
Jak se žilo za socialismu? (5): Sociální spravedlnost
JAKUB ŠIMEK/PETER GONDA
Úvod
Podle průzkumu veřejného mínění agentury FOCUS z dubna 2018 si až 68,7 % lidí na Slovensku myslí, že socialismus byl sociálně spravedlivější systém, než je ten dnešní, protože neexistovaly velké příjmové rozdíly mezi lidmi, jako je tomu dnes.
Respondenti v tomto průzkumu zároveň považovali jako druhou největší vymoženost socialismu sociální jistoty. Ty mnozí lidé očekávají od vlády i dnes. A politici jim takové „jistoty“ rádi slibují a z jejich peněz si je tak „kupují“. Příkladem je poskytování tzv. sociálních balíčků. S tím souvisí v socialismu rozšířená a dodnes akceptovaná představa lidí o možnosti získávání výrobků nebo služeb „zdarma“ a o primární odpovědnosti státu za jejich finanční zabezpečení.
Komunistická strana v době budování reálného socialismu deklarovala sociální spravedlnost a rovnost jako nosné záměry, které podle ní socialistický systém i naplňoval. S tím souvisela čtyřicetiletá snaha o přetvoření člověka a konstruování jeho nové identity od jednotlivce ke kolektivu. Intenzivně šířená socialistická ideologie zanechala dodnes zakořeněné důsledky. Projevem jsou mimo jiné výsledky zmíněného průzkumu veřejného mínění, závist a podezřívání vůči k individuálnímu úspěchu, zvlášť podnikatelskému.
Realita „sociálně spravedlivé společnosti“ přitom byla jiná, než komunistickou stranou deklarované cíle a výsledky a také jiná než zmíněné představy části dnešní populace o socialistické společnosti.
Stát namísto osobní odpovědnosti
Východiskem identifikace socialistické reality v této oblasti je odpověď na otázku, jak se vládnoucí komunisté snažili naplnit konstrukt „sociální spravedlnosti“, který nestojí jako skutečná spravedlnost na individuální odpovědnosti a negativních bariérách pro udržení svobodné společnosti, ale na kolektivním principu privilegovaných a „viníků“. Předpokladem budování „sociálně spravedlivé“ společnosti v praxi bylo, že jimi řízený stát převzal kontrolu nejen nad hospodářstvím a ekonomickými aktivitami lidí, ale i nad jejich finančním zabezpečením, čímž omezil a ve značné míře nahradil a potlačil jejich osobní odpovědnost.
Komunistická státostrana zároveň využívala hospodářství k sociálním účelům. Snažila se vyvolávat iluzi finančního dostatku. V neefektivně fungující ekonomice s absurdně vysokým zdaněním se přesouvaly zdroje ve prospěch udržení určité oficiálně proklamované životní úrovně. Vznikaly tím manka v jiných oblastech, například v technologiích a infrastruktuře.
Iluzi finančního dostatku živila komunistická moc v lidech i pomocí cenové politiky, deformující ceny. Prostřednictvím dotovaných cen a cenové regulace si lidé mohli kupovat mnohé výrobky levněji, než by byly jejich reálné ceny na trhu a i za nižší ceny než byly jejich výrobní náklady. Mnozí lidé si však dostatečně neuvědomovali, že všechny tyto náklady platili přes daně, či technologickým zaostáváním a nedostatkem. Navíc představy o nižších cenách za socialismu ve vztahu k příjmům oproti současnosti se v případě většiny zboží a služeb ukázaly jako mýtus, jak vyplynulo z výsledků srovnání, které prezentujeme v předchozí kapitole.
Prostřednictvím těchto a dalších politik, spolu s poskytováním mnoha zboží a služeb údajně zdarma, socialistické vlády vybudovaly v lidech kulturu závislosti a mentalitu nárokovosti. Poskytováním nezanedbatelného množství zboží a služeb bez přímé protihodnoty se potlačovala osobní odpovědnost lidí, klesala ekonomická aktivita a schopnost inovovat.
Tyto deformace přetrvávají v určité míře a podobě i v myšlení a jednání lidí v současnosti. Vlády je například podporují „rozdáváním dárků“ prostřednictvím tzv. sociálních balíčků. I v jejich případě však platí, že jde o přerozdělování vynucením získaných finančních zdrojů poplatníků.
Násilná nivelizace a umělé majetkové nerovnosti
Tlak na nivelizaci příjmů a majetků
Socialistický režim pod záminkou sociální spravedlnosti a rovnosti ve výsledcích násilně centrálními zásahy nivelizoval příjmy a majetky lidí. Cílem bylo vytvořit masu zaměstnanců závislých na státu, bez vlastnictví výrobních prostředků, ale přitom ne chudých. Komunistická strana to uskutečňovala jednak zmíněným administrativním udržováním životní úrovně na základní úrovni, ačkoliv na úkor budoucnosti, a na druhé straně likvidací středních a bohatších vrstev a systematickou likvidací kapitalistických prvků společnosti. Životní úroveň obyvatel stále více zaostávala za vyspělými západními zeměmi a byla podstatně nižší než je dnes (jak jsme to prezentovali v předchozích kapitolách).
Znárodňováním, kolektivizací a měnovou reformou z roku 1953 komunisté ukradli lidem majetky, čímž se začal proces likvidace bohatších a středních vrstev. Doprovázel ho a dále pokračoval proces likvidace středních stavů v podobě přímých a nepřímých tlaků na ukončení činnosti živností a jiných drobných podnikání. Znakem násilné přestavby vlastnických a pracovních vztahů byla likvidace soukromých podniků kapitalistů a malovýrobců. Zlikvidovány přitom byly nejen vrstvy velkopodnikatelů, živnostníků a rolníků, ale i důležité podmínky působení inteligence (jako svoboda projevu a tvorby, či nezávislost) a v důsledku represí její mnozí představitelé (kteří se tak oficiálně nemohli věnovat intelektuální práci).
Státní moc od začátku svého působení u nás přistupovala různě a se záměrným znevýhodněním vůči malým podnikatelům. Týkalo se to několika oblastí, například sociální politiky a v rámci ní například přídavků na děti. Režim je pro vybrané skupiny družstevních rolníků zavedl až od roku 1963 a od roku 1968 i pro zbytek osob samostatně výdělečně činných, které ještě zůstaly po všech nátlakových akcích komunistických vlád. Různé formy postupně potlačování a de facto likvidovaného podnikání byly v té době znevýhodněny i v případě zabezpečení občanů během nemoci, kdy byly znovu ze skupiny pracujících vyřazeny samostatně hospodařící osoby a na začátku i družstevní rolníci.
Na druhé straně, zákon o národním pojištění, přijatý po únoru 1948, měl pokrýt všechna rizika a všechny občany. Pojištění mělo být financováno pojištěnci, zaměstnavateli i státem. Zanedlouho však bylo sloučeno s daní ze mzdy a stalo se nezřetelným. Tím se také rozšířil mýtus o bezplatnosti mnoha služeb poskytovaných státem.
Další otázkou je, do jaké míry byly příjmy obyvatelstva socialistického Československa nivelizované. To, že každý vydělával stejně, dnes tvrdí významná část obyvatel, zejména starší generace. I oficiální údaje však poukazují na nezanedbatelné příjmové rozdíly v socialistickém Československu. Graf 27 například ilustruje, že v roce 1959 dosahovali nejčastěji lidé mzdy v intervalu od 600 do 1400 Kčs (korun československých) měsíčně. V tomto intervalu nejnižších příjmů se v té době nacházelo přes 70 % pracovníků, přičemž nejlépe vydělávající skupiny dostávaly 3,5krát vyšší mzdy, než těchto 70 % pracovníků.

V oficiálních statistikách není vidět horní hranici příjmů, což implikuje skupinu lidí, jejichž příjmy mohly být podobně neohraničené, jako jsou dnes. Ve společnosti se tedy nenacházela výraznější středně vydělávající vrstva obyvatelstva. Naopak nejširší skupiny obyvatel byly v rámci celkové distribuce příjmů ohodnoceny nejníže.
Graf 27 dokumentuje i to, že četné nízkopříjmové skupiny lidí se postupem času začaly pomalu přesouvat do středu příjmové distribuce. Příjmové rozložení se tedy začalo více podobat pyramidovému rozložení, kde zůstaly nízkopříjmové skupiny obyvatelstva, které se zmenšovaly a přibývaly lépe vydělávající skupiny. Opět se tak začala vytvářet střední vrstva obyvatelstva.
Slibně vypadající vývoj v příjmové oblasti však při dalším zkoumání ztrácí svůj lesk. Jiří Večerník (1992) například upozorňuje na následující neevidované změny v mzdové pozici různých kategorií pracovníků:
- Vrchol věkové křivky mezd se posouval k vyššímu věku — pozice mladých pracovníků se relativně zhoršovala a naproti tomu se zvýhodňovala pozice pracovníků až těsně k předdůchodovému věku.
