car-1149997_1280
28.7.2021
Kategorie: Ekonomika

Jediný šéf automobilky o elektromobilech řekl to, co o nich všichni, ale nikdo o tom nemluví

Sdílejte článek:

Elektrická auta nejsou špatná a mohou si docela dobře najít své místo pod sluncem. Jejich potíž je jen v tom, že jednoduše nejsou pro každého a přesto jsou všem nucena. Šéf Alpiny o tom dokáže aspoň otevřeně mluvit.

Pravidelně míváme pocit, že v současném světě není prostor pro konstruktivní debatu skoro o čemkoli. Nevíme, proč vlastně, ale lidé jako by se uzavírali ve svých černobílých ulitách a odmítali přijmout argumenty vedoucí nevyhnutelně k závěru, že realita je vždy poněkud šedá. Buď jste pro očkování, nebo proti němu. Buď odmítáte imigranty, nebo je vítáte. Buď jste pro elektrifikaci automobilové dopravy, nebo ne. A i když náhodou nejste, ostatní vás do toho či onoho tábora zařadí, protože když nejste s nimi, jste přece proti nim.

Jakýkoli extrémní postoj je přitom vždy nesmyslný, neboť v různých případech dávají i k těm samým věcem smysl různé přístupy. My se podržíme posledního zmiňovaného dilematu, v němž býváme označováni za ty, kteří elektrická auta zarytě odmítají. Není a nikdy to nebyla pravda, přistupujeme k věci jako vždy racionálně a jistě připouštíme jejich smysl pro řadu využití. Problém je jen v tom, že EU je diktuje pro každé využití, ona se ale pro každé nehodí. A dokonce při některých nemusí být nejen praktická či ekonomická, ale ani ekologická.

Toto je věc, kterou každý vidí a každý rozumný technik z automobilky (asi 98 % z nich…) řekne mezi čtyřma očima. Bohužel, diktát vede jedním směrem a odporovat mu znamená ztratit přízeň politiků, zbytku vlastní firmy, části veřejnosti… Málokdo to riskuje.

Platí to i o nejvyšších šéfech automobilek, z nichž někteří jsou ochotni alespoň nějak mluvit, už ne ale cokoli dělat. V tomto případě narážíme na Carlose Tavarese, hlavu Stellantisu, který sice už asi třicetkrát řekl, že elektrická auta jsou sice řešením, které světu přinesl politický diktát a nikoli věda, současně ale maluje budoucnost jím řízených značek jen do elektrických barev. Naštěstí je tu ještě jeden šéf, který zachází o poznání dál.

Jde o Andrease Bovensiepena, spoluzakladatele a ředitele Alpiny, malé německé automobilky, která z BMW auta určená pro poněkud náročnější klientelu. Jsou kvalitnější, vybavenější, výkonnější, rychlejší, jde zkrátka o komplexně přepracované vozy blížící se svým pojetím třeba Porsche, ačkoli charakterově hrají na trochu jinou notu. Právě tento člověk nyní v rozhovoru pro Bimmer Today řekl to, co ostatní veřejně neříkají, ač to stejně dobře ví.

Předně konstatuje, že po elektrických Alpinách není „žádná poptávka”. Ani to vlastně nepřekvapí, neboť o elektromobily obecně není zájem a je po o ně tím menší, čím více potřebujete při své jízdě kombinovat výkon a praktickou použitelnost. Jak na to Bovensiepen přišel? Na rozdíl od jiných se zákazníků zeptal.

„Před devíti měsíci jsme uspořádali průzkum mezi zákazníky na téma hybridů a elektromobilů. Naši zákazníci momentálně nepociťují žádný zájem o bateriové modely,” říká šéf Alpiny a dodává důvody: „Zvlášť v Evropě máme klienty, kteří jezdí 30 až 50 tisíc km ročně. Zejména v Německu klienti jezdí rychle a akcelerují ostře. V tu chvíli je pochopitelně dojezd problém, neboť zákazníci používají své Alpiny jako svá první auta, jako ‘auta snů pro každý den’.”

Člověk nemusí být genius, aby si dal dvě a dvě dohromady a zjistil, že současné elektromobily, které při takovém využití neujedou kolikrát na jedno nabití ani 100 km, nejsou pro takové využití vhodné. Přesně to je to, o čem je Bovensiepen schopen otevřeně hovořit a co by měli být schopni dále vést v patrnosti i jiní šéfové: Elektromobily jednoduše nejsou pro každého a ať už někdo jezdí rychle, daleko, s těžkým či velkým autem nebo cokoli podobného, potřebuje trochu jiný druh pohonu. S Alpinami se jezdí rychle, daleko a nejlehčí auta to nebývají, takže se pro ně elektrický pohon prostě nehodí.

Toto ale není žádné unikum – auta jako Mercedesy-AMG, Audi RS, BMW M, rozličná SUV, ale i docela obyčejné vozy typu Audi A6, BMW 5, Mercedes E či VW Passat najíždějící klidně přes 100 tisíc km ročně dnes nemohou dost dobře fungovat jako elektrická. Přesto chce většina jejich výrobců přejít na elektrický pohon i s nimi, třebaže nemají a ani nevidí žádné řešení, jak v takovém hávu zopakovat jejich současné vlastnosti, současnou šíři využití.

„Pokud byste přetransformovali charakter osmiválcového auta do bateriového elektromobilu, dojezd by nebyl ani 200 km. Zvlášť když potřebujete jezdit rychle, tohle prostě nefunguje. To je také důvod, proč se záměrně držíme zpět, trh těchto aut není připraven pro naše zákazníky,” říká dále Andreas B.

Může se to někdy změnit? „Naše zdroje jsou omezené. Nejprve tedy musíme stavět auta, která chtějí naši běžní zákazníci. Sledujeme trh a nové technologie, v krátkodobém horizontu ale nelze čekat Alpinu jako elektromobil,” uvádí Bovensiepen s tím, že firma má nastavený individuální cíl snižování emisí CO2 a zatím nemá problém jej plnit.

Uvidíme, jak se bude Bovensiepen tvářit za pár let, s ohledem na to, že ani BMW, bez nějž by Alpiny nemohly existovat, nesází vše na jednu kartu, to může firmě z Buchloe procházet ještě dlouho.

zdroj: autoforum.cz

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX), QR platby

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc září 2021: *****

Ilja Baudyš 1000,- Kč, ing. Jan Dvořák 500,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Ladislav Adamec 200,- Kč, ing. Tomáš Šimčík 200,- Kč, Vlastimil Kornas 111,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Matouš Gaudl 500,- Kč, Mgr. Luděk Tesarčík 200,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Oldřich Smejkal 1000,- Kč, Pavel Burget 200,- Kč, Karel Kubela 83,- Kč, Martin Vavřinka 50,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Václav Žižka 500,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Jiří Obermaier 300,- Kč, Dagmar Sokolová 200,- Kč, Josef Tichý 1000,- Kč, Martina Kosková 350,- Kč, Karel Klouček 500,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Jan Petr 300,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Zuzana Karlová 300,- Kč, Vlastimil Kůs 500,- Kč, Martin Ondráček 200,- Kč, Bohuslav Maceška 100,- Kč, Arpád Krausz 250,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, ing. Jiří Klumpar 100,- Kč, Pavel Kosmata 200,- Kč, V. Trulley 333,- Kč, Aleš Votruba 250,- Kč

Celkem za měsíc: 13 127,- Kč
Vybráno 37.50%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP

Latest posts by Redakce (see all)

(Visited 2 733 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (21 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
53 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-)