26.9.2014
Kategorie: Ekonomika

Jak chutná osvěta?

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (10 votes, average: 4,80 out of 5)
Loading...
Sdílejte článek:

OD: HELENA KRATZEROVÁ 26|09|2014

Přiznávám, že odpověď na tuto otázku neznám. Až dosud jsem se možná naivně domnívala, že se na oblibě (či neoblibě) pokrmů podílejí hlavně zrak, chuť a čich. Zřejmě jsem se mýlila. Pan ministr zemědělství Marian Jurečka totiž má zcela jiný názor. Ze všeho nejdůležitější je podle něj osvětová kampaň pro spotřebitele. Od října do Vánoc. Za „zanedbatelných“ 50 milionů korun.

 

 

Rozhodl se v ní apelovat na konzumenty, aby podporovali domácí producenty. Možná mu přitom trochu uniklo, že se koupěschopní a koupěchtiví obyvatelé řídí poněkud jinými kritérii. Kvalitou a cenovou dostupností. Tudíž dávají přednost výrobkům, které dokážou uspokojit jejich smysly a přitom neohrozí domácí rozpočet. Mezi nimi je bezesporu i české zboží. I když na druhé straně, jak přesvědčivě dokládá server Potraviny na pranýři, se nejednou ocitá v palbě kritiky kvůli pochybné jakosti a zjevnému nedodržování potravinářských norem.

 

 

Z vlastní zkušenosti mohu říci, že při nákupu příliš nezkoumám zemi původu. Jsem pragmatik. Volím (nejen v tomto případě) podle peněženky. S nedůvěrou sice přistupuji k bio produktům a farmářským trhům, které nezřídka slibují více než skutečně plní (s výjimkou zisku prodejcům), ale mnohým českým značkám zůstávám věrná. Na druhé straně se jiným vyhýbám jako čert kříži. Podezřele levný tovar ignoruji, zároveň odolávám koncentrovaným masážím a tlakům zájmových lobby. A k nim podle mého názoru bohužel patří i připravovaná propagandisticko-agitační kampaň (nebo módněji řečeno „píarová“ prezentace) z dílny současného ministra zemědělství.

 

Ostatně, obdobnou jsme již zažili. Jmenovala se Ryba domácí. Zvýšenou poptávku po kaprech, štikách, línech, amurech či dalších zástupcích zdejší vodní říše sice nepřinesla, nicméně slušná dávka zhotovitelů se na ní mohla docela dobře napakovat.

 

Protože jsem v podstatě skeptik, obávám se, že se dočkáme deja vu. Koneckonců, ani pan Marian Jurečka ve svém osvětovém tažení nemá sám jasno. Jak uvedl server iDnes, přiznal, že zatím nemá stanovený cíl, o kolik by jeho nová reklamní akce měla zvýšit prodej českých výrobků. Lze očekávat, že padesát milionů nejspíš znovu skončí v černé díře. Na metodu pokus-omyl je to však až příliš vysoká částka.

 

Chápu, že ruské odezvě na uvalené sankce, jež uzavřela tamější trh zemědělským produktům z celé EU, nelze nečinně přihlížet. Hrozba masivní záplavy zahraničních potravin na našem domácím trhu je zcela reálná. A strach z toho, že by mohly být kvalitnější i lacinější, je nasnadě. Úloha osvěty (a hlavně její efekt) je ale víc než diskutabilní. Spíš má dost trpkou příchuť.

 

ZDROJ: Helena Kratzerová

 

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc červen 2018: *****

Ludmila Karská 250,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Miroslav Meder 250,- Kč, Věra Vladyková 1000,- Kč, Ilja Baudyš 1000,- Kč, Helena Novotná 200,- Kč, Anonymní dárce 300,- Kč, Lukáš Vašíček 200,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Petr Čermák 100,- Kč, David Bezděk 150,- Kč, Milan Tahovský 1000,- Kč, Vlastimil Kornas 333,- Kč, Libor Heidler 500,- Kč, Jan Bezděk 2000,- Kč, Tomáš Foldyna 1006,20 Kč (40 eur), Roman Martínek 100,- Kč, Aleš Votruba 250,- Kč

Celkem za měsíc: 9 389,20 Kč
Vybráno 26.82%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Redakce
Sledujte PP
Sdílejte článek:
politicon-banner
6 komentářů
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.