- Dlouhodobě se posilovala pozice výrobních odvětví před nevýrobními. Mzdy stoupaly v průmyslu a stavebnictví a klesaly v oblasti služeb.
- Ve stejném duchu také klesla pozice vysokoškolsky vzdělaných pracovníků a zmenšovaly se rozdíly mezi jednotlivými stupni vzdělání. Z prvních oficiálních informací o mzdách podle vzdělání z roku 1968 ze sektoru průmyslu a stavebnictví vyplynulo, že celoživotní výdělky vysokoškolsky vzdělaných pracovníků nedosahovaly úrovně středoškolsky vzdělaných.
Uměle vyvolávané příjmové a majetkové rozdíly
Ačkoliv společnost měla být příjmově a majetkově nivelizovaná, nacházely se v ní „rovní a rovnější“. Komunistický režim postupně uměle vytvořil privilegované skupiny pobírající výhody a oproti tomu určil příjmově a majetkově postihované skupiny.
Mezi vyvolené skupiny předchozího režimu patřili funkcionáři KSČ a jiní příslušníci její nomenklatury (ředitelé podniků, náměstci, …), zaměstnanci ministerstev, vojáci, policisté, horníci, či loajální umělci (popoví zpěváci, herci, …).
Za pracující se z definice považovali jen pracovníci socialistického sektoru, což vylučovalo určité skupiny z jejich právních nároků na sociální dávky. Sociální příjmy byly přidělovány podle různých pravidel zejména v oblasti populační politiky, důchodového a nemocenského zabezpečení. Týkalo se to i zmíněných přídavků na děti poskytovaných pouze vybraným občanům zaměstnaných ve státních podnicích.
Komunistický režim se rozhodl vytvořit vlastní inteligenci hlavně z dělnické třídy. Nová inteligence přešla do funkcí hospodářských a technických pracovníků, do administrativy a státního aparátu, veřejných a politických organizací, do armády. Tato nová inteligence tvořila na začátku čtvrtinu veškeré inteligence, přičemž obsadila většinu vedoucích pozic v mocenském a řídicím aparátu. V kontextu militarizace se stali zvýhodňovanými i vojáci, jakož i zaměstnanci ve zbrojním průmyslu. Příprava na vojenský konflikt umocnila pozici armády v politickém životě státu a její vedení se stalo privilegovanou vrstvou.
Lidé zaměstnaní v privilegovaných profesích, či zaměstnáních měli v socialismu oproti ostatním nadprůměrné mzdy. Například krajský tajemník KSČ měl v roce 1989 průměrnou mzdu 10 tisíc Kčs (přes trojnásobek průměrné mzdy) a nezdanitelné náhrady 3 až 5 tisíc Kčs, respektive generální tajemník ÚV KSČ vydělával v tom roce 18 tisíc Kčs hrubého (téměř šestinásobek průměrné mzdy) a 8 tisíc Kčs v nezdanitelných náhradách.
Práce nebyla hodnocena podle tržních zásad, ale podle preferencí státostrany. Ta podporovala spíše loajální lidi a manuální práce byla zvýhodněna před intelektuální.
Komunistický režim zároveň příjmově a jinak omezoval nejen ty, kteří chtěli v jakýchkoliv formách podnikat, ale i ty, co vyjádřili názor, nekorespondující s linií komunistické strany. Tito lidé byli postihováni formou vnuceného zaměstnání za nižší a nekvalifikovanou práci (topič a podobně), v horším případě na práce ve zdraví škodlivých uranových dolech v Jáchymově. Omezení měla tedy i formu dlouhodobého znevýhodnění v příjmové a majetkové oblasti. Perzekuce se nejednou týkaly i rodinných příslušníků. Problémy (omezení v zaměstnání, studiu na vysoké škole a jiné) měli také ti, jejichž příbuzný ujel ze „socialistického ráje“ na Západ.
Příjmové a majetkové rozdíly v socialismu byly přitom větší, než ukazují oficiální statistiky. Skryté byly například za zdmi stranických sanatorií a hotelů, specializovaných obchodů a jiných neoficiálních výhod „komunistických feudálů“ (jako například socialistického „krále“ Oravy Stanislava Babinského).
Například Jiří Večerník (1995) poukázal na následující nerovnosti, které vedly k větší diferenciaci, než vykazoval oficiální systém a tudíž je nelze statisticky identifikovat:
- „naturální“ příjmy. Jelikož výdaje na potraviny tvořily podstatnou položku rozpočtu domácností, jakákoliv úspora v této oblasti znamenala výhodu a zvyšovala životní úroveň rodiny.
- neformální (šedá) ekonomika. Omezením sektoru služeb se tyto staly nedostatkovými. Tímto se vytvořila na černém trhu poptávka po řemeslné práci, spotřebním zboží, službách v sociálním sektoru, ve zdravotnictví či ve školství.
- stranická privilegia. Vyšší straničtí činitelé získávali zvláštní odměny ve formě privilegií, jako byl například bezplatné nebo levné zboží, či zboží pro běžného občana nedostupné (včetně speciálních obchodů, zdravotnických služeb a rekreačních oblastí), což zvyšovalo jejich kupní sílu.
Během období socialismu působil tlak na nivelizaci a zprůměrování příjmů a majetků lidí. Režim likvidoval bohatší a střední vrstvy obyvatelstva a také kapitalistické prvky spolu se svobodným podnikáním. Zároveň však vyvolával nové majetkové rozdíly. V plánované a deklarativně beztřídní společnosti tak vznikaly nové třídy, kde tržní příjmové a majetkové rozdíly nahradily umělé rozdíly na bázi stranických a jiných netržních výhod nebo znevýhodnění. I u nás se do značné míry projevovalo to, co je typické pro realitu socialismu: rovnost v chudobě a v směřování k ní, kromě vyvolené vládnoucí elity a jejích podporovatelů.
Závěr
Nosnými ideologickými pilíři socialismu ve vztahu k životní úrovni občanů byly sociální spravedlnost a rovnost. S tím souvisela snaha komunistů o přetvoření člověka do kolektivní identity. Zdeformovali vnímání spravedlnosti s jejím individuálním aspektem osobní odpovědnosti a rovnosti před právem a v důstojnosti každého jednotlivce.
Komunistický režim převzal kontrolu nejen nad hospodářstvím a ekonomickými aktivitami lidí, ale i nad jejich finančním zabezpečením. Důsledkem toho bylo, že v lidech vybudoval kulturu závislosti a mentalitu nárokovosti a podstatně u nich potlačil osobní odpovědnost. Tyto deformace přetrvávají v určité míře i v hlavách a konání lidí dodnes.
Komunisté pod záminkou sociální spravedlnosti a rovnosti ve výsledcích násilně a centrálními zásahy tlačili na nivelizaci příjmů a majetků. Spolu s tím však vytvářeli jednak elitu ze svých řad a privilegovaných skupin a na straně druhé postihované skupiny. V deklarované beztřídní společnosti tak paradoxně vznikaly nové třídy. Tržní příjmové a majetkové rozdíly nahradily umělé rozdíly na bázi stranických a jiných netržních výhod nebo znevýhodnění.
- Jakub Šimek, Peter Gonda, buraniemytov.sk
Redakce
S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)
Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.
***** Příspěvky čtenářů za měsíc leden 2021: *****
Blahomír Skoupý 500,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Dana Staňková 200,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, ing. Tomáš Šimčík 300,- Kč, Jiřina Gyárfásová 1000,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Jiří Dobruský 200,- Kč, Miroslav Červenka 300,- Kč, Ladislav Adamec 200,- Kč, Václav Žižka 500,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Ivanka Trávníčková 400,- Kč, Martin Vavrinka 100,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Ilja Baudyš 500,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Jan a Gabriela Horáčkovi 500,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Marek Janicko 200,- Kč, Pavel Janeček 500,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Anonym 100,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Olga Petrová 300,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Anonym 100,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Jan Petr 500,- Kč, Zuzana Karlová 300,- Kč
Celkem za měsíc: 11 750,00 Kč
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Latest posts by Redakce (see all)
- Svobodu slova na sociálních sítích má chránit nový polský zákon - 18.1.2021
- Má cenu se vracet k prezidentským volbám v USA? - 18.1.2021
- Není prezident jako prezident - 18.1.2021
A takto se bude žít teď. Asi vůbec nejlepší popis situace co jsem zatím viděl. Přesně tak to vidím.
https://otevrisvoumysl.cz/planetarni-lockdown-rozhovor-s-catherine-austine-fittsovou-o-soucasne-situaci/
jde to k certu secko..
a pro blbecky JAKUB ŠIMEK/PETER GONDA :
Ja sem v te dobe zil a dokazu to srovnat…
A presto, ze nebylo vse idealni a ze sem komance verbalne vesel kazdy den, musim bohuzel prohlasit, ze doba vlad komancu byla v porovnani s dneskem vylozeny raj…
navic dnes uz to ani neni o tom, jak se mame, ale jestli budeme jako stat a narod vubec existovat…
DEKUJU KOMANCUM A PREDEVSIM KRYTI SSSR ZA NADHERNY KUS ZIVOTA !!!
