
Jak se žilo za socialismu? (7): Nostalgie
BORIS STREČANSKÝ
Jak se dají tyto mýty vysvětlit? Pokud si odmyslíme přirozenou mýtofilnost, vlastnost člověka vytvářet mýty, nabízejí se zde tři možná vysvětlení: lhostejný vztah k historické paměti v kombinaci s objektivní komplikovaností našich dějin, zkreslení v subjektivním sebehodnocení osobních trajektorií lidí po roce 1989 a setrvačnost komunistické propagandy.
Prolínání historických diskontinuit
Tak, jak se dějiny neodvíjejí lineárně, jednosměrně, deterministicky, ale složitě, přes křižovatky či diskontinuity, tak i lidská paměť a mysl se utváří ve složitých protimluvech života, prožité zkušenosti a její reflexe.
V tomto konstatování platí, že spolutvůrcem naší přítomnosti je kromě historiografického, racionálního utváření naší paměti i imaginace v podobě mýtů, které si vytváříme přetvářením minulosti. Jejich povahu podmiňuje i charakter našeho prožívání současnosti.
Období nesvobody komunistického režimu vytvářelo specifické kulturní i politické dědictví. Později toto dědictví vrostlo do postsocialistické zkušenosti. Pokud bychom chtěli vysvětlit nostalgii za obdobím komunistického režimu politickým a kulturním dědictvím období nesvobody, třicet let po Listopadu 89, vyvstává otázka, do jaké míry by to bylo možné bez zohlednění zkušenosti z období po roce 1989.
Neodráží se v této nostalgii a mýtizaci reálného socialismu i frustrace z období po roce 1989? Z neustálého dohánění Západu, nenaplněných očekávání — od kvality veřejných služeb přes pocit nespravedlnosti až po touhu po větší kvalitě života, jejíž součástí je i lepší ekonomická situace? Není nostalgie i výsledkem toho, jaký obraz o socialismu se nám dostává do podvědomí skrze média, nebo rétoriku populistických politiků, kteří sami tuto nostalgii a mýty posilují, ba přímo vytvářejí?
Vyplněné prázdno
Pokud bychom souhlasili s tvrzením, že v našem případě jde o jistou míru ahistoricity, tak právě tato ahistoricita, ideová vyprázdněnost a historická neukotvenost umožňují vcelku bezstarostný posun vědomí od faktů k mýtům. Vzniká jakýsi ideologický horror vacui. Této interpretaci sekunduje i teze o lhostejnosti k vlastní kultuře a dějinám. V takovém případě je představitelné, že mytické pravdy o minulosti mají před historickou pamětí opírající se o reflektovanou historickou zkušenost navrch, protože se nemusí konfrontovat s předchozími ideologickými obsahy a snadno vyplní prostor. Listopad 1989 socialismus reflexivně odmítl, ale masy na náměstích málo vzrušovalo, zda se země vrací před rok 1968, 1948, 1945 či 1939. A nejen masy, ale ani elity to nevzrušovalo.
Jinými slovy, nedostatečná veřejná diskuse k momentům našich dějin, málo odborných polemik a sporů, nedostatek asertivity historiků ve vztahu k politikům, či jejich kombinace přispívají mezi elitami a veřejností k absenci historické paměti (nebo k jejímu pomalému obnovování) i k zapomínání, což zpětně vede k mytizaci našich současných dějin a k přetrvávání nostalgického vztahu k časům před rokem 1989.
Kognitivní disonance
Třetím v této skupině faktorů vysvětlujících nostalgii za obdobími před rokem 1989 je fenomén kognitivní disonance. Pokud by hlavním původcem nostalgie a mýtů bylo pokřivené vědomí, nepřesná či lhostejná paměť, nebo i vzpomínkový optimismus, jak lze potom vysvětlit ignorování křivd komunistického režimu? Polistopadové období přece znamenalo i otevírání archivů a zveřejňování dlouho utajovaných pravd o režimu, o donášení, křivdách a deformacích. Je možné, že by neměly žádný dopad na utváření veřejného mínění? Zde někde může působit fenomén kognitivní disonance, kde dochází k napětí mezi novými informacemi o povaze režimu a předchozími znalostmi či postoji a tento rozpor se řeší odmítnutím části informací před odmítnutím vlastního postoje.
„Vítězové“ a „poražení“
Jiným možným vysvětlením přetrvávání mýtů je, že vyjadřují postoj, který je ovlivněn především sebehodnocením trajektorií lidí z období po roce 1989 na škále toho, zda se subjektivně považují za vítěze, nebo naopak poražené změny. I když statistiky mohou objektivně poukazovat na růst různých socioekonomických indikátorů, ať už v době, nebo v porovnání s jinými státy v podobné fázi vývoje, subjektivní vnímání individuální životní situace jako úspěchu či neúspěchu ve srovnání s jinými může být diametrálně odlišné. Širší studie z postkomunistických zemí naznačují, že preference středoevropské a východoevropské veřejnosti na ose egalitarismus/meritokracie případně vyšší/nižší míra redistribuční role státu jsou vysoko ve prospěch egalitarizmu resp. vyšší míry redistribuce státu právě pro vnímanou životní nejistotu i kvůli zděděným představám o egalitarismu z období reálného socialismu. Zároveň jsou tyto preference mediované i přes osobní životní zkušenost lidí podle toho, zda zažívají příjmovou mobilitu resp. úspěch nebo ne, zda se cítí být v procesu tranzice vítězi nebo poraženými.
Po roce 1989 se období socialismu nereflektovalo plně v umění a kultuře, ale ani zásadnějším politickým či společenským diskursem. Zůstávalo však přítomné v životě lidí zejména přetrváváním kultury socialismu v byrokratických institucích, úřadech, („deep state“) a v jejich chování. To je v prostředí administrativních aparátů obvyklé. Zároveň zůstal reálný socialismus přítomen v aktuální paměti i rostoucím vlivem bývalých nomenklaturních kádrů, v politickém a ekonomickém životě země, protože právě postkomunistické elity využívaly výhody svého naakumulovaného znalostního a sociálního kapitálu před Listopadem, nabyté v oficiálních strukturách státu.
