CYKLISTA
2.7.2020
Kategorie: Exklusivně pro PP, Společnost

Jak v létě předjedeme cyklistu?

Sdílejte článek:

RUDOLF MLÁDEK

MLADEKRPozoruhodné řešení nabízí poslanec Petr Dolínek, který svým návrhem na změnu zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích hodlá tento problém řešit. Obzvláště zajímavé to bude v prázdninovém provozu, kdy cyklisté na našich silnicích zjevně přibudou. A každý řidič ví, že předjet celou cyklistickou rodinu či početnou skupinu není na našich okresních silnicích až tak jednoduché.


Dolínkův návrh říká, že řidič motorového vozidla nesmí předjíždět, jestliže by nedodržel bezpečný boční odstup při předjíždění cyklisty. Za bezpečný odstup při předjíždění cyklisty Dolínek rozumí vzdálenost mezi nejbližšími okraji motorového vozidla a jízdního kola nejméně 1,5 m. Za účelem dodržení bezpečného odstupu při předjíždění cyklisty pak Dolínek navrhuje, že řidič smí přejíždět vodorovnou dopravní značku „Podélná čára souvislá“.“

Diskuzi o délce 1,5 metru a jejího stanovení řidičem ponecháme odborníkům, protože drtivá většina řidičů ví, že předjíždí cyklisty spíše v menší vzdálenosti. Tou horkou otázkou je, zda je možné přejet vozidlem do protisměru v místě, kde je to zakázané podélnou souvislou čárou. Značka se totiž používá zejména k oddělení jízdních pruhů s protisměrným provozem, k oddělení části řadicích pruhů a k oddělení části odbočovacího nebo připojovacího pruhu od průběžného pruhu. Slouží-li značka k oddělení jízdních pruhů s protisměrným provozem, musí řidič jet vpravo od této značky. Značka se neužívá samovolně, ale právě pro zvýšení bezpečnosti. Podle Dolínkova návrhu by jí z důvodů předjetí cyklistů mohl řidič přejíždět i do protisměru. Bude takový manévr bezpečný?

V části nepřehledných míst nezřídka jezdí řidiči v protisměru téměř na označené podélné čáře. Často to vidíme i na dálnicích, kde je to ze strany řidičů zjevně zbytečné, protože dálniční pruhy jsou dostatečné široké. Obvykle je takový způsob jízdy na dálnici varováním ostatním řidičům před začátečníkem, před řidičem, co telefonuje a u kamionů jde o nebezpečí výrazné v podobě mikrospánku a jiných jevů.

Je na místě se proto ptát, zda navržené řešení nevyvolá nejen zvýšené nebezpečí jiných řidičů, ale zda nepovede k nevhodnému návyku dopravní značení nerespektovat. Při už tak vysoké české nehodovosti moc neobstojí námitka, že cyklisté si zaslouží zvýšenou ochranu. Cyklisté ano, řidiči nikoliv? Bezpečnost všech je důležitá.

Česká veřejnost se o projednávání zákonů obvykle moc nestará a stejně tak sněmovní tisk č. 893/0 ze dne 17.6.2020, který obsahuje návrh poslance Dolínka, nepochybně většina řidičů ani nezaregistrovala. Dlužno dodat, že nezájem veřejnosti o tom, jak se mění česká legislativa je známý. Rozčarování, které mnohdy populisticky přijaté návrhy přinesou, pak vyvolávají nechápavé kroucení hlavou. Ale kdo se nestará, ať se pak nediví.

Dolínkův návrh se cyklistům nepochybně bude líbit. Zda je ale pro bezpečnost na našich silnicích v navržené podobě přínosem lze s úspěchem pochybovat. Kdo například bude viníkem nehody při srážce s vozidlem v protisměru, bude-li se riskující řidič, co přejel dopravní značku „Podélná čára souvislá“ hájit tím, že při předjíždění jen dodržel vzdálenost 1,5 metru od cyklisty? A výčet mnoha obdobných praktických dotazů by mohl pokračovat. Tak snad si je i poslanci položí.

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc srpen 2020: *****

Petr Andres 500,- Kč, Vlastimil Kornas 111,- Kč, František Šmíd 600,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Michaela Wurmová 1000,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, Václav Červinka 200,- Kč, Petr Jan 300,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Doc. RNDr. Richard Čapek 5000,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Zdeňka Brancuská 500,- Kč, Jiří Sieja 200,- Kč, Josef Chlebovy 300,- Kč, Marek Janičko 250,- Kč, Jiřina Gyárfásová 1000,- Kč, Svatoš s.r.o. 1000,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Martin Vavrinka 100,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Václav Tykvart 200,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Pavel Janeček 500,- Kč, Martin Štěpánek 400,- Kč, Květa Sekyrová 200,- Kč, Jan Horáček 500,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Miloslav Konopiský 200,- Kč

Celkem za měsíc: 16 911,00 Kč
Vybráno 48.31%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 1 781 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (19 votes, average: 4,47 out of 5)
Loading...
politicon.cz
46 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.