Především jak vidím okolo sebe:
tehdy tady byla do 500m odemne zelenina, řezník, holič, papírnictví, hračky, čistírna (oděvů, ne peněz), dvě drogerie a asi 5x potraviny (a ještě dřív i dvě mlékárny – jo a lékárna taky!) a domácí potřeby, oprava bot….
Dnes tu máme jednoho vexláka s prošlýma potravinama a jednu rákosvečerku co prodává za velký pálky to co nakoupili stylem “rákoskamion” ve slevách v obchodňácích (proto tam taky v den slev v poledne už nic nemají…) Léky jsou jen na objednávku předem. Chleba a vánočka nebo veka v pekárně taky.Tehdy tu byla jedna hospoda, dnes šest a v žádné nikdo není – ale furt nikdo nekrachuje. Místo holiče máme Hair Studio kam nikdo nechodí.. ale taky nekrachuje?? Interval busu do centra byl ve špičce 3minuty, dnes tam nejede nic — jo, vlastně jeden jo, interval dvě hodiny v pracovní den! Šalin bylo 5-6 linek a odněkud někam a dnes dvě odnikud nikam a to ještě jednu chtěli zrušit. Na ulicích je to samej bezďák, imigrant a smažka, večer nikam nechodíme a nikomu neotvíráme. Městapo sem neviděl dva roky… asi kontroluje hadr na hubě zatím co vás cigán mlátí klackem přes hlavu, že. PČR tu nejezdi NIKDY! No a především žádnou svobodu a ani demokracii nemáme, jen máme 10x vyšší ceny ovšem už ne 10x vyšší důchody natož platy! Holt všecko šlo do 3,14či !!
Až zas někjoho uvidim vytahovat klíče a zvonit tak mu asi rozkopu bubu!
Jerry
Mám stejný názor.
Naprosto přesné!!!!!! Takhle to vypadá, když zvítězí pravda a láska nad lží a nenávistí.
Ta fronta na úvodní fotce je na co? Na roušky? Na testování na Covid? Na vozík v Kaufu?
JDU VOLIT KOMUNISTY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nevite nahodou,proc jsem z toho raje vlastne utikala????????
Protože Vás obescali.
Jako zbývajících 14 999 999 Čechoslováků.
Mně za varování před tímto stavem nadávali už na vánoce 1989. Nějak mi to vydrželo dosud. Zvykl jsem si a docela se bavím tím, jak moje prognózy vycházejí.
I když je to hořkosladká zábava.
Autoři, nevím, kolik máte let a kolik jste toho za socialismu zažili, ale myslím si, že úplné ho vno, že jste typickými produkty nově vzniklých škol.
Ceny neodpovídaly hodnotě, to je jediný správný postřeh.
Za 4,20 Kčs nikdo chléb neudělá. Co z toho mají zemědělci, pekaři, prodejci?
Ale to ostatní jsou vyjma situace kolektivizace v 50. letech jsou blijance.
Kdo nebyl líný a chtěl, postavil si dům. Na pozici obyčejného zaměstnance. Dneska obyčejný zaměstnanec splácí komunistický byt 30 let a bojí se, aby neonemocněl nebo nepřišel o práci.
Když za mnou v roce 92 přijel známý z Norimberku, ptal se, kdo v těch domech na naší ulici bydlí, jestli samí doktoři nebo právníci. A já mu řekl, že soused je topič, naproti bydlí pracovník v JZD a o kousek dál truhlář.
Hleděl na mě jak němec na orloj.
I kdyby náhodou v tom paskvilu centrálně plánovaných cen zrovna něco vyšlo levnější než tisíc jiných dražších věcí, tak to nic nemění na zrůdnosti toho režimu, ve kterém si lidi z ideologických důvodů třeba nesměli ani koupit či prodat pozemek. Stavět mohli leda na tom, kde nějak historicky už něco měla postavena jejich rodina, nebo na všelijak bizarně zapůjčených pozemcích, případně přes hromadu úplatků. Obhajovat takový systém může jen idiot.
co to tu meles ty tupe prase?
myslis ten “zrudny” rezim, co podporoval rodiny, bydleni, vzdelani, sport a zdravi obyvatelstva?
zalez ty havloidni fasisticky potkane spinavy…
Trtale, presně tak, souhlas. Buzna poučuje i když vylezl z konečníku matce až v 90. letech. Sopláci mluví i ti autoří o době, kterou nezažili a někdo jim vymyl palice! Komoušům se omlouvám za verbální věšení taky.
Detektore, toulani je konec.vsude jim z te chripky je.be. Jina k tomu bu.zikovi se nema cenu vyjadrovat. Je tu nasazeny.
Gene ahoj, já vím, ale mě vytočí každá prodejná špína. Jak se máš? Hodně sněhu? Jinak hodně zdraví i paní.
Vsak to znas, doba stoji za houby. Tady to jeste neni jak v Cechach. Rousky se musi nosit jen ve verejnych budovach. Ale je vse otevrene.Ja to resim tak, ze vubec nejezdim do mesta. Jinak lide jak u nas. Pulka oblbnuta jim ten podvod zere a ta ta druha pulka nasrana. Pocasi take stoji za houby, snezi, taje, prsi. Snehu je jen asi pul metru.
Na chalupě jsem si zašel v sobotu do hospody, kde se ještě nezavíralo třeba v 18,00, 20,00, 22,00 hod. Dal jsem si pivečko, zapálil si cigárko a nikdo mi to nezakazoval. V hospodě se scházeli kamarádi, domluvil jsem si elektriku na chalupě, vodu, vymetení a kontrolu komínů, nákup tvrdého dřeva do krbu, klempíře na střechu atd. Dnes to nejde, nic už nejde!
ferko ale ještě to furt jde, neboj. Do hospod ještě pořád chodí normální lidi, ale ty máš na mysli asi v téhle covidové době. Tak přes známé to také funguje. Jestli jseš z plzeňska, dohodím ti jakékoloiv řemeslo.
V Plzni jsem byl akorát na vojně, u tankánů na Borech. Teď je tam prý nějaké obchodní centrum. Jsem ze střední Moravy a žádné řemeslníky nepotřebuji. Za třicet let, co jsem měl na chalupě dělníky, jsem se vše od nich naučil a teď si vše opravuji a dělám sám. Včetně vody, elektriky, zednických prací, svařování, kovářské a dalších. Akorát na plyn si beru profíka. Čau, hezký večer.
Jo na Slovanech, ale to je od kasáren ještě nějakých 1000 m, říká se tomu u Olympie. Jestli si pamatuješ naproti Černice, tak tam je malý pivovar. A na Světovaru pod konečnou tramvají se už pivo nevaří, kurrwwyy špinavý kapitalůistický, tomu jsem říkal pivo s Dědkem, byla to G12, ale ta neměla chybu, dnes? Nic moc.
Podporoval pěstování dvounohýho hmyzu! Příroda neodpouští přežívání slabých a nemocných a my se k ní musíme vrátit, neboť jinak jako druh zahynem! I proto musí být pravidelně vedeny války, protože pud boje je hluboce zakódován v genech každého člověka, jen se ho u každého jedince nepodařilo stejně potlačit. Boj tříbí! Ten vynáší na povrch vynikající jedince mého typu a vyhání z času přebytečný kompars ražení místních tupých komoušských podlidí, neb lidstvo existuje jen jako materiál pro šlechtění vynikajících jedinců, kteří píší dějiny! Ostatní z nich jsou pak beze stopy odejiti v podobně kolaterálních ztrát … neb jak praví klasik: „Slabí a nezdaření mají zahynout: první věta naší lásky k člověku. A má se jim k tomu ještě pomáhat.“ (Friedrich Nietzche). Jinými slovy co je nemocné má zemřít a to, co je vynikající nesmí být snižováno na průměr!
Podle těch intoušských pindů zjevně hlupáček, kterému dáti do ruky samopal bylo by krajně nebezpečné, neboť by zcela zjevně zranil sebe či přítomné osoby nebo by si nakadil do svých růžových upnutých gatěček.
Samopal je pro tupce jako ty, dvunohý hmyze … lidé jako já již brzy získají právo vlastnit vodikový bomby včetně příslušných nosičů! To bude teprvá kladivo na lůzu …
Přiskočil, zarejpal, pomluvil, jak ten malej, velkej, bílej cikán. Mluva a hec jako přes kopírák, neziskovka hadr!!!! Dezinformátoři alias udavači, zkuurwení študáci. Vykuřte buuzzni.