Majetková rovnost však měla deklarovanou podobu. Příjmové a majetkové rozdíly byly v socialismu větší, než vykazují oficiální statistiky. Skryté byly například za zdmi stranických sanatorií a hotelů, specializovaných obchodů a jiných neoficiálních výhod „komunistických feudálů“. Fenomén „Husákových“ dětí zanechal ve vědomí dnešní generace padesátníky, ale i jejich dětí paměťovou stopu tradovanou v rodinách, která se v kontrastu s problémy dnešní doby jeví možná ne přitažlivě, ale určitě ne odpudivě. Jen třeba říci i B: zapomíná se na nedostatky v zásobování potravinami, shánění zboží, ponižující fronty, nekvalitní zboží a služby, na nevrlé pracovníky ve službách či nekonečné čekání ve frontách na všechno — pokud se omezíme jen na každodenní problémy života.
Vysvětlení nostalgie přes subjektivní prožívání socioekonomických podmínek má svou váhu. Zároveň není jediné. Dnešní zkušenost nelze odseparovat od vzpomínek na dobu, kdy jsme byli „mladí a hezcí“. Ani vzpomínkový optimismus nepřináší ve srovnání s aktuální realitou uspokojení pro každého, zvláště pokud se zaměřuje na konzum.
Závěr
Nostalgii a přetrvávání mýtů období reálného socialismu vysvětlují tři faktory:
- Ahistoričnost a absence paměti u elit i mezi masami v kontextu několika zásadních diskontinuit historického vývoje,
- Vnímání dopadu politicko-ekonomických faktorů během normalizace i postsocializmu,
- Efektivita propagandy a její trvanlivost ve vědomí společnosti.
Tyto faktory působí ve vzájemné provázanosti součinně a posilují mytizování tohoto období. Problém je však i v povaze našich rozpory poznamenaných dějin. Do dějin 20. století zasahovaly okolní síly, které pro naše předchůdce vytvářely složité situace, často bez dobrého východiska. To však v postkomunistickém světě, resp. v jakémkoliv post-totalitním kontextu není nic výjimečného.
Čtyřicetileté období komunistického režimu způsobilo násilným gumováním paměti a sílícím tlakem na jedinou správnou odpověď v historickém vědomi obrovské škody. Po roce 1989 se už nemůžeme vymlouvat na nemožnost obnovy paměti či svobodného bádání a analyzování našich dějin. Okamžitá náprava by však byla zjevně iluzí. Jako politické a kulturní společenství postupně dozrává k svobodě a její hlubšímu porozumění hrbolatou cestou hledání, pádů a opakovaného vstávání, podobně musíme i jako společnost postupně dozrát k svobodnému pohledu na současné dějiny.
Znamená to vyvracet mýty o socialismu a komunistickém režimu, snažit se porozumět příčinám a důvodům, které vedou k nostalgii za nedávnou minulostí, a zároveň se tím vyrovnávat s vlastními dějinami a oživovat paměť společenství.
Redakce
S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)
Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.
***** Příspěvky čtenářů za měsíc březen 2021: *****
Roman Dubravský 500,- Kč, ing. Jan Dvořák 500,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Anonym 555,- Kč, Miroslav Zatřepálek 100,- Kč, Peter Keklak 100,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Karel Klouček 500,- Kč, Mgr. Luděk Tesarčík 200,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Mirko Hampl 170,- Kč, Pavel Jurášek 100,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Marek Janicko 250,- Kč
Celkem za měsíc: 5 175,00 Kč
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Latest posts by Redakce (see all)
- A ten, co umí psát, tu není?Aneb covidová silniční kontrola - 9.3.2021
- Elektromobil CO2 neušetří - 9.3.2021
- Agresívní rasová mediální arogance - 9.3.2021
Autor je bud tupec a nebojednoduse placeny zvanil…
Snazi se obhajit neobhajitelne – dnesni vylozene likvidacni fasiststicky rezim tim, ze spini vsechny ty, kteri se dnesnimu svinstvu snazili zabranit a predevsim vsechno to, co za dnesnoho rezimu uz ani neni mozne…
Je to tak absurdni, nizke, podle a trapne, ze se k tomu muze snizit jenom totalni hovado…
Je to jak presvedcovat krive odsouzeneho zoufalce pod sibenici se smyckou na krku, ze vcera, kdyz sedel bezstarostne v putice se mel mnohem hure…
Mnozi z nas jeste porad vedi, kolik je 2+2..
ty to evidentně nevíš
Podle toho co o sobě sám progresívně liberální autor píše, tak to je jako Trockista, který školí jak je stalinsmu hrozný.
tak to bych se nedivil…ta satanisticka pakaz nenavidi Stalina dodnes..
Batuska Stain se totiz s tou hadi, zlodejskou a zabijackou svoloci vubec neparal a skoda, ze ho nenechali dele nazivu..
Mimochodem at uz je kdokoli jakkoli orientovany a ma-li alespon trochu rozumu, nezbyva mu pri pohledu na dnesni zverstva a genocidu, nez konecne pochopit a uznat Gotwalduv vyrok o “krouceni krky”…
Ja rikam, ze i to by byla dnes slaba naplast..
Skody jsou obrovske a to nejenom ekonomicke…
JE TO KATASTROFA !!!
Budoucnost “0”…
..a ten curacek se tady vypisuje, jake ze to kdysi moc bylo spatne..
mimochodem takovou manipulacni fotku mu sezenu i dnes a to velmi rychle…a to nejsme vubec v izolaci a ve valce jako tenkrat…
a socialsmus i k memu drivejsimu prekvapeni neprohral !
byl nadnarodnim rizenim direktivne ukonceny a uspesne zeme nasledne Zapadem rozkradeny…
byli jsme i se svym bohatsvim z obrovske driny nasich otcu jednoduse obetovani k docasne zachrane uz tenkrat krachujiciho zlodejskeho a podvodneho systemu Zapadu…
SOCIALISMUS
a socialismus zvaný demokracie jsou dva podvodné systémy vedoucí lidstvo do pekel komunismu. Celý spor o to jak se žilo v socíku za Ruské okupace je zbytečný. Stálo to za hovno už svým směřováním. pepa je k.o.k.o.t a díky jeho lžím a lžím podobných sockomoušských šmejdů byly oblbnuty celé národy tupých hlav a proto jsme tam kde jsme. Na začátku slavného očekávaného vytouženého z.k.u.r.v.e.n.é.h.o komunismu!
MORAVA A SLEZSKO NENÍ ŽÁDNÉ ČESKO !!!
VŠECHNY VOLBY BYLY PODVODNÉ !!! SMRT VLASTIZRÁDCŮM !!!
Hovado debilní fízlácké!
