pchellpeklo
6.12.2018
Kategorie: Společnost

Když zamrzne peklo: jak dopadne spojení digitalizace státní správy a grafického tendru

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (11 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Sdílejte článek:

TOM GARCY

Neustále držte krok s dobou, i když se v digitálu pohybujete denně. Prázdná fráze. Co se ale stane pokud se rozhodnete jít proti proudu a navzdory všem očekáváním to uděláte přesně naopak? Jak mocný bude takový nástroj ve spojení s českým švejkováním? Vítejte v Česku 2018.

 

Byla to vlastně obrovská náhoda, která mi odhalila dosud netušené zákoutí digitálního světa v naší zemi. V říjnu jsem totiž narazil na nově vypsané výběrové řízení pro největší výstavní projekt v historii ČR.

Národní muzeum.

Source: nm.cz

Tendr ve spolupráci s Czechdesign obsahoval stohy dokumentace a na první pohled ne zrovna snadný postup podání nabídky.

Ale bude hůře.

NEN(E)

Tak jsem poprvé narazil na NEN — Národní Elektronický Nástroj (vytvořilo jej Ministerstvo pro místní rozvoj), přes který bylo povinné podávat návrhy.

Fun Fact #1: Nástroj pro správu veřejných zakázek dle ÚOHS porušil zákon o veřejných zakázkách.

Registrovat se do tohoto nástroje je možné pouze s elektronickým podpisem, o který si můžete zažádat např. u České pošty, která spravuje tool PostSignum. Pro grafiky běžná věc, ale jelikož jsem výjimka, ne zrovna user-friendly proces na pobočce jsem absolvoval (a abych jej využil, zuřivě digitálně podepisuji každý mail, protože to každý řeší).

S ještě teplým elektronickým podpisem tak poprvé otevírám velmi tajemně a srozumitelně pojmenované stránky nen.nipez.cz (lekce 1: Národní elektronický nástroj, Národní infrastruktura pro elektronické zadávání veřejných zakázek, nemáte zač), láskyplně přejmenován na “niplz”.

Klikám na registraci.

Internet Explorer je poslední verze IE z roku 2013.

“Pouze v následujících prohlížečů: Internet Explorer 11.”

Mimochodem browser z roku 2013, ale možná to bude jen Mac non-friendly prostředí, což je docela běžné, beru tedy na vědomí (sic). Dostávám se do registrace, která doporučuje předem vyzkoušet funkčnost certifikátu.

Ano, čtete správně. Silverlight. Plugin, který přestal podporovat samotný Microsoft již v roce 2012, nepodporuje ani oknům domácí prohlížeč Edge. A vy máte navíc Mac. Po pouhých pár hodinách zkoušení snad všech existujících prohlížečů a jejich nastavení, se mi povedlo plugin spustit v browseru SeaMonkey (nevím, dál). Snad je tento plugin (považovaný za bezpečnostní hrozbu) použit pouze pro nahrání certifikátu.

Fun Fact #2: Během registrace mimochodem zadáváte své IČO, což vyplní část formuláře automaticky daty z ARES (lekce 2: Administrativní registr ekonomických subjektů). To vše podepisujete svým elektronickým podpisem, takže není pochyb, kdo je registrovanou osobou. I přesto je nutné nahrát SKEN výpisu ze živnostenského rejstříku. Nechám vás chvíli přemýšlet.

…pouze pro nahrání certifikátu.

Pouze.

My ale jdeme proti proudu, vzpomínáte?

Takže není.

Microsoft Silverlight není udržován od roku 2012.

Celý systém NEN je totiž v Silverlight.

S ohledem na širokost používání tohoto pluginu by se dalo dokonce říct, že NEN JE Silverlight.

Úspěch registrace vás vyděsí vykřičníkem, ale protože jsme momentálně vzhůru nohama, je zde brán pozitivně.

Pozor! Úspěch

Fun Fact #3: Správa systému NEN, běžícím na nijak aktualizované technologii, stojí 100 mio korun ročně. Ano, ÚOHS to také řeší.

Co umí NEN nejlépe (nebo-li nenejlépe) nazývám jako umělec malířským plátnem. Při kliknutí na většinu položek velice jasného menu se totiž zobrazí různé variace na toto:

Screen jsem kvůli technologii občas zkusil “odstát” pár desítek minut, bohužel, obraz se sám nenamaluje.