Ten neziskovej pošuk musí mít výron blahem, co se na něj nabalilo příspěvků.
Ten trouba buzík se zjevně “vyskytl” až po hadráku nebo krátce před ním. Koupě pozemků od soukromého vlastníka byla zcela běžná věc, navíc za běžné ceny. Kdo nebyl líné hovado, postavil si s pomocí rodiny, přátel a zkušených odborníků cokoliv, dům, chatu, třeba i hausbót. Jen bylo nutné dodržet styl v obci. Nešlo postavit mezi řadovými domy se sedlovou střechou na návsi třeba krychli jako sámoška. A dnes je to totéž.
Co to melete, Aleši?
Moji předkové začali stavět na místě původní zahrádkářské kolonie. Protože nejsme rodina uslintaných leftardských tlučhubů, ale rádi vezmeme za práci, dnes se nemusíme za rodinné bydlení stydět.
Vykládat něco o tom, o čem nic neví, může, přidržím-li se Vaší klasifikace, opravdu jen idiot.
Aleši, tohle tihle lidé nejsou schopni pochopit.
Je na nich přesně vidět ta závist úspěšným vybudovaná právě komunisty.
Co je to za blábol o tom že si z ideologických důvodů nemohl nikdo tehdy koupit pozemek?Všichni mí známí si koupili pozemek v té strašlivé době nebo těsně po ní, a staví třeba až teď, a to proto že tehdy to bylo za pár šupů, zatímco dnes koupit pozemek znamená, že dům postaví až vaší vnuci, do té doby ho bude celá rodina splácet a bydlet ve stanu!
Nebo mi řekněte, jestli si třeba syn toho vašeho topiče mohl jen tak vyhlédnout někde ve městě nějaký volný pozemek, podívat se, komu patří, nabídnout mu cenu, koupit pozemek, objednat si firmu a nechat si postavit dům. Prdlajz, soudruhu. Tady se maximálně můžeš zapsat do pořadníku na panelák na Jižáku.
Ty paneláky tam stojí dodnes a poptávka po bytech v nich trvale překračuje nabídku. Několikk mých známých působí ve výborech SVJ několika pražských paneláků a byty se tam prodávají obratem.
Čím to asi bude?
Asi jsou dnes lidé málo uvědomělí. Dokážete mi říci, kde dnes sebere mladá rodina hotové finanční prostředky na vlastní stavbu? Odpovím Vám – nesežene. Jedinou cestou je uvázat se na (Vámi reálně odhadnutých) 30 let hypotéky. S tím, že těch 30 let máte za zády nůž, že jednou zazlobíte a o bydlení přijdete. Dokonalá totalita.
Při současných reálných příjmech tak zbývá to “vězení” jako jediná schůdná cesta, zvláště pro mladé.
Ještě, že ten bolševik těch 1 200 000 bytů postavil dřív, než přišli takoví, jako jste Vy. Díky tomu je aspoň něco.
A) ta Mladá rodina neměla ty peníze ani tehdy, pokud jim nenaseteili rodiče
B) o tom, jak snadno se začne stavět rozhoduje stavební zákon, ten dnešní je bohužel naprosto šílený a v řadě případů blokuje výstavbu.
Souhlasím s oběma body.
Takže, především z hlediska prvního bodu, je to dnes minimálně stejné, jako tehdy. To klidně podepíšu. Úžasný pokrok.
Ale kde je těch dalších půldruha milionu bytů, postavených za nového režimu, když ten minulý, tak špatný, je zvládl?
A kam se poděl Profesor, Mlíkař a vůbec ta doba, kdy za jeden měsíční plat se dalo zaplatit nájemné i s inkasem skoro desetkrát?
(jistě soudruhu, ale za ty otázky si poneseš zodpovědnost sám!)
https://www.youtube.com/watch?v=SOAloA3yIDc
Mladá rodina neměla peníze ani tenkrát, ale cesty byly, a mnohem schůdnější než dnes. Např. družstevní byt, sice se čekalo pár let, ale my ho dostali hned od podniku za desetiletou pracovní smlouvu a cena byla 23000Kčs Třípokojáč. Ty peníze jsme nemuseli platit pokud u firmy muž pracoval 10 let, ale protože měl plat asi 3,5 tisíce základ (+ příplatky), tak si spočítejte, že bysme to dali dohromady za rok bez problémů se dvěma platy. To dneska těžko. Kamaràdka dokonce dostala nevratnou půjčku (tedy dar) od státu na stavbu domu ve výši 125 tisíc. To samé si našetřili, pozemek byl od rodičů, tak se to tenkrát dělalo, kus zahrady a mládí měli kde stavět, tak dva roky dřiny na stavbě, a měli barák jako kráva, dnes cena aspoň 10 milionů.
Naprostý souhlas. Upsal jsem se u firmy na pět let a dostal jsem třípokoják 97m2, , po hadráku jsem zaplatil 70 tisíc a je můj.
Dnes by jsi se nedoplatil.
Alešek je zjevně ze zasraného Práglu, vypatlaná hlava z humanitních studií. Připomenulo mi to toho “profesora” u Jílkové, se zmijovkou na bezďácké palici. To bylo tedy dílo.
Běž do Havířova.Jde tam cca 1500 prázdných bytů.Když jsem se stavoval v létě za kamarádem viděl jsem celé bloky prázdných bytů.
Já jsem hovořil o civilizaci.
Ty kreténe, já chtěl za socíku stavět, ale hovno. Nebyly pozemky, matriál, lidi, firmy, nebylo nic. Dnes mám 2 domy a jsem v pohodě. Za komančů bych měl hovno ty komunistickej píčusi.
Tihle lidi vám na to odepíšou, že jste mohl mít za hubičku byt v paneláku, který dnes člověk koupí za 5 mega a splácí 30 let.
Hlavně že tu vedle ve sloupci mají ten Eisenhowerův citát o skvělém a levném zabezpečení… které se člověku v pohodě dostane ve vězení.
Aleši, tím jako chcete říci, že si lidé dnes, třicet let po převratu, s radostí kupují za celoživotní otroctví byt ve formě vězení?
Pak je velmi zajímavé, že tato “vězení” mizí jak louže po dešti, jen se v nabídce objeví. Jestli ono to nebude tím, že za současného režimu ti lidé nemají už vůbec žádnou perspektivu bydlení.
Mimochodem, dokažte, že to tvrzení o levném získání a současné ceně bytů není pravda. Dokážete to? Nedokážete, protože to tak objektivně je.
Jen tu plácáte režimové kydy.
Ty kreténe, z čeho měla většina lidí domy? Ze slámy? Lemple!
Patří pod trola Mittera!
ze slámy, ze slámy… oni tam přece měli ty “šumperáky”
Zdravím Járo.
ty kreténe, mittere, vy na tom šumpersku musíte kurewsky trpět – asi vzduch či co
(naštěstí ne tak často, ovšem když už tak to stojí za to
)
napřed tady běsnil gumídek a teď ty
Stačí se podívat na film Na samotě u lesa s dědou Komárkem (Chčije a chčije) a zedníkem Lorencem na pojízdném křesle, na scény, jak Svěrák sháněl věci na opravy chalupy a ostatní na stavbu domu. V podstatě na krámě nebylo nic, až na hřebíky. Všechno se shánělo přes známé, podplácelo se. No, něco se shánět nemuselo a bylo toho dost, ale zrovna to nikdo nechtěl.
Ale postavilo se 1 500 000 bytů , lidi si stavěli rodinné domy , spousta lidí mělo chatu , chalupu , sám jsem postavil 2 chaty , materiál jsem kupoval U Rotta , ve Stavebnínách a místních pilách, nikoho jsem neuplácel ! Film je film , to byste se po zhédnutí amerických kriminálních seriálů musel bát vyjít na ulici !
Tak v tom filmu je to samozřejmě trochu nadnesený. Řemeslníků bylo málo, to je pravda, protože byli zaměstnaní, ale chodili po melouchách jako já. Bral jsem si 20 kčs na h. Plus jídlo pivo, kořalku, grogy. Když bylo něco většího a bylo nás tam více, tak se rovnou narážely sudy. Kolikrát i né jeden. Byly to akce + – pred 40 lety na které dp smrti nezapomenu, to vy dnes neznáte, TU LIDSKOU SOUDRUŽNOST NA VESNICÍCH. Se vařil guláš v prádelním hrnci. Buchty, káva, koláče, to byly akce. Těžko to někomu vysvětlovat.
Teda jestli hodnotíte realitu podle filmu, to je síla. Takže za socàče nic nebylo, protože o tom byla komedie a tam to říkali? No to nazdar.
