preference
13.9.2018
Kategorie: Společnost

Jak probíhá manipulace u volebních průzkumů

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (30 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Sdílejte článek:

PETR MACH

Často se mluví o tom, že předvolební průzkumy můžou být ovlivněné, zaplacené, že jsou jen dalším marketingovým nástrojem k ovlivnění voličů spíš než nestranným zjištěním názorů. Teď máme jeden důkaz k tomuto tvrzení.

Respondent výzkumné agentury SC&C je tázán, koho by volil, kdyby se teď konaly volby do Poslanecké sněmovny.

Je mu nabídnuto deset politických stran a když si nevybere, může uvést jinou.

Skutečností je, že pokud nějaká strana není v explicitní nabídce, snižuje se pravděpodobnost, že ji volič uvede (uvede ji jistě, pokud je skalní volič). Ve výsledku pak průzkum ukáže nadhodnocené preference stran, které ve výčtu jsou a podhodnocené preference stran, které ve výčtu nejsou. Samotný výsledek průzkumu pak může ovlivnit skutečný výsledek ve volbách, protože voliči mají tendenci spíš nevolit strany s nižší preferencí v průzkumech, aby jejich hlas nepropadl.

Tomuto zkreslení se může výzkumná agentura vyhnout tím, že respondentům nedá žádný výčet a každý musí svoji preferovanou stranu jmenovat. Nebo nabídne voličům seznam všech (kandidujících) stran.

Někdo může říct, že dává smysl, když výzkumná agentura nabídne výčet jen několika nejvýznamnějších stran a ty malé nezmíní, aby měla kratší formulář. Pak je ale významnou manipulací, když svévolně rozhoduje o tom, která malá strana si zaslouží být v explicitním výčtu, a která ne.

Zaujalo mě, když výzkumná agentura SC&C v takovém výčtu nabízí Stranu zelených a nenabízí Stranu svobodných občanů, ačkoliv v posledních volbách dostali Svobodní více hlasů než Zelení. Jedna malá strana zahrnutá je, druhá nikoliv.

Jeden respondent, kterého to zaujalo, se proto agentury zeptal, proč Zelení ve výčtu jsou a Svobodní nejsou, když Zelení dostali v posledních volbách do sněmovny méně hlasů než Svobodní. Dostal takovouto odpověď:

Dobrý den, pane XXXX,
…Pokud jde o Vaši otázku na Svobodné a Zelené, tak je to dáno tím, že vždy musíme udělat nějaký kompromis, protože v seznamu nemohou být všechny strany z důvodu jejich vysokého počtu. A vždy máme pro respondenty kategorii Jiná strana, do které mohou dopsat svého favorita.
Přeji hezký den
Jana XXXXXX
ředitelka výzkumu

A takto se chová agentura, která má v logu nápis „25 let poctivých výzkumů“.

Smiřme se tedy s tím, že agentury pracují na zakázku a používají manipulativní techniky, aby dodaly klientům výsledky, jaké potřebují a že tzv. volební průzkumy jsou spíš dalším marketingovým nástrojem než nestranným vědeckým zjišťováním.

Závěr je – neberme na průzkumy ohled, braňme se této manipulaci.

Autor: Petr Mach
Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc září 2018: *****

Rudolf Roedling 1000,- Kč, MUDr. Ilja Baudyš 1000,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Šárka Vinklerová 500,- Kč, Oldřich Silný 500,- Kč, Lukáš Vašíček 200,- Kč, Helena Novotná 200,- Kč, Pavel Kassl 500,- Kč, Jan Bezděk 2000,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Miroslav Meder 400,- Kč, Roman Foff 1000,- Kč, David Bezděk 150,- Kč, Pistorius AG 2207,43 Kč, Miloš Kraus 200,- Kč, Aleš Votruba 250,- Kč, Zdeňka Jindrová 50,- Kč, Roman Martínek 100,- Kč

Celkem za měsíc: 10 807,43 Kč
Vybráno 30.87%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
Sdílejte článek:
loading...
politicon-banner
15 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.