22.8.2015
Kategorie: Kultura a tipy

Jak nebýt úplným blbcem aneb: Sebeobrana proti hlouposti, zlobě a manipulaci

Loading...
Sdílejte článek:

DANA PŘÍBANOVÁ 22|08|2015

Tak zní název tematicky zcela nové knihy Davida Grubera, která je v audio podobě i v podobě e-knihy k mání mj. na www.knihy.idnes.cz.

Dozvěděla jsem se o jejím vyjití čirou náhodou. Jsem v kontaktu s ostatními členy neformálního klubu grubrovců (absolventi kurzů Davida Grubera ) a všechny vždy zajímá, na čem David zrovna pracuje, co dalšího nového a převratného připravuje, o čem zrovna přemýšlí nebo bloguje.

A tak jsem odeslala zdvořilý dotaz, proč své žáky a příznivce o vydání nové knihy neinformuje. Je jasné, že část Davidovy “věrné armády” by si jistě knihu ráda koupila ať už jako součást “sběratelství” jako dárek pro někoho blízkého, nebo do podnikové knihovny.

No, prostě, David Gruber je v tomto svůj a nechce se mu své žáky a příznivce nějak mohutně oslovovat s podobnými nabídkami. Má totiž na paměti agresivní marketingové praktiky některých profesionálních lektorů a koučů osobního rozvoje, kteří čím mají méně kvality a originality, tím soustavněji a hustěji otravují co nejširší okruh lidí svými obchodními nabídkami.

A teď, o čem že ta nová kniha „Jak nebýt úplným blbcem“ vlastně je.

1. Úvod

Hned v samém úvodu popisuje autor, jak vlastně vznikl trochu neobvyklý až mírně provokativní název knihy. Tuto větu vyslovil novinář Ruda Obrusník už na začátku 90. let, když chtěl souhrnně charakterizovat tehdejší Davidovy televizní vzdělávací seriály na téma rychločtení  a dalšího hospodaření s časem, které obsahovaly i ostatní disciplíny osobního rozvoje dnes nazývané soft skills.

2. Tak trochu kuchařka

Pak následuje pět typických svízelných komunikačních situaci, s nimiž se bohužel většina z nás ve své práci setkává dnes a denně.

  1. Šéf vám například skočí do řeči při poradě a bezdůvodně vás osočí, že své věci vůbec nerozumíte a tudíž máte mlčet.
     
  2. Šéf odmítá uznat Váš nárok na mimořádnou odměnu za mimořádné úsilí nebo přínosné kreativní řešení, přesčasy a podobně.
     
  3. Šéf bere anonymní hnusnou pomluvu jako pravdu pravdoucí a dělá z ní klacek na vás.
     
  4. Osočování z hrubé nespolehlivosti při ojedinělém pozdním příchodu zaviněném nepředvídatelnými vnějšími okolnostmi.
     
  5. Osočení na poradě jen za to, že si v jejím průběhu děláte pilně poznámky a decentně ověřujete projednávaná fakta ať už na  internetu nebo v relevantních dokumentech.

Tedy pět příkladů použití řečnických triků.  David Gruber k nim hned přiřadí  stručnou jednoznačnou obrannou frázi. Problém-řešení. Problém-řešení. Takto pětkrát.

472319_article_photo_12U3lbu0_600x

3. Konečně trocha teorie, co praktika nezabije

Již nadpis zní velmi optimisticky „Kupa příčin nedorozumění v mezilidské komunikaci Aneb Je div, že se lidstvo dosud vzájemně nevyvraždilo“.

Obsahem kapitoly je vysvětlení, proč je nutné a užitečné,  kromě jasných příkladů uvedených v předchozí kapitole, znát obecný princip řečnických triků, kterými se nás snaží ostatní přechytračit.
Řečnických triků David Gruber odhalil a podrobně popsal 21 druhů. Ovšem jejich konkrétních „personalizovaných“, tedy různým situacím přizpůsobených použití může být nekonečně mnoho.

Pokud tedy pochopíme a naučíme se obranu na 21 obecných situací, dokážeme odrazit stovky nejrůzněji modifikovaných slovních útoků. Stačí jen identifikovat o který řečnický trik jde, v klidu a s přehledem si připravit odpověď  a klidně a racionálně připravenou obranu použít.

Což nám dává obrovskou výhodu a převahu nad chytrolínem, který se nás snaží přechytračit. Většina lidí, která používá řečnické triky, totiž počítá s tím, že v nás svou nehorázností či nespravedlností nařčení vyvolají emocionální odezvu. Vztek, údiv, strach, znechucení. A tento příval emocí nám většinou spolehlivě odpojí mozek a my reagujeme nepřiměřeně, hloupě nebo vůbec. 

Proto David Gruber podrobně vysvětluje, že komunikace není žádná exaktní matematika a s kuchařkou obranných postupů „natvrdo“ nevystačíme. Někteří je však po autorovi v knihách i na  jeho kurzech usilovně vyžadují.