Budu oponovat a SLUŠNĚ.Pozemky byly tam,kde potřeboval MNV zastavět lokalitu.Jedině lze souhlasit že byl problém s materiálem a velký.Jenže zase jen proto,že přednost měla výstavba paneláků a na stavebníky …..Bílý Tesák. Táta i já jsme byli elektrikáři takže fušek bylo spousta….protože se STAVĚLO!!
Jistěéééé!!! Pozemky byly, jedině, že by mi ten můj dům lítal ve vzduchu?!!
Moment, jdu se radši podívat, jóó, je to dobrý sedí v zemi.
Nazdar montére, vítám tě v NR. Ale doufám, že ti nezkazím náladu, že jste byla elita, která na stavbě po sobě nerada uklízela.
úVodní článek je pravdivý až na jedno.
Komunisti ukradli rodičům majetek a po hadráku vrátili jen malou část se slovy BUDTE RÁDI, ŽE JSTE DOSTALI ALESPON NĚCO.
To znamenalo, že si revoluci udělali sami aby nebyli zrušeni./to jsem pochopil až později/
Za cocialismu se neustále zvyšovaly normy za stejné peníze. Myslím že to byl činský systém.
Další příklad. syn po hadráku odešel na nějaký čas pracovat do Německa. Jeho poznatek byl byl , že Němci dělali proti Čechům a nejen , polovičním tempem za větší peníze . Tak to bylo i v Rakousku a i v jiných demokratických zemích.
Socialismus neměl žádné výhody, poněvadž se jednalo o otrocký systém.
Jaký majetek jim ukradli ? Kde ho ti rodiče vzali ?
Ty komunisticej troubo, majetek měli ještě za 1 republiky
zy závistivče..
Kde ho vzali za 1. republiky ? Nikomu nic nezávidím , jen se ptám , kde ho vzali ? Já jsem si za totáče z platu technika pořídil dr.byt , auto , chatu , měl rodinu , jezdil na dovolenou k moři , žádné melouchy jsem nedělal ani nikoho nepodplácel !
To ses chodil pást na kopřivy i s rodinou??THP měli tarifní třídy a taková desátá třida bylo nějakých 2600 hrubého,já měl v DEVÁTÉ třídě /dělnické/ coby technik výpočetky víc než můj šéf .Proto jsem striktně odmítl přeřazení do THP s tím,že se klidně vrátím do elektro dílny.
Jo bylo to tak, byly tarify a třídnost.
Měl jsem premie za ukončení stavby ! Prostě na všechny věci jsem si ušetřil , žádné půjčky nikdy neměl ! Pokud vy jste ze svého platu nedal dohromady nic , tak si stěžujte sobě !
Tak znova , chytrému napověz a hloupého kopni. Stačí snad ti říci, že jsem své předky dohledal až do r. 1620.
Jak přišl k majetku ti do toho nic není. Ty a tvoje závist by to stejně nepochopila. Komunisti potom ten majetek svěřili neschopným lidem a ti ho zlikvidovali.
Komunisti majetek nelikvidovali , ti ho naopak rozmnožovali ve prospěch státu a národa ! Likvidace všeho českého začala až po 89. za kapitalistů ! Kolik podniků , které tu fungovaly 150 let ještě funguje a patří Čechům ? Nejspíš jste potomek cizácké pobělohorské šlechty , snad se nestydíte za to , jak jste k majetku přišli ?
Po CIA převratu jsem makal po celém Německu. Dělali langsam, ale bez zastavení, nikdy si nikdo nedovolil stát a očumovat, natož sedět. Bez dozoru na minutu přesně oběd a po obědě přesně sami vztyk a jedem. Disciplína jako řemen. 10 DM hodina, Němčour 13 DM, ale daně, my love bokem.
Co myslis tim postavil si DUM??????JAKO NAKRADL??????—Sorry jako……..
Melo tam byt Yuri…..
To neumíte pracovat , jenom krást ?
JAK SE ŽILO ZA SOCIALISMU VÍ JENOM SEDMILHÁŘ pepa
asi takto:
https://www.youtube.com/watch?v=bxXHNIwbEns&ab_channel=OalexakO …
MORAVA A SLEZSKO NENÍ ŽÁDNÉ ČESKO !!!
VŠECHNY VOLBY BYLY PODVODNÉ !!! SMRT VLASTIZRÁDCŮM !!!
Kde je pepa?? Asi už spí a nenapíše k tomu nic.
Ten obrázek představuje co a je z kterého roku ? Článek je plný plků , přitažených za vlasy ! Za socializmu tu byly nějaké demonstrace hladových lidí a střílelo se do nich jako za 1.republiky ? Byli tu statisíce nezaměstnaných a bezdomovců jako dnes ? Jedli jsme potraviny II. jakosti jako dnes ? Proč dnes stát nepodporuje ve větší míře mladé rodiny jako za Husáka a nesnaží se zvednout porodnost ? Proč je dnes obrovský státní dluh ? Proč většina velkých podniků patří cizím kapitalistům a ročně jim odchází do zahraničí několik set miliard korun ? Proč chybí lékaři , zdravotní personál , řemeslníci, technici ? Proč spousta kapitalistických výrobků vydrží jen do záruky ? Proč naše kabaretní armáda okupuje cizí země ? Proč neustále rostou ceny potravin , nájmů , energií ? Proč je 3 x tolik úředníků než za totáče ? Proč se dnes pořádají sbírky na chudé ? Proč tu kapitalisti prosazují inkluzi , multikulti , katolickou církev ? Většina článků na PP kritizuje kapitalizmus , co vlastně chcete ?
Z vašich tradičně dementních otázek je vždycky nejbizarnější ta, proč zisky odcházejí majitelům podniků.
Jako kdyby Baťa stavěl továrny v Jižní Americe pro krásné oči domorodců, ne pro svůj zisk.
To, že jsme přestali být těmi Bati, kteří jdou s něčím ven, a naopak jsme sem museli pustit Bati z venku, je smutným výsledkem vlády vašeho předvoje dělnické třídy.
co vubec vis o Batovi a nebo treba o Hlavkovi, debile?
vis hovno, sfine fasisticka…
Proto že jsi zaspal a budování se přes změnu vlajky socialismu na vlajku demokracie pod vedením STBáckých komunistických špinavců a demagogů jako jsi ty dostalo do nové fáze tebou a podobnými č.u.r.á.k.y. očekávaného nasouvání komunismu v čele tentokrát nikoli se Sovětským svazem ale v Čele s komunistickou již všudypřítomnou stranou. Žvandáš sračky o zemi okupované okovanou botou Rusáků kde volební plenta byla uložena v depozitu, nebo umístěna v rohu místnosti u zdi a kde se o každém vedl písemný záznam už od školy po dobu celého života. V každé fabrice a na každé poště bylo kádrové oddělení, nebo alespoň utajená místnost STBáckých z.m.r.d.ů. otvírajících dopisy a odposlouchávajících každý rozhovor kdekteré staré babky a ničících životy celých rodin. A potom odkud pochází dnešní komunistické šmírování kamerami a odposlechy na každém kroku. Z té tvé slavné doby budování světlých zítřků pod vedením neomylné, neodvolatelná o všem rozhodující strany a vlády. Jsi mamrd zástupce mamrdů kteří si myslí, že vlezeme zpět do řiti Ruska a budeme pokračovat tam kde ty jsi přestal masturbovat před plakátem Lenina. Dostaneš brzy pořádnou sodu ty i tvoji společníci šířící hoax a lži. Chcípni haj.zle.
” Většina článků na PP kritizuje kapitalizmus , co vlastně chcete ?”
Kapitalismus, pepo, kapitalismus. Bez zásahů státu, bez regulací, bez buzerací, bez kýblů lejster, bez parazitovek.
Kdopak by ty okrádané pracující držel u ústa a nutil k poslušnosti ? Stát je kapitalistický, proč ho kapitalisti už dávno nezrušili ?
neblábol a zmizni
dráčku – https://1url.cz/FzV7r
Zdar Jarouši, nejsi první, ale je to šváb a drží se jak mandelinka.
Zdar hoši, troll nesmí uznat pravdu.
Ne Dra Dra, ten nezmizí, je to komoušská krysa.
Hmm, potom ty jsi kolaborantská špína.
