cor_TITVIRPENIÍZE
7.4.2020
Kategorie: Společnost

Hyenismus vyšších cen

Sdílejte článek:

TEREZA URZOVÁ

 

Rozpačitě poslední dny sleduji, jak se mnohým lidem při vidině vyšších cen produktu, který v tu chvíli potřebují, zatemní myšlení. Opakovaně se dostávám do diskuzí, ve kterých je vyšší cena roušek, respirátorů a dezinfekcí dle mnohých diskutérů hyenismus a sprosté vydělávání prodejců na cizím neštěstí. Je to ale racionální úvaha?

Ceny určuje nabídka a poptávka.

Zákon nabídky a poptávky funguje všude tam, kde se obchoduje na volném trhu. Znamená to, že tam, kde je nabídka produktů větší než poptávka, snižuje se cena produktu. Logicky – když máte na skladě hodně něčeho, co si moc nikdo nechce koupit, snížíte cenu, abyste to spíš prodali. Nižší cena také dává výrobcům signál, že když se na produktu tolik nevydělává, mají jít vyrábět radši něco jiného.

Opačně – když je poptávka vyšší než nabídka, ceny se zvyšují. Máte málo produktu, o který je velký zájem, zvedá se mu tedy cena. Čím větší je poptávaného produktu nedostatek, tím se cena zvedá více, dokonce až několikanásobně. Cena reflektuje míru nedostatku tohoto produktu a nemá horní hranici. Proč je to tak dobře?

Motivace pro nové výrobce a distributory

Když se nějaký produkt prodává za vysokou cenu, dává to tržní signál všem výrobcům a dodavatelům, že se na tomto produktu dá momentálně dobře vydělat. Motivuje je to tedy ve vstupu do odvětví a větší produkci. Časem je veká pravděpodobnost, že se produktů začne vyrábět více a nedostatek tedy bude menší. Možná se nedostatek povede snížit natolik, že se cena zase vrátí do své “přirozené” hladiny.

Jeden nevykoupí všechno

Pokud pro vás není předchozí argument relevantní, nebo se zdá příliš abstraktní, dá se to jednoduše představit i tak, že když je nyní akutní nedostatek dezinfekce na ruce, tak vysoká cena v obchodě znamená to, že nakupující s dezinfekcí budou šetřit. Uvidí, že je drahá a že je nutné s ní neplýtvat. Také je pravděpodobné, že při vysoké ceně si koupí každý opravdu jen tolik, kolik potřebuje, a nestane se, že první nakupující skoupí celou paletu dezinfekcí, a na ostatní už nevyjde. Vysoká cena v obchodě tedy přispívá tomu, aby byla distribuce více rovnoměrná, a s menší pravděpodobností se stane, že bude za pár minut vyprodáno a nekoupí si už nikdo nic.

Hyenismus musíme nahlásit!

Bohužel jsem se setkala už i s tím, že vietnamského prodejce drahé dezinfekce chtěla jedna pohoršená uživatelka Twitteru nahlásit. Nejinak se to stalo s prodejcem roušek, kterého vedení obce Šlapanice na svém území vyhodnotilo jako neetického, protože prodával roušky za 65 Kč. Všichni tito proaktivní lidé si bohužel neuvědomují, že neexistují možnosti “koupíme draze” a “koupíme levně”, ale pouze “koupíme draze” a “nekoupíme nic”. Při nucenému tlačení na snížení ceny dojde právě k tomu, že se bude více plýtvat, rychleji se vyprodá a pro výrobce se sníží motivace produkce. Také je možné, že někteří přestanou tento produkt prodávat úplně. Zejména v případě Vietnamce s drahou dezinfekcí si dovedu představit, že Vietnamec pouze prodává dezinfekci s běžnou marží, a vysokou cenu si nastavil pro nedostatek už výrobce/distributor. Čím více tedy budeme Vietnamce buzerovat, že je hyena, tím spíš s prodejem přestane úplně. Tlaky na “došlápnutí na hyeny” považuji tedy za velice nepromyšlené a ještě horší než samotný fakt, že v nedostatku jsou ceny vysoké.

Chápu, že je náročná doba a všichni jsou během epidemie nervózní a vystrašení. Zdá se mi však, že tyto zákonitosti cen a nabídky a poptávky hodně lidí běžně chápe, jakmile se ale jedná o produkty, které řada lidí považuje nyní za životně důležité, chápat je odmítají. Nepropadejme tedy prosím prvním emocím, které nás napadnou, a zamysleme se nad tím, že vysoké ceny nejsou výmysl zlých prodejců, ale zdravá reakce běžného trhu, která snad brzy spolu s nedostatkem odezní.

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc květen 2020: *****

Vladimír Pospíšil 800,- Kč, Vladislav Vydra 100,- Kč, Václav Červinka 200,- Kč, František Šmíd 600,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Jiří Sika 500,- Kč, Ernest Wachtl 30,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Jakub Malinovský 36,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Ladislav Adamec 100,- Kč, Jiří Sieja 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Marek Janičko 200,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, Martin Vavrinka 100,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Květa Sekyrová 200,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Jan Horáček 500,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, Martina Kosková 500,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Pavel Janeček 500,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Jan Sabo 500,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Michal Škurek 100,- Kč, Ondřej Svatoň 50,- Kč, Marie Kouklíková 300,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, ing. Jiří Klumpar 100,- Kč, Martin Reiser 200,- Kč, Nezn. dárce 222,- Kč, Jan Dočekal 500,- Kč, Milena Trulley 333,- Kč, Zuzana Karlová 300,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Pavel Kosmata 200,- Kč, Ivanka Trávníčková 300,- Kč, Zdeňka Jindrová 50,- Kč, Aleš Votruba 250,- Kč

Celkem za měsíc: 12 721,00 Kč
Vybráno 36.34%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.

Po blokaci Pravého prostoru můžete sledovat novou stránku PP na facebooku.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 992 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (15 votes, average: 3,87 out of 5)
Loading...
loading...
27 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.