AUTOBUSHYBR
9.12.2019
Kategorie: Ekonomika, Exklusivně pro PP

Jak ta čísla sedí?

Sdílejte článek:

RUDOLF MLÁDEK

MLADEKRZpráva první: Dotace na podporu veřejné městské regionální dopravy šly hlavně na výměnu starých vozů za nové, nikoli na zvýšení počtu spojů. Uvedl to ve své zprávě Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). K tomu zpráva druhá: Poptávku po nových autobusech poslední roky táhnou jednak evropské dotace na nové autobusy, současně i nové smlouvy krajů s dopravci, kde je většinou podmínkou dodání nových vozidel.

Za veselou historku z natáčení bychom mohli pokládat konstatování, že kontroloři NKÚ upozornili, že dopravci vykazovali naprosto nereálné údaje, o kolik se díky dotacím zvýšil počet přepravených osob. Jeden z příjemců například použil dotaci na nákup tramvají, ale do počtu přepravených osob počítal i lidi, kteří jezdili autobusy. Leč historky spíše neveselé nalezneme dále.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) uvedlo, že zvýšení počtu spojů není hlavním cílem dotačního programu. „Hlavním smyslem podpory není rozšíření četnosti spojů, jak se domnívá NKÚ, ale zvýšení podílu nízkoemisních či zcela bezemisních vozidel hromadné dopravy,“ uvedl náměstek ministryně pro místní rozvoj Zdeněk Semorád. Dodal, že zvýšení počtu cestujících je jen jeden z vedlejších cílů programu. (1)

Jak korespondují tedy údajné evropské dotace a nákupy autobusů s programem MMR?
Za letošní rok vede v žebříčku nejprodávanějších autobusů SOR s 373 registrovanými autobusy, následován Iveco Bus s 293 kusy. Velká zakázka pro Ústecký kraj se projevila ve skoku Scanie, která je poprvé v první trojici nejprodávanějších autobusů s 98 vozidly. Na dalších místech je Setra (73), Mercedes-Benz (72) a 43 autobusů prodal Solaris (2).

Z Integrovaného regionálního operačního programu MMR bylo údajně podpořeno 68 projektů na pořízení nízkoemisních a bezemisních vozidel pro veřejnou dopravu za 5,9 miliardy korun. Dopravci díky dotacím pořídili 699 vozidel, z toho 417 autobusů na stlačený zemní plyn, 89 elektrobusů, 152 trolejbusů a 41 tramvají.

V roce 2019 se zaregistrovalo 1127 kusů autobusů. Kolik z nich je tedy těch ekologických? Ty z výše uvedených z čísel MMR? Takovou zprávu ale nikdo nevydal. Kdo získal dotace na trolejbusy? A jsou uváděné evropské dotace na nákup autobusů totožné s dotacemi z MMR? A mohou všichni komunální dopravci na tyto dotace dosáhnout a pokud nikoliv, jaká jsou kritéria, které čerpání omezují? Aby totiž tzv. „bohatá Praha“ a jí podobná města u dotací např. pro trolejbusy se zítra neukázala ve skutečnosti popelkou.

Souhrnem: Pokud někdo veřejnost informuje o obnově vozového parku sloužícího k přepravě veřejnosti, měla by ta čísla být jednoznačná nejen v počtu registrovaných vozidel, ale také v tom, za jaké dotace se co koupilo a kdo je získal a kdo na ně naopak nedosáhl. A zda to bylo nepřekonatelným omezením možnosti čerpání, nebo zda to bylo lajdáctvím těch, kteří to udělali špatně a nebo dokonce požádat mohli, ale neudělali vůbec.

Na seriózní zprávy a výsledky si opět musíme počkat. Pokud se jich vůbec dočkáme.

Zdroje:
(1)https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2962070-dotace-na-verejnou-prepravu-nevedly-k-navyseni-spoju-upozornil-nku-o-neslo-namita
(2) https://zdopravy.cz/prodeje-autobusu-v-cesku-atakuji-ctyri-roky-stary-rekord-vede-sor-38569/

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc prosinec 2020: *****

ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, Jan Procházka 1000,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Rudolf Roedlind 500,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Jan Petr 300,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Jiřina Infnerová 400,- Kč

Celkem za měsíc: 5 000,00 Kč
Vybráno 14.28%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 684 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (7 votes, average: 4,86 out of 5)
Loading...
politicon.cz
6 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.