Díky title okna se alespoň dozvíte, co NEN znamená.

Jinak nástroj, na který od poloviny roku 2018 musí povinně přejít veškerá státní správa, vypadá takto:

Systém má řadu příznivců zejména na pražské Letné.

Pořád chcete v ČR volit přes internet?

Open Call: Národní muzeum

Základ pro tendr máme myslím solidní. Na začátek se hodí říct, že instituce typu NM (lekce 3: Národní muzeum) mohou systém NEN používat dobrovolně, což vzhledem k benefitům vypsaným výše nenechává jinou možnost.

Využít jej.

Se zadávací dokumentací nechci dlouze zdržovat, důležité je, že pro NM tendr spravuje soukromá firma Rinoceronte, která také odpovídá na všechny dotazy. Důležité je to slovo “odpovídá”, jehož význam nemá nic společného se smysluplností.

Pro všech pět částí expozice, které se táhnou od pravěku až do 20. století byly dodány texty týkající se Česko-moravsko-slovenského vyrovnání, které se dle zadání velmi snadno hodí také pro expozici prvohor. Zkrátka trošku náročnější. Podobně byla dodána i obrazová příloha.

Jediné fotografie exponátů, dodané ve Wordu. Snadno použitelné např. pro expozici Dějiny 20.století, nebo k popisku fotografie s Václavem Havlem (povinná součást zadání)

Fun Fact #4: Nutno říci, že při požadavku na profesionální výsledek se s obrázky ve Wordu pracuje trochu obtížně.

Nutno říci, že jsem byl jeden z těch, který si napsal o obrázky samostatně. Byly dodány zvlášť, avšak pouze k těm dokumentům, o které jsme si řekli.

Další součástí zadání byl požadavek na vizualizaci, tj. montáž grafického řešení do vizualizace expozice.

Dodané ve Wordu. V následující odzbrojující kvalitě.

Úroveň vizualizace pro instituci velikosti Národního muzea.

Odzbrojující v tom, že je těžké do vizualizací cokoliv montovat, spíš bych šel cestou demontáže.

Dá se od dodavatele očekávat profesionální a špičkový výsledek hodný Národního muzea, pokud zadavatel předává data tímto způsobem a v takové kvalitě?

S mírnou hořkostí pak v této fázi musím připomenout, že spolupořadatelem byl Czechdesign. Jeho tendry více než respektuji, vždyť jsme také s mým bývalým U+D jeden vyhráli a v dalším skončili na 3. a 5. místě za sta návrhů. Není mi ale příliš jasné, jak mohla vypadat spolupráce, či zamyšlení nad obsahem tendru, pokud i na vlastním webu spoluorganizátor uveřejní ke stažení obrázky ve Wordu (zpětně jsem zjišťoval, jak moc měl Czechdesign svázané ruce, držím proto palce do budoucna, aby NM byl ojedinělý případ).

Zajímavé zadání však postřehli také kolegové.

A začali se ptát.

Pojďme se podívat na pár otázek zaslaných pořadateli, které byly uveřejňovány v systému NEN a které nám trochu více objasní, jakým způsobem může soukromá firma obstarávat grafický tendr (se kterým má dle prázdných referencí na svém webu bohaté zkušenosti) a jaký je její a zadavatelův pohled na úroveň požadovaných výstupů.

Otázka neznámého kolegy 1: “(5 různých okruhů pro vysázení popisků a dvoustránky publikace) …Nicméně tam jsou jen ukázky z okruhů dějin. Tedy bude možné dostat tyto materiály ke každému okruhu zvlášť?”

Rinoceronte:“Příklady textů pro další 4 expoziční části k dispozici nejsou a jejich zveřejnění Zadavatel nechystá. Zadavatel vychází z předpokladu, že obsah textu není pro grafický návrh podstatný, důležitější je jeho objem.”

Co máte proti lorem ipsum?

I když i na to došlo. V anglické verzi.