Tak oprýskané domy tu najdete i dnes ! Komunisti místo stavby nových bytů , elektráren , přehrad, škol , poliklinik , továren , metra , atd. měli přednostně opravit fasády , to by byli lidi radostí bez sebe ! Bydleli by pod mostem , koukali na opravené fasády ,svítili svíčkami a klepali se strachem při každém dešti ! Dnes má stát obrovský státní dluh , armáda je pro smích , většina velkých podniků patří cizím kapitalistům , jsme jen nesoběstačná zadlužená německá kolonie ! němec
dotáhli jste to do vytouženého cíle komunismus vaši vinou sežere lidstvo jako mor
DraDra co dnes obhajuješ? Ty miliony pitomců ze škol, kteří nic neumí? Meleš pýčoviny přes kopírák a ani nevíš, že jsi stejné tele. Jsi cucák, brzy na tu blbost dojedeš. Tenhle systém už neupeče chleba a nezasadí bramboru! Ale negr ti vojede rodinu, třeba se i těšíš, úchyle.
Hezky jsi ho vysvlíknul fíííízla Simíííra!!!
To není můj systém zelený fízlácký furťácký STBácký zmetku to je systém komunistický. Přirozený očekávaný a vytoužený následek budování socialismu a socialismu zvaného demokracie. A opakuji to stále především pro idioty, jako jsi ty a ta druhá buzna Pavel Klozet, kteří to nejsou schopni pochopit a neumí nic jiného než nechutnosti, oplzlosti a hnusárny.
Ach jo, vylezl jsi z mámy tlustým střevem a obsah toho střeva máš v kedlubně, vysírači z neziskovky.
neztracej cas s tim hnojem…
Vím, ale on je pak moc drzý. Dík kámo.
navic tenkrat jsme byli v dlouhodobe likvidacni izolaci – dnesni sankce, byli jsme ve valce….
Na obrázku je záběr ze starého města v Táboře. Doporučuji se na toto místo podívat dnes. Mimochodem i dnes i tenkrát tam bydleli lidé. Dnes je to “dobrá adresa”, v dobách na něž nostalgicky vzpomínáte tam bydleli lidé, které dnes nazýváme bezdomovci. Pravda, jakýsi domov tam měli. Ale nelíbilo by se nám to.
Jistě i v Táboře se stavěly moderní byty a na opravu těchto domů by také došlo . Nouzové dělnické kolonie z 1.republiky by se vám také nelíbily ! Jak bydlí tisíce bezdomovců dnes ?
Takhle vypadalo celé staré město táborské. Nové byty se stavěly, tak jak bylo v té době zvykem – pomalu a nekvalitně.
Staré město bylo město duchů a cikánů. Potmě se tam soudný člověk nevydával.
V kterém to bylo roce ? Do Tábora jsem jezdil dost často , mám tam příbuzné !
A došlo vám , že komouši začínali po válce, kdy bylo všechno rozbité, lidi chudí a ještě tak 8 let po válce byly potraviny na lístky? Na příděl, protože jich nebylo dost! Že prioritou nebyla hezká fasáda, ale aby lidi měli vůbec kde bydlet? Stavěly se byty, silnice a dálnice, metro, elektrárny, fabriky, školy, nemocnice… A vy vidíte jen tu fasádu a fronty na banány. Navrch huj vespod fuj. Ale všichni lidi měli práci a tím zaručený příjem, a stejně tak bydlení. To se nechce vidět. Bohužel.
Co bylo u nás po válce rozbité??
Přestaňte si lhát – ČR měla po válce mimořádnou “startovací pozici”. Téměř nedotčený průmysl, zemědělství, Němci dodané moderní technologie, vyškolení lidé – vyráběly se zde např. tryskové stíhačky, i vrtulníky, špičkové parní turbíny. Málokterá země na tom byla po válce tak dobře!
Jo, jinak bavíme-li se o fotce u článku, tak ta rozhodně není z roku 1946. Stejně to tam vypadalo ještě v roce 1989. Tedy 44 let po té válce o které mluvíte.
Petr, co IQ, dobrý? Stavět po válce vše znova a vše rozbité, šlo za 5 let? Amíci vydělali na válce, neměli ji doma, pomáhali západu, zlata ukradli dost +kolonie! Tak se zamysli trochu. Mám rád pravdu, zatím vidím lži a propagandu.
Když máš rád pravdu, tak mi řekni, co tady bylo po válce rozbité? Jasně, škodovka a pražská radnice a chemička v Záhoří. Ale celkově? Průmysl se ani nezastavil. ČR byla válkou postižená minimálně.
Po válce byly všude byly hromady materiálu , sedláci měli plné sypky , hospodářská zvířata na plných stavech , železnice , lokomotivy , vagony vše v nejlepším pořádku , atd. . 6 let válečné výroby a protektorátu se muselo někde projevit ! V Británii měli přídělový systém až do roku 1954 . Takových zřícenin najdete tu i dnes po 30 letech kapitalizmu . Ty domy v Táboře měli zbourat , ty partaje by se vešly do jednoho vchodu v paneláku ! Dnes je tu všechno jen na obrovský státní dluh , většina velkých podniků patří cizím kapitalistům , jsme jen německá kolonie !
inka , za tento krásný, rozumný příspěvek se inko klaním až k zemi posílám kytku a velkou pusu.
Boris Strečanský študoval filozofiu a históriu na FF UK, sociálny rozvoj na London Metropolitan University a verejnú politiku a medzinárodné vzťahy na Princetonskej univerzite. V súčasnosti je externým doktorandom Centra Európskych štúdií a medzinárodných vzťahov na FSEV UK. Venuje sa otázkam rozvoja občianskej spoločnosti, filantropie a súvisiacim verejným politikám ale i otázkam kultivácie spoločenskej a historickej pamäti. Je autorom viacerých publikácií a statí o neziskovom sektore, občianskej spoločnosti a súkromnej iniciatíve vo verejný prospech.
Další progresivně liberální osvětář, produkt zparchantěleho školství, a jak jinak na státním cecíku. V súčasnosti pôsobí ako konzultant v oblasti rozvoja neziskových organizácií, predovšetkým v postkomunistických krajinách. Stejnej košík jako sérešova schovanka ze skládky komunálního odpadu v Pezinoku. Caputtová.
Článek je to ovšem strašlivý. Něco podobného se nedá číst. Ono udělat věda se dá i z prostého konstatování “něco bylo lepší, něco horší”. Autor potvrzuje fakt, že mnoho škol a kvalitní vzdělání bývá často ke škodě.
