesly také prodeje automobilů v Číně. Původní recese se údajně hrozí proměnit v depresi, ze které čínští ekonomové obviňují americko-čínskou obchodní válku. Mezi nejhorší pak patří indické prodeje osobních vozů, které se během letošního léta propadly o 40 % a jsou nejhorší za posledních dvacet let.

Pro vývoj českého hospodářství je ovšem podstatný vývoj německé ekonomiky. Právě Německo je však tentokrát ohniskem šíření automobilové recese. Kořeny recese nalezneme už v roce 2015, kdy propukl takzvaný „emisní skandál“, jehož řešení stálo Volkswagen během uplynulých čtyř let téměř trojnásobek jeho ročního zisku. Letos v srpnu snížil Volkswagen prodeje téměř o pětinu. O stavu tradičních automobilek vypovídá i letošní Autosalon ve Frankfurtu, kterého se nezúčastní tři ze čtyř největších automobilek — mimo jiné nebude v Německu vystavovat své vozy ani Renault, Toyota, Fiat, Peugeot či Volvo.

Automobilový průmysl stále ještě tvoří páteř evropské ekonomiky. V rámci celé Evropské unie pracuje v automobilovém průmyslu téměř 14 milionů zaměstnanců — jen v Německu zaměstnává necelých 12 % zaměstnanců, u nás 13,4 %, ovšem největším chlebodárcem v rámci Unie je pro Slováky (15,4 % zaměstnanců).

Celosvětově představují automobily třetí nejvýznamnější exportní komoditu — jen za rok 2018 se přeshraničně prodaly vozy v hodnotě 18 bilionů korun, tedy asi trojnásobku českého hrubého domácího produktu. Každý pátý automobil určený na vývoz je přitom z Německa. České republice patří co do automobilových exportů ve světě 11. příčka, ovšem někdejší Československo by dnes bylo pátým největším vývozcem. Propad automobilových prodejů se tak hrozí dříve či později přenést přes Německo i do doposud rostoucí české průmyslové výroby.

Pád automobilového průmyslu bývá vysvětlován populárními politickými faktory, které jsou v posledních letech s větším či menším úspěchem obviňovány z každého nežádoucího jevu na světě: Trumpem a brexitem. Automobilky však začaly upadat do hlubších problémů několik let před Trumpovým nástupem do prezidentského úřadu i před britským referendem o opuštění Unie. Zdroje propadu automobilové ekonomiky také nelze navzdory subvencovanému rozmachu elektromobilů hledat pouze v „kreativní destrukci“ a neustálých inovacích. V současnosti nejviditelnějším nepřítelem automobilového průmyslu je totiž především neviditelný oxid uhličitý.

Evropská unie usiluje o snížení oxidu uhličitého na 95 gramů na kilometr do roku 2021. Za každý jeden gram navíc má automobilka platit 95 € na každý jeden vyrobený vůz. Podle odhadů by tak unijní rozpočet mohl získat částku srovnatelnou s náklady aféry Dieselgate.

O smysluplnosti této bruselské regulace nejlépe vypovídá podíl „zlých automobilek“ na celosvětové produkci oxidu uhličitého. Automobily se podle dostupných údajů podílejí na 12 % emisí celé Evropské unie, která se pro změnu podílí 9,57 % na celosvětových emisích. Při požadovaném snížení množství oxidu uhličitého tak (za cenu 30 miliard eur a zdevastovaného automobilového průmyslu) může dojít k hypotetickému snížení celosvětové produkce o plných 0,16 %. Příští ekonomické zpomalení nebo recese budou mít jistě více kořenů než jen propad automobilového průmyslu. Přesto právě další krize bude mít, poprvé v hospodářských dějinách světa, odstín barvy zelené.

Ekonom rakouské školy Ludwig von Mises ve dvacátých letech o centrálně plánované ekonomice napsal: „Kola se budou točit, avšak naprázdno.“ Souběh technologického pokroku, který je pro fungování svobodného trhu takřka nezbytný, a stále hlubší regulace může vést ještě dále: k úplnému zastavení kol, která světovou ekonomiku takřka sto let roztáčela.

Autor: Hana Lipovská, Ekonomie selského rozumu
Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc říjen 2019: *****

Vladislav Vydra 100,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Miroslav Hloušek 111,- Kč, František Šmíd 600,- Kč, Václav Červinka 200,- Kč, Eva Myslivečková 100,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Jan Bezděk 1000,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Marie Fulková 100,- Kč, Pavel Šána 107,- Kč, Oto Tvrz 200,- Kč, Petr Pisan 100,- Kč, Jiří Sieja 200,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Ludmila Karská 300,- Kč, Petra Rohlíčková 200,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Vlastimil Kornas 666,- Kč, Jana Hašlarová 200,- Kč, Ilja Baudyš 1000,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Miloš Kraus 300,- Kč, Rostislav Jendrejčík 50,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, Anonymní dárce 222,- Kč, Květa Sekyrová 200,- Kč, Jan Šmrha 100,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Michal Škurek 100,- Kč, Miloslav Konopiský 200,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Marek Janičko 200,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Martina Kosková 500,- Kč, Ivana Benová 108,- Kč, Soňa Holcová 200,- Kč, Václav Tykvart 200,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč

Celkem za měsíc: 11 764,00 Kč
Vybráno 33.61%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.

Po blokaci Pravého prostoru můžete sledovat novou stránku PP na facebooku.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 1 240 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (14 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
loading...
politicon-eshop voxpopuliblog
13 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.