maturitastudent
14.3.2021
Kategorie: Společnost

Hra na maturitu

Sdílejte článek:

VLADIMÍR PIKORA

V poslední době se nestačím divit diskusím o školství. Školství padá.
Babička mojí ženy maturovala za protektorátu a ještě padesát let po válce mi byla schopná citovat Vergilia v latině, protože — jak víme z Marečku, podejte mi pero — i dělník ve šroubárně si může přečíst Vergilia v originále. Moje znalosti latiny byly proti jejím směšné. Mám pocit hraničící s jistotou, že tak to bylo s celou její maturitou, a zároveň loňská maturita byla směšná proti té mé. A o té letošní ani nemluvím.

Pamatuji si, že když jsem byl student, říkal jsem si, že bych se chtěl vzdělávat v Británii. To mi tehdy přišlo jako vrcholný mix krásné angličtiny a prestižních škol. Později jsem však pochopil, že školství nemá problémy jen v ČR, ale v celé Evropě a obecně v celé západní civilizaci.Zatímco dříve jsem chtěl, aby moje děti studovaly v zahraničí, dnes už to nechci. Úroveň britských a zejména amerických škol, které nejsou vyloženě technické, dramaticky poklesla. Jejich absolventi místo cvičení logiky řeší 64 pohlaví a podobné moderní vymoženosti. Západní školy už neučí, už to je jen vymývaní mozků progresivní propagandou. Výuku blbostí dětem platit nebudu, to mohou studovat doma zdarma.

Když čtu o nehorázném opěvování stalinismu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, vím, že ani tady za mé peníze mé děti studovat nebudou. Takové školy jsou ztrátou času. Moderní školy neopouští vzdělanci, ale svazáci načichlí marxismem. Bojím se, že kvalitní vzdělání už nabízí jen Asie. Když se dívám na výsledky mezinárodních testů, vidím, že Hongkong a Singapur září. Tam má smysl studovat. Tam je budoucnost.

Víc nesmyslů a hlavně méně fyziky

O tom, že je náš civilizační okruh na sestupu, svědčí i to, že byly revidovány např. rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání. Byla sice posílena výuka informatiky, ale zároveň došlo k redukci výuky fyziky a chemie. Žáci se prý už nemají učit o Newtonových zákonech nebo Ohmově zákoně. To jako už neuslyší o akci a reakci? Neumím si to představit. Prý to bylo pro děti moc složité. To je argument? Opravdu je cílem vychovat generaci hlupáků?

Chápu, že když přidáte hodiny počítačů, potřebujete někde ubrat, ale proč zrovna ve fyzice? Problém není v tom, kolik mají děti předmětů, ale v tom, že mají permanentně nějaké akce, kvůli kterým nemají čas na řádné studium. To jsou pořád nějaké besedy o klimatické změně, výlety či dojíždění na plavání. My na základní škole na plavání nejezdili a také umím plavat. Já osobně naučil své děti plavat, žádná škola. Škola se nemusí snažit suplovat rodiče, ale Newtonovy zákony by učit mohla. Tady zase nechci školu suplovat já.

Maturita je zbytečné téma

Nechápu cavyky s maturitou. Proč by nemohla proběhnout maturita normálně? Bojí se někdo nákazy? Nejde snad, aby v květnu proběhla zkouška ve velké třídě ve dvoumetrových rozestupech a za přítomnosti několika učitelů a dvou studentů?

Mají školy problém s přípravou studentů na maturitu? To už ale nejsou malé děti! Maturant by měl být schopen se na zkoušku připravit sám, a pokud toho schopen není, neměl by ani maturitu dostat. Pokud má k dispozici všechny materiály a okruhy, musí to zvládnout. Vážně nevidím důvod k rušení maturit.

Když jsem viděl titulky o úřední maturitě, rozzuřily mě. Nicméně když jsem si přečetl celý text, pochopil jsem, že titulky byly jen tradičně matoucí. Premiér Andrej Babiš naštěstí nepřišel s až takovou nehorázností, jak se mnozí snaží tvrdit. Jestli jsem ho správně pochopil, navrhuje volbu mezi klasickou a úřední maturitou. Ta by měla sloužit pro studenty, kteří nechtějí jít na vysokou školu, a byla by průměrem známek z předchozích let.