Tak jen, kdyby to náhodou pan Strečanský četl:
Chytré a moudré články se dají psát česky – čeština je velmi barevná a umožňuje naprosto přesné vyjádření myšlenek. A ušetří většině čitatelů, kteří studovali třeba jen jedinou vysokou školu porozumět článku, aniž by nad ním prožili hodinu, nutnou pro vyhledávání cizích pojmů.
Ale to je dnes, pro valnou většinu absolventů, velký problém.
Mládež nečte a SMS, rozhodně, neobohatí slovní zásobu.
Absolventi “kecacích fakult” zahlcují texty, systémem, mnoho slov bez obsahu.
snad ještě k autoru dodat poslední větu:
“…V súčasnosti pôsobí ako konzultant v oblasti rozvoja neziskových organizácií, predovšetkým v postkomunistických krajinách. “
Co je to za profesi? Vím, co dělá zedník, pekař, konstruktér, lékař, právník…Ale konzultant v oblasti rozvoje,…
Trochu zaujatě: mám za to, že kdo studuje více než 1 vysokou školu, neví co chce, resp. nějak se mu nechce dospět. (samozřejmě beru výjimky, kdy to člověk opravdu potřebuje pro svoji profesi)
Takových vzdělanců potřebují kapitalisti mraky !
No moc pěkně se snažíš, ale i přes tvoje rádoby “vědecké” úvahy jen bohapustě žvaníš.Socialismus-jediný spravedlivý lidský politicko-ekonomický systém, který nahnal strach globálnímu zákulisí neustále dělající vše pro udržení kryptootrokářského systému.Neúspěch socialismu nebyl v jeho nefunkčnosti, ale díky desítky let trvající vnitřní zradě a sabotáži “elit”zhlídnuvší se v západním panstvu.
Socialismus naháněl, celkem oprávněně, strach lidem, kteří byli podnikaví a schopní postarat se sami o sebe. Jménem socialismu (aspoň toho internacionálního) jim totiž byl ukraden jejich majetek. A tento zločin byl zlegalizován.
Toho se musí bát každý rozumný člověk.
Osobní majetek jim nikdo nebral ! Přišli maximálně o soukromý majetek tedy výrobní prostředky , které začaly sloužit většině , která je vytvořila ! Okradení většiny občanů této republiky byla privatizace !
S vámi Petře, vždycky omládnu. Vzpomenu si na debaty s učiteli marxáku na technice. To bylo , tedy taky marný.
Čí byli ty vaše “výrobní prostředky”? To jako, když si koupím domů soustruh, tak mi ho prostě můžete vzít? A nepovažujete to za krádež? No fuj tajbl! To už přestává být vtipný.
Vyrábějte co chcete , proč by vám ten soustruh někdo bral , i za Husáka bylo na povolení NV podnikání dovoleno , ale plaťte z toho daně !
Kdyby tě slyšel můj děda,který si po válce musel vypůjčit na nákup nových strojů do klempířské dílny,splácel jako divý,pak přišli ti tví kámoši Pepo,rozkulačili ho,čti ukradli mu vše,dluhy musel platit a pak pic další bolšánská zlodějna zvaná měna a bylo to prý na oběšení. Zabil by tě na místě,magore.
Proč se zadlužoval , když na něco nemám , tak si to nepořizuji , podnikání je vždy riziko , mohl by i zkrachovat ! Předpokládám , že dál pracoval , když mohl ty dluhy platit !
Socialismus byl nejlepší systém pro pracující na světě všech dob. Dnešní fašismus nazývaný svobodou je jen mafiánský ráj se zákony pro bohaté zloděje! Bezpráví, drahota, druhořadé žrádlo, rozkradená země, islamizace, koncentrák s novou fasádou, nejde chválit!
Trtal má 100% pravdu.
Detektore, tenkrat byly oba dva systemy pro lidi lepsi, proto ze soutezily spolu. A tak to melo zustat. Mocni rozhodli jinak.
Socialismus nikdy nechtěl zničit školství, morálku, vztahy, rodinu, soběstačnost, bezpečnost, potraviny, ceny, celou zemi i životy svých obyvatel.
Nevime jak by vypadal dnes. Ono srovnavat neco z pred triceti lety je sporne. Podivej kolik je tech postkomunistu u moci dnes a jak to ku.vi. Nema cenu si je idealizovat, ale take ne demonizovat. Vidis, tady vypisujes co vsechno meli a podivej jak to vse dopadlo. Za vsim stoji lide a take to tak vypada.
Komunisty nikdy neidealizuji, ale systém to byl lepší, jen méně agresivní. Proto se nechal zničit. Rozvracet havel USA jako tady, byl by střelen do kedlubny a byl by klid. A nejen on.
To je ted uplne jedno. Neco ten system do sebe mel, proto se nim ted tak strasi a pomlouva. Ale take to byla pakarna. Kdejaky idiot, ktery nic neumel, tak dostal funkci a rozhodoval o nas. Jeho jedina zasluha byla stranicka knizka.
Gene a dnes je někde odborník?
Jak kde. Ale tak to bylo i v sociku. Dnes to je jeste horsi, proto se porad odvadi pozornost. Ale zas ze vseho nemuzeme vinit system. Jiste znas to rodicovske heslo – uc se nebo budes muse pracovat rukama jak ja. A tak to i vypada.
Navic to je jeste horsi. Parazitu ve vladnim sektoru pribyva. A na toho kdo vydelava poctive rukama se diva jak na podradneho. Proste svet se v hovna obraci.
Prave proto jsem zalezl do lesu a kromne manzelky a nekdy syna nevidim tydny nikoho.
Gene, tady musím rozhodnout bratrovražedný boj a přikláním se k Detektorovi. Ano za bolševika byli na různých postech lidi, kteří měli více rudou knížku. Byly to ale funkce na kterých tolik nezáleželo. Si dali veliký bacha, aby třeba projektoval kdejaký blbec a pak to spadlo. Do opravdových machrů ve svém oboru se komouši nesrali, tam neměli páky páč je potřebovali, kdo by to vše řídil?!! Myslím to, co se tu vybudovalo. No a když vezmeš posledních třicet let, se toho tady nezkurvilo málo?!!!!
Pavle, vystihl jsi to super. Dnes ti “odborníci” neumí opravit dálnici, o přehradě a elektrárně nemluvě.