Otázka neznámého kolegy 2: Mohu alespoň, v případě že budu navrhovat třeba panel pro okruh “Příroda, zázraky evoluce”, vyhodit fotku Havla a dát tam třeba mamuta? To platí i pro ostatní okruhy. Ta fotka bude totiž nejvýraznější prvek celé kompozice a je divné tam mít zcela zavádějící obrázek. Je to to samé, jako navrhovat menu do restaurace a místo fotky horké čokolády tam dát pro ilustraci “že tady bude nějaká fotka” třeba fotku mezipražcového drapáku. Celkový dojem z návrhu menu Vám to potom zcela změní.

Oproti tomu co píšete — obsah je v grafickém designu zcela zásadní.

Závěrem jedna z odpovědí Rinoceronte:

“Vzhledem k tomu, že materiál, konkrétní typ umístění/uchycení daného nosiče grafiky ani jeho rozměr není ve většině případů dosud stanoven, nelze v současné chvíli koncept grafického řešení limitovat. Zpracování konceptu grafického řešení jednotlivých expozičních celků je ideové a následně se přizpůsobí limitům, které vyvstanou v průběhu realizace.”

Také dostáváte dojem, že je vlastně úplně jedno, co a jak uděláte, jaký text použijete, jaké obrázky, zkrátka něco dejte dohromady, inspirujte se náhodnými skicami a návrh je na světě? Přístup, který jistě zaslouží pochvalu a přivádí traffic klukům z Trendlist.org.

Úroveň relevantnosti podobných odpovědí pak asi nejlépe ilustruje můj dotaz na dodání fotografií interiéru NM, kam bych mohl lépe namontovat např. vstupy do expozic (dle mého pravidla udělat vždy něco navíc). Abych byl korektní, žádal jsem pár dní před jeho znovu-otevřením, kdy vzhled interiéru ještě nebyl veřejně známý.

Dle odpovědi mi však zadavatel vyhověl, stáhnul jsem si tedy velký .zip soubor a šel se kochat.

Zatlačil jsem slzu v oku ohromen, jak bude nová expozice vypadat a jak perfektně dokážu dodané fotografie využít pro mé vizualizace.

Koruna celého tenderu jsou pak pokyny pro nahrání do systému NEN. Žádné totiž nejsou. Netušil jsem ani, jak vůbec danou veřejnou zakázku v systému najít, natož pak kam a jak návrh nahrát. Odkaz z checklistu Czechdesignu je navíc chybný.

Bylo by zajímavé zjistit číslo kvalitních uchazečů, které celý tento kolotoč odradil, nebo prostě jen nezvládli operaci NEN.

A jak celá věc končí?

Vyrobil jsem své návrhy včetně vizualizací, strávil několik hodin snahou nahrát je na správné místo v NEN, vytisknul je, nahrál na flashku a vedle el. podání podal i osobně. Dotázal jsem se, zda vše proběhlo v pořádku, protože takový systém přetéká důvěrou.

Odpovědí mi bylo, že k ověření dojde až po uzávěrce.

Pokud bylo nahráno špatně, nemáte možnost to napravit.

Rád žiju na hraně.

Po dvou týdnech mi přišlo vyrozumění.

Nabídka je nepodaná.

“Data jsou zašifrována vaším elektronickým podpisem a ne klíčem dodaným NM.”

Ten je, pravda, často zmiňován v zadávací dokumentaci. Tak často, až je tam jen jednou. A aby bylo jasné, k čemu je, chybí jakýkoliv popis jak, kdy a proč jej použít a jakou spojistost má s NEN. Na můj dotaz, kde jsem tuto informaci měl získat, mi již nebylo odpovězeno.

Zadavatel tak prý nemohl data otevřít.

K listinnému podání se nepřihlíží. I když je k němu flash s daty, které jsou 1:1 s těmi nahrané do NEN.

Nabídku jste nepodal.

Zkusíte to příště?

Autor: Tom Garcy

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc prosinec 2018: *****

Rudolf Roedling 1000,- Kč, Jan Klíma 100,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Ladislav Adamec 500,- Kč, Milan Černý 500,- Kč, Helena Novotná 200,- Kč, Václav Tykvart 200,- Kč, Oldřich Smejkal 1000,- Kč, Jakub Malinovský 111,11 Kč, Lukáš Vašíček 200,- Kč

Celkem za měsíc: 4 311,11 Kč
Vybráno 12.31%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
Sdílejte článek:
loading...
politicon-banner
2 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.