Jestliže bude v koronavirové době problém organizačně zvládat maturity, vnímám to jen jako zjednodušení situace pro školy, což je dobře. Navíc už teď bylo rozhodnuto, že bude maturita bez slohu. To je pro mě asi jako Velká Pardubická bez překážek. Schopnost napsat srozumitelně a bez chyb jednoduchý text je základní dovednost. Bez slohu je maturita o ničem. V tomto případě dává průměr známek z let, kdy se normálně učilo, možná větší smysl než nějaký kočkopes bez slohové práce.

Premiér si ihned vysloužil od opozice kritiku, že prý maturita zaměstnavatele velmi zajímá a že to je jen předvolební tah. Předvolební tah to asi je. Považuji to za vychytralé lovení v pirátských vodách. Proč ne? Taková je politika, a proto ten jekot. Nemyslím si ale, že by někdy někoho zajímalo, jaké jsem měl vysvědčení u maturity. Nikdy se mě na to nikdo neptal a ani já podle toho nikoho nepřijímal. Známka z angličtiny mě nezajímala. Mě zajímalo, zda jsem schopen anglické noviny přečíst.

Covid je příležitostí na změnu, ale hlavně ji udělejte rychle

Já jsem maturoval na gymnáziu se samými jedničkami a učil se mraky zbytečností o ruchovcích a lumírovcích, protože mi to přičítalo nějaké body u přijímacích zkoušek na vysokou školu. Kdyby byl systém tehdy nastaven jinak, známky by mě nezajímaly a všechny ty zbytečnosti, které si dnes ani nepamatuji, bych přeskočil. Tehdejší systém mě jen připravil o čas. Místo zbytečných ruchovců a lumírovců jsem se mohl naučit třeba španělsky.

Jestliže dnes budou vysoké školy hledět jen na výsledky přijímacího testu, jsou známky u maturity irelevantní a může to být klidně průměr předchozích let. To, že je dnes kolem maturit takové dusno, vnímám jen jako médii podporovaný předvolební boj. Hlavně že se perou a je o čem psát.

Možná, že covid přinesl skvělou příležitost k tomu, aby české školství udělalo radikální řez. To nejhorší, co může být, je nejistota. Politici musí udělat změnu hned, anebo až v příštím roce. Studenti nemají čas. Politici jim nemohou říct týden předem, zda maturita bude, nebo ne.

Já osobně bych maturity neměnil a sloh by byl samozřejmostí. Vůbec bych tím tématem studenty nerozptyloval od regulérního učení. Pokud už někdo chce změnu, určitě bych nešel cestou zjednodušování a opomíjení Newtonových zákonů. Budoucnost není v genderových studiích, budoucnost je v přírodních vědách.

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX), QR platby

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc září 2021: *****

ing. Jan Dvořák 500,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Marek Janicko 200,- Kč, Rudolf Roedling 500,- Kč, Pavel Burget 200,- Kč, Pavel Jurášek 100,- Kč, Robert Schlesinger 100,- Kč, Alena Albrecht 200,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Matouš Gaudl 500,- Kč, Zdeněk Vybíral 1000,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Oldřich Smejkal 1000,- Kč, Dr. Ilja Baudyš 1000,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Karel Kubela 83,- Kč, Jiří Obermaier 300,- Kč, Martin Vavrinka 50,- Kč, Anonym 100,- Kč, Milan Tahovský 1000,- Kč, Pavel Janeček 300,- Kč, Jiří Cígler 250,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Anonym 200,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Karel Klouček 500,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Jana Slabá 100,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, L. Skrobacek 149,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Jan Petr 300,- Kč¨, František Vrána 50,- Kč, Arpád Krausz 250,- Kč, ing. arch. Marie Tachezyová 200,- Kč, Zuzana Karlová 300,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, ing. Jiří Klumpar 100,- Kč, Pavel Kosmata 200,- Kč, V. Trulley 333,- Kč

Celkem za měsíc: 13 765,- Kč
Vybráno 39.32%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 1 261 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (28 votes, average: 4,93 out of 5)
Loading...
18 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-)