Notak, vzdyt tu nejde o krev. Bratrovrazedny boj to neni. Ja take tvrdim ze nekdy v sociku byli u zezla odbornici. Jenze take ve velke mire mel ozraly predseda strany mnohem vetsi moc nez reditel podniku. To kolik se zku.vilo ted neznamena ze nejsou odbornici. Vzdyt ten system prekypuje odborniky na manipulaci s lidmi. To ze do opravdovych machru se komousi nesrali – i ti museli slapat podle stranicke linie.
Mi se spis jedna o to ze uz davno neni svet taky jaky byl pred triceti lety a srovnavat stare casy s dneskem s dneskem se neda. Vzdyt ted to je vse tak promichane. Podivej na socialistickou Cinu, kde jsou u moci komousi, ale na nohy ji dostali kapitaliste.
Detektore, je tezko rici jestli neumi, nebo v zajmu vyssiho profitu nechteji. Dnesni system je pokrouceny a prohnily vic nez ten byvaly socik.
Kdyby nám tu vládli jen neodborníci , tak by se za totáče nic nepostavilo a dávno bychom umřeli hlady ! Náš technický náměstek byl komouš , ale také inženýr , odborník a člověk na svém místě !
Jací postkomunisté , žijeme v kapitalizmu , proběhla privatizace , v KSČM asi nejsou , jede se podle úplně jiných pravidel , za Husáka by krást nemohli !
Hmm.Na to,kde je pravda bylo třeba provést experiment.Na ten je třeba vzít národ který je stejné kultury,zvyků,pracovitosti,zdevastovat mu infrastrukturu a rozdělit na kapitalistickou a socialistickou část.Experiment byl proveden na Němcích s výsledkem,že v kapitalismu si po čase dělník za stejnou práci víc vydělá a má větší sortiment k nákupu.
Do těch Němců nacpali Američani spoustu peněz a němečtí kapitalisti měli spoustu peněz z válečné výroby ulité do Švýcarska . Dále tu soutěžili západní bývalé bohaté koloniální země proti chudému východu ! Proto to dopadlo tak , jak to dopadlo !
A proč byl ten východ tak chudý? Že by neschopností komančů? Že by nesmyslností socialismu?
Pořádně čtěte , západ zbohatl na utrpení milionů lidí v jejich koloniích !
Jo tak, a na východě nikdo netrpěl? A SSSR nebylo koloniální velmocí?
A kde vzali Američané ty prachy, kterýma podle vás zajišťovali trvale blahobyt v západním Německu?
A čím to, že v USA byl daleko lepší život, než v SSSR?
USA obrovsky vydělalo na obou světových válkách , Rusové měli zničenou zemi a desítky milionů mrtvých ! Jaké měli Rusové kolonie ! Chcete snad srovnávat studenou pustou Sibiř s Afrikou , Jižní Amerikou , Indií ?
Tuším, že jich měli oficiálně 15? Ukrajinu, Bělorusko, Moldávii, Pobaltské republiky, a tak dále, k tomu můžete připočíst to čemu se říkalo RVHP – to byly kolonie.
O tom, kdo a jak zbohatnul válkou se tady nedá diskutovat, ale pokud, podle vás USA “zbohatli na válce”. Chápu to tak, že se to týkalo všech občanů USA. To tedy, ale staví ten vámi nenáviděný kapitalismus do jiného světla, že? Koneckonců, války se přeci vždycky vedly proto, aby se na nich zbohatlo, nebo ne?
Ty už se odkopáváš, lžeš a cpeš sem nenávist k Rusku! Nebýt Rusů, nejsi tady, jsi hlupák! U mě končíš.
Jak zbohatli na nás ? Byl jsem u cenových jednáních s Rusy a vždy nakonec přistoupili na naše ceny ! My jsme měli vyšší životní úroveň než oni , jak jsme mohli být kolonie ? Byl jsem i na Ukrajině a v Bělorusku , také se měli lepší než v Rusku !
jake kolonie ty debile?
na vetsinu tech “krytych satelitu” Rusko predevsim doplacelo…
vsimni si jak vsechny ty zeme dopadly bez Ruska, hnupe vymasteny…
NEJENOM EKONOMICKY ALE EXISTENCNE !…proste nebudou…
jako ti hajlujici blbecci v tech srandovnich pobaltskych ministatech…
mimochodem na ruskem uzemi, ktere koupili od svedske kralovny Ulriky…
trtal
To je fakt , do Svazu jsem jezdil služebně a v těch svazových republikách se měli lepší než ve vlastním Rusku !
Asi tak. Kupovali si prachama a zbožím obyčejné lidi aby u nich nechtěli socialismus. A po roce 89 co? Začali na Západě utahovat šrouby.
Germáni vykradli celou Evropu,amíci jim odpustili půjčky,nezaplatili fenik reparací a to se nám to buduje,když to jiný platí,že?
Dnes po hodině v hitlermarketu a urputném hledání, nesu v tašce chleba, máslo bez chuti, sůl, mléko, mrkev, čočku, ostatní je odpad.
Konzervy bez masa, salámy hnus, lahůdky ani prasatům, všude jen chemie, dochucovadla, barviva, éčka, ale v moc hezkých obalech! V pytlíku kubík horského vzduchu za 40 kč a uvnitř pár jedovatých čipsů! Mladé ojebete, nás co to pamatujeme nikdy!
Byl u nás ještě před 10 lety krámek. Taková ta stará samoobsluha, postavená před 40 lety. A v ní byly 3 ochotné a šikovné prodavačky. Věděly, že musí nabídnout něco jiného, než je v supermarketech. A tak se tam daly koupit výborné rohlíky z venkovské pekárny, skvělý chleba z horské pekárny , plno místních výrobků od sedláků, ale samozřejmě i “normální” potraviny. Jenže pochopitelně to všechno bylo dražší, než z obřího supermarketu. Dnes už krámek neexistuje.
Plno místních lidí, kteří tam chodili nadávali, že “to jsou zloději”. Protože rohlík tam stál 2,5 zatímco v Penny ho mají za 1,20!! O chlebu nemluvě. Dnes si tam tedy nikdo nenakoupí, protože není kde a všichni chodí do těch supermarketů a nadávají, že tam není kvalitní jídlo. Když ho měli u nosu, tak se jim nelíbila cena.
