27.7.2015
Kategorie: Společnost

Kdo do tebe kamenem, ty do něj chlebem aneb podobenství o multi-kulti hospodě

Loading...
Sdílejte článek:

SK 27|07|2015

Dostáváme se tímto “přikázáním” kamsi do protokřesťanských dob. Jenže když se podíváme na taková skvělá prohlášení podrobněji, zjistíme, že se jednalo o doporučení o chování mezi křesťany navzájem. Tedy v rámci jedné sekty. Asi to mělo fungovat jako stmelující prvek v církvi, které byla “jiná” než okolní svět. Minoritní. Obdoby tohoto přikázání jsou i v islámu. V dnešním dnešním praktickém křesťanství je najdeme také, ale značně  zeslabené, modifikované. Protože prachy…  Jenže aplikovat tuhle větičku o kameni a chlebu  na celou pestrou společnost je poněkud sebevražedné.

 .
Vezměme si vesnickou hospodu jako vzorek. Chodí tam staří, mladí, místní i přespolní. A parta “odjinud”. Je jedno, jestli to budou Ukrajinci nebo Cikáni. Ta parta prostě vyznává jiná pravidla soužití – berou si vaše cigarety bez dovolení, upíjejí vašeho piva, jsou hluční a snaží se určovat, na co se bude celá hospoda dívat v televizi. Vznikají drobné konflikty, tu a tam i rvačky. Nakonec “jiní” sedí u svého stolu, s ostatními se moc nebaví a ty ostatní zase nebaví oni. Předpokládají, že je hostinský z hopspody vykáže. Jenže hostinský je lakota a nechce se vzdát paněz, které “jiní” do hospody přinášejí. Takže trpí i ten hluk, i rozbité skleničky a dokonce i úbytek ostatních hostů. A argumentuje stejně jako hostinský Palivec: Zaplať si své pivo a žvaň o čem chceš. To ještě je tolerance. 
 .
Jakmile chování “druhých” většině hostů přece jen začne vadit příliš, jsou zhruba dvě možnosti řešení. Pokud je ve vesnici ještě druhá hospoda. většina hostů přejde tam, kde je klid, lidi se chovají obvykle, tak jak je v hospodě zvykem a původní hospoda se stane hospodou těch druhých. Místní byli “vytěsněni” – ale měli kam jít. Hostinský začne mluvit ukrajinsky, arabsky nebo rómsky, upraví interiér podle přání hostů a hospoda bude fungovat tak, jak si jeho hosté, nyní už kompatibilní, budou přát. Protože kšeft je kšeft. 
 .
00hospoda
 .
Horší je, když je to jediná hospoda ve vsi. Pak místním časem dojde trpělivost a ty “jiné” se pokusí z hospody vyházet. Tohle opět může dopadnout dvěma způsoby: Pokud je místních zřetelná přesila tak se jim to povede a jistou dobu bude v hospodě opět snesitelné ovzduší. Pokud ne, nastane krvavá řež a nakonec to bude muset řešit policie, které hospodu začne “kontrolovat”. Místní se pravděpodobně také rozprchnou (koho by bavilo pít pivo a žvanit pod dohledem policajta a začnou se scházet a popíjet své pivo tu u Nováka, tu u Jonáka. Neboli – tato hospoda jako společenský fenomén zanikla. 
 .
Z toho všeho vyplývá, že proti roztahovačnosti “jiných” je třeba se ozvat včas. Dříve, než jich bude tolik, že nám hospodu obsadí. Na hostinského se spoléhat nedá, tomu jde o hlavně o prachy. O prachy teď – o budoucnosti moc neuvažuje, protože je mu jasné, že kdyby hospoda zkrachovala (až zkrachuje) vezme své naškudlené peníze z odejde do jiné vsi, kde si otevře jinou hospodu.
 .
Ostatní hosté tuhle možnost nemají – mají ve vsi své, domy, rodiny, práci. Často se tu narodili. Nemají jiný důvod se stěhovat než ten, že nemohou chodit do hospody, bojí se nakupovat v krámě, kde je situace podobná a své děti posít)lat do školy, kde je učitel pod tlakem, aby “jiné” nediskriminoval, což je slovíčko jakoukoliv menšinou skvěle zneužitelné. A tak učitel učí své děti tak, aby morální a kulturní zvyklosti “jiných” byly součástí jeho výuky. Že to odporuje jeho zvyklostem? Že je mu nepříjemné slučovat něco neslučitelného a relativizovat třeba přikázání “Nepokradeš!”? Může se sice vzepřít a odejít. Jenže tu má svůj, dům, rodinu… atd.  
 .
Takže jistěže, do české hospody  mohou přijít i ti “druzí”. Pokud se budou snažit  “zapadnout” a ze svých zvyků a “kulturního dědictví” dodržovat jen ty, které neomezují nebo i jen neobtěžují ostatní. Pak se z ich stanou vlastně “místňáci”. A když se objeví nová várka “druhých” budou součástí “bojové fronty místňáků”. 
 .
Bo tak to ma byť, tak je to spravne!
 .
Pokud vám v tomhle kratičkém podobenství chyběla slova Bible, středoevropský kulturní prostor, židovsko-křesťanské tradice, islám, šaríja, EUSA, nadnárodní monopoly  nebo intelektuálové,  tak si je tam, prosím, dosaďte. Schema bude fungovat i pak. (Muslimové totiž do hospody nechodí. A Ukrajincům zase nevadí ani kříž na kostele, ani kostel sám.)
 .
 .
Zajímavá je v tomhle superzjednodušeném (a proto přehledném) schématu role židů. Jsou to jednak to ti hospodští, kteří se vypracovali od píky, ale současně i učitelé, kteří pro své přežití vykládají, byť neradi to, co se po nich žádá. Ovšem na druhé straně: Jdou první na odstřel, když přijde jiná kultura – a dokonce i v případě, že se proti jiné kultuře zvedne všelidový odpor.  Židé prostě mohou vždycky a za všechno. Pokud bych chtěl být moderní, sdělil bych vám teď své krédo “I já jsem žid!” Nejsem. Neshoduji se s nimi jednoznačně. Ale obdivuji jejich životaschopnost a fandím jim. Mají starý, až biblický způsob uvažování. Nejednoznačný, zvažující. Myslím, že dialektiku vymysleli oni.   
 .
ZDROJ: stary-kocour.blogspot.cz

.

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc listopad 2019: *****

Jan Procházka 500,- Kč, Jakub Malinovský 36,- Kč, Eduard Ezer 1000,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Vladislav Vydra 100,- Kč, Václav Červinka 200,- Kč, František Šmíd 600,- Kč, Jan Bezděk 1000,- Kč, Ilja Baudyš 1000,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Jiří Sieja 200,- Kč, Pavel Šána 107,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Robert Schlesinger 100,- Kč, Roman Dejmal 200,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Marek Janičko 200,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Ladislav Adamec 100,- Kč, Květa Sekyrová 200,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Nezn. dárce 222,- Kč, Richard Urinovský 200,- Kč, Vít Fortelka 2020,- Kč, Vlastimil Kornas 66,60 Kč, Michal Škurek 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Miroslava Bardoková 200,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Ivana Benová 108,- Kč, Miloslav Konopiský 200,- Kč

Celkem za měsíc: 12 009,60 Kč
Vybráno 34.31%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.

Po blokaci Pravého prostoru můžete sledovat novou stránku PP na facebooku.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 210 times, 3 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (16 votes, average: 4,75 out of 5)
Loading...
Loading...
loading...
politicon-eshop voxpopuliblog
4 komentářů
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.