Prožil jsem v obou pol. režimech značnou dobu, zatím v délce doby vede socialismus, nicméně mohu porovnávat dobré i špatné věci z obou režimů. Měl jsem se dobře v obou systémech. Vztaženo k peněžním příjmům, za socialismu jsem měl vod r.1980 základní příjem v čistém 4.500,-Kčs + vedlejší činnost 1.700,-Kčs, paní měla 3.000,-Kčs. A z toho se dalo tehdy elegantně žít. Nicméně velká nespokojenost byla u nás za nemožnost cestovat, musela se držet huba, ovšem po r.1985 se to trochu uvolnilo a já s rodinou klidně cestoval do Němec, Rakous a Jugošky,tehdy jsem si našel zdroj valut a tak mohl jezdit ven. Tehdy jsem byl jako většina naivních lidí okouzlen životní úrovní venku a o spoustě věcí jsem nevěděl či netušil. Po r.1990 jsem byl donucen podnikat, neb podnik kde jsem byl zaměstnán prostě skončil a podnikáním jsem se dostal na velmi slušnou životní úroveň, první rok obrat půl mega, další dvaapůl a pak se to ustálilo ročně na 5-6 milionech Kč a k tomu po r.2000 přibylo eseróčko kde se valily prachy. Každý rok mě zbylo min. něco kolem 2 mil.Kč čistého a i více a s tím se dalo fakt dobře žít. Klidně jsem si koupil noveho Passata za 910 tisíc Kč a další auta. Byl jsem naivní ODSák a spoustu věcí o západním světě nechápal, a ani na informace tohoto typu díky práci neměl čas, to šlo kolem mě. Ovšem až později tak kolem r.2010 jsem pochopil díky zájmu o politiku, že tady něco s celým Západem není v pořádku. Přečetl jsem si o celém systému spoustu knih, jen dnes jich mám pokud by se daly tyto “závadné” knihy na sebe, tak by dosáhly cca 4 metry! A poznání bylo něco jako procitnutí! Lidé u nás ale i venku vůbec nechápou jak je celý západní systém řízen a kým ovládán a co to je za lidi! Takže jenom nástřel pro naivní lidičky. Západ mají pod kontrolou jisté skupiny globalistů a sionistů, kde dominantní roli mají dva rody, jsou to Rothschildové a po ženské linii jejich příbuzní Rockefellerové. Dalších cca 15 neskutečně bohatých rodin jim sekunduje a je tam zastoupena i šlechta. Na vrcholu moci jsou Rotschildové, mající v r.2010 majetek cca 100 miliard USD a kteří ovládají cca 15 tisíc velkých firem globálního rozsahu a velkou část jich znáte, ale netušíte, že jsou de facto jejich a že tyto firmy mají v portfoliu moci! A je to napříč všemi možnými segmenty lidského činění, od financí až po výrobní komplexy, seznam (částečný) mám k dispozici a je to síla. Jen v oblasti těžby energií přenechávají tito predátoři vedení Rockefellerům. A tito predátoři jsou za celým směřováním západní politiky a pikantní je, že takový Sörös je jen výkonný orgán Rothschildů a disponuje zásadně jejich penězi a oni vychytrale zůstávají jakoby mimo politiku a veřejnost! Velmi chytré! A naivní lidé včetně i politiků toto ani nejenže nevědí, ale ani netuší! A za těmito lumpy jde záměrná likvidace Západu (dnes bych to nazval antimarshallovým plánem) vč. všech těch židovin od multikulturalismu, podpory LGBT, imigrační invaze atd. atd. však výčet znáte! Napadají hlavně základ systému tj. národy a rodinu! Jejich motivace je zřejmě náboženská (talmud, kabala). Jedna úsměvná vystihující historka:
Někdy po r.2000 jsem něco dělal pro Policii MV v obci Zeleneč u Prahy. Byla tam v jeden okamžik sešlost dvou plukovníků a dokonce generála z této složky a nějak jsme se dostali v uvolněné debatě na bývalý pol. režim a já ho kvalifikoval jako, že tehdy lidé měli všichni hovno a společného nepřítele. Jeden z těch plukasů na to reagoval, milý pane, ale ono to i nyní v tomto režimu spěje ke stejnému cíli. Tehdy jsme se tomu všichni přítomní zachechtali. Ten chlap opravdu nebyl hlupák! Dnes se mu na dálku klaním.
V r.2005 jsem dělal něco pro jednu obchodní firmu a tamní šéf mi připadal jako bývalý komouš, prostě takový typ a já jsem ho chtěl vyprovokovat ke stanovisku k EU a najednou se ten člověk skoro rozčílil, jak EU jde ekonomicky nahoru a že on je jako obchodník specialista na Portugalsko a Řecko a může posuzovat, jak to v těchto dvou státech šlo díky EU nahoru. No nic, já jsem dělal tehdy neinformovaného a tak jsme se rozešli v dobrém. Dnes bych ho elegantně poslal do prdele, ta jejich zvýšená životní úroveň byla díky obrovskému dluhu co si ty státy nabraly a které ho nikdy nesplatí! A to ten blbec zřejmě nevěděl. Celý ten ekonomický systém Západu jde záměrně do dluhu a jsou za tím právě vládci financí Západu Rothschildové! Jsme v prdeli, oni mají pod kontrolou finance, na vodítku drtivou většinu politiků jak v EU (na výplatní listině měl ještě nedávno Sörös cca 240 nenažraných EU poslanců!), ale i v zemích Evropy, ovládají mocenský a justiční systémy, dále média a tak hloupí goímové jim to baští i s navijákem! A nastavení politiky je nyní takové, že tito šmejdi ovládají většinu politických seskupení ve státech Evropy, ale i EU! Jinak projekt EU byl samozřejmě jejich výtvor a dílo se podařilo, celý ten systém je fikaný, tamní politická kohorta je záměrně předplacená, část dostává ještě finance přes Sörose od Rothschildů a i vyrábí finance doslova ze vzduchu na serverech jimi ovládaných bank! Hloupí lidé netuší, že např. britská, německá Deutsche bank atd. vč. ECB jsou těmito predátory ovládány. Jejich pazoury vedou i do naší státní banky (většina guvernérů byla vždy vybírána z jistého etnika, co inklinuje k úroku a lichvě…..), ale oni potažmo mají pazoury dosud i v ruské státní bance! Celý problém je ale co do vysvětlení, složitý a někde několika větami vysvětlit
Takže resumé? Jsme v prdeli, drtivá většina voličů jsme hlupáci a navíc jak se ukazuje, oni mají dnes i volební systémy západních zemí včetně USA dávno pod elektronickou kontrolou! Takže dobře už bylo a kauza covid-19 smrdí něčím moc špatným, z bílé rasy bude uděláno stádo ovcí……. zatím to tak vypadá.
P.S.
Zapomněl sem uvést, že “oni” na to jdou přes peníze u jejichž tvorby a alokace sedí jako žába na prameni, ale mají k dispozic např. i celý komplex zednářských lóží kde je na světě v tom cca 5 milionů lidí a ti jsou na jejich vodítku (jde o všechny kontinenty)! To spiknutí má netušené rozměry, je to obrovská chobotnice!!!
Omluva za překlepy.
VYBORNE__MAXIMUSI!!!! zapomnel jsi jeste na jednoAl!!!!A to asi rozhodujici—Ty dluhy nesplatitelne—na zapade nemaji jen staty!!Bohuzel.Kazdicky zapadak.!!Skola,barak,auto,pracka,dovolena,milenka…Proto ted MLCI !!!!!!!!!! Boji se.ONI SE BOJI!!!! Kolik dluhu mas ty? Ty Cesky chudaku????Ale porad mas malo.—v tom Nemecku maji 3x tak velke platy!!!! A v Anglii? Mamo,jedem na Maldivy.Uz zase???Kasch.Ze je to tak nejak??????????????Prominte
Trosku delsi, ale velmi dobre shrnuto
Dík Petere!
I já se připojuji, dobré.
Sakra, je tam jedna velká chyba, ten majetek Rothschildů činí 100 tisíc mld. USD. Je to údaj od Michaela Morrise, ale jde to dohledat i jinde.
sakra, maxime, jak jsi mohl mít základ 4.500 čistýho
tys nestudoval tu jejich tabulku/graf?
to přece tuto výši vylučuje, slyšíš maxi nehoří!!
kurwa, vylučuje!
Járo, já tam nepíši, že to byl základ. To bylo kompletně s prémiemi a náš podnik je bral běžně. Kurňa já napíši a) a druhý tam čte b)!
no vono to bylo myšleno jako nadsázka, ale já tam fakt nečtu B
“…vod r.1980 základní příjem v čistém 4.500,-…”
a chápu, že to bylo myšleno tak jak psáno
p.s. já v tu dobu taky platil ROH 50-60 kčs (i více) měsíc od měsíce (již jsem zmiňoval)
proto ta reakce
…….a to bylo pivíčka, to by byla mockrát tlamička šejdrem.
Ale zase máš ušetřený játra.
Já mám pásky, od 3500 do 4500 čistého, turnus.
Byt komplet 500! To ti vyštěnci tady čumí a nevěří.
Vymaštěnci….. promiňte pažálsta.
Maximus, zase jste odvedl práci za mě.