Bezcenné,přemoudřelé kydy,autore. FAKTA. Holá fakta. Kolik přehrad postavil bolševik vs kapitalista? Elektráren?Škol?Nemocnic? V podstatě všeho co zemi pomalu ale jistě pozvedávalo. Byly to stavby
ze kterých měli užitek VŠICHNI!!! UŽITEK,DraDra ne zisk pro někoho.(viz solární megatunel). Prosím kritiky bolšána o relevantní protiargumenty. Díky. Ps,taky jsem zvonil klíči. Byl jsem debil. Mrzí mě to. Hezký den všem slušným lidem přeje Červený Jiří
Přehrada Slezská Harta po jejímž dně jsem ještě projel těsně po revoluci přes zaniklý Karlovec, byla dána do provozu v červnu 1997 a za měsíc byla plná z povodně.V plánu jsou ještě nedaleko Nové Heřminovy.Jako ochrana před povodněma pro Krnov a Opavu.Ale už je hen ten rozvinutý kapitalismus tak to bude trvat dlouho.
Velké elektrárny se podařilo odsířit.Před revolucí jsem se byl podívat do KIrušných hor a taková devastace lesa na nich a měsíční krajina pod nima nebyla ani na Ostravsku.
Po revoluci se i podařilo zasrat další ornou půdu fotovoltaikou a v současnosti je výstavba nového jaderného bloku,který by nahradil dosluhující uhelné na mrtvém bodu.
Hmm a není to málo,Antoníne Pavloviči? Za 30 let ? Myslím že by to odsíření zvládl i ten bolšán. Co tam máte dál. Ku prospěchu celku. Zkuste si například za těch 30 let vybavit jednu jedinou. JEDINOU!!! Zakázku státu která by byla čistá. Nepředražená,kvalitní, dodaná včas,zadaná transparentě. Nejenom že nedokázali ani tisícinu toho co bolševik ale i to málo o co se pokusili dokurvili. Budují se věci ne kvůli tomu že by byli potřeba ale že jsou na ně dotace a dá se na nich nakrást. A i to co tu bylo a fungovalo domrdali. Namátkou školství, zdravotnictví. Zrušili školy,špitály protože jsou nerentabilní. Aha. A já hlupák se domníval že v nemocnicích se má léčit a ve školách učit. Ne vydělávat. A teď mají tu drzost řvát že nemocnice které ještě nezavřeli nestíhají? Tak co je lepší proti minulosti? Hezký den všem slušným lidem přeje Červený Jiří
I na tom západě si na to odsíření museli nejdříve vydělat , v počátcích se tam také nedalo dýchat !
U nás v Albrechticích byla nová škola postavena v r.1986 a postavili ji vězni.Celé staveniště bylo ohrazeno dvoujitým plotem.Další tu nepotřebujeme.Jak to mají jinde nevím.
Ještě chybí vytáhnout čísla kolik se vyrobilo oceli dříve a jak málo nyní. Někteří lidé prostě se prostě nezmění. Taky o zrno se bojovalo. Takže pro vás bylo zásadní za komančů, že se postavily nové elektrárny, ale už vám nezáleželo na tom, co jste si mohl koupit?
Elektráren je u nás dost. Poměrně hodně elektřiny vyvážíme – za pár šupů, takže tady bych problém neviděl. Mimochodem, to odsíření by komančové rozhodně nezvládli, protože se do toho ani nepustili, a byla to jedna z prvních věcí, které se po revoluci prosadily, naštěstí, dnes při vládě současných komunistů by se to již tak snadno nepodařilo.
S elektřinou je to, ale zajímavé – vzpomínám si, jak jsme měli doma na mnoha místech 25W žárovky, protože elektřina byla prostě drahá. Dnes znám mnoho lidí, kteří s ní topí. Řekl bych, že je jí tedy opravdu dost.
A že se nepostavila jaderka? Postavila, ta největší – po roce 1989 se musela prakticky celá předělat.
Ale to se těžko vysvětluje zarytým příznivcům starých pořádků.
Celkově tohle srovnávání je ošemetné – zkuste se zeptat nějakého starého Američana, nebo Němce, jak bylo před 30 lety. Jistě vám řekne, že mnohem líp, než dnes.
No my jsme topili elektřinou za komančů, protože byla čistá a cena v poměru ke kvalitním palivům ještě slušná (akumulačky vytopily v pohodě 3 místnosti). Dnes topíme v krbu, elektřinou pouze když na delší dobu odcházíme z domu, je totiž podstatně dražší než dřevo. A vlastně ta energie ani ne, jen ty dráty, které v zimě padají pod náporem 5 cm sněhu…
Petr a co D1? Nějak se nedaří co? Krást umí velmi dobře “demokrati” a ty kecy o dnešních opravách po zlých komunistech neberu. Všechno stárne i Fukušima.
Všichni co na těch dálnicích pracovali VŠICHNI si pomohli!!!! Samozřejmě mimo plat!!! Nikomu nic nezávidím, ale pokud nad lidmi nevisí meč, tak jsou jak utrženi ze řetězu. Mohl bych ti vyprávět a věř, seděli bychom dlouho.
Co jste si nemohl za totáče koupit , co vám doma chybělo ? Ten Temelín se nepředělával z technických důvodů , ale z politických , trochu jsem s tím měl co do činění ! Na západě elektrárny také nebyly od začátku odsířené , také se to dělalo dodatečně ! Odsíření jedné naší elektrárny jsem dělal , bylo to monstrum , ale samotná elektrárna je technicky daleko náročnější !
Co se nedalo koupit? Pár osobních příkladů:
– pořádný kolo
když už si ho člověk nějak pořídil (stavěl jsem ho z dílů dva roky) nebyly na něj ani základní náhradní díly
– kanoe
– obkládačky
– hurdisky
– barevný televize
– automatický pračky
– pořádný motorky
– kvalitní kytary (i ty mizerný byl problém sehnat)
– džíny
– a plno dalších věcí
to jen, aby byla nějaká sranda. Jasně, všechny tyhle věci existovaly, ale nešlo dojít do krámu a prostě je koupit.
Petře neplač, víš ale jakou jsi měl radost, když jsi někde něco sehnal.
Ten adrealin, koho podplatit, koho ne, kolik dát do obálky. Dřív nebo později se to stejně sehnalo, protože každý debil přece ví, že koncem dvacátého století řádně fungující stavebniny neexistovaly.
No a dnes zívačka a nuda, si to můžeš jít koupit a houvno zážitek, to umí každej debil.
Petře s čeho bychom ty dvougenerační haciendy postavili, zapoj mozek.