Jednoho takového žadatele Gruber v knize popisuje.  Byl to vystresovaný manažer z velké nemocnice, který nechtěl nic slyšet o zákonitostech konfliktní komunikace. Vyžadoval  jednoznačnou kuchařku.
 „Pane lektore, abych zvládl tu bandu pod sebou, chci od vás bodově telegraficky slyšet, co jim mám přesně říct – zaprvé, zadruhé, zatřetí,… zaosmé. Nic víc kolem toho mne nezajímá, mám svých jiných starostí dost.“

Učitel Gruber měl s manažerem svatou trpělivost a postupně mu mezi čtyřma očima dokázal vysvětlit, že jeho požadavek je totéž, jako by hráč tvrdě vyžadoval po svém tenisovém trenérovi, jak přesně má zahrát jednotlivé údery, aby vždy jistojistě bodoval: „Dvakrát do forhendu, pak jednou do bekhendu a pak křížný kraťas. Neříkej mi trenére nějaké neurčitosti ve smyslu ´jednou hraj tak a jindy jinak´. Já chci jednoznačný, vždy stejný postup. A chci od tebe, trenére, záruku, že vždy vyhraju.“

Manažer, sám amatérský tenista, tak pochopil, že jednoznačný návod na  výhru v každém slovním souboji neexistuje. Protože je zde nevypočitatelný faktor – a sice ten druhý člověk v komunikaci.

A tak kniha vedle know-how vysvětluje též know-why. Tedy principy, příčiny a následky toho či onoho postupu. Protože jedině na principy se lze spolehnout, ty platí vždy – a konkrétní komunikační taktika pak vychází nejen z nich, ale přizpůsobuje se konkrétní situaci a konkrétnímu typu i reakcím protivníka.

4. Jsme různí a to má své důsledky.

Lidé jsou různí a čím víc se odlišují, tím je větší pravděpodobnost, že mezi nimi vznikne komunikační konflikt. A v  náročné komunikační situaci, kdy se potkávají dva různé typy na opačných pólech vyhraněnosti, se lehce sklouzne k tomu, že jeden druhého má za úplného blbce. I odtud inspirace k názvu knihy.

A jaké to jsou krajní typy? Například:

-Člověk milující klídek a člověk milující soutěžení.

-Člověk rád soutěžící ve známém prostředí a člověk rád soutěžící v novém neznámém prostředí.

-Člověk kupující si výrobek proto „že už to někdo někde vzácně má a on by zůstal pozadu za nejužší špičkou“ a člověk kupující v situaci „už to mají snad všichni, tak abych nebyl naprostého zpátečníka“.

-Člověk zaměřený na sebe a člověk zaměřený na jiné lidi. Pozor, je to zde myšleno trochu jinak než čistý sobec a čistý altruista.

-Člověk rychlý a člověk pomalý.

-Člověk uvažující ženským způsobem a člověk uvažující mužským způsobem.

A ještě řada dalších klasifikací, které jsem zatím v jiných popularizujících knihách nenašla a které považuji za skvěle odkoukané ze života.

5. Kuchařka nekuchařka, tedy tak trochu zen

Následuje dalších pět konkrétních náročných komunikačních situací – avšak ty už nejsou řešeny “kuchařkou“, ale profesorsky, podle principů a teorie řečnických triků. Čtenář  nad těmito pěti novými řešeními zjišťuje, jak se jeho  schopnost porozumět pozadí komunikačních konfliktů a výběru jejich optimálního řešení  po přečtení knihy zlepšila.

Faktory komunikačního úspěchu, na které je vždycky spoleh, shrnuje David Gruber do sedmi celků, které nazývá „sedmi obry“, našimi spojenci.  Každý z „obrů“ má řadu složek.
Nedočkáme se zde žádné senzace, jde o staré dobré schopnosti a dovednosti typu schopnost empatie, myšlenková čilost, usuzovací hbitost, kreativita, lidská moudrost a vyzrálost, smysl pro přiměřenost, využití síly otázek atp. A samozřejmě společný jmenovatel toho všeho, Gruberova proslulá profesionální koncentrace ( psychovzorec koncentrace ) .

Známé a osvědčené principy, ale nově pojednané. Nový užitečný úhel pohledu na známé věci a poznatky, nové velmi praktické návody a jejich využití.

6. Závěr čili shrnutí

Jak už bylo řečeno, kniha  „Jak nebýt úplným blbcem“ vlastně rozvádí jednu z nejatraktivnějších pasáží Gruberovy kmenové „Zlaté knihy komunikace“; pasáž o řečnických tricích a protitricích. Tato pasáž byla dosud na knižním trhu celá pouze v papírové podobě. Na internetu je k mání pouze malá ukázka z ní, a to článek Davida Grubera na blogu idnes.cz „Společnost se mafianizuje. Co s tím?“. Tento článek si už od února 2009 přečetlo přes 23 tisíc čtenářů, je stále průběžně čten už více než šest let a dosáhl karmy pohodově nad 45. Důkaz nad důkazy, že téma je stále aktuální.

A Vy  si k tomuto blogovému evergreenu přečtěte nebo poslechněte něco dalšího nového, ať už v papírové podobě, e-knihu či audioknihu, která je k mání na www.knihy.idnes.cz. A využijte to – jste přece ve svém životě právě tím, jak komunikujete.

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc listopad 2019: *****

Jan Procházka 500,- Kč, Jakub Malinovský 36,- Kč, Eduard Ezer 1000,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Vladislav Vydra 100,- Kč, Václav Červinka 200,- Kč, František Šmíd 600,- Kč, Jan Bezděk 1000,- Kč, Ilja Baudyš 1000,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Jiří Sieja 200,- Kč, Pavel Šána 107,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Robert Schlesinger 100,- Kč, Roman Dejmal 200,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Marek Janičko 200,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Ladislav Adamec 100,- Kč, Květa Sekyrová 200,- Kč

Celkem za měsíc: 7 893,00 Kč
Vybráno 22.55%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.

Po blokaci Pravého prostoru můžete sledovat novou stránku PP na facebooku.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 151 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (3 votes, average: 2,67 out of 5)
Loading...
Loading...
loading...
politicon-eshop voxpopuliblog

Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.