_______________kam_0
24.7.2019
Kategorie: Společnost

Kamery a udávání

Sdílejte článek:

J3K

Instalace kamer do vozidel, tím jsou myšlené ty na předním okně, přináší mnoho zvláštních situací. První exempláře jsme si pořizovali do sportovních aut a natáčeli své manévry na okruzích, případně oři výletech na horské silnice plné adrenalinového vzrušení v tamních zatáčkách. Později už si záznamové zařízení k zrcátku připnul kde kdo a byly situace, kdy kamera pomohla vysvětlit dopravní nehodu. Jenže žijeme v době, kdy jsou udavači hrdinové a tento nešvar se přenesl i do sféry automobilismu.

Stále častěji nám je v televizních zpravodajstvích a na internetu ukazováno, jak lidé jezdí a nedodržují předpisy. Záběry s policejních honiček jsou někdy šokující a je třeba si přiznat, že hon na zfetovaného zloděje postrádajícího řidičák již několik let může být dobrodružnější, než film ze série Rychle a zběsile. Na druhou stranu je třeba říct, že občas se policistům snaží uniknout pouhý recidivista v oboru sbírání trestných bodů, kdy po postupném získávání dvou tří bodíků můžete přijít o řidičák poměrně rychle. Umazávání je nastaveno velmi špatně, musíte být rok vzorní, aby Vám tři vrátili, jenže kdo takový je? Limit 3 body na rok, které se vrátí zpět automaticky, by byl spravedlivější. Nikdo není neomylný a rozhodně by trošku tolerance bylo na místě. Možná by se poté nestávalo, že si někdo sedne za volant poté, co sice přišel o řidičák, ale jen proto, že sbírání jeho bodíků probíhalo i více let, jen nestihnul v mezidobí termín 12 měsíců zůstat bez záznamu. A následně při náhodné kontrole nemá policistům co nabídnout, protože je jeho řidičák kdesi v šuplíku úředníka, takže radši přidá. Ministerstvu vnitra se tento systém nezdá dost přísný a chce ještě přitvrzovat. Brzy se tak možná staneme cyklisticko-koloběžkářskou velmocí podobně, jako belgický Brusel, kde postupně chtějí auta vytěsnit a přejít na jiný druh mobility. V Čechách by se k tomuto stavu dalo dostat represí možná rychleji, než příkazy v Bruselu.

Kamery za předními okny již dávno neslouží k zaznamenání vlastních zážitků, ale postupně se rozšiřuje jiný způsob jejich používání, a to k udávání. Je pravdou, že některé záběry odhalují naprosté idioty za volantem, kterým chybí nejen zodpovědnost, ale také inteligence a pocit pudu sebezáchovy. Řada nehod způsobená těmito lidmi končí zraněním či smrtí dalších účastníků silničního provozu, kteří se v tragické situaci ocitnuli bez vlastního přičinění. Je však třeba rozlišovat, kdy někdo jede svižně a kdy je to nebezpečný magor. Předjíždí li kamion dvojitou plnou čáru v zatáčce, je to idiot, který nemá za volantem co dělat. Jede li na dálnici v rychlém pruhu o 3km/hod rychleji, než kolega v pomalém, je to sobec, který zneužívá velikosti svého vozidla, nicméně je zároveň obětí maximálního limitu, který nesmí překročit, přestože by mohl jet o 10 km/hod rychleji. Tachografy jsou nedokonalé, kdyby uměly poznat, za jaké situace byla maximálka překročena a existovala by určitá benevolence patřící k těmto situacím, provoz by se jistě stal plynulejším.

Nedávno však byl v televizních zprávách ukázán řidič vybržďující autobus. Palubní kamera může zkreslovat skutečný stav věci. Řidič autobusu evidentně při najíždění na dálnici ani nepřibrzdil a je pravděpodobné, že při přejíždění z najížděcího pruhu nedal přednost vozidlu po dálnici již jedoucímu. Jeho řidič vzápětí autobus předjel a nijak dramaticky před ním přibrzdil. Jistě, mohl se ovládnout, evidentně nikam nespěchal, nicméně řidiči autobusů se často chovají tak, že ohrožují ostatní účastníky v provozu. Bohužel záznamové zařízení zaznamenalo jen brzdění řidiče SUV a nikoliv to, jakým způsobem najel autobus na dálnici. Vzápětí byl záznam předán Policii ČR, která už šetří, jak moc súvéčko omezilo autobusáka. Dopravní expert vůbec nereagoval na chování autobusáka a odsoudil druhého řidiče. Někdy je s podivem, co dopravní experti vypouští z úst, skoro se zdá, že za volantem moc času netráví.

Kamery se stávají další zbraní proti normálním občanům. Některé dopravní přestupky hraničí se zdravým rozumem, jindy je nedodržení dopravních předpisů pouze důsledkem situace a nemusí být vůbec důvodem k nějakým exemplárním trestům. I ten nejlepší řidič může záměrně něco porušit, to proto, že je každý z nás má určité zkušenosti, spoléhá na svůj úsudek a postřeh. Navíc kamery neumí nic jiného, než pozorovat cestu před sebou. Za určitých okolností mohou být jejich záběry užitečné, ale nesmí suplovat práci policistů. Jestliže chlapík jedoucí po silnici s povolenou rychlostí 90 jede 70 a někdo ho předjede, přičemž bohužel dokončuje předjíždění pár metrů po konci přerušované čáry, může situace na kameře vypadat nebezpečně, ale ve skutečnosti je na pár facek majitel kamery odesílající svůj záznam do televize či na policii. Možná teď budete nesouhlasit, ale některé zákony jsou prostě tvořené nikoliv praktiky, ale teoretiky. Jsou státy, kde už to pochopili a kameru mít v autě nesmíte. Jinde však nahrávají tomu, kdo chce prostě udávat. Někteří lidé to dělají systematicky. Denně na silnicích vidíme řadu situací, kdy je třeba dávat velký pozor. Soustředění se na řízení a udržení ostražitosti zabrání více nehodám, než udávání kolegů. Těch pár idiotů za volantem si musí odchytit policisté. Každý má svou práci. Není třeba ji suplovat.

Autor: J3.K

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX), QR platby

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc prosinec 2021: *****

ing. Jan Dvořák 500,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, RNDr. Richard Čapek CSc. 400,- Kč, Eva Edler 300,- Kč, Rudolf Roedling 500,- Kč, Lenka Poncarová 300,- Kč, Martin Dindoš 500,- Kč, PharmDr. Lubomír Vylíčil 5000,- Kč, Matouš Gaudl 500,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Jiří Sika 200,- Kč, Zdeněk Vybíral 1000,- Kč, Václav Žižka 500,- Kč, Pavel Fila 50,- Kč

Celkem za měsíc: 11 000,00 Kč
Vybráno 31.42%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 2 347 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (24 votes, average: 4,38 out of 5)
Loading...
40 komentářů