Já nepláču, naopak se zde velmi bavím. Plakat nemá cenu. Lidi předělat nejdou. Dají se jen dočasně zblbnout. Ale povahy zůstávají.
No jo, každej schopnej si nějak nakonec pomoh, ale bylo to únavný. Nebo už je to tak dávno, že jsme na to zapomněli?
Jinak nejkrásnější barák – opravdu moderní a pěknej měl soused. Předseda JZD a nějakej místní předseda strany. Postavil mu ho zemědělskej stavební podnik. Dostal za to 5 let, a po 1 měsíci byl z krimu doma – ze zdravotních důvodů. Že žil šťastně a zdravě dalších 40 let je jen detail. Ono některý věci jsou ve všech režimech stejný.
Bylo myšleno obrazně, to plakání. Pak bych si tipnul že jsi moc ideologicky ublížený. Já sehnal věcí, že se i ostatní divili. Né, nebyl jsem vexlák, spoustu “kamarádů” to ano. V 83 jsem si koupil barevnou televizi, a Bez spaní před obchodem, jen jsem byl ve správnou chvíli na správném místě. Fungovalo to tak, že jsme si Petře navzájem pomáhali, to vy dnes neznáte. Jednoduché. Někdy se muselo nějaký čas počkat, co se dalo dělat. Rychle se ani pes nevysere.
Kde jsi bydlel a od kolika? Kde bydlí mladí dnes? U rodičů co? Já jsem chtěl žít samostatně od 17 a žil! Dnes do 50 u rodičů! Hnus!
To jste musel strašně trpět , většina lidí to měla ! Kola jsme měli Esku a Favorit , aut.pračku Gorenje , kytaru nevím jakou , skůtr Čezeta , Jawu 350 , Š110 , Favorit . Soused postavil za 150 tisíc patrový dům , spodek perfektně obložený ! Ale je fakt , že k dostání nebyli bezdomovci , nezaměstnaní a kapitalisti !
Stavební materiál byl problém….protože byla přednostní výstavba bytů pro občany.A kanoi jsem si stavěl sám s kamarády,materiál bez problému byl,kolo favorit byl problém,výroba nestíhala a tak se začaly stavět ESKY, kytaru jsem /12 strunnou /koupil v Havířově v OD Budoucnost v roce 1978 z Cremony Luby.Jistě,Fender to nebyl ale na čundr pohoda.Džíny….raději se pořádně najím než bych měl džíny.
CFP-BABIČKO VYPRÁVĚJ.
Autore nemáte pravdu. Oni jsou min dva uhle pohledu. Všichni ví co myslím.
Úhel z pozice bohatých, mocných a úspěšných.
A druhý z pozice naprosto obyčejných lidí, žijící běžným životem.
Ale s vámi je zbytečné se o tom bavit. Vy si vybíráte jen negativa. Nesouhlasím s vámi.
A to říkám hodně smirlive a slušně.
Zas další neziskovkový filozofující parazit!
Doba to byla hnusná, proto vyšli lidé do ulic a chtěli změnu. Tak to furt nemusíme okecávat!
Už je to 30 let…a co a kde jsme? Jsme kolonie v covidové totalitě! Doba je hnusná a bude ještě hnusnější!
Nebýt koupených zrádců západem, socialismus by nikdy neprohrál. Není to o komouších, ale o systému. Agent CIA a MI6 Gorbačov zničil víc, než obě války!
Gorbacov mel velke zazemi sam by si ani neulevil, proto ze by si nasral do kalhot. Cely system zacal kolabovat smrti Stalina. Ten udelal z Ruska mocnost, pak uz to zaclo jit dolu.
U nás havel s tou chátrou 77!
Vse to bylo pripravovano desitky roku do predu. Chatru jsem nemohl ani citit i kdyz u moci byli komousi. Byla to pakaz,ti nejhorsi komuniste, trockiste.
Gene , to jsme dva.
Gene , přesně tak ! Revizionizmus po jeho smrti byl začátek konce !
Nejvíc mě sere rozbití Československa, to by si s námi až tak řiť nikdo nevytíral!
To jsme měli Slováky vojensky obsadit?Jedna nemaproblebova Jugoška už stačila.A navíc jsme se zbavili problému s Gabčíkovo-Nagymaros.
Začal to zrzavý potkan pomlčkou, na rozkaz CIA jeho šéfů. Ostatní se chytli, protože to byli dosazení blbci, do jednoho.
Člověče, kde jste žil? Pokud si vzpomínám, tak odtrhnout se chtěli Slováci. Obyvatelé. Většina. Politici tenkrát pracovali velmi dobře – proběhlo to hladce a bezbolestně.
Nakonec poprvé a ochotně se Slovensko oddělilo po 20 letech republiky. Tak buďme rádi, že jsou pryč.
Vám a podobným to vyhovuje, ale kam jsme se dostali? Jsme jen otroci a nemůžeme se bránit! Rozděl a panuj!
nic to nemeni na tom, ze mame nevdecne Slovaky uz 100 let na krku…
Nevděčné? Nasrané za nainstalování komunistů, co mi vyprávěli.
ti nejsou vubec ani v pozici byt nasrani…
vytahli jsme je za velkych nakladu a obeti ze stredoveku do civilizace at uz tu vladl kdokoli…
a samozrejme my jsme byli ti posledni, kdo o nejake instalaci rozhodoval, ale ti prvni, kdo to odmakal…
Trtale, Slováky ničil Maďar a to je průser malých národů. Vyčítat někomu neustále pomoc, taky by mě to sralo, to bych ti hodil na hlavu a poslal bych tě do prdele taky.
Přes 10 let jsme v podniku dělali industrializaci Slovenska !
Vidite a k cemu to bylo? Na co nam byla ta prehnana industrializace?
Tady se musím ohradit a nesouhlasit. Chtěli to tak to mají, vječně furt uražený, jak jim křivdíme a byl jsi na vojně? Já jen čuměl jak nás mají rádi. Ne všichni, to ne ale 2/3 nás rádo nemělo a to ještě musím být obezřetný, jestli ta třetina nevyznává Takíju.
Fakt je , že na vojně se cítili pořád ukřivdění a někteří dělali , že nerozumí češtině !
Moc jich tam nebylo, co o nás mělo hezký názor. A ti maďarský slováci, no to byla hónorace. Ti neuměli ani slovensky, ale spíš nechtěli.
Husák byl hotentot nebo čobol???Čoboli se trhli a fabriky postavené za stamiliardy jim zůstaly.Platili to čehůni a moraváci,protože by ta z peněz za korbáčiky nezvládli.
Vy si připadáte jako otrok? Pak asi děláte něco špatně. Já mám úplně jiné pocity.
ty si tupy jak starencina rit…
To ze se necite jak otrok neznamena ze cela society neni zotrocena. Vsak se podivejte co se deje kolem. Prozatim nas jako celek zotrocovali dluhama (financema)a ted to prechazi do uplne jine faze, fyzicke.
Ale vytíral…as navíc, nedalo se s nima domluvit. Já jsem ráda, že Slováci mají svůj stát a přeju jim to. To, že jsme nicotní odráží nicotnost nás samotných. Vždyť se podívejte, jak jednoduché je lidi rozdělit…vlastně někde i v rodinách! Politici do nás tu malost tak hustili (a hustí), že tomu někteří i uvěřili.
V této hnusné době bychom neměli řešit žabomyší války, jde o naší státnost a ve dvou se to lépe táhne.
budeme tak dlouho dozrávat k svobodě až tady nezustane kámen na kameni,popravdě řečeno lidská společnost funguje od deseti k pěti,vždy to vyčistila na chvilku válka, ale dnes při možnosti použít proti sobě neuvěřitelně ničící zbraně se svět dostal do agonie, žralo se, kradlo se, žilo se na dluh a není už kam ,vše je přešponováno na doraz a tak se čeká a nikdo neví na co(nesmyslné a pokrytecké plány-elektro-auta a další přesně obráceně fungující útopické taškařice). Bůh na začátku oznámil jak to tady dopadne,když si budou lidi vládnout a poslouchat demagogy včetně satana a děje se přesně to co je zapsáno v Písmu.
A stojí v písmu i to, jak stojí flanďákovi, když ojíždí malé kluky?
15 milionů obyvatel má respekt, taky bychom si prosadili víc naše zájmy a ne aby nám tady šéfovaly fetky a neziskovky! Jsme určeni k likvidaci a naše země zaniknou.
bouhuzel rozdel a panuj, ale Slovakum otravili ty jejich tupe nacionalisticke kebule a nedalo se s nima vyjit…
tak jako napr nevdecne ukrajinske kurvy k Rusum, kteri je chranilli a zivili odjakziva…
No podívej se jak sa bratia jebů medzi sebů.Matovič jim z toho udělal lágr.
Pro mě mají ty oprýskané domy obrovskou poezii a romantičnost.
A za socíku nebyla okupace čmoudy ani neprobíhala bílá genocida. Na to jaksi autor zapomněl. A Rusové nás sice dusili, ale aspoň nás nechali nějak žít. Čtvrtá říše EU ne.
ti jebe?…a jak nas ti Rusove dusili magore?
direkce z Moskvy – od SSSR a nikoliv od Rusu nedosahovala ani 5% z dnesnich likvidacnich a genocidnich svinstev Bruselu a agentur USA….
Neexistovalo, aby prisla nejaka ruska firma a zrusila nam treba Tatrovku…
PRAVE NAOPAK !
jak se žilo za socialismu? na to nám dává zcelá průzračnou, komparativní odpověď stav a perspektiva současného života….
mein gott ! tady je to komoušský sabbat , co je to tu za ignoranty ? rudá kráva by mohla závidět, ani se nedivím RR že takovy materiál plánuje skartovat
a ty si chuj jak tata tvuj….
Aktuálně máme stanné právo, Babiš s Hamáčkem vládnou pomocí degretů o neprodeji spodního práva a dezinfo typu vražedná britská mutace utočí, podle tzv. doporučení expertů a podivných kšeftařů ve zdravotnictví jako Prymula. Společně národ vystavili hazardu vakcinace neověřenou, podmínečně povolenou vakcinou o níž moc nevíme, viz web Státního ustavu pro kontrolu lečiv, ofiko weby Pfizer a Moderna. Šejdíři jako Prymula jsou exponenti WHO. Komu WHO patří lze dohledat dle stopy peněz. Kdo platí habešského žida je taky známo. Pokud bude Babiš poslouchat co WHO diktuje, což on umí, bude protektorátním premierem za vodou i ty volby o kovidu zase vyhraje. A samozvaná demogratická progresivně demogratická oposice jen skučí a bude skučet, že by dělala to stejný, stejně snaživě páníčky poslouchala jako Babiš, jen ještě lépe.
Tihle zdravotnické šmejdy, pravda, by za minulého režimu šly sedět. V každé vesnici a na maloměstě byl felčar, pediatr, zubař, obchod, škola… Dnes je tam prázdno, lidi musí dojíždět… platit… čekat… prosit… Tady prostě někdo porovnává dvě reálné skutečnosti se stejnými plusy a zápory. Máme lepší fasády, ale vybrakovaný dvůr.
Tahle diskuze i článek je už naprosto zbytečný. Já osobně jsem si žil trampingem a tvrdou muzikou, cigáro, klídek, pohodička. Udavačům jsem se vyhýbal, žral jsem co bylo, bezdomovce jsem nepotkával a cikáni museli pracovat. Poslech Hlasu Ameriky mě bavil, prostě jsem byl hároš a zkrachovanec… to mě bavilo. Nikdo mne nenutil do tupých hesel a dnes ještě nepotřebuji psychiatra.
Zato dnes kdejaká 30letá celebrita už musí vyhledávat cvokaře, protože zblbly z těch dovezených hesel jako – “musíš jít za svým snem – nevzdávej to – musíš na sobě pracovat – musíš být jednička – bla bla… a pak dopadnou se stresem a depkou. A že jich je… Jsou jich plná média. Valí se na nás ideologické a intelektuální sračky…. To dřív opravdu nebylo. A že jsem měl jen jeden druh másla a chleba? To mi bylo fakt ukradený. Čistá mysl je víc než 20 druhů másla v regálu.
Pro třiceteté absolventky progresivně humanitních madrás mají cvokaři už i výraz, Princezny na zoloftu.
vy jste unikal od reality do přírody, to se stává, lidé nechtěli vidět tenkrát a nechtějí vidět ani dnes nic jiného než vlastní misku pomejí, zdejší disputace který hajzl byl
či je lepší nebo horší jsou směšné za situace, kdy všichni ti hajzli jsou z babylonu
Narodil jsem se jako Čechoslovák a Československo jsem miloval, ani venku jsem nezůstal a mohl. Zničili nás a spousta blbů ještě tomu tleská! Užijte si západ, ten nikdy nezradí!