Psal jsem to tady mnohokrát DLUH je nejmocnější zbraň žida. Sledujte lidičky,kdo,proč a jak prosazuje dluhy. Velmi to usnadňuje orientaci kdo je kdo. Současné bezzudné rozhazování státu podporované napříč politickým spektrem,dává maximovi za pravdu. Opozice ponouká vládu aby rozhazovala ještě víc? Kompenzace na všechno? Daně nevybíráme(protože lockdown) tak všem přidáme? Všechny odškodníme? Nemusíte být ekonomicky vzděláni aby jste viděli že je to ekonomická sebevražda. Vlastně je to VRAŽDA. Záměrná a řízená. Maxime, díky a zvažte prosím možnost,setkání. Výběr času,místa,způsobu nechám zcela na Vás. Myslím že by jsme si měli co říct. V úctě Červený Jiří
Díky Jirko za vlídná slova, ale ještě po nemoci nejsem úplně OK. a tak se šetřím. Ale dík za nabídku, později to proberem. Víte, já už přestávám být “revolucionář” uvědomil jsem si, že život je krátký a tak si ho užívám, dokud to jde. Těším se na kamarády ze sportu (na ty jejich kecy), těším se na práce na pozemku kde bydlím a na zahradě s mojí paní a těším se z malých dílčích úspěchů a radostí. A při vědomí, že lidé jsou co do politického rozhledu blbí jako lamy, mě přesvědčuje o tom, se už nikde a v ničem neangažovat. Lidé musí zase si zajet drážkou do bláta, aby se na chvilku probudili a uvědomili si, že se tady s nima nehorázně manipuluje. A fakt už mě to nebaví sledovat to blbství našich lidí……
Tím spíš jsem přesvědčen o tom že osobní setkání by bylo osvěžující. Pro mě určitě :yes:. Máme velmi podobný pohled na svět. I já už mám něco za sebou. Snad i proto jsme si s paní na stará kolena pořídili kousek lesa u jezera. Tímto jste v létě srdečně zváni. Snad už budete v pořádku, což Vám ze srdce přeji. Je tam klid a krásně,pokud nejste z cukru (u Vás by mi to nesedělo) tak si to užijete. Hezký den,pevné nervy a zdraví Vám Maxime přeje Červený Jiří
Budete tam mít takový malý rasový kongres? A nevadi ti, že je Maximus cygan?
Jirko,to byl můj sen mít les za barákem a u vody,/rybařím/ jenže osud chtěl jinak.Postavil jsem velký barák k podnikání a bydlení /3 byty/ na náměstí malého městečka na střední Moravě a nyní mne z něj odnesou nohama napřed. Dávám si Starobrno…bohužel flaškové…a sleduji co nového na netu.
Ahoj pane Maxime, hezky jste to shrnul. Teď jsem před chvílí podobný koment napsal k článku Markéty Šichtařové. Já jsem na tom momentálně psychicky dosti špatně. Od úmrtí mé paní je to již 5 měsíců, ale nějak si nemohu na to zvyknout, že jsem sám. To víte 60 let co jsme byli spolu, se nedá vymazat. Snažím se na to zapomenout prací, protože tvrdím jedno. Pokud makám, tak žiji. Až přestanu, jsem na cestě do Strašnic. Navštivte někdy můj web www.topcz.net a posuďte práci jednoho přestárlého dědka, který, i v této době pokusů k nástupu fašismu, nestrácí naději, že se lidi vzpamatují a vypráskají bičem tu svoloč, která je momentálně u vesel. Tím nemyslím, jen u nás, ale obecně v celém světě. Přejí hodně zdraví a úspěchů v Novém roce.
Dík, od Vás je to velmi milé, neb o Vás vím, že jste byl v životě velmi schopný člověk a manažer a že Vám to pořád pálí! S tou Vaší paní mě to mrzí, ale život je tvrdý a někdy i nespravedlivý. Jsou věci, které nechápu. Jinak musíte makat a věnovat se smysluplné práci. Mít nějaké koníčky, já např. mám pár kamarádů ve věku od cca 50 let do 81 let ( je to většinou přes sport) a všichni jsou, vč. těch starších pracovně a sportovně akční! Dokonce ten nejstarší mě na VŠ kdysi v r.1981učil a dodnes na VŠ funguje, neskutečné.
Takže pane topcz, moc Vám držím v životě palce a hlavně přeji ať jste zdravotně O.K.!
Držím palce, spolubojovníku.
Stát si člověk zřizuje jako servisní organizaci,nikoliv jako drába,to si bolševici všech barev malinko pletou.Bolševický stát jako servisní organizace stál za howno a jako dráb za ještě větší.Stejné je to dnes s bruselí.Původně se jednalo o koncept ulehčení obchodní spoluporáce mezi státy a zhowadilo se to do monstra,které ti určuje pod hrozbou kriminálu,kdo je táta,kdo máma a kdo ženská a kdo chlap.
pane jože to ještě někoho pořád baví psát co bylo za socíku.co vy dva jste zač.pátá kolona v čr?myslíte že ty vaše hloupé texty někoho zajímají?rozumím.máte za úkol odvést pozornost od viru.aby se lidi nezajímali o to co se děje nyní.pánové jste vedle jek ta jedle.pište o současné situaci.pak by to bylo možná zajímavé.nejlepší by bylo kdyby ti odborníci blatný, havlíček a další na rovinu řekli.vážení to co bylo bylo.nikdy to už nebude.budete žít v koncentačním táboře at se vám to bude líbit nebo ne.zapomente na soukromé podnikání.zapomente na cestování, na sdružování.zapomente na žvanění v hospodách a barech.zapomente na vzdelávání.my z vás uděláme jen tupé a poslušné ovce a vy budete poslouchat.a jestli ne tak máme takové prostředky kterými vás k poslušnosti donutíme.sportovat?v žádném případě.nákupy v obchodech?ani omylem.my sice víme že lidi se nakazí hlaně v práci ale pro vaše dobro vám zakážeme obchody.stejně ty věci bepotřebujete.a počítejte s tím že budete časem potřebovat propustky kam se jen hnete.a budeme vás špiclovat a sledovat na každém kroku.toho bohdá nebude abychom vás nezlomili a neudělali z vás v podstatě zvířata která budou reagovat jen na hot a čehý.a když to nepujde vás zničit duševně, mentálně tak to půjde fyzicky.tečka.
Silný muž se chlubí tím, co dosáhl v konkurenci mužů současných.
Slaboch se hnípe v tom, jak mu kdysi kdosi strašně ublížil, nejlépe pak pokud se ten dotyčný už nemůže bránit.
Já soudruhy Šimka a Gondu zcela chápu.
Sečteno a podtrženo: nic se nezměnilo, jen to pokračuje tvrdším režimu.
Změnilo se hodně , kapitalisti stát rozkradli , zadlužili , jsou tu nezaměstnaní , bezdomovci , exekuce , český průmysl , zemědělství , školství, armáda jsou zničené , většina velkých podniků patří cizím kapitalistům , jsme jen nesoběstačná zadlužená západní kolonie , dokonce nám nařizují , jak se má co jmenovat a cpou nám sem muslimy !
Se mi líbí, jak 20 letí sopláci poučují, jak se žilo za minulého režimu, no vyžerte ten havloidní humus!
Mi se nejvic libi na tym dnešnim KAPITALISTICKEM “sociku”:
1/ hento kapitalisticke “ROVNOSTAŘSTVI” kde na jedne straně jsou dolarovi multimiliardaři a na druhe hafo dolarovych stovkařu, žebraku, nezaměstnanych a bezdomovcu
2/ libi se mi že v tym kapitalistickem “sociku” muže par jednotlivcu soukromě vlastnit třeba 99% veškereho bohatstvi statu a zbytek obyvatel i se statem zdravě nesplatitelně zadlužit a držet v trvale nejistotě a obavě
3) libi se mi že v tym dnešnim “sociku” vedou staty valky kvuli ziskum několika největšich soukromych vlastniku, kteři chtěji mamonit bohatstvi z nerostneho bohatstvi v cizich zemich
4/ libi se mi že v tym dnešnim “sociku” jsou kramy doslova narvany toaleťakem , bananama i zbožim všeho druhu, barvy, velikosti a vuně z fabrik SOUKROMYCH VLASTNIKU z celeho světa
5/ libi se mi že v tym dnešnim “sociku” mužou komuniste vlastnit třeba tisic baraku , doly, Komerčku, Spořitelnu, mezinarodni řetězce i jaderne elektrarny. Že mužou tento majetek volně nakupovat i prodavat po celym světě, najemniky anebo zaměstnance vykopnót na dlažbu a zisky si strkat do svych sókromych kapes
6/ libi se mi v tym dnešnim “sociku” že si mužu kópit noťas značky Hjulit Pakard, Epl, Lenovo, že se mužu za patřičny obnos ubytovat mezi komunisty v hotelu Trump anebo Hilton, že si mužu pujčovat v Rajfajzence, v Citi Bank, v ABN Amro, v Societé Genérale, ktere patři zapadnim sudruhum bankeřum – starym osvědčenym komunistum, kteři v kapitalistickem “sociku” vladnou již přes 200 let.
7/ Moc se mi libi, že v tym kapitalistickem “sociku” staty nemaji žadne hranice, že neexistuje zakladni vojenska služba, pohranični straž a že armada posluhuje zajmum cizich komunistu – největšich kapitalistu
8/ Moc se mi libi že v dnešnim kapitalistickem “sociku”
mužou lidi soukromě podnikat takřka v jakemkoliv oboru a že jsou chraněna soukroma prava ruznych umjelcu, vynalezcu a tito mužou svobodně bohatnout ze svych vytvoru ještě 1000 let po sve smrti a nic při tym již nemusi dělat.
9/ Libi se mi, že se v dnešnim kapitalistickem “sociku” “každy” muže stat celoživotnim rentijerem a při tym sat bezpracně zisky a žit bez prace
10/ Libi se mi, že v dnešnim “sociku” mužou svobodně podnikat pasaci, prostitutky, drogovi dileři, lichvaři, majitele kasin….
11/ libi se mi že v dnešnim “sociku” jsou kvuli ziskum určitych soukromych podnikatelskych lobby na ukor jinych soukromych podnikatelskych lobby vnucovany nakupy elektromobilu, větrnych a solarnich energii, břidličneho plynu …
12/ libi se mi že v dnešnim “sociku” plati pro chude 15%- tni daň a bohači maji možnost odvadět daně v daňovych rajich
13/ libi se mi že v dnešnim “sociku” existuji platby v soukrome MHD, v privatnim zdravotnictvi, že si mužu připlatit za jizdu po silnicich, že mužu odvadět nejruznějši typy dani, kupř. z nemovitosti, DPH, silnični daň… což v tom dřevnim sociku nebylo
14/ libi se mi že v dnešnim “sociku” mužu svobodně poslouchat rejdyjou emerickeho Dip Stejtu Fri Jurop i Hlas Ameriky, že je TV plna kvalitnich emerickych krvaku, pornografie, naboženskeho vysilani a hlavně že v ni 24 hodin imrvere po 15 minutach jsou kvalitni reklamy přednich značek světovych komunistu – globalnich kapitalistu
15/ libi se mi, že v dnešnim ” sociku rozhoduji” o tym kdo bude obyvatelem Česka, co se bude vyrabět a v jakem množstvi v Česku, co bude v prodejni siti v Česku majitele cizich firem a obchodu
16/ libi se mi, že v dnešnim “sociku” je česky stat nesplatitelně zadlužen u cizich komunistu – globalnich bankeřu a že stale vic lidi je zadluženych a je vic než milion exekuci, že lide maji možnost si liznout baraky na 20 a vic letou hypoteku
Je prostě strašně moc věci, ktere se mi v KAPITALISTICKEM “sociku” libi mnohem vic než v tom komunistickem realnem sociku, kdy jsme o takovych věcech mohli čist enem v zapadni literatuře popisujici klasicky kapitalizmus a nemohli jsme je na vlastni kuži zažit.
Tež se mi libi, že v tym dnešnim “sociku” jsou v čele některych “socialistickych” zemi kralove a kralovny z tradičnich feudalnich rodin, vlastni soukromě hrady, zamky a přilehla panstvi, rozsahla rodinna pozemkova latifundia a při tym jejich rodiny svobodně podnikaji v ruznych odvětvich ekonomiky počinaje finančnictvim, přes prumysl až po kasina.
inu a ta inteligence vzešlá z dělnické třídy dnes vládne
Nejsem žádný obdivovatel socialismu, ale nemůžu pořád pochopit jak to ten socialismus zvládal-vyráběli jsme úplně všechno od jehly po letadla. Továrny byly naše, armáda měla 300000 vojáků, tisíce tanků, stavěli se byty, dalnice, podporovali jsme jiné státy a neměli jsme žádný dluh a dnes žádné naše továrny, zisky jdou na západ, dluhy hrozné. Tak v čem je chyba!!!!!
Pryč z EU ne z Evropy.
Akorát sem tam něco nebylo, řeky byly stoky,vzduch se nešel dýchat, na auto se nedalo normálně našetřit,,za hranice jsi se nedostal. Ale hlavně, že tu lítali stihačky a měli jsme tanky!!!! To byl Ráj jak c y p !
Co to melete ? Vám chybělo co ? Řeky byly zpočátku stoky v každé průmyslové zemi , auto měla prakticky každá rodina , jezdit se dalo bez problémů do lidodemo ! Byla studená válka , armády stály na obou stranách železné opony ! To by byla dnes životní úroveň kdybychom měli udržovat 200 tisícovou armádu , 5000 tanků a 600 bojových letadel !
Jiří, děkuji za poučení. Já si tu dobu dobře pamatuji. Za hranice se moc nemohlo, ale dnes můžete a pořád jsme stejní chudáci jak dřív. Dřív jsme dřeli pro východ a dnes zase pro západ a bohužel bude hůř. Svoboda je na úbytě.
Po 31 letech budování, kapitalismu jsme zase v socialismu.
To by byla ta lepší verze , bohužel jsme pořád v kapitalizmu pod kuratelou západu a bude jen hůř !
Velice kvalitní članek, dávám za něj palec nahoru.👍
A že se nelíbi zdejším promužicko-komoušským udavačským závistivým rohožkám, není opět nic překvapivého.
Ako to dokazuje aj tato dobova fotografia z Rudeho prava, zivot za socializmu bol naozaj neznesitelny… Mnohi z nas, ako napriklad sudruh Veskrna, to psychicky nezvladli a zacali sa oddavat alkoholizmu, homosexualite a spolupraci s StB…
Bukvy ne nada, sefinko sodruha Gondu je za megakradeze v koluznej vazbe,
Pane Kříži , z kterého roku je ten ilustrační snímek ? Nedávno jsem viděl nějaký britský film , tak tam byl ještě v roce 1954 přídělový systém a pěkné fronty před obchody !
Z letošního fronta na vakcínu jen to dali černobílý
Podle mě je to fronta do “Hitlermarketu” narvaneho zbožim anebo fronta na pracaku. Pry dnes v KAPITALIZMU mame SOCIALIZMUS. Já
Takove pitomosti jsem se nedočetl ani za Gusty a Milouše v Dikobrazu.
Tež je možne, že je to letošni fronta bezdomovcu na rybi polevku o Vanocich.
To vypadá na dnešní frontu trollů z PP na plat před US ambasádou. Soroš je vepředu a vyvolává nicky: Jerzy, dradra, malý velký, atd.
Jonasi, vám to zopakují klidně zase, ŽÁDNÝ KAPITALISMUS ZDE NENI!
Nazdar pistolníku, už tam taky u vás padá ten bílej hnus.
Nazdar pánové padá padá sviňa hrablo už mám rozžhavený do červena zkouším ho chladit 12kou Drakem a funguje to. Čumím do komplu a je tady zas veselo. Přemýšlím jak u paní domu obhájit nákup včeliček za 5litrů
Je krásné si po dlouhé době prohlédnout zdejší diskusi.
Je krásné, jak moc, dle diskuse, to zde čtou socialisté, nebo komunisté.
Co je horší, že pořád ještě nepochopili nesmyslnost socialismu, nebo komunismu.
Oni si vlastně, a to je ještě horší, neuvědomují, že ten socialismus je tady pořád.
Jen v poněkud jiné formě, daleko více demokratické a v mnoha ohledech je svobodnější.
Jak celý článek tak většina diskuze vychází z jedné chybné premisy, že se dá srovnávat minulost a přítomnost. Je to nesmysl, protože se znalosti, možnosti, prostředí, lidé … stále mění. Musíte porovnávat ve stejné době. Tedy jestli chcete srovnat socializmus a kapitalizmus, pak musíte srovnávat v tehdejší době třeba NDR a NSR nebo ČSSR a Rakousko. Dnes to platí pro severní a jižní Koreu.
Samozřejmě že není všechno v socializmu špatné jako v kapitalizmu dobré, bolševik nezpotvořil všechno, jen něco, záleží také na lidech jak se snaží, jak makají, jak to berou a jak jsou kde spokojení. Hlupáci budou spokojení i v kriminálu, přesně podle citátu tady napravo.
Ani to nemůžete srovnávat , protože NSR dostala plno peněz od USA a navíc němečtí kapitalisté měli z války plno peněz ve švýcarských bankách ! To samé my a Rakousko , my jsme byli 300 let rakouskou kolonií , to chcete srovnávat ? Jižní Korea vyrostla na amerických penězích ! Co dnes po 30 letech kapitalizmu u nás , co chcete srovnávat , vždyť žijeme na obrovský státní dluh , skoro nic tu už Čechům